Najnowsze zmiany w sprawozdawczości w zakresie operacji finansowych
REKLAMA
REKLAMA
Minister Finansów na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 41 ust. 5 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych 25 października 2013 r. wydał rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych.
REKLAMA
Wprowadzone zmiany dotyczą przede wszystkim wzorów:
- Rb-Z – kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji,
- Rb-UZ – roczne sprawozdanie uzupełniające o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych.
REKLAMA
Zmianie uległa również instrukcja sporządzania sprawozdań, stanowiąca załącznik nr 9 do rozporządzenia Ministra Finansów z 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych. Wprowadzona zmiana instrukcji sporządzania sprawozdań polega przede wszystkim na dostosowaniu jego treści do nowych wzorów sprawozdań Rb-Z oraz Rb-UZ, a także na ujednoliceniu stosowanej terminologii tytułów dłużnych i sposobu obliczania wartości nominalnej poręczeń i gwarancji, zawartych w innych obowiązujących aktach prawnych. Istotna zmiana dotyczy kategorii „depozyt”, w należnościach. Zmiana polega na tym, że jednostka nie będzie wykazywała środków:
- znajdujących się na rachunku bankowym na koniec IV kwartału, które otrzymała od innej jednostki lub na rzecz innej jednostki, a które w wyniku rozliczenia będzie zobowiązana zwrócić w następnym kwartale,
- które dotyczą zobowiązania kwartału następnego roku budżetowego.
Istotne jest, aby na koniec roku budżetowego wykazywać te środki, które są zaliczone do stanu środków danego roku budżetowego jednostki. Natomiast państwowe jednostki budżetowe, mające należności Skarbu Państwa, nie wykazują w kategorii „depozyt” środków znajdujących się na rachunkach bieżących prowadzonych w ramach obsługi budżetu państwa, ponieważ będą wykazywane przez Ministra Finansów.
Pierwsze sprawozdania na nowych formularzach i według nowych zasad będą sporządzane już za IV kwartał 2013 r.
Zobacz również: Sprawozdania jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych - zmiany
Sprawozdanie Rb-Z
W sprawozdaniu kwartalnym Rb-Z zmianie ulega część C oraz D. Dotychczasowa część C została rozszerzona o inne dodatkowe dane do ustalenia limitu zobowiązań jednostki samorządu terytorialnego. Po zmianach część C – „Uzupełniające dane o niektórych zobowiązaniach jednostki samorządu terytorialnego” składa się z dwóch zestawień:
- C1 – „Kredyty i pożyczki oraz wyemitowane papiery wartościowe na realizację programów, projektów lub zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy”,
- C2 – „Dodatkowe dane uzupełniające”.
Część C – oznaczona obecnie jako zestawienie C1 została rozszerzona o papiery wartościowe. Zmiana ta uwzględnia fakt, że jednostki samorządu terytorialnego, realizując programy i projekty finansowane z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), mogą również emitować papiery wartościowe. Natomiast drugie zestawienie (C2) zawiera dodatkowe dane uzupełniające, które mają wpływ na ustalenie limitu zobowiązań jednostki samorządu terytorialnego.
W sprawozdaniu kwartalnym Rb-Z zmianie ulega również część D, która dotyczyła zobowiązań jednostek samorządu terytorialnego wynikających z zawartych umów na okres dłuższy niż 6 miesięcy. W zmienionym rozporządzeniu wszystkie jednostki sektora finansów publicznych będą wykazywać informację z zakresu umów nienazwanych z określonych rodzajów kredytów handlowych.
Istotną i jednocześnie ostatnią nowością w sprawozdaniu Rb-Z jest dodanie części F – „Lista jednostek sporządzających sprawozdania”:
Lp. | REGON |
1. |
|
1.1. |
|
1.2. |
|
1.3. |
|
1.4. |
|
1. (...) |
|
Część tę będą wypełniały jedynie jednostki sporządzające sprawozdanie zbiorcze i łączne w sporządzanych sprawozdaniach za IV kwartał. Zmiana ta ma na celu zidentyfikowanie jednostek sektora finansów publicznych sporządzających i przekazujących sprawozdania nie tylko na poziomie jednostek bezpośrednio nadzorujących jednostki, których sprawozdania są włączane do sprawozdania zbiorczego czy też łącznego. Identyfikacja ta będzie dokonywana przez Główny Urząd Statystyczny na podstawie numeru identyfikacyjnego REGON, a następnie na poziomie Ministerstwa Finansów w zakresie przynależności do sektora finansów publicznych. Wprowadzone zmiany dają możliwość pozyskania informacji o wszystkich jednostkach sektora finansów publicznych.
Sprawozdanie Rb-UZ
W sprawozdaniu tym zmianie ulega część B dotycząca struktury walutowej zobowiązań zaliczanych do długu. Część ta została rozszerzona na wszystkie kategorie tytułów dłużnych, tj.:
● papiery wartościowe,
● kredyty i pożyczki,
● przyjęte depozyty,
● wymagalne zobowiązania.
Ograniczenia dotyczące obowiązku sporządzania sprawozdań „zerowych”
Wprowadzone zmiany do rozporządzenia ograniczają obowiązek sporządzania sprawozdań (niezależnie od tego, czy dana jednostka ma zobowiązanie, czy też nie) do trzech rodzajów sprawozdań: Rb-Z, Rb-N i Rb-ZN.
Jeśli jednostka na koniec IV kwartału roku budżetowego nie będzie miała zobowiązań czy też należności, to nie będzie miała obowiązku sporządzania tzw. sprawozdania „zerowego” Rb-UZ lub Rb-UN. Różnicą w stosunku do poprzedniego stanu prawnego jest to, że zmianie uległa lista rodzajów jednostek sektora finansów publicznych sporządzających sprawozdanie. Sprawozdanie Rb-UZ będą sporządzały również jednostki organizacyjne podległe jednostkom samorządu terytorialnego w przypadku wystąpienia zobowiązań wymagalnych.
Forma papierowa i forma elektroniczna sprawozdań
Wprowadzono możliwość rezygnacji z przekazywania sprawozdań w formie papierowej przez jednostki, które będą mogły przekazywać sprawozdania w formie elektronicznej, pod warunkiem że zostaną one opatrzone podpisem elektronicznym weryfikowalnym za pomocą kwalifikowanego certyfikatu lub profilem zaufanym ePUAP i przesłane na skrzynkę podawczą odbiorcy. Natomiast jednostki samorządu terytorialnego obligatoryjnie będą przesyłały sprawozdania odnoszące się do budżetu wyłącznie w formie elektronicznej opatrzonej bezpiecznym podpisem elektronicznym.
Podstawy prawne
- art. 41 ust. 5 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 885; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 938)
- rozporządzenie Ministra Finansów z 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz.U. Nr 43, poz. 247)
- rozporządzenie Ministra Finansów z 25 października 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz.U. z 2013 r. poz. ...) – na dzień oddania numeru do drukarni rozporządzenie nie zostało jeszcze opublikowane.
Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa
REKLAMA
REKLAMA