REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawozdania jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych - zmiany

Aneta Terlikowska-Bohaczek
Projektowane zmiany rozporządzenia w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych. /Fot. ShutterStock
Projektowane zmiany rozporządzenia w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych. /Fot. ShutterStock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych dotyczą w głównej mierze  wzorów sprawozdań Rb-Z i Rb-UZ oraz instrukcji sporządzania tych sprawozdań, stanowiącej załącznik Nr 9 do rozporządzenia.

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. Nr 43, poz. 247).

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzenie zmian w rozporządzeniu konieczne jest ze względu na ciążące na Polsce obowiązki sprawozdawcze wobec Eurostatu, oraz z uwagi na poprawność obliczania relacji państwowego długu publicznego do PKB. Projektowane zmiany mają też na celu wzmocnienie statystyki sektora finansów publicznych poprzez łatwiejszą identyfikację jednostek sporządzających i przekazujących sprawozdania w zakresie operacji finansowych.

Zmiany rozporządzenia dotyczą w głównej mierze wzorów sprawozdań: Rb-Z – kwartalnych sprawozdań o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji – Rb-UZ – rocznych sprawozdań uzupełniających o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych, oraz instrukcji sporządzania sprawozdań, stanowiącej załącznik Nr 9 do rozporządzenia.

W sprawozdaniu Rb-Z zmianie ulegnie część C oraz D. Dotychczasowa cześć C zostanie podzielona na dwie sekcje: C1 i C2. Obecna część C zostanie rozszerzona o papiery wartościowe i otrzyma nazwę C1. Ta zmiana uwzględnia fakt, że jednostki samorządu terytorialnego realizując programy i projekty finansowane z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie EFTA, mogą również emitować papiery wartościowe. Nowe zestawienie C2 zawierać będzie dodatkowe dane uzupełniające, mające wpływ na ustalenie limitu zobowiązań jednostki samorządu terytorialnego. Będzie to: spłata zobowiązańi przejęcie zadłużenia przekształcanych samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, wykup obligacji nominowanych w walutach obcych na rynki zagraniczne przed wejściem w życie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych oraz zobowiązania związku współtworzonego przez jednostkę samorządu terytorialnego w okresie sprawozdawczym.

Zobacz także: Sprawozdanie Rb-NDS

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmianie uległa również część D sprawozdania Rb-Z, dotycząca obecnie zobowiązań wynikających z zawartych umów na okres dłuższy niż 6 miesięcy, o terminie płatności przypadającym w latach następnych. Po wejściu w życie projektowanych zmian dotyczyć będzie krótkoterminowych zobowiązań wynikających z umów nienazwanych związanych z finansowaniem usług, dostaw, robót budowlanych.

Ostatnią nowością w sprawozdaniu Rb-Z jest dodanie części F – Lista jednostek sporządzających sprawozdanie. Będzie ona wypełniana jedynie w ramach sprawozdań zbiorczych i łącznych za IV kwartał roku budżetowego. Ułatwić ma zidentyfikowanie jednostek sektora finansów publicznych sporządzających i przekazujących sprawozdanie nie tylko na poziomie jednostek bezpośrednio nadzorujących jednostki, których sprawozdania są włączane do sprawozdania zbiorczego, czy też łącznego. Taka identyfikacja będzie dokonywana przez Główny Urząd Statystyczny na podstawie numeru identyfikacyjnego REGON, a następnie na poziomie Ministerstwa Finansów w zakresie przynależności do sektora finansów publicznych. W ocenie Rządowego Centrum Legislacji dodanie części F nie wiąże się z dodatkowym nakładem pracy dla JST, bowiem z racji sprawowanego nadzoru muszą one posiadać wiedzę na temat podległych im jednostek. Dodatkowo, w celu zmniejszenia obciążeń i kosztów jednostek sektora finansów publicznych w zakresie sprawozdawczości wprowadzono możliwość rezygnacji z przekazywania sprawozdań w formie papierowej. Według projektowanych zmian jednostki będą mogły przekazywać sprawozdania w formie elektronicznej, opatrzone podpisem elektronicznym weryfikowalnym za pomocą kwalifikowalnego certyfikatu lub profilem zaufanym ePUAP.

Zadaj pytanie: Forum Samorząd - Ustrój i jednostki

Projektowane zmiany rozporządzenia ograniczają obowiązek sporządzania sprawozdań do trzech rodzajów sprawozdań: Rb-Z, Rb-N oraz Rb-ZN. Jeżeli jednostka na koniec IV kwartału roku budżetowego nie będzie posiadała zobowiązań czy też należności, wówczas nie będzie miała obowiązku sporządzania sprawozdania „zerowego” w zakresie sprawozdań Rb-UZ lub Rb-UN. Dodatkowego, z uwagi na zakończenie okresu przejściowego zawartego w ustawie o finansach publicznych, zmianie uległa lista rodzajów jednostek sektora finansów publicznych sporządzających sprawozdanie (zniknęły państwowe zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze, agencje państwowe i samorządowe fundusze celowe).

Projektowane zmiany uzupełniającego sprawozdania Rb-UZ dotyczą części B, tj. struktury walutowej zobowiązań zaliczanych do długu. Część ta zostanie rozszerzona na wszystkie kategorie tytułów dłużnych. Dodatkowo, jednostki będą wykazywać zobowiązania nominowane w walutach obcych (innych niż EUR, USD, CHF) nie tylko według średniego kursu NBP na koniec okresu sprawozdawczego, ale również według średniej arytmetycznej ze średnich kursów NBP ogłaszanych i obowiązujących w dni robocze. Dla ułatwienia stosowania średniej arytmetycznej ma być ona publikowana na stronach internetowych Ministerstwa Finansów.

Zmiany załącznika Nr 9 „Instrukcja sporządzania sprawozdań” polegają na dostosowaniu jego treści do nowych wzorów sprawozdań Rb-Z i Rb-UZ, a także ujednoliceniu stosowanej terminologii tytułów dłużnych i sposobu obliczania wartości nominalnej poręczeń i gwarancji, zawartych w innych obowiązujących aktach prawnych. Ideą przyświecającą proponowanym zmianom jest to, aby na koniec roku budżetowego wykazywać te środki, które są zaliczone do stanu środków danego roku budżetowego jednostki. Dlatego też w kategoriach depozyt, w należnościach, wprowadzono zmiany polegające na tym, że jednostka nie będzie wykazywała tych środków znajdujących się na rachunku bankowym na koniec IV kwartału, które otrzymała od innej jednostki bądź na rzecz innej jednostki, które będzie zobowiązana zwrócić w następnym kwartale w wyniku rozliczenia, lub środków które dotyczą zobowiązania przyszłego kwartału. Dodatkowo, państwowe jednostki budżetowe posiadające należności Skarbu Państwa nie będą wykazywały w depozytach środków na rachunkach bieżących prowadzonych w ramach obsługi budżetu państwa. Środki te będą wykazywane przez Ministra Finansów w ramach centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa.

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

Projekt rozporządzenia zakłada, że pierwsze sprawozdania na nowych formularzach będą sporządzane już za III kwartał 2013 roku, z tym że przepis przejściowy zakłada konieczność wypełnienia części F, która standardowo będzie wypełniana jedynie w sprawozdaniu obejmującym IV kwartał roku budżetowego.

O autorce:

Aneta Terlikowska–Bohaczek - główna księgowa jednostek sektora finansów publicznych, specjalista w zakresie rachunkowości budżetowej, trener szkoleń adresowanych do sektora finansów publicznych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. [Projekt rozporządzenia]

Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Projekt rozporządzenia w środę trafił do uzgodnień i opiniowania.

W budżecie państwa nie ma miejsca na wolną Wigilię?

Minister finansów Andrzej Domański ocenił pomysł wolnej Wigilii jako złe rozwiązanie dla polskiej gospodarki i budżetu państwa. Jaki jest koszt wolnej Wigilii? 

Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach wyższy podatek za grunty i nieruchomości

Już niedługo w Polsce wyższa stawka podatku od nieruchomości. Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach w Polsce obowiązywać będzie nowa, wyższa stawka podatku od nieruchomości. Prawdopodobnie wtedy też wejdzie w życie nowa regulacja dot. sposobu naliczania podatku od garaży znajdujących się w budynkach mieszkalnych.

Prawie 42 mln euro z UE dla 25 samorządów z województwa łódzkiego

Gminy zrzeszone w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Piotrków - Bełchatów - Radomsko otrzymają prawie 42 mln euro na projekty w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Pieniądze zyska aż 25 samorządów, a zrealizowane cele maja służyć mieszkańcom. 

REKLAMA

1000 zł dodatku motywacyjnego dla kolejnej grupy pracowników? Związkowcy apelują. Co na to resort pracy?

1000 zł dodatku motywacyjnego wyłącznie dla pracowników pomocy społecznej nie satysfakcjonuje związkowców. Polska Federacja Związkowa Pracowników Socjalnych i Pomocy Społecznej skierowała do Sejmu petycję w sprawie objęcia dodatkiem motywacyjnym wszystkich pracowników realizujących zadania w zakresie wypłaty świadczeń.

Finasowanie bazy danych odpadowych. Co planuje rząd?

Projekt noweli ustawy o odpadach to temat środowego posiedzenia Rady Ministrów. Co przewiduje projekt?  

Minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł. Jednolity tekst rozporządzenia w Dzienniku Ustaw

Opublikowano jednolity tekst rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Uwzględniono w nim zarówno minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł, jak i zmiany w tabelach stanowisk.

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych. Kto może starać się o dofinansowanie? Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski poinformował w poniedziałek, że Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) ogłosiło nowy nabór w ramach programu „Wysoka jakość i dostępność e-usług publicznych”

REKLAMA

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach – ale z małymi zmianami – do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach, ale z małymi zmianami, do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw.

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci?

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci? Podwyższeniu ulegnie także stawka części zmiennej opłaty reklamowej. Ile wynosić będą opłaty reklamowe za umieszczone tablice i urządzenia reklamowe?

REKLAMA