REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najnowsze zmiany w sprawozdawczości w zakresie operacji finansowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
KRYSTYNA GĄSIOREK
Sprawozdawczość w zakresie operacji finansowych - zmiany
Sprawozdawczość w zakresie operacji finansowych - zmiany
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany w rozporządzeniu w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych po długim oczekiwaniu wreszcie zostały podpisane i opublikowane, ale pierwsze sprawozdania na nowych formularzach i według nowych zasad będą sporządzane za IV kwartał 2013 r.

Minister Finansów na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 41 ust. 5 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych 25 października 2013 r. wydał rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych.

REKLAMA

Wprowadzone zmiany dotyczą przede wszystkim wzorów:

- Rb-Z – kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji,

- Rb-UZ – roczne sprawozdanie uzupełniające o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych.

REKLAMA

Zmianie uległa również instrukcja sporządzania sprawozdań, stanowiąca załącznik nr 9 do rozporządzenia Ministra Finansów z 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych. Wprowadzona zmiana instrukcji sporządzania sprawozdań polega przede wszystkim na dostosowaniu jego treści do nowych wzorów sprawozdań Rb-Z oraz Rb-UZ, a także na ujednoliceniu stosowanej terminologii tytułów dłużnych i sposobu obliczania wartości nominalnej poręczeń i gwarancji, zawartych w innych obowiązujących aktach prawnych. Istotna zmiana dotyczy kategorii „depozyt”, w należnościach. Zmiana polega na tym, że jednostka nie będzie wykazywała środków:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- znajdujących się na rachunku bankowym na koniec IV kwartału, które otrzymała od innej jednostki lub na rzecz innej jednostki, a które w wyniku rozliczenia będzie zobowiązana zwrócić w następnym kwartale,

- które dotyczą zobowiązania kwartału następnego roku budżetowego.

Istotne jest, aby na koniec roku budżetowego wykazywać te środki, które są zaliczone do stanu środków danego roku budżetowego jednostki. Natomiast państwowe jednostki budżetowe, mające należności Skarbu Państwa, nie wykazują w kategorii „depozyt” środków znajdujących się na rachunkach bieżących prowadzonych w ramach obsługi budżetu państwa, ponieważ będą wykazywane przez Ministra Finansów.

Pierwsze sprawozdania na nowych formularzach i według nowych zasad będą sporządzane już za IV kwartał 2013 r.

Zobacz również: Sprawozdania jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych - zmiany

Sprawozdanie Rb-Z

W sprawozdaniu kwartalnym Rb-Z zmianie ulega część C oraz D. Dotychczasowa część C została rozszerzona o inne dodatkowe dane do ustalenia limitu zobowiązań jednostki samorządu terytorialnego. Po zmianach część C – „Uzupełniające dane o niektórych zobowiązaniach jednostki samorządu terytorialnego” składa się z dwóch zestawień:

- C1 – „Kredyty i pożyczki oraz wyemitowane papiery wartościowe na realizację programów, projektów lub zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy”,

- C2 – „Dodatkowe dane uzupełniające”.

Część C – oznaczona obecnie jako zestawienie C1 została rozszerzona o papiery wartościowe. Zmiana ta uwzględnia fakt, że jednostki samorządu terytorialnego, realizując programy i projekty finansowane z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), mogą również emitować papiery wartościowe. Natomiast drugie zestawienie (C2) zawiera dodatkowe dane uzupełniające, które mają wpływ na ustalenie limitu zobowiązań jednostki samorządu terytorialnego.

W sprawozdaniu kwartalnym Rb-Z zmianie ulega również część D, która dotyczyła zobowiązań jednostek samorządu terytorialnego wynikających z zawartych umów na okres dłuższy niż 6 miesięcy. W zmienionym rozporządzeniu wszystkie jednostki sektora finansów publicznych będą wykazywać informację z zakresu umów nienazwanych z określonych rodzajów kredytów handlowych.

Istotną i jednocześnie ostatnią nowością w sprawozdaniu Rb-Z jest dodanie części F – „Lista jednostek sporządzających sprawozdania”:

Lp.

REGON

1.

 

1.1.

 

1.2.

 

1.3.

 

1.4.

 

1. (...)

 

Część tę będą wypełniały jedynie jednostki sporządzające sprawozdanie zbiorcze i łączne w sporządzanych sprawozdaniach za IV kwartał. Zmiana ta ma na celu zidentyfikowanie jednostek sektora finansów publicznych sporządzających i przekazujących sprawozdania nie tylko na poziomie jednostek bezpośrednio nadzorujących jednostki, których sprawozdania są włączane do sprawozdania zbiorczego czy też łącznego. Identyfikacja ta będzie dokonywana przez Główny Urząd Statystyczny na podstawie numeru identyfikacyjnego REGON, a następnie na poziomie Ministerstwa Finansów w zakresie przynależności do sektora finansów publicznych. Wprowadzone zmiany dają możliwość pozyskania informacji o wszystkich jednostkach sektora finansów publicznych.

Sprawozdanie Rb-UZ

W sprawozdaniu tym zmianie ulega część B dotycząca struktury walutowej zobowiązań zaliczanych do długu. Część ta została rozszerzona na wszystkie kategorie tytułów dłużnych, tj.:

● papiery wartościowe,

● kredyty i pożyczki,

● przyjęte depozyty,

● wymagalne zobowiązania.

Ograniczenia dotyczące obowiązku sporządzania sprawozdań „zerowych”

Wprowadzone zmiany do rozporządzenia ograniczają obowiązek sporządzania sprawozdań (niezależnie od tego, czy dana jednostka ma zobowiązanie, czy też nie) do trzech rodzajów sprawozdań: Rb-Z, Rb-N i Rb-ZN.

Jeśli jednostka na koniec IV kwartału roku budżetowego nie będzie miała zobowiązań czy też należności, to nie będzie miała obowiązku sporządzania tzw. sprawozdania „zerowego” Rb-UZ lub Rb-UN. Różnicą w stosunku do poprzedniego stanu prawnego jest to, że zmianie uległa lista rodzajów jednostek sektora finansów publicznych sporządzających sprawozdanie. Sprawozdanie Rb-UZ będą sporządzały również jednostki organizacyjne podległe jednostkom samorządu terytorialnego w przypadku wystąpienia zobowiązań wymagalnych.

Forma papierowa i forma elektroniczna sprawozdań

Wprowadzono możliwość rezygnacji z przekazywania sprawozdań w formie papierowej przez jednostki, które będą mogły przekazywać sprawozdania w formie elektronicznej, pod warunkiem że zostaną one opatrzone podpisem elektronicznym weryfikowalnym za pomocą kwalifikowanego certyfikatu lub profilem zaufanym ePUAP i przesłane na skrzynkę podawczą odbiorcy. Natomiast jednostki samorządu terytorialnego obligatoryjnie będą przesyłały sprawozdania odnoszące się do budżetu wyłącznie w formie elektronicznej opatrzonej bezpiecznym podpisem elektronicznym.

Podstawy prawne

- art. 41 ust. 5 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 885; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 938)

- rozporządzenie Ministra Finansów z 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz.U. Nr 43, poz. 247)

- rozporządzenie Ministra Finansów z 25 października 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz.U. z 2013 r. poz. ...) – na dzień oddania numeru do drukarni rozporządzenie nie zostało jeszcze opublikowane.

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Likwidacja szkół a prawo nauczycieli do odprawy

Nadchodzi niż demograficzny, a wraz z nim problemy w systemie edukacji. Wiele placówek nie będzie mogło w przyszłym roku szkolnym kontynuować działalności, a inne będą musiały ograniczyć jej rozmiary. To oczywiście bezpośrednio wpłynie na sytuację nauczycieli.

Pilotaż skróconego czasu pracy 2025. Można uzyskać do 1 mln zł wsparcia na wdrożenie w organizacji [Nabór wniosków od 14 sierpnia 2025]

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło zasady udziału w pilotażu skróconego czasu pracy. Nabór wniosków rozpocznie się 14 sierpnia 2025 roku. Pracodawcy mogą uzyskać do 1 mln zł wsparcia.

Dzień Ojca 2025: Coraz więcej ojców korzysta z urlopów rodzicielskich i ojcowskich

Z okazji Dnia Ojca ( 23 czerwca) przypominamy, że tata – podobnie jak mama – ma prawo do urlopu po narodzinach dziecka. Ojcowie coraz chętniej korzystają z przysługujących im świadczeń: urlopu ojcowskiego, macierzyńskiego (po 14 tygodniach) i rodzicielskiego. Komu i kiedy przysługuje zasiłek? Ile trwa urlop?

ZUS otwarty 20 czerwca 2025 r. – placówki i infolinia czynne do godz. 15:00

Choć 20 czerwca wiele osób planuje urlop po czwartkowym święcie Bożego Ciała, Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie zmienia trybu pracy. Tego dnia wszystkie placówki ZUS będą funkcjonować normalnie – jak w każdy roboczy piątek. Infolinia będzie działać krócej, gdyż do godz. 15:00.

REKLAMA

Renta wdowia 2025: terminy wypłat, kiedy decyzja o przyznaniu lub odmowie. Kluczowa data to 1 lipca 2025 r.

Już 1 lipca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wysyłkę decyzji w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. Jest to kluczowa data, gdyż część uprawnionych otrzyma wtedy świadczenie. Jak poinformował na swojej stronie internetowej ZUS pozostałe terminy wypłaty renty wdowiej to: 6-go, 10-go, 15-go, 20-go i 25-go dnia miesiąca.

Zmiana terminu wypłaty ekwiwalentu za urlop [PROJEKT MRPiPS z 10 czerwca 2025]

W środę, 11 czerwca 2025 r. do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Projekt zakłada m.in. zmianę przepisów dotyczących wypłaty ekwiwalenty za urlop.

Podwyżki pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Rozporządzenie w Dzienniku Ustaw [STAWKI]

30 maja 2025 r. w Dzienniku Ustaw RP zostało opublikowane rozporządzenie podwyższające kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Rozporządzenie koryguje także katalog stanowisk.

Umowa o pracę w celu przygotowania zawodowego. Co powinna zawierać?

Kodeks pracy reguluje m.in. kwestie dotyczące zatrudniania pracowników młodocianych. Młodocianym jest osoba, która ukończyła 15 lat, ale ma poniższej 18 lat. Co powinna zawierać umowa w celu przygotowania zawodowego?

REKLAMA

ZFŚS: Do 31 maja 2025 r. pracodawcy muszą przekazać 75% odpisu – co warto wiedzieć?

Do 31 maja 2025 r. pracodawcy mają czas na przekazanie 75 proc. odpisu na na rachunek bankowy Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Kto ma obowiązek tworzenia ZFŚS? Jak nalicza się odpisy podstawowe?

Szczególne przypadki odwołania dyrektora szkoły w trakcie roku szkolnego

Odwołanie dyrektora placówki bez wypowiedzenia w trakcie roku szkolnego możliwe jest tylko w sytuacjach wyjątkowych i nagłych, które mogą zdestabilizować jej funkcjonowanie. W takim przypadku reakcja organu prowadzącego szkołę musi być natychmiastowa.

REKLAMA