REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawozdania w zakresie operacji finansowych - skuteczny instrument zarządzania

Agnieszka Jeżewska
Sprawozdanie w zakresie operacji finansowych, księgowa./ Fot. Fotolia
Sprawozdanie w zakresie operacji finansowych, księgowa./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Sprawozdania z zakresu operacji finansowych stanowią skuteczny instrument zarządzania w sektorze finansów publicznych. Aby pozytywnie zweryfikować powyższą hipotezę należy użyć konieczną i niezbędną przesłankę w postaci zapewnienia wiarygodności sprawozdań.

Zasadnym, a wręcz prawem nakazanym (ustawa o finansach publicznych) jest więc inkorporowanie do działań zmierzających do realizacji celów i zadań jednostki w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy instytucji kontroli zarządczej czy też audytu wewnętrznego (w sytuacjach określonych ustawowo) użytych, by zapewnić wiarygodność sprawozdań, w tym  z zakresu operacji finansowych.

REKLAMA

REKLAMA

Spływ informacji generowanych sprawozdaniami z operacji finansowych w kontekście skutecznego zarządzania należy rozważać na dwóch płaszczyznach:

  • wewnętrznej;
  • zewnętrznej.

Pierwsza płaszczyzna rozważań odnosi się do decyzji podejmowanych przez osoby decyzyjne jednostki sprawozdającej na podstawie analizy danych z własnych sprawozdań.

Wykazane w Rb-Z- kwartalnym sprawozdaniu o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji wymagalne zobowiązanie zidentyfikowane jako nieprawidłowości w obszarze prowadzonej gospodarki finansowej winno skutkować podjęciem działań naprawczych w wymiarze taktycznym a w ujęciu operacyjnym również zapewniających usprawnienie procesu zarządzania ryzykiem w pryzmacie finansów poprzez  skuteczne i efektywne wykorzystanie "dobrodziejstw" instytucji kontroli zarządczej i audytu wewnętrznego, a w konsekwencji bardziej skutecznie realizujących cele i zadania publiczne.

REKLAMA

Zobacz również: Sprawozdawczość w zakresie operacji finansowych – III kwartał 2013 r. bez zmian

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wydaje się, by wyeliminować zaistniałe uchybienia, delikty, winno się ustalić:

  • ich rodzaje;
  • przyczyny wygenerowania i źródła powstania;
  • skale;
  • osoby odpowiedzialne.

Reasumując powyższe, należy nie tylko poddawać analizie własne sprawozdania, a na ich podstawie kreować wnioski, rekomendacje, ale generalnie wdrażać je do działania, w tym wyciągać konsekwencje, również personalne, za powstałe uchybienia.

Druga płaszczyzna rozważań dotyczy zewnętrznych interesariuszy sprawozdań i jest związana z układem organizacyjnym sektora finansów publicznych, a także z podstawowymi zasadami finansów publicznych, za ustawą o finansach publicznych - zasada jawności, przejrzystości, jednoroczności czy równowagi budżetowej.

Ważnym aspektem sprawy jest powiązanie sprawozdań z zakresu operacji finansowych z księgami rachunkowymi.

Sprawozdania w zakresie operacji finansowych są sprawozdaniami wykorzystywanymi dla celów statystycznych.

Sporządza się je na podstawie ewidencji księgowej jednostki, sprawozdań, bądź innych wiarygodnych dokumentów potwierdzających istnienie zobowiązania bądź należności.

Powiązania między ewidencją księgową jednostki a dokonanymi przez nią sprawozdaniami z  zakresu operacji finansowych są dwutorowe.

Aby zapewnić wiarygodność sprawozdań należy zapewnić wiarygodność ksiąg rachunkowych. Tylko bowiem prawidłowo prowadzone księgi rachunkowe (rzetelnie, bieżąco, sprawdzalnie , bezbłędnie) są gwarantem rzetelności informacji z nich wygenerowanych, co ma swoje implikacje w uprawdopodobnieniu wiarygodności sprawozdań.

Z drugiej zaś strony, skoro ustawodawca dopuszcza Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia  04 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych ( Dz. U.10.43.2447), możliwość sporządzania sprawozdań w oparciu o inne wiarygodne dokumenty, które poświadczają istnienie zobowiązania czy należności, to można konkludować, że to właśnie  sprawozdania z  zakresu operacji finansowych stają się weryfikatorem prawidłowej ewidencji księgowej. Sprawdzeniu w następnym okresie sprawozdawczym będzie podlegało ujecie księgowe wykazanych wcześniej w sprawozdaniach należności  czy zobowiązań.

Zobacz również: Sprawozdania jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Renta wdowia 2025: terminy wypłat, kiedy decyzja o przyznaniu lub odmowie. Kluczowa data to 1 lipca 2025 r.

Już 1 lipca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wysyłkę decyzji w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. Jest to kluczowa data, gdyż część uprawnionych otrzyma wtedy świadczenie. Jak poinformował na swojej stronie internetowej ZUS pozostałe terminy wypłaty renty wdowiej to: 6-go, 10-go, 15-go, 20-go i 25-go dnia miesiąca.

Ustalenie liczby ubezpieczonych a wypłata zasiłków w 2026 roku

30 listopada to dzień, na który zatrudniający powinni ustalić liczbę osób zgłoszonych do ubezpieczenia chorobowego. Jest to istotne, bowiem od stanu zatrudnienia uzależnione jest to, czy w roku kolejnym zasiłki dla ubezpieczonych będzie wypłacał płatnik składek, czy też Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Certyfikat wykonawcy w zamówieniach publicznych. Nowe rozwiązania w 2026 roku

11 września 2025 r. została opublikowana ustawa z 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych Ustawa wejdzie w życie 12 lipca 2026 r., z pewnymi wyjątkami. Jakie nowości przewiduje?

Kontrola zarządcza 2026 – planowane zmiany

Ministerstwo Finansów dostrzega potrzebę budowania świadomości i zrozumienia kontroli zarządczej wśród kierowników jednostek. Planowana zmiana przepisów ma objąć m.in. zmianę definicji kontroli zarządczej.

REKLAMA

Sejm: Niski limit 500 zł w CRU (Centralny Rejestr Umów). Rząd proponował 10 000 zł [JST]

W centralnym rejestrze umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych. Wprowadzony limit wartości umów podlegających temu obowiązkowi wyniesie 500 zł.

Czajniki elektryczne znowu powędrują do szafek? Trzeba będzie raportować zużycie energii. Cel: spadek zużycia o 1,9 proc.

Trzeba obniżyć zużycie energii elektrycznej. W tym celu określone podmioty będą zobowiązane do jego raportowania. Kto i od kiedy? Zanosi się na to, że czajniki elektryczne znowu wylądują w zamkniętych szafkach. Od kiedy?

Od 1 stycznia 2026 r. próg zamówień publicznych wzrośnie ze 130 000 zł do 170 000 zł

Wyższy próg został wprowadzony na mocy ustawy z 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Przepisy te są odpowiedzią na wzrost cen towarów i usług oraz kosztów realizacji zamówień w ostatnich latach.

RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

REKLAMA

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA