REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najnowsze zmiany w sprawozdawczości w zakresie operacji finansowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
KRYSTYNA GĄSIOREK
Sprawozdawczość w zakresie operacji finansowych - zmiany
Sprawozdawczość w zakresie operacji finansowych - zmiany
/
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany w rozporządzeniu w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych po długim oczekiwaniu wreszcie zostały podpisane i opublikowane, ale pierwsze sprawozdania na nowych formularzach i według nowych zasad będą sporządzane za IV kwartał 2013 r.

Minister Finansów na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 41 ust. 5 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych 25 października 2013 r. wydał rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych.

REKLAMA

Wprowadzone zmiany dotyczą przede wszystkim wzorów:

- Rb-Z – kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji,

- Rb-UZ – roczne sprawozdanie uzupełniające o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych.

REKLAMA

Zmianie uległa również instrukcja sporządzania sprawozdań, stanowiąca załącznik nr 9 do rozporządzenia Ministra Finansów z 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych. Wprowadzona zmiana instrukcji sporządzania sprawozdań polega przede wszystkim na dostosowaniu jego treści do nowych wzorów sprawozdań Rb-Z oraz Rb-UZ, a także na ujednoliceniu stosowanej terminologii tytułów dłużnych i sposobu obliczania wartości nominalnej poręczeń i gwarancji, zawartych w innych obowiązujących aktach prawnych. Istotna zmiana dotyczy kategorii „depozyt”, w należnościach. Zmiana polega na tym, że jednostka nie będzie wykazywała środków:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- znajdujących się na rachunku bankowym na koniec IV kwartału, które otrzymała od innej jednostki lub na rzecz innej jednostki, a które w wyniku rozliczenia będzie zobowiązana zwrócić w następnym kwartale,

- które dotyczą zobowiązania kwartału następnego roku budżetowego.

Istotne jest, aby na koniec roku budżetowego wykazywać te środki, które są zaliczone do stanu środków danego roku budżetowego jednostki. Natomiast państwowe jednostki budżetowe, mające należności Skarbu Państwa, nie wykazują w kategorii „depozyt” środków znajdujących się na rachunkach bieżących prowadzonych w ramach obsługi budżetu państwa, ponieważ będą wykazywane przez Ministra Finansów.

Pierwsze sprawozdania na nowych formularzach i według nowych zasad będą sporządzane już za IV kwartał 2013 r.

Zobacz również: Sprawozdania jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych - zmiany

Sprawozdanie Rb-Z

W sprawozdaniu kwartalnym Rb-Z zmianie ulega część C oraz D. Dotychczasowa część C została rozszerzona o inne dodatkowe dane do ustalenia limitu zobowiązań jednostki samorządu terytorialnego. Po zmianach część C – „Uzupełniające dane o niektórych zobowiązaniach jednostki samorządu terytorialnego” składa się z dwóch zestawień:

- C1 – „Kredyty i pożyczki oraz wyemitowane papiery wartościowe na realizację programów, projektów lub zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy”,

- C2 – „Dodatkowe dane uzupełniające”.

Część C – oznaczona obecnie jako zestawienie C1 została rozszerzona o papiery wartościowe. Zmiana ta uwzględnia fakt, że jednostki samorządu terytorialnego, realizując programy i projekty finansowane z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), mogą również emitować papiery wartościowe. Natomiast drugie zestawienie (C2) zawiera dodatkowe dane uzupełniające, które mają wpływ na ustalenie limitu zobowiązań jednostki samorządu terytorialnego.

W sprawozdaniu kwartalnym Rb-Z zmianie ulega również część D, która dotyczyła zobowiązań jednostek samorządu terytorialnego wynikających z zawartych umów na okres dłuższy niż 6 miesięcy. W zmienionym rozporządzeniu wszystkie jednostki sektora finansów publicznych będą wykazywać informację z zakresu umów nienazwanych z określonych rodzajów kredytów handlowych.

Istotną i jednocześnie ostatnią nowością w sprawozdaniu Rb-Z jest dodanie części F – „Lista jednostek sporządzających sprawozdania”:

Lp.

REGON

1.

 

1.1.

 

1.2.

 

1.3.

 

1.4.

 

1. (...)

 

Część tę będą wypełniały jedynie jednostki sporządzające sprawozdanie zbiorcze i łączne w sporządzanych sprawozdaniach za IV kwartał. Zmiana ta ma na celu zidentyfikowanie jednostek sektora finansów publicznych sporządzających i przekazujących sprawozdania nie tylko na poziomie jednostek bezpośrednio nadzorujących jednostki, których sprawozdania są włączane do sprawozdania zbiorczego czy też łącznego. Identyfikacja ta będzie dokonywana przez Główny Urząd Statystyczny na podstawie numeru identyfikacyjnego REGON, a następnie na poziomie Ministerstwa Finansów w zakresie przynależności do sektora finansów publicznych. Wprowadzone zmiany dają możliwość pozyskania informacji o wszystkich jednostkach sektora finansów publicznych.

Sprawozdanie Rb-UZ

W sprawozdaniu tym zmianie ulega część B dotycząca struktury walutowej zobowiązań zaliczanych do długu. Część ta została rozszerzona na wszystkie kategorie tytułów dłużnych, tj.:

● papiery wartościowe,

● kredyty i pożyczki,

● przyjęte depozyty,

● wymagalne zobowiązania.

Ograniczenia dotyczące obowiązku sporządzania sprawozdań „zerowych”

Wprowadzone zmiany do rozporządzenia ograniczają obowiązek sporządzania sprawozdań (niezależnie od tego, czy dana jednostka ma zobowiązanie, czy też nie) do trzech rodzajów sprawozdań: Rb-Z, Rb-N i Rb-ZN.

Jeśli jednostka na koniec IV kwartału roku budżetowego nie będzie miała zobowiązań czy też należności, to nie będzie miała obowiązku sporządzania tzw. sprawozdania „zerowego” Rb-UZ lub Rb-UN. Różnicą w stosunku do poprzedniego stanu prawnego jest to, że zmianie uległa lista rodzajów jednostek sektora finansów publicznych sporządzających sprawozdanie. Sprawozdanie Rb-UZ będą sporządzały również jednostki organizacyjne podległe jednostkom samorządu terytorialnego w przypadku wystąpienia zobowiązań wymagalnych.

Forma papierowa i forma elektroniczna sprawozdań

Wprowadzono możliwość rezygnacji z przekazywania sprawozdań w formie papierowej przez jednostki, które będą mogły przekazywać sprawozdania w formie elektronicznej, pod warunkiem że zostaną one opatrzone podpisem elektronicznym weryfikowalnym za pomocą kwalifikowanego certyfikatu lub profilem zaufanym ePUAP i przesłane na skrzynkę podawczą odbiorcy. Natomiast jednostki samorządu terytorialnego obligatoryjnie będą przesyłały sprawozdania odnoszące się do budżetu wyłącznie w formie elektronicznej opatrzonej bezpiecznym podpisem elektronicznym.

Podstawy prawne

- art. 41 ust. 5 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 885; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 938)

- rozporządzenie Ministra Finansów z 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz.U. Nr 43, poz. 247)

- rozporządzenie Ministra Finansów z 25 października 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz.U. z 2013 r. poz. ...) – na dzień oddania numeru do drukarni rozporządzenie nie zostało jeszcze opublikowane.

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

Ważne terminy w sprawozdawczości JST [III kwartał 2025]

Już w lipcu jednostki samorządowe czeka sporo obowiązków. Jakie sprawozdania trzeba złożyć? Jakie są najważniejsze terminy? Oto wykaz!

Czy zmiana normy dobowej pracownika wpływa na wymiar urlopu? [Przykład]

W trakcie roku kalendarzowego może zmienić się dobowa norma czasu pracy. Często dotyczy to pracowników, przedkładających orzeczenie o stopniu niepełnosprawności.

REKLAMA

Kto w 2025 r. ma prawo do dodatkowego urlopu wypoczynkowego? [LISTA]

Standardowo pracownicy mogą skorzystać z puli 20 albo 26 dni urlopu w ciągu roku. Niektórym przysługuje urlop w dłuższym wymiarze. Co to za grupy? Na jakich zasadach przysługuje dodatkowy urlop w 2025 r.? Czy będą kolejne przywileje?

Klasyfikacja budżetowa. Sporo zmian w 2025 i 2026 r. [PROJEKT]

Do uzgodnień i opiniowania został przekazany projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Nowe przepisy mają na celu dostosowanie istniejących podziałek do ostatnich zmian prawnych.

REKLAMA