reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Finanse publiczne > Dyscyplina finansów publicznych > Zamknięcie ksiąg rachunkowych - błędy

Zamknięcie ksiąg rachunkowych - błędy

Zamknięcie ksiąg rachunkowych powinno zostać przeprowadzone w taki sposób, aby przygotowane sprawozdanie finansowe przedstawiało w sposób jasny, czytelny i rzetelny sytuację finansowo-majątkową jednostki. Jakie błędy towarzyszą zamknięciu roku w jednostkach sektora finansów publicznych?

Zamknięcie roku w jednostkach sektora finansów publicznych: 11 najczęściej popełnianych błędów

Każda jednostka sektora finansów publicznych, przystępując do zamknięcia ksiąg rachunkowych, które są podstawą sporządzenia sprawozdania finansowego za dany rok obrotowy, powinna wykonać wiele czynności, aby zrobić to prawidłowo. Należy to uczynić w taki sposób, aby przygotowane sprawozdanie przedstawiało w sposób jasny, czytelny i rzetelny sytuację finansowo-majątkową jednostki. Niestety doświadczenia wskazują, że przy zamknięciu ksiąg rachunkowych nadal jest popełnianych wiele błędów, często niezamierzonych, wynikających ze zwykłej pomyłki lub też przyjęcia niewłaściwych założeń w polityce rachunkowości jednostki.

Poniżej wskazaliśmy najczęściej popełniane błędy. ©?

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016

1 Brak ujęcia w księgach wszystkich operacji gospodarczych dotyczących danego roku budżetowego

Obowiązek ujęcia wszystkich operacji gospodarczych w księgach rachunkowych jeszcze przed ich zamknięciem wynika z zasady memoriału wyrażonej w art. 6 ust. 1 ustawy o rachunkowości. Według niej każda jednostka jest zobowiązana do wprowadzenia do ksiąg rachunkowych wszystkich osiągniętych, przypadających na jej rzecz przychodów i obciążających ją kosztów związanych z tymi przychodami, niezależnie od terminów ich zapłaty. W księgach rachunkowych należy ująć także operacje gospodarcze mające miejsce w danym roku obrotowym, w odniesieniu do których:

a) dowody obce wpłynęły do jednostki po zakończeniu roku sprawozdawczego, ale przed sporządzeniem sprawozdania finansowego, tj. te, które wpłynęły w I kwartale następnego roku,

b) dowody obce nie wpłynęły. W takim przypadku w celu poprawnego ich ujęcia w księgach rachunkowych jednostka powinna wystawić własne dowody księgowe, tj. dowody zastępcze wystawiane do czasu otrzymania obcego dowodu źródłowego, z zastrzeżeniem, że wystawienie zastępczych dowodów nie może dotyczyć operacji, których przedmiotem są zakupy opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Zobacz również: Łączny bilans jednostki

2 Brak ujęcia wszystkich operacji, które podlegają rozliczeniu w czasie

To jest:

a) kosztów dotyczących przyszłych okresów sprawozdawczych, poniesionych w bieżącym okresie sprawozdawczym, zaliczając je do czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów ewidencjonowanych po stronie Wn konta 640 „Rozliczenia międzyokresowe kosztów”,

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama

Kadry i płace 2020

reklama

Ostatnio na forum

reklama

URLOPY

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Hanna Kmieciak

Praktyk i teoretyk w dziedzinie prawa finansowego, a szczególnie dochodów jednostek samorządu terytorialnego, procedur podatkowych i egzekucji należności na rzecz jednostek samorządu terytorialnego; absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu, absolwentka studiów doktoranckich Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu; właściciel Kancelarii JST konsultacje szkolenia doradztwo dla jednostek samorządu terytorialnego, wieloletni pracownik jednostek samorządu terytorialnego, wieloletni redaktor naczelny „Prawa Finansów Publicznych”, konsultant Najwyższej Izby Kontroli Delegatury w Poznaniu, konsultant i wykładowca regionalnych izb obrachunkowych, autor książek: „Podatki dla gmin i nie tylko”, „Windykacja podatków. Komentarz praktyczny”, „Zaświadczenia”, „Dochodzenie i egzekucja opłaty śmieciowej”, „Zmiany w postępowaniu egzekucyjnym w administracji – praktyka”, współautor książek „Jednostki pomocy społecznej”, „Dotacje z budżetów jednostek samorządu terytorialnego”, „Podatki lokalne 2016” i „Rejestr Należności Publicznoprawnych” oraz publikacji z dziedziny prawa finansowego i procedur podatkowych „Gazety Prawnej”, „Finansów Komunalnych”, „Przeglądu podatków lokalnych i finansów samorządowych”, „Prawa Finansów Publicznych”, biuletynów RIO oraz m.in. wydawnictw INFOR PL

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama