REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawozdanie RB-Z - nieprawidłowości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Jeżewska
Sprawozdanie RB-Z./ Fot. Fotolia
Sprawozdanie RB-Z./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Sprawozdanie winno być sporządzane w sposób rzetelny, prawidłowy, trwały, czytelny. Jak jednak to osiągnąć? Pomocną w przedmiocie sprawy jest metodyka, która obnaża segmenty nieprawidłowości oraz zawiera rekomendacje działań naprawczych.

Całokształt obowiązków obejmujących sprawozdanie z zakresu operacji finansowych Rb-Z- kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji systematyzuje się poprzez fazy:

REKLAMA

REKLAMA

  • fazę sporządzania sprawozdania;
  • fazę przekazania sprawozdania;
  • fazę przechowywania sprawozdania.

Obszar sporządzania sprawozdania Rb-Z wydaje się być newralgicznym. Sprawozdanie winno być sporządzane w sposób rzetelny, prawidłowy,  trwały, czytelny. Jak jednak to osiągnąć? Pomocną w przedmiocie sprawy jest metodyka, która obnaża segmenty nieprawidłowości oraz zawiera rekomendacje działań naprawczych.

Zobacz również: Pożyczka na wyprzedzające finansowanie w sprawozdaniu Rb-Z

By jednak wyeliminować uchybienia, delikty winno się ustalić

REKLAMA

  • przyczyny wygenerowania, źródła powstania;
  • ich rodzaje;
  • skale;
  • osoby odpowiedzialne.

Nieprawidłowości odnośnie sporządzania Rb-Z można usystematyzować podziałem na grupy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • niesporzadzanie sprawozdania
  • błędne sporządzanie
  • wykazanie w sprawozdaniu danych niezgodnych z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej

Przy czym błędne sporządzenie sprawozdania obejmuje sytuację, w której nastąpiło wierne odwzorowanie danych z ewidencji księgowej, ale księgi rachunkowe są prowadzone wadliwie. Negatywna weryfikacja za pomocą parametru rzetelności, bezbłędnego,sprawdzalnego, bieżącego prowadzenia ksiąg rachunkowych następuje np. poprzez kontrolę wewnętrzną czy audyt wewnętrzny.

Przyczyny wystąpienia nieprawidłowości są wielorakie i złożone. Spróbujmy je posegmentować:

  • jakość kapitału ludzkiego, kwalifikacje personelu, służb finansowych, co wyraża się głównie brakiem znajomości przepisów prawnych, rządzących materią, w szczególności ignorancja instruktarzu sporządzania sprawozdania, jak i wiedzy z zakresu rachunkowości, w tym ewidencji wprowadzania do ksiąg zdarzeń gospodarczych

Pamiętajmy, że wiedza z zakresu rachunkowości to wiedza interdyscyplinarna. Nie ustawajmy w jej zgłębianiu.

  • niewłaściwie dostosowany do  potrzeb jednostki plan kont (bezpośrednio powiązany z akapitem poprzednim, a nawet z niego wynikający

Zgodnie bowiem z ustawą i finansach publicznych z dnia 27  sierpnia 2009 r. Dz.U. Nr 157, poz. 1241, plan kont winien uwzględniać fakt, iż ujmuje się wszystkie etapy rozliczeń poprzedzających dochody i wydatki, czyli np. zobowiązania. Ponadto szczegółowe zasady rachunkowości precyzują wymóg zapewnienia przez zakładowy plan kont możliwości sporządzenia sprawozdań obowiązujących jednostkę

  • wadliwy system informacyjny stosowanej techniki księgowości

Obecnie standardem jest prowadzenie rachunkowości przy pomocy komputera.

Ewidencja pasywów, w tym zobowiązań nie zapewnia szczegółowości niezbędnej dla potrzeb Rb-Z:

  • brak wiekowania zobowiązań
  • brak synchronizacji ewidencji z układem podmiotowym i przedmiotowym z Rb-Z
  • zmiany, poprawki zapisów księgowych bez uwzględnienia ich w sprawozdaniach

Czynność wykonana sprawozdaniem odbywa się w czasie, gdy miesiąc  nim obejmowany  jest otwarty. Generuje to ryzyko wystąpienia dywergencji pomiędzy zapisami  w księgach rachunkowych, do których wprowadzono dodatkowy zapis a niewykazaniem go w sprawozdaniu.

Księgi rachunkowe zamykamy przed sporządzeniem sprawozdania.

  • niekompletne odwzorowanie danych zarejestrowanych w księgach rachunkowych.

Zarówno w sytuacji, gdy sprawozdanie Rb-Z generowane jest systemem informatycznym, jak i  w sytuacji wypełniania formularza inną techniką winno się je poddawać własnej wewnętrznej kontroli przez osoby je sporządzające.

  • brak  bieżącego weryfikowania zapisów księgowych w periodykach miesięcznych, uzgadniania zapisów w układzie syntetycznym z zapisami układu analitycznego
  • niedokonywanie korekty sprawozdań (w sytuacji prawem przewidzianej),  gdy wprowadzamy zmiany stanu faktycznego zapisami księgowymi w następnym okresie sprawozdawczym.

 Powyższe przyczyny nieprawidłowości mają bardzo poważne konsekwencje w wymiarze finansowym i prawnym, przekładają się bowiem na konkretne błędy zarówno układu przedmiotowego, jak i podmiotowego Rb-Z.

Przykłady błędów układu przedmiotowego:

  • wykazywanie jako papiery wartościowe papierów udziałowych czy praw pochodnych;
  • wykazywanie jako kredyty i pożyczki kredytów handlowych;
  • wykazywanie jako depozytu depozyty w celu należytego zabezpieczania umów
  • wykazywanie jako wymagalne zobowiązania zobowiązań przedawnionych i umorzonych
  • wykazywanie jako wymagalne zobowiązania zobowiązań objętych ugodą z wierzycielem, czyli zobowiązań zrestrukturyzowanych.

Błędy układu podmiotowego wynikają głównie z niewłaściwej kwalifikacji zobowiązania do grup wierzycieli.

Polecamy serwis: Sprawozdawczość w zakresie operacji finansowych

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą dodatki dla asystentów rodziny. Do 2400 zł w 2025 roku

Rząd będzie kontynuował dofinansowanie asystentów rodziny. 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia rządowego programu wspierania rodziny „Asystent rodziny w 2025 r.”, przedłożoną przez Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Min. B. Nowacka: Wskaźnik zewnętrzny. Wyludniają się wsie i niektóre całe region. Nauczyciele bez podwyżek na jakie liczyli

Z uwagi na koszty obywatelski projekt o pensjach nauczycieli nie ma szans na realizację w obecnym kształcie – przekazał PAP szef podkomisji zajmującej się tym projektem. Nad nowym rozwiązaniem pracuje MEN. Trzeba dostosować wynagrodzenia nauczycieli do zmieniających się warunków. To tezy min. Barbary Nowackiej.

Zmiany w prawie zamówień publicznych w 2025 i 2026 r. [Wywiad]

O najnowszych zmianach w Prawie zamówień publicznych opowiada Beata Żmudzka, Dyrektorka Działu Zamówień Publicznych, Seris Konsalnet. Jak ograniczono dostęp do zamówień publicznych wykonawcom z państw trzecich? O co chodzi z certyfikatami wykonawców? Co oznacza wyższy próg stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych? Jak należy ocenić zmiany wprowadzane w 2025 i 2026 roku?

Układ podmiotowy w RB-Z (stan prawny na 1 października 2025 r.)

Dnia 10 października 2025 r. mija termin przekazania przez samorządowe jednostki budżetowe sprawozdań z operacji finansowych za III kwartał 2025 r. do jednostki samorządu terytorialnego, do których należy m.in. sprawozdanie Rb-N – kwartalne sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych. W artykule omówiono podstawowe zasady, jakie należy stosować, aby prawidłowo wypełnić przedmiotowe sprawozdanie.

REKLAMA

Przyspieszona amortyzacja w gminach o wysokim bezrobociu [Projekt]

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustaw o podatku PIT i CIT, który ma ułatwić stosowanie przyspieszonej amortyzacji w gminach o wysokim bezrobociu – poinformowało w środę Ministerstwo Finansów. Chodzi o projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Maksymalnie 1800 zł miesięcznie dla funkcjonariusza. Prezydent podpisał ustawę o świadczeniu mieszkaniowym

Wkrótce do funkcjonariuszy służb mundurowych trafi dodatkowe wsparcie. Wysokość świadczenia mieszkaniowego będzie uzależniona od lokalizacji i wyniesie od 900 do 1800 zł miesięcznie netto.

Bez żadnych podwyżek dla pracowników budżetówki w 2026 r.? Wszystko zależy od losów ustawy budżetowej i decyzji Prezydenta RP

Projekt ustawy budżetowej na 2026 rok został przygotowany i trafił do Sejmu 30 września 2025 r. Już 09 października 2025 r. w Sejmie ruszają dalsze prace nad budżetem. Budzi on wiele kontrowersji, w szczególności ze względu na planowany poziom wydatków. Przedstawiciele związków zawodowych pracowników sfery budżetowej oburzają się na planowany poziom podwyżek, wynoszący zaledwie 3%, domagając się ostatnio co najmniej 5%. Tymczasem może się okazać, że nawet tej 3-procentowej podwyżki nie będzie.

Zielone inwestycje a podatek od nieruchomości. Nowe przepisy źródłem wątpliwości

Jesienią rady gmin podejmują decyzje dotyczące podatków i opłat lokalnych, które będą obowiązywały na ich terenie w kolejnym roku podatkowym. Pracując nad rozwiązaniami na 2026 rok warto pamiętać o zmianach, jakie zaszły od 1 stycznia 2025 roku. Jedną z nich jest zmiana definicji budowli.

REKLAMA

Sprawozdania do RIO. Ważne terminy w październiku 2025 r.

W październiku upływa kilka ważnych terminów dla zarządów jednostek samorządu terytorialnego. Jakie sprawozdania trzeba złożyć? Oto przydatne zestawienie.

W 2026 r. samorządy z 1,4 mld zł z tytułu wyrównania dochodów za dwa poprzednie lata

Ministerstwo Finansów koryguje rozliczenia z samorządami na kwotę 1,4 mld zł. Samorządowcy zgłosili błędne rozliczenie dofinansowań otrzymanych od rządu. Przyczyną błędu były wadliwe dane umieszczone przez gminy w deklaracjach i informacjach podatkowych.

REKLAMA