REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zamknięcie ksiąg rachunkowych - błędy

Elżbieta Gaździk
Elżbieta Gaździk
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Zamknięcie ksiąg rachunkowych/ Fot. Fotolia
Zamknięcie ksiąg rachunkowych/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zamknięcie ksiąg rachunkowych powinno zostać przeprowadzone w taki sposób, aby przygotowane sprawozdanie finansowe przedstawiało w sposób jasny, czytelny i rzetelny sytuację finansowo-majątkową jednostki. Jakie błędy towarzyszą zamknięciu roku w jednostkach sektora finansów publicznych?

Zamknięcie roku w jednostkach sektora finansów publicznych: 11 najczęściej popełnianych błędów

Każda jednostka sektora finansów publicznych, przystępując do zamknięcia ksiąg rachunkowych, które są podstawą sporządzenia sprawozdania finansowego za dany rok obrotowy, powinna wykonać wiele czynności, aby zrobić to prawidłowo. Należy to uczynić w taki sposób, aby przygotowane sprawozdanie przedstawiało w sposób jasny, czytelny i rzetelny sytuację finansowo-majątkową jednostki. Niestety doświadczenia wskazują, że przy zamknięciu ksiąg rachunkowych nadal jest popełnianych wiele błędów, często niezamierzonych, wynikających ze zwykłej pomyłki lub też przyjęcia niewłaściwych założeń w polityce rachunkowości jednostki.

REKLAMA

Poniżej wskazaliśmy najczęściej popełniane błędy. ©?

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016

1 Brak ujęcia w księgach wszystkich operacji gospodarczych dotyczących danego roku budżetowego

Obowiązek ujęcia wszystkich operacji gospodarczych w księgach rachunkowych jeszcze przed ich zamknięciem wynika z zasady memoriału wyrażonej w art. 6 ust. 1 ustawy o rachunkowości. Według niej każda jednostka jest zobowiązana do wprowadzenia do ksiąg rachunkowych wszystkich osiągniętych, przypadających na jej rzecz przychodów i obciążających ją kosztów związanych z tymi przychodami, niezależnie od terminów ich zapłaty. W księgach rachunkowych należy ująć także operacje gospodarcze mające miejsce w danym roku obrotowym, w odniesieniu do których:

a) dowody obce wpłynęły do jednostki po zakończeniu roku sprawozdawczego, ale przed sporządzeniem sprawozdania finansowego, tj. te, które wpłynęły w I kwartale następnego roku,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

b) dowody obce nie wpłynęły. W takim przypadku w celu poprawnego ich ujęcia w księgach rachunkowych jednostka powinna wystawić własne dowody księgowe, tj. dowody zastępcze wystawiane do czasu otrzymania obcego dowodu źródłowego, z zastrzeżeniem, że wystawienie zastępczych dowodów nie może dotyczyć operacji, których przedmiotem są zakupy opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Zobacz również: Łączny bilans jednostki

2 Brak ujęcia wszystkich operacji, które podlegają rozliczeniu w czasie

To jest:

REKLAMA

a) kosztów dotyczących przyszłych okresów sprawozdawczych, poniesionych w bieżącym okresie sprawozdawczym, zaliczając je do czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów ewidencjonowanych po stronie Wn konta 640 „Rozliczenia międzyokresowe kosztów”,

b) kosztów w wysokości prawdopodobnych zobowiązań przypadających na bieżący okres sprawozdawczy, zaliczając je do biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów ewidencjonowanych po stronie Ma na koncie 640 „Rozliczenia międzyokresowe kosztów”,

c) przychodów przyszłych okresów księgowanych po stronie Ma na koncie 840 „Rezerwy i rozliczenia międzyokresowe przychodów”, tj. takich, które stanowią otrzymane lub należne środki dotyczące przyszłych okresów sprawozdawczych, a w szczególności otrzymane z góry od kontrahentów zapłaty za przyszłe świadczenia.

3 Brak ujęcia rezerw na pewne lub o dużym stopniu prawdopodobieństwa przyszłe zobowiązania

Dotyczy to zobowiązań, których wartość można oszacować w wiarygodny sposób, w tym zobowiązań będących przedmiotem postępowania sądowego (tzw. roszczenia sporne).

4 Brak naliczenia i nieujęcie w księgach odsetek od należności i zobowiązań

Pozostaje to w sprzeczności z zasadą zawartą w par. 8 ust. 5 rozporządzenia ministra finansów z 5 lipca 2010 r. Zgodnie z nią odsetki od należności i zobowiązań, w tym również tych, do których stosuje się przepisy dotyczące zobowiązań podatkowych, ujmuje się w księgach rachunkowych w momencie ich zapłaty, lecz nie później niż pod datą ostatniego dnia kwartału, w wysokości odsetek należnych na koniec tego kwartału. Brak naliczenia odsetek od należności bądź naliczenie ich w wysokości niższej niż wynikająca z prawidłowego obliczenia stanowi naruszenie dyscypliny finansów publicznych w świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

5 Brak prawidłowego naliczenia i ujęcia w księgach odpisów umorzeniowych i amortyzacyjnych od środków trwałych i wartości niematerialnych

Jednostka powinna dokonywać tych odpisów według zasad przyjętych przez jednostkę, zgodnie z przepisami określonymi w art. 32 i 33 ustawy o rachunkowości oraz z uwzględnieniem rozporządzenia ministra finansów z 5 lipca 2010 r.

Ustalając zasady umarzania i amortyzowania, jednostka może przyjąć stawki określone w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo stawki określone przez dysponenta części budżetowej albo zarząd jednostki samorządu terytorialnego.

6 Brak utworzenia i ujęcia w księgach odpisów aktualizujących z tytułu trwałej utraty wartości środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz środków trwałych w budowie (o ile wystąpią przesłanki do ich utworzenia)

Obowiązek tworzenia odpisów aktualizujących z tytułu trwałej utraty wartości środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych czy środków trwałych w budowie został wprowadzony rozporządzeniem ministra finansów z 19 stycznia 2012 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2012 r. poz. 121). Po zmianie w druku bilansu dodano nowe pozycje, takie właśnie jak:

a) odpisy aktualizujące środki trwałe,

b) odpisy aktualizujące środki trwałe w budowie,

c) odpisy aktualizujące wartości niematerialne i prawne.

Wymienione powyżej odpisy dotyczą właśnie odpisów z tytułu trwałej utraty wartości aktywów trwałych, która może być spowodowana różnymi przyczynami. Może to być zużycie fizyczne lub moralne środków trwałych lub zużycie moralne wartości niematerialnych i prawnych. Z moralnym zużyciem środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych będziemy mieli do czynienia w przypadkach zmniejszenia przydatności danego składnika majątkowego na skutek postępu technicznego, zmiany technologii czy też zmiany działalności jednostki i brakiem przydatności tych składników.

Dane dotyczące odpisów z tytułu utraty trwałej wartości aktywów trwałych powinny wynikać z ewidencji księgowej jednostki. Ponieważ nowelizacja rozporządzenia z 2012 r. nie wprowadziła żadnych zmian w opisie dotychczasowych kont, jak również nie wprowadziła żadnych nowych kont służących do ewidencji odpisów aktualizujących z tytułu trwałej utraty wartości, należy wskazać, że dla ewidencji tych odpisów można utworzyć nowe konto, np. 074 „Odpisy aktualizujące wartość środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych z tytułu trwałej utraty wartości”. Odpisów tych nie powinno się natomiast ewidencjonować za pomocą konta 071 „Umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych”. Konto 071 służy do ewidencji zmniejszeń wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych o umorzenie obliczone według stawek amortyzacyjnych stosowanych przez jednostkę. Odpisy z tytułu trwałej utraty wartości będą ewidencjonowane w korespondencji ze stroną Wn konta 761 „Pozostałe koszty operacyjne”.

Zobacz również: Korygowanie sprawozdań finansowych

7 Brak utworzenia i ujęcia w księgach rachunkowych jednostki odpisów aktualizujących wartość należności

Zgodnie z art. 8 ust. 1 rozporządzenia ministra finansów z 5 lipca 2010 r. wartość należności aktualizuje się zgodnie z ustawą o rachunkowości z uwzględnieniem szczególnych przepisów określonych tym rozporządzeniem. Generalną zasadę tworzenia odpisów aktualizujących wartość należności określa art. 35b ustawy o rachunkowości. Przygotowując sprawozdanie za 2015 r., bierzemy pod uwagę jego wcześniejsze brzmienie. Zgodnie z nim wartość należności aktualizuje się, uwzględniając stopień prawdopodobieństwa ich zapłaty w odniesieniu do:

1) należności dłużników postawionych w stan likwidacji lub stan upadłości – do wysokości należności nieobjętej gwarancją lub innym zabezpieczeniem należności zgłoszonej likwidatorowi lub sędziemu komisarzowi w postępowaniu upadłościowym,

2) należności od dłużników w przypadku oddalenia wniosku o ogłoszenie upadłości, jeżeli majątek dłużnika nie wystarcza na zaspokojenie kosztów postępowania upadłościowego – w pełnej wysokości należności,

3) należności kwestionowanych przez dłużników oraz z których zapłatą dłużnik zalega, a według oceny jego sytuacji majątkowej i finansowej spłata należności w umownej kwocie nie jest prawdopodobna – do wysokości niepokrytej gwarancją lub innym zabezpieczeniem należności,

4) należności stanowiącej równowartość kwot podwyższających należności, w stosunku do których uprzednio dokonano odpisu aktualizującego – w wysokości tych kwot do czasu ich otrzymania lub odpisania,

5) należności przeterminowanych lub nieprzeterminowanych o znacznym stopniu prawdopodobieństwa nieściągalności, w przypadkach uzasadnionych rodzajem prowadzonej działalności lub strukturą odbiorców – w wysokości wiarygodnie oszacowanej kwoty odpisu, w tym także ogólnego na nieściągalne należności.

Od 1 stycznia 2016 r. pkt 1 i 2 uległy zmianie zgodnie z ustawą z 15 maja 2015 r. – Prawo restrukturyzacyjne (Dz.U. z 2015 r. poz. 978 ze zm.). Od tego roku wartość należności aktualizuje się, uwzględniając stopień prawdopodobieństwa ich zapłaty poprzez dokonanie odpisu aktualizującego w odniesieniu do m.in.:

1) należności od dłużników postawionych w stan likwidacji lub w stan upadłości oraz w stosunku do których zostało otwarte postępowanie restrukturyzacyjne lub został złożony wniosek o zatwierdzenie układu w postępowaniu o zatwierdzenie układu – do wysokości należności nieobjętej gwarancją lub innym zabezpieczeniem należności zgłoszonej likwidatorowi lub sędziemu komisarzowi w postępowaniu upadłościowym lub umieszczonej w spisie wierzytelności w postępowaniu restrukturyzacyjnym,

2) należności od dłużników, w przypadku oddalenia wniosku o ogłoszenie upadłości, jeżeli majątek dłużnika nie wystarcza lub jedynie wystarcza na zaspokojenie kosztów postępowania upadłościowego – w pełnej wysokości należności.

Pozostałe punkty 3–5 w art. 35b ustawy o rachunkowości pozostały bez zmian.

Warto pamiętać, że szczegółowe zasady tworzenia tych odpisów jednostka powinna określić w polityce rachunkowości, uwzględniając zarówno rodzaj prowadzonej działalności, jak i jej specyfikę.

8 Brak naliczenia i ujęcia w księgach rachunkowych dodatkowego wynagrodzenia rocznego (trzynastki)

Ewidencja dodatkowego wynagrodzenia rocznego w kwotach brutto następuje pod datą 31 grudnia roku poprzedniego, czyli tego roku sprawozdawczego, którego dotyczy. Należy również pamiętać o zaewidencjonowaniu w ciężar kosztów tego roku obrotowego pochodnych naliczanych od dodatkowego wynagrodzenia rocznego, tj. składek na ubezpieczenia społeczne i na Fundusz Pracy, które obciążają pracodawcę. Jak ująć w księgach rachunkowych zapisy z tym związane, przedstawia schemat 1.

9 Brak przekształcenia wyceny bieżącej składników aktywów i pasywów zaewidencjonowanych na kontach syntetycznych na wycenę bilansową

Wycenę aktywów i pasywów przeprowadza się przynajmniej raz w roku, tj. na dzień bilansowy (art. 28 ustawy o rachunkowości). Jednostki budżetowe oraz samorządowe zakłady budżetowe dokonują tej wyceny na podstawie przepisów ustawy o rachunkowości z uwzględnieniem postanowień rozdziału 2 rozporządzenia ministra finansów z 5 lipca 2010 r.

1 0 Brak rozliczenia i ujęcia w księgach rachunkowych skutków inwentaryzacji

Artykuł 27 ustawy o rachunkowości nakłada obowiązek rozliczenia wyników inwentaryzacji. Przekłada się to na obowiązek odpowiedniego ich udokumentowania i powiązania z zapisami wynikającymi z ksiąg rachunkowych. Powstałe różnice inwentaryzacyjne podlegają wyjaśnieniu, ujęciu, a następnie rozliczeniu w księgach rachunkowych roku, w którym przypada termin inwentaryzacji. Przez różnice inwentaryzacyjne należy rozumieć:

● niedobory – oznaczają sytuację, w której stan składników wynikający z przeprowadzonej inwentaryzacji jest niższy niż stan tych składników według zapisów wynikających z ksiąg rachunkowych,

● nadwyżki – oznacza sytuację, w której stan składników wynikający z przeprowadzonej inwentaryzacji jest wyższy niż stan tych składników według zapisów wynikających z ksiąg rachunkowych,

● szkody – oznacza sytuację, w której następuje utrata wartości danego składnika w wyniku zmniejszenia jego wartości użytkowych.

Zapisów księgowych dotyczących rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych dokonujemy na kontach z grupy kont 240 „Pozostałe rozrachunki”. Mogą to być odrębne konta syntetyczne powstałe z podziału konta 240, np. konto 241 „Rozliczenie niedoborów i szkód”, konto 242 „Rozliczenie nadwyżek”, czy też w ramach rozbudowania analityki bezpośrednio do konta 240.

1 1 Brak sprawdzenia zapisów księgowych dokonywanych w trakcie roku obrotowego w celu wyeliminowania ewentualnych nieprawidłowości

Do tych nieprawidłowości można m.in. zaliczyć:

a) zaksięgowanie operacji gospodarczych na niewłaściwych kontach lub po nie właściwej stronie,

b) zaksięgowanie operacji gospodarczych na dwóch kontach, ale po tej samej stronie,

c) błędne zaksięgowanie wartości operacji gospodarczych w stosunku do dokumentów źródłowych,

d) brak obciążenia kosztów VAT niepodlegających odliczeniu.

SCHEMAT 1

Ewidencja dodatkowego wynagrodzenia rocznego w księgach rachunkowych roku na przykładzie dodatkowego wynagrodzenia rocznego przysługującego za rok 2015

Księgowania w roku 2015

infoRgrafika

Objaśnienia:

1. Naliczenie dodatkowego wynagrodzenia rocznego: strona Wn konto 404 Wynagrodzenia (analityka: par. 404), strona Ma konto 231 Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń;

2. Przeksięgowanie składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne obciążające pracownika: strona Wn konto 231 Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń, strona Ma konto 229 Pozostałe rozrachunki publicznoprawne;

3. Przeksięgowanie podatku dochodowego od osób fizycznych: strona Wn konto 231 Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń, strona Ma konto 225 Rozrachunki z budżetami (analityka: podatek dochodowy od osób fizycznych);

4. Składki na ubezpieczenia społeczne od dodatkowego wynagrodzenia rocznego obciążające płatnika: strona Wn konto 405 Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia (analityka: par. 411), strona Ma konto 229 Pozostałe rozrachunki publicznoprawne;

5. Składki na Fundusz Pracy od dodatkowego wynagrodzenia rocznego obciążające płatnika: strona Wn konto 405 Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia (analityka: par. 412), strona Ma konto 229 Pozostałe rozrachunki publicznoprawne.

Księgowania w roku 2016

infoRgrafika

Objaśnienia:

1. Przekazanie na rachunki bankowe pracowników dodatkowego wynagrodzenia rocznego: strona Wn konto 231 Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń (analityka: pracownik), strona Ma konto 130 Rachunek bieżący jednostki (analityka: par. 404);

2. Przekazanie na rachunek bankowy ZUS składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne obciążających pracownika: strona Wn konto 229 Pozostałe rozrachunki publicznoprawne, strona Ma konto 130 Rachunek bieżący jednostki (analityka: par. 404);

3. Przekazanie na rachunek bankowy urzędu skarbowego podatku dochodowego od osób fizycznych: strona Wn konto 225 Rozrachunki z budżetami (analityka: podatek dochodowy od osób fizycznych), strona Ma konto 130 Rachunek bieżący jednostki (analityka: par. 404);

4. Przekazanie na rachunek bankowy ZUS składek na ubezpieczenia społeczne od dodatkowego wynagrodzenia rocznego obciążających płatnika: strona Wn konto 229 Pozostałe rozrachunki publicznoprawne, strona Ma konto 130 Rachunek bieżący jednostki (analityka: par. 411);

5. Przekazanie na rachunek bankowy ZUS składek na Fundusz pracy od dodatkowego wynagrodzenia rocznego obciążających płatnika: strona Wn konto 229 Pozostałe rozrachunki publicznoprawne, strona Ma konto 130 Rachunek bieżący jednostki (analityka: par. 412).

Elżbieta Gaździk

główna księgowa samorządowej jednostki budżetowej

Podstawa prawna

Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.). Ustawa z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 168). Rozporządzenie ministra finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 289 ze zm.).

Polecamy serwis: Sprawozdawczość

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Świadczenie urlopowe dla nauczycieli. Wypłata do końca sierpnia – jakie wyrównanie

Świadczenie urlopowe dla nauczycieli powinno zostać wypłacone do końca sierpnia 2024 r. Świadczenie to przysługuje nauczycielom, którzy byli zatrudnieniu w pełnym wymiarze zajęć przez cały rok szkolny 2023/2024. Świadczenie urlopowe dla nauczycieli reguluje art. 53 ust 1a ustawy  – Karta Nauczyciela.

Rusza program "Pierwszy Dzienny Opiekun w Gminie". Samorządy mogą składać wnioski do 30 sierpnia

W czwartek, 25 lipca odbyła się konferencja z udziałem wiceministry rodziny, pracy i polityki społecznej Aleksandry Gajewskiej. Tematem konferencji był nowy program dla gmin bez opieki żłobkowej w ramach Aktywnego Malucha – "Pierwszy Dzienny Opiekun w Gminie". Wnioski można składać do 30 sierpnia.

ZUS przestawił się na mLegitymacje. Jak z nich korzystać?

Elektroniczna mLegitymacja to duże ułatwienie dla emerytów i rencistów. Można z niej korzystać na własnym urządzeniu mobilnym, np. telefonie. Z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wynika, iż prawie 800 tysięcy seniorów porzuciło plastik.

Świadczenie „Aktywny rodzic” i inne nowości w klasyfikacji budżetowej

23 lipca 2024 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 15 lipca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Co się zmieni i od kiedy?

REKLAMA

82 mln zł środków na dofinansowania do remontów dróg samorządowych na 2025 r. w województwie śląskim

W środę, 24 lipca wojewoda śląski Marek Wójcik poinformował, o tym, że rusza nabór na dofinansowania ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na przyszły rok. W województwie lubelskim nabór ruszy w piątek, 26 lipca. Środki z dofinansowania mogą zostać przeznaczone na remonty dróg powiatowych i gminnych, a także na inne inwestycje, które zwiększą bezpieczeństwo ruchu.

5 000 zł na jedno koło gospodyń wiejskich i prawo do dofinansowania dla wszystkich kół gospodyń wiejskich z gmin, w których frekwencja w ubiegłorocznych wyborach parlamentarnych przekroczyła 60 proc. W Dzienniku Ustaw ukazała się już nowelizacja

W Dzienniku Ustaw ukazała się nowelizacja rozporządzenia dotycząca prawa do dofinansowania dla kół gospodyń wiejskich z gmin,  w których frekwencja w ubiegłorocznych wyborach parlamentarnych przekroczyła 60 proc. Dofinansowanie będzie przysługiwało nie tylko kołom wpisanym do Krajowego Rejestru Kół Gospodyń Wiejskich.

W 2024 roku przeciętny pracownik skorzysta z nawet 35 dni urlopu oraz dodatkowych zwolnień z pracy. Co z urlopem w 2025 r.

W ostatnim czasie do kodeksu pracy wprowadzono wiele nowych rozwiązań, dzięki którym pracownicy mogą uzyskać dodatkowe dni wolne od pracy. Chodzi m.in. o wprowadzenie dodatkowych pięciu dni urlopu opiekuńczego. Sprawdź, jakie jeszcze dodatkowe zwolnienia i urlopy przysługują pracownikom, ile są płatne oraz jak je uzyskać.

Dni wolne od pracy w drugiej połowie 2024 roku i w 2025 r. [KALENDARZ — DŁUGIE WEEKENDY]

W 2024 r. uwzględniając wszystkie dni wolne i weekendy wypada 115 dni wolnych od pracy. Sprawdź, kiedy przypadają długie weekendy w drugiej połowie 2024 r. Możesz już także wstępnie zaplanować wolne w 2025 r.

REKLAMA

Trwają wypłaty dodatkowych pieniędzy dla nauczycieli. Kwota jest niemała, bo ponad 2000 zł, ale trzeba od niej zapłacić podatek.

Trwają wypłaty dodatkowych pieniędzy dla nauczycieli. Kwota jest niemała, bo ponad 2000 zł, jednak świadczenie urlopowe nie jest świadczeniem socjalnym, a więc trzeba je opodatkować. Na konta trafi więc o 12 proc. mniej.

Zbliża się termin złożenia sprawozdania SP-1. Kto musi je złożyć i co w nim wykazać? To ważne m.in. dla podatku od nieruchomości.

Jest coraz mniej czasu na złożenie części B sprawozdania SP-1. Czy wiesz, kto musi je złożyć, do kiedy i co w nim wykazać? Przepisy jasno to regulują, ale w praktyce pojawiają się problemy.

REKLAMA