Obsługa formalno-techniczna umów zawieranych przez powiat

REKLAMA
REKLAMA
Powiat, jako jednostka sektora finansów publicznych, podlega szczególnym rygorom zamawiania świadczeń, zawierania umów, zaciągania zobowiązań. Jednak przedmiotem niniejszego opracowania nie są szeroko rozumiane zasady kreowania stosunków cywilnoprawnych z udziałem powiatu i jego jednostek organizacyjnych, a składanie oświadczeń woli w imieniu powiatu, reprezentacja przy zawieraniu umów oraz obsłudze ich wykonania. W praktyce bowiem pojawiają się niekiedy wątpliwości co do tego, jaka jest w takich procesach rola pracowników starostwa czy kierowników i pracowników jednostek organizacyjnych powiatu uczestniczących w obsłudze formalnej, ale również praktyczna strona takich relacji cywilnoprawnych.
Powiatem jest lokalna wspólnota samorządowa tworzona przez mieszkańców powiatu (art. 1 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym). Wskazanie na mieszkańców powiatu oznacza osoby zamieszkujące terytorium powiatu, gdyż pojęcie "powiat" oznacza również odpowiednie terytorium. Powiatowi przypisane są określone normatywnie zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. Jego organem wykonawczym jest zarząd, w skład którego wchodzą: starosta, będący przewodniczącym zarządu, wicestarosta oraz pozostali członkowie. Co jednak ważne, zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy. W art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym zostało wprost wskazane, że powiat tworzy jednostki organizacyjne w celu wykonywania swoich zadań.
REKLAMA
ZAPAMIĘTAJ!
Zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy.
(…)
Artykuł pochodzi z: „Rachunkowość Budżetowa”
Radosław Kowalski
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA