REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najnowsze zmiany w sprawozdawczości w zakresie operacji finansowych

KRYSTYNA GĄSIOREK
Sprawozdawczość w zakresie operacji finansowych - zmiany
Sprawozdawczość w zakresie operacji finansowych - zmiany
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany w rozporządzeniu w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych po długim oczekiwaniu wreszcie zostały podpisane i opublikowane, ale pierwsze sprawozdania na nowych formularzach i według nowych zasad będą sporządzane za IV kwartał 2013 r.

Minister Finansów na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 41 ust. 5 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych 25 października 2013 r. wydał rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych.

REKLAMA

Wprowadzone zmiany dotyczą przede wszystkim wzorów:

- Rb-Z – kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji,

- Rb-UZ – roczne sprawozdanie uzupełniające o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych.

REKLAMA

Zmianie uległa również instrukcja sporządzania sprawozdań, stanowiąca załącznik nr 9 do rozporządzenia Ministra Finansów z 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych. Wprowadzona zmiana instrukcji sporządzania sprawozdań polega przede wszystkim na dostosowaniu jego treści do nowych wzorów sprawozdań Rb-Z oraz Rb-UZ, a także na ujednoliceniu stosowanej terminologii tytułów dłużnych i sposobu obliczania wartości nominalnej poręczeń i gwarancji, zawartych w innych obowiązujących aktach prawnych. Istotna zmiana dotyczy kategorii „depozyt”, w należnościach. Zmiana polega na tym, że jednostka nie będzie wykazywała środków:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- znajdujących się na rachunku bankowym na koniec IV kwartału, które otrzymała od innej jednostki lub na rzecz innej jednostki, a które w wyniku rozliczenia będzie zobowiązana zwrócić w następnym kwartale,

- które dotyczą zobowiązania kwartału następnego roku budżetowego.

Istotne jest, aby na koniec roku budżetowego wykazywać te środki, które są zaliczone do stanu środków danego roku budżetowego jednostki. Natomiast państwowe jednostki budżetowe, mające należności Skarbu Państwa, nie wykazują w kategorii „depozyt” środków znajdujących się na rachunkach bieżących prowadzonych w ramach obsługi budżetu państwa, ponieważ będą wykazywane przez Ministra Finansów.

Pierwsze sprawozdania na nowych formularzach i według nowych zasad będą sporządzane już za IV kwartał 2013 r.

Zobacz również: Sprawozdania jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych - zmiany

Sprawozdanie Rb-Z

W sprawozdaniu kwartalnym Rb-Z zmianie ulega część C oraz D. Dotychczasowa część C została rozszerzona o inne dodatkowe dane do ustalenia limitu zobowiązań jednostki samorządu terytorialnego. Po zmianach część C – „Uzupełniające dane o niektórych zobowiązaniach jednostki samorządu terytorialnego” składa się z dwóch zestawień:

- C1 – „Kredyty i pożyczki oraz wyemitowane papiery wartościowe na realizację programów, projektów lub zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy”,

- C2 – „Dodatkowe dane uzupełniające”.

Część C – oznaczona obecnie jako zestawienie C1 została rozszerzona o papiery wartościowe. Zmiana ta uwzględnia fakt, że jednostki samorządu terytorialnego, realizując programy i projekty finansowane z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), mogą również emitować papiery wartościowe. Natomiast drugie zestawienie (C2) zawiera dodatkowe dane uzupełniające, które mają wpływ na ustalenie limitu zobowiązań jednostki samorządu terytorialnego.

W sprawozdaniu kwartalnym Rb-Z zmianie ulega również część D, która dotyczyła zobowiązań jednostek samorządu terytorialnego wynikających z zawartych umów na okres dłuższy niż 6 miesięcy. W zmienionym rozporządzeniu wszystkie jednostki sektora finansów publicznych będą wykazywać informację z zakresu umów nienazwanych z określonych rodzajów kredytów handlowych.

Istotną i jednocześnie ostatnią nowością w sprawozdaniu Rb-Z jest dodanie części F – „Lista jednostek sporządzających sprawozdania”:

Lp.

REGON

1.

 

1.1.

 

1.2.

 

1.3.

 

1.4.

 

1. (...)

 

Część tę będą wypełniały jedynie jednostki sporządzające sprawozdanie zbiorcze i łączne w sporządzanych sprawozdaniach za IV kwartał. Zmiana ta ma na celu zidentyfikowanie jednostek sektora finansów publicznych sporządzających i przekazujących sprawozdania nie tylko na poziomie jednostek bezpośrednio nadzorujących jednostki, których sprawozdania są włączane do sprawozdania zbiorczego czy też łącznego. Identyfikacja ta będzie dokonywana przez Główny Urząd Statystyczny na podstawie numeru identyfikacyjnego REGON, a następnie na poziomie Ministerstwa Finansów w zakresie przynależności do sektora finansów publicznych. Wprowadzone zmiany dają możliwość pozyskania informacji o wszystkich jednostkach sektora finansów publicznych.

Sprawozdanie Rb-UZ

W sprawozdaniu tym zmianie ulega część B dotycząca struktury walutowej zobowiązań zaliczanych do długu. Część ta została rozszerzona na wszystkie kategorie tytułów dłużnych, tj.:

● papiery wartościowe,

● kredyty i pożyczki,

● przyjęte depozyty,

● wymagalne zobowiązania.

Ograniczenia dotyczące obowiązku sporządzania sprawozdań „zerowych”

Wprowadzone zmiany do rozporządzenia ograniczają obowiązek sporządzania sprawozdań (niezależnie od tego, czy dana jednostka ma zobowiązanie, czy też nie) do trzech rodzajów sprawozdań: Rb-Z, Rb-N i Rb-ZN.

Jeśli jednostka na koniec IV kwartału roku budżetowego nie będzie miała zobowiązań czy też należności, to nie będzie miała obowiązku sporządzania tzw. sprawozdania „zerowego” Rb-UZ lub Rb-UN. Różnicą w stosunku do poprzedniego stanu prawnego jest to, że zmianie uległa lista rodzajów jednostek sektora finansów publicznych sporządzających sprawozdanie. Sprawozdanie Rb-UZ będą sporządzały również jednostki organizacyjne podległe jednostkom samorządu terytorialnego w przypadku wystąpienia zobowiązań wymagalnych.

Forma papierowa i forma elektroniczna sprawozdań

Wprowadzono możliwość rezygnacji z przekazywania sprawozdań w formie papierowej przez jednostki, które będą mogły przekazywać sprawozdania w formie elektronicznej, pod warunkiem że zostaną one opatrzone podpisem elektronicznym weryfikowalnym za pomocą kwalifikowanego certyfikatu lub profilem zaufanym ePUAP i przesłane na skrzynkę podawczą odbiorcy. Natomiast jednostki samorządu terytorialnego obligatoryjnie będą przesyłały sprawozdania odnoszące się do budżetu wyłącznie w formie elektronicznej opatrzonej bezpiecznym podpisem elektronicznym.

Podstawy prawne

- art. 41 ust. 5 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 885; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 938)

- rozporządzenie Ministra Finansów z 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz.U. Nr 43, poz. 247)

- rozporządzenie Ministra Finansów z 25 października 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz.U. z 2013 r. poz. ...) – na dzień oddania numeru do drukarni rozporządzenie nie zostało jeszcze opublikowane.

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Rachunkowość Budżetowa
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA