REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawozdanie RB-Z - nieprawidłowości

Agnieszka Jeżewska
Sprawozdanie RB-Z./ Fot. Fotolia
Sprawozdanie RB-Z./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Sprawozdanie winno być sporządzane w sposób rzetelny, prawidłowy, trwały, czytelny. Jak jednak to osiągnąć? Pomocną w przedmiocie sprawy jest metodyka, która obnaża segmenty nieprawidłowości oraz zawiera rekomendacje działań naprawczych.

Całokształt obowiązków obejmujących sprawozdanie z zakresu operacji finansowych Rb-Z- kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji systematyzuje się poprzez fazy:

REKLAMA

  • fazę sporządzania sprawozdania;
  • fazę przekazania sprawozdania;
  • fazę przechowywania sprawozdania.

Obszar sporządzania sprawozdania Rb-Z wydaje się być newralgicznym. Sprawozdanie winno być sporządzane w sposób rzetelny, prawidłowy,  trwały, czytelny. Jak jednak to osiągnąć? Pomocną w przedmiocie sprawy jest metodyka, która obnaża segmenty nieprawidłowości oraz zawiera rekomendacje działań naprawczych.

Zobacz również: Pożyczka na wyprzedzające finansowanie w sprawozdaniu Rb-Z

By jednak wyeliminować uchybienia, delikty winno się ustalić

  • przyczyny wygenerowania, źródła powstania;
  • ich rodzaje;
  • skale;
  • osoby odpowiedzialne.

Nieprawidłowości odnośnie sporządzania Rb-Z można usystematyzować podziałem na grupy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • niesporzadzanie sprawozdania
  • błędne sporządzanie
  • wykazanie w sprawozdaniu danych niezgodnych z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej

Przy czym błędne sporządzenie sprawozdania obejmuje sytuację, w której nastąpiło wierne odwzorowanie danych z ewidencji księgowej, ale księgi rachunkowe są prowadzone wadliwie. Negatywna weryfikacja za pomocą parametru rzetelności, bezbłędnego,sprawdzalnego, bieżącego prowadzenia ksiąg rachunkowych następuje np. poprzez kontrolę wewnętrzną czy audyt wewnętrzny.

Przyczyny wystąpienia nieprawidłowości są wielorakie i złożone. Spróbujmy je posegmentować:

  • jakość kapitału ludzkiego, kwalifikacje personelu, służb finansowych, co wyraża się głównie brakiem znajomości przepisów prawnych, rządzących materią, w szczególności ignorancja instruktarzu sporządzania sprawozdania, jak i wiedzy z zakresu rachunkowości, w tym ewidencji wprowadzania do ksiąg zdarzeń gospodarczych

Pamiętajmy, że wiedza z zakresu rachunkowości to wiedza interdyscyplinarna. Nie ustawajmy w jej zgłębianiu.

  • niewłaściwie dostosowany do  potrzeb jednostki plan kont (bezpośrednio powiązany z akapitem poprzednim, a nawet z niego wynikający

Zgodnie bowiem z ustawą i finansach publicznych z dnia 27  sierpnia 2009 r. Dz.U. Nr 157, poz. 1241, plan kont winien uwzględniać fakt, iż ujmuje się wszystkie etapy rozliczeń poprzedzających dochody i wydatki, czyli np. zobowiązania. Ponadto szczegółowe zasady rachunkowości precyzują wymóg zapewnienia przez zakładowy plan kont możliwości sporządzenia sprawozdań obowiązujących jednostkę

  • wadliwy system informacyjny stosowanej techniki księgowości

Obecnie standardem jest prowadzenie rachunkowości przy pomocy komputera.

Ewidencja pasywów, w tym zobowiązań nie zapewnia szczegółowości niezbędnej dla potrzeb Rb-Z:

  • brak wiekowania zobowiązań
  • brak synchronizacji ewidencji z układem podmiotowym i przedmiotowym z Rb-Z
  • zmiany, poprawki zapisów księgowych bez uwzględnienia ich w sprawozdaniach

Czynność wykonana sprawozdaniem odbywa się w czasie, gdy miesiąc  nim obejmowany  jest otwarty. Generuje to ryzyko wystąpienia dywergencji pomiędzy zapisami  w księgach rachunkowych, do których wprowadzono dodatkowy zapis a niewykazaniem go w sprawozdaniu.

Księgi rachunkowe zamykamy przed sporządzeniem sprawozdania.

  • niekompletne odwzorowanie danych zarejestrowanych w księgach rachunkowych.

Zarówno w sytuacji, gdy sprawozdanie Rb-Z generowane jest systemem informatycznym, jak i  w sytuacji wypełniania formularza inną techniką winno się je poddawać własnej wewnętrznej kontroli przez osoby je sporządzające.

  • brak  bieżącego weryfikowania zapisów księgowych w periodykach miesięcznych, uzgadniania zapisów w układzie syntetycznym z zapisami układu analitycznego
  • niedokonywanie korekty sprawozdań (w sytuacji prawem przewidzianej),  gdy wprowadzamy zmiany stanu faktycznego zapisami księgowymi w następnym okresie sprawozdawczym.

 Powyższe przyczyny nieprawidłowości mają bardzo poważne konsekwencje w wymiarze finansowym i prawnym, przekładają się bowiem na konkretne błędy zarówno układu przedmiotowego, jak i podmiotowego Rb-Z.

Przykłady błędów układu przedmiotowego:

  • wykazywanie jako papiery wartościowe papierów udziałowych czy praw pochodnych;
  • wykazywanie jako kredyty i pożyczki kredytów handlowych;
  • wykazywanie jako depozytu depozyty w celu należytego zabezpieczania umów
  • wykazywanie jako wymagalne zobowiązania zobowiązań przedawnionych i umorzonych
  • wykazywanie jako wymagalne zobowiązania zobowiązań objętych ugodą z wierzycielem, czyli zobowiązań zrestrukturyzowanych.

Błędy układu podmiotowego wynikają głównie z niewłaściwej kwalifikacji zobowiązania do grup wierzycieli.

Polecamy serwis: Sprawozdawczość w zakresie operacji finansowych

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. [Projekt rozporządzenia]

Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Projekt rozporządzenia w środę trafił do uzgodnień i opiniowania.

W budżecie państwa nie ma miejsca na wolną Wigilię?

Minister finansów Andrzej Domański ocenił pomysł wolnej Wigilii jako złe rozwiązanie dla polskiej gospodarki i budżetu państwa. Jaki jest koszt wolnej Wigilii? 

Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach wyższy podatek za grunty i nieruchomości

Już niedługo w Polsce wyższa stawka podatku od nieruchomości. Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach w Polsce obowiązywać będzie nowa, wyższa stawka podatku od nieruchomości. Prawdopodobnie wtedy też wejdzie w życie nowa regulacja dot. sposobu naliczania podatku od garaży znajdujących się w budynkach mieszkalnych.

Prawie 42 mln euro z UE dla 25 samorządów z województwa łódzkiego

Gminy zrzeszone w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Piotrków - Bełchatów - Radomsko otrzymają prawie 42 mln euro na projekty w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Pieniądze zyska aż 25 samorządów, a zrealizowane cele maja służyć mieszkańcom. 

REKLAMA

1000 zł dodatku motywacyjnego dla kolejnej grupy pracowników? Związkowcy apelują. Co na to resort pracy?

1000 zł dodatku motywacyjnego wyłącznie dla pracowników pomocy społecznej nie satysfakcjonuje związkowców. Polska Federacja Związkowa Pracowników Socjalnych i Pomocy Społecznej skierowała do Sejmu petycję w sprawie objęcia dodatkiem motywacyjnym wszystkich pracowników realizujących zadania w zakresie wypłaty świadczeń.

Finasowanie bazy danych odpadowych. Co planuje rząd?

Projekt noweli ustawy o odpadach to temat środowego posiedzenia Rady Ministrów. Co przewiduje projekt?  

Minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł. Jednolity tekst rozporządzenia w Dzienniku Ustaw

Opublikowano jednolity tekst rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Uwzględniono w nim zarówno minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł, jak i zmiany w tabelach stanowisk.

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych. Kto może starać się o dofinansowanie? Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski poinformował w poniedziałek, że Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) ogłosiło nowy nabór w ramach programu „Wysoka jakość i dostępność e-usług publicznych”

REKLAMA

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach – ale z małymi zmianami – do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach, ale z małymi zmianami, do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw.

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci?

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci? Podwyższeniu ulegnie także stawka części zmiennej opłaty reklamowej. Ile wynosić będą opłaty reklamowe za umieszczone tablice i urządzenia reklamowe?

REKLAMA