REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Maksymalne temperatury w miejscu pracy. Wybrane uwagi do projektu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
praca, gorąco, fabryka, budowa
Maksymalne temperatury w miejscu pracy. Wybrane uwagi do projektu
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W połowie grudnia do konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt rozporządzenia MRPiPS regulujący kwestię wysokich temperatur w miejscu pracy. Obecnie mamy uregulowaną kwestię minimalnych temperatur w miejscu pracy.

W resorcie rodziny trwają prace nad wprowadzeniem maksymalnych temperatur w miejscu pracy. Chodzi o projekt rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zmieniające rozporządzenie w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, który jeszcze w grudniu zeszłego roku trafił do konsultacji.

REKLAMA

Maksymalne temperatury w miejscu pracy

Projekt zakłada uregulowanie kwestii maksymalnej temperatury zarówno w pomieszczeniu pracy, jak i przy pracy wykonywanej na otwartej przestrzeni. W ocenie projektodawców, wprowadzenie powyższych rozwiązań zwiększy bezpieczeństwo pracowników. W ocenie skutków regulacji wskazano, że chodzi o wprowadzenie takich regulacji jak:

  • Zapewnienie temperatury w pomieszczeniu pracy odpowiedniej do rodzaju wykonywanej pracy, natomiast gdy temperatura w pomieszczeniu pracy przekroczy określoną wartość dla danej klasy tempa metabolizmu pracodawca zobowiązany będzie do zapewnienia odpowiednich rozwiązań technicznych obniżających temperaturę, a jeśli nie będzie to możliwe, to do zastosowania innych rozwiązań organizacyjnych
  • Zobowiązanie pracodawców do podjęcia odpowiednich rozwiązań organizacyjnych przy pracy na otwartej przestrzeni przy temperaturze powyżej 25 °C;
  • Zobowiązanie pracodawców do ustalania rozwiązań organizacyjnych w porozumieniu zawieranym między pracodawcą i zakładową organizacją związkową oraz po zasięgnięciu opinii lekarza sprawującego profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami
  • Zobowiązanie pracodawców do czasowego wstrzymania wykonywania pracy, jeśli pomimo zastosowania rozwiązań technicznych temperatura w pomieszczeniu pracy przekroczy 35 °C, a przy pracy na otwartej przestrzeni 32 °C, przy czym w przypadku pracy na otwartej przestrzeni konieczność czasowego wstrzymania pracy dotyczyć będzie jedynie ciężkich prac fizycznych, a także przyjęcie rozwiązania, że obowiązek czasowego wstrzymania pracy nie będzie dotyczył niektórych rodzajów prac, których wykonywanie jest obiektywnie konieczne; katalog wyjątków od obowiązku czasowego wstrzymania prac w znacznym zakresie pokrywa się z rodzajami prac, których nie dotyczy zakaz pracy w niedzielę.

Ponadto, w projekcie określono także przykładowy katalog rozwiązań technicznych i organizacyjnych w nowo dodawanym załączniku nr 4 do zmienianego rozporządzenia w celu ułatwienia pracodawcom wywiązania się z ww. obowiązków. Projekt zakłada, że pracodawcy będą mieli czas do 1 czerwca 2025 r. na dostosowanie pomieszczeń pracy oraz dokonanie aktualizacji w dokumentacji oceny ryzyka zawodowego zgodnie z wymaganiami bezpieczeństwa i higieny pracy określonymi w projekcie rozporządzenia.

Wybrane uwagi do projektu

REKLAMA

Poniżej prezentujemy kilka wybranych uwag do projektu. Stowarzyszenie Producentów i Importerów Akumulatorów i Baterii wskazało, że określenie górnych granicznych wartości temperatur doprowadzi prawdopodobnie do likwidacji niektórych polskich przedsiębiorstw lub do ich przeniesienia poza granice Polski.

W ocenie Organizacja Pracodawców Rada Przedsiębiorców, obecne regulacje, stanowiące o tym, że Gdy warunki pracy zagrażają zdrowiu i bezpieczeństwu pracownika, pracownik ma prawo przerwać wykonywanie pracy, informując o tym niezwłocznie przełożonego są wystarczające. OPRP zaapelowała o zaniechanie prac nad rozporządzeniem w proponowanym kształcie. „Proponowane rozporządzenie jest nadregulacją która na dodatek będzie fikcją prawną ponieważ nakładane na przedsiębiorców obowiązki są nie do zrealizowania w praktyce” – wskazano w uwagach do projektu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Główny Inspektor Pracy Marcin Stanecki także przedstawił szereg uwag do projektu, a także zgłosił pełną otwartość i gotowość do współpracy nad opracowaniem wykazu sposobów wykonywania prac, który mógłby znaleźć się w projektowanych przepisach oraz przygotowaniem poradników dla pracodawców.

Konfederacja Lewiatan wskazała, że wdrożenie zaproponowanych w projekcie rozporządzenia rozwiązań, będzie skutkować ogromnymi, negatywnymi konsekwencjami dla działalności i rozwoju szeregu sektorów naszej gospodarki, w szczególności przemysłu. Krytycznie oceniła zaproponowane rozwiązania. „. Ze względu na koszty dostosowania się do proponowanych wymagań, zastrzeżenia legislacyjne, brak dyskusji odnośnie do założeń nowych regulacji, czy rzetelnej oceny skutków regulacji, postulujemy odejście od dalszego procedowania projektu rozporządzenia” – napisano w uwagach do projektu.

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców podziela i popiera krytyczne uwagi do zaproponowanych w projekcie rozporządzenia rozwiązań zaproponowanych m.in. przez organizacje przedsiębiorców i MRiT. W szczególności chodzi o propozycję wprowadzenia do obowiązujących przepisów nowych kryteriów „tempa metabolizmu” oraz „tempa metabolizmu danego rodzaju pracy”, od których mają być uzależnione maksymalne dopuszczalne temperatury dla wykonywania określonej pracy.

Więcej informacji dotyczących tego, jakie obowiązki mają pracownicy w związku z zapewnieniem bezpiecznych i higienicznych warunków pracy można znaleźć m.in. w naszej bazie wiedzy oraz w publikacji: BHP w firmie. Obowiązki pracodawców.

BHP w firmie. Obowiązki pracodawców

BHP w firmie. Obowiązki pracodawców

INFOR

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

REKLAMA