REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawozdania jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych - zmiany

Aneta Terlikowska-Bohaczek
Projektowane zmiany rozporządzenia w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych. /Fot. ShutterStock
Projektowane zmiany rozporządzenia w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych. /Fot. ShutterStock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych dotyczą w głównej mierze  wzorów sprawozdań Rb-Z i Rb-UZ oraz instrukcji sporządzania tych sprawozdań, stanowiącej załącznik Nr 9 do rozporządzenia.

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. Nr 43, poz. 247).

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzenie zmian w rozporządzeniu konieczne jest ze względu na ciążące na Polsce obowiązki sprawozdawcze wobec Eurostatu, oraz z uwagi na poprawność obliczania relacji państwowego długu publicznego do PKB. Projektowane zmiany mają też na celu wzmocnienie statystyki sektora finansów publicznych poprzez łatwiejszą identyfikację jednostek sporządzających i przekazujących sprawozdania w zakresie operacji finansowych.

Zmiany rozporządzenia dotyczą w głównej mierze wzorów sprawozdań: Rb-Z – kwartalnych sprawozdań o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji – Rb-UZ – rocznych sprawozdań uzupełniających o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych, oraz instrukcji sporządzania sprawozdań, stanowiącej załącznik Nr 9 do rozporządzenia.

W sprawozdaniu Rb-Z zmianie ulegnie część C oraz D. Dotychczasowa cześć C zostanie podzielona na dwie sekcje: C1 i C2. Obecna część C zostanie rozszerzona o papiery wartościowe i otrzyma nazwę C1. Ta zmiana uwzględnia fakt, że jednostki samorządu terytorialnego realizując programy i projekty finansowane z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie EFTA, mogą również emitować papiery wartościowe. Nowe zestawienie C2 zawierać będzie dodatkowe dane uzupełniające, mające wpływ na ustalenie limitu zobowiązań jednostki samorządu terytorialnego. Będzie to: spłata zobowiązańi przejęcie zadłużenia przekształcanych samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, wykup obligacji nominowanych w walutach obcych na rynki zagraniczne przed wejściem w życie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych oraz zobowiązania związku współtworzonego przez jednostkę samorządu terytorialnego w okresie sprawozdawczym.

Zobacz także: Sprawozdanie Rb-NDS

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmianie uległa również część D sprawozdania Rb-Z, dotycząca obecnie zobowiązań wynikających z zawartych umów na okres dłuższy niż 6 miesięcy, o terminie płatności przypadającym w latach następnych. Po wejściu w życie projektowanych zmian dotyczyć będzie krótkoterminowych zobowiązań wynikających z umów nienazwanych związanych z finansowaniem usług, dostaw, robót budowlanych.

Ostatnią nowością w sprawozdaniu Rb-Z jest dodanie części F – Lista jednostek sporządzających sprawozdanie. Będzie ona wypełniana jedynie w ramach sprawozdań zbiorczych i łącznych za IV kwartał roku budżetowego. Ułatwić ma zidentyfikowanie jednostek sektora finansów publicznych sporządzających i przekazujących sprawozdanie nie tylko na poziomie jednostek bezpośrednio nadzorujących jednostki, których sprawozdania są włączane do sprawozdania zbiorczego, czy też łącznego. Taka identyfikacja będzie dokonywana przez Główny Urząd Statystyczny na podstawie numeru identyfikacyjnego REGON, a następnie na poziomie Ministerstwa Finansów w zakresie przynależności do sektora finansów publicznych. W ocenie Rządowego Centrum Legislacji dodanie części F nie wiąże się z dodatkowym nakładem pracy dla JST, bowiem z racji sprawowanego nadzoru muszą one posiadać wiedzę na temat podległych im jednostek. Dodatkowo, w celu zmniejszenia obciążeń i kosztów jednostek sektora finansów publicznych w zakresie sprawozdawczości wprowadzono możliwość rezygnacji z przekazywania sprawozdań w formie papierowej. Według projektowanych zmian jednostki będą mogły przekazywać sprawozdania w formie elektronicznej, opatrzone podpisem elektronicznym weryfikowalnym za pomocą kwalifikowalnego certyfikatu lub profilem zaufanym ePUAP.

Zadaj pytanie: Forum Samorząd - Ustrój i jednostki

Projektowane zmiany rozporządzenia ograniczają obowiązek sporządzania sprawozdań do trzech rodzajów sprawozdań: Rb-Z, Rb-N oraz Rb-ZN. Jeżeli jednostka na koniec IV kwartału roku budżetowego nie będzie posiadała zobowiązań czy też należności, wówczas nie będzie miała obowiązku sporządzania sprawozdania „zerowego” w zakresie sprawozdań Rb-UZ lub Rb-UN. Dodatkowego, z uwagi na zakończenie okresu przejściowego zawartego w ustawie o finansach publicznych, zmianie uległa lista rodzajów jednostek sektora finansów publicznych sporządzających sprawozdanie (zniknęły państwowe zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze, agencje państwowe i samorządowe fundusze celowe).

Projektowane zmiany uzupełniającego sprawozdania Rb-UZ dotyczą części B, tj. struktury walutowej zobowiązań zaliczanych do długu. Część ta zostanie rozszerzona na wszystkie kategorie tytułów dłużnych. Dodatkowo, jednostki będą wykazywać zobowiązania nominowane w walutach obcych (innych niż EUR, USD, CHF) nie tylko według średniego kursu NBP na koniec okresu sprawozdawczego, ale również według średniej arytmetycznej ze średnich kursów NBP ogłaszanych i obowiązujących w dni robocze. Dla ułatwienia stosowania średniej arytmetycznej ma być ona publikowana na stronach internetowych Ministerstwa Finansów.

Zmiany załącznika Nr 9 „Instrukcja sporządzania sprawozdań” polegają na dostosowaniu jego treści do nowych wzorów sprawozdań Rb-Z i Rb-UZ, a także ujednoliceniu stosowanej terminologii tytułów dłużnych i sposobu obliczania wartości nominalnej poręczeń i gwarancji, zawartych w innych obowiązujących aktach prawnych. Ideą przyświecającą proponowanym zmianom jest to, aby na koniec roku budżetowego wykazywać te środki, które są zaliczone do stanu środków danego roku budżetowego jednostki. Dlatego też w kategoriach depozyt, w należnościach, wprowadzono zmiany polegające na tym, że jednostka nie będzie wykazywała tych środków znajdujących się na rachunku bankowym na koniec IV kwartału, które otrzymała od innej jednostki bądź na rzecz innej jednostki, które będzie zobowiązana zwrócić w następnym kwartale w wyniku rozliczenia, lub środków które dotyczą zobowiązania przyszłego kwartału. Dodatkowo, państwowe jednostki budżetowe posiadające należności Skarbu Państwa nie będą wykazywały w depozytach środków na rachunkach bieżących prowadzonych w ramach obsługi budżetu państwa. Środki te będą wykazywane przez Ministra Finansów w ramach centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa.

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

Projekt rozporządzenia zakłada, że pierwsze sprawozdania na nowych formularzach będą sporządzane już za III kwartał 2013 roku, z tym że przepis przejściowy zakłada konieczność wypełnienia części F, która standardowo będzie wypełniana jedynie w sprawozdaniu obejmującym IV kwartał roku budżetowego.

O autorce:

Aneta Terlikowska–Bohaczek - główna księgowa jednostek sektora finansów publicznych, specjalista w zakresie rachunkowości budżetowej, trener szkoleń adresowanych do sektora finansów publicznych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Nowa tabela miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego dla pozostałych pracowników urzędów i jednostek [projekt rozporządzenia z 4 marca 2024 r.]

    Zmiany w rozporządzeniu w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.

    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    REKLAMA

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    REKLAMA

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    REKLAMA