MI: wartość wniosków o dofinansowanie przewozów autobusowych to 773 mln zł
REKLAMA
REKLAMA
Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych
Począwszy od 2020 r. na wsparcie samorządów uruchamiających połączenia autobusowe Ministerstwo Infrastruktury gwarantuje corocznie 800 mln zł.
REKLAMA
"Po raz pierwszy od uruchomienia rządowego wsparcia dla samorządów, które przywracają połączenia autobusowe na terenie swoich gmin czy powiatów, mamy do czynienia z sytuacją, w której rozdysponowano 97 proc. zagwarantowanych na ten cel środków. Oznacza to, że władze lokalne nauczyły się korzystać z mechanizmu wsparcia, jaki opracowaliśmy" - stwierdził Weber.
REKLAMA
Jak wynika z danych resortu infrastruktury, zainteresowanie samorządów uruchamianiem połączeń z dofinansowaniem z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych rośnie z roku na rok. O ile w 2019 r. dofinansowanych zostało 1228 linii komunikacyjnych kwotą 10 mln zł, w 2020 r. przewozy z dofinansowaniem wykonywane były na 2834 liniach, które zostały dofinansowane kwotą 139 mln zł. W 2021 r. dopłatą objęto w skali kraju 4371 linii, a kwota dopłaty przekazana organizatorom wynosiła 358 mln zł. W 2022 r. dopłatą objęto 5705 linii komunikacyjnych, a wnioskowana przez organizatorów kwota dopłaty z FRPA to ponad 631 mln zł.
Dzięki FRPA autobusy docierają już do 5135 miejscowości - zamieszkiwanych przez blisko 2 mln osób - które dotychczas były pozbawione połączeń tego typu. Najwięcej takich miejscowości znajduje się w województwach: mazowieckim (1122), warmińsko-mazurskim (871) oraz łódzkim (494).
"Dzięki rządowemu Funduszowi rozwoju przewozów autobusowych dzisiaj wykluczenie komunikacyjne dotyka 2 mln Polaków mniej niż jeszcze kilka lat temu. Takie są nasze wyliczenia dla samego transportu autobusowego" - zaznaczył wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
Co to jest fundusz rozwoju przewozów autobusowych
Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej jest pierwszym na tak dużą skalę narzędziem wsparcia finansowego jednostek samorządu terytorialnego będących organizatorami publicznego transportu zbiorowego, a jego funkcjonowanie zostało zaplanowane w perspektywie wieloletniej. Dysponentem funduszu jest minister właściwy do spraw transportu.
Wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Andrzej Bittel w wypowiedzi dla PAP zwrócił uwagę, że walka rządu z wykluczeniem komunikacyjnym ma wiele wymiarów i przynosi konkretne efekty. "Więcej osób w Polsce może dzisiaj skorzystać z transportu zbiorowego: kolejowego i autobusowego" - podkreślił.'
Co to jest Program Kolej Plus
Według resortu infrastruktury jednym z najważniejszych działań na rzecz walki z wykluczeniem komunikacyjnym jest Program Kolej Plus, w ramach którego do realizacji zakwalifikowano 34 inwestycje zgłoszone przez samorządy 11 województw: siedem inwestycji w woj. śląskim, pięć w lubelskim oraz wielkopolskim, po cztery w małopolskim i mazowieckim, trzy w dolnośląskim, dwie w łódzkim, oraz po jednej w lubuskim, opolskim, podlaskim i świętokrzyskim. Projekty obejmują łącznie 34 wskazane przez wnioskodawców miasta powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie mają obecnie pasażerskich połączeń kolejowych lub połączenia wymagają usprawnienia.
Ministerstwo Infrastruktury wskazało, że dzięki realizacji Kolei Plus ok. 1,5 mln ich mieszkańców zyska lepszy dostęp do kolei pasażerskiej. Program jest wart 13,2 mld zł, z czego 11,2 mld zł stanowią środki budżetu państwa, a ok. 2 mld środki jednostek samorządu terytorialnego.
Dostęp do połączeń komunikacyjnych poprawia się też dzięki, jak podało MI, inwestycjom z Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025. Zaplanowane zadania inwestycyjne umożliwią podróżnym dostęp do kolejowej komunikacji wojewódzkiej i międzywojewódzkiej. Na ten cel przeznaczono 1 mld zł w całej Polsce. Środki zostaną wykorzystane m.in. na wybudowanie lub zmodernizowanie przystanków kolejowych, a także sfinansowanie prac związanych z dostępnością miejsc parkingowych dla pasażerów. W programie uwzględniono 185 lokalizacji na liście podstawowej.
"Przywracanie przez nasz rząd do ruchu linii kolejowych oraz budowa nowych przystanków w wykluczonych komunikacyjnie miejscowościach spowodowało, że już teraz skorzystać z tego środka transportu może ponad pół miliona Polaków więcej" - dodał Bittel.
REKLAMA
REKLAMA