REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowelizacja ustawy Prawo Zamówień Publicznych

Subskrybuj nas na Youtube
Nowelizacja ustawy Prawo Zamówień Publicznych
Nowelizacja ustawy Prawo Zamówień Publicznych
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Dziś weszła w życie ustawa z dnia 14 marca 2014 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r. poz. 423). Wprowadzono nową wysokość progu zastosowania tejże ustawy - został on zwiększony do 30 000 euro.

REKLAMA

W dniu 16  kwietnia 2014 r. weszła w życie ustawa z dnia 14 marca 2014 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r. poz. 423) przewidująca podniesienie progu zastosowania procedur przewidzianych w Prawie zamówień publicznych dla wszystkich zamawiających do 30 000 euro.

Zamawiający w dziedzinach nauki i kultury są od dzisiaj zwolnieni z obowiązku stosowania Pzp do udzielania zamówień o wartościach wyrażonych w złotych równowartości od 30 000 euro do 134 000 (zamawiający rządowi) lub 207 000 euro (uczelnie publiczne, państwowe instytucje kultury, państwowe instytucje filmowe, jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki, jednostki sektora finansów publicznych, dla których organem założycielskim lub nadzorującym są jednostki samorządu terytorialnego), których przedmiotem są dostawy i usługi:

  1. służące wyłącznie do celów badawczych, eksperymentalnych, naukowych i rozwojowych, które nie służą prowadzeniu przez zamawiającego produkcji seryjnej mającej na celu osiągniecie rentowności rynkowej lub pokryciu kosztów badan lub rozwoju (wyłączenie z art. 4 pkt 8a Pzp);
  2. z zakresu działalności kulturalnej związanej z organizowaniem wystaw, koncertów, konkursów, festiwali, widowisk, spektakli teatralnych, przedsięwzięć z zakresu edukacji kulturalnej lub z gromadzeniem materiałów bibliotecznych przez biblioteki lub muzealiów, jeżeli zamówienia te nie służą wyposażeniu zamawiającego w środki trwałe przeznaczone do bieżącej obsługi jego działalności (wyłączenie z art. 4 pkt 8b Pzp).

Polecamy serwis: Zamówienia publiczne

Do udzielania ww. zamówień, zamawiający będą zobowiązani stosować procedury przewidziane w odrębnych ustawach: o zasadach finansowania nauki oraz organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. W świetle tych przepisów na zamawiającym będzie spoczywał obowiązek:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. zamieszczenia ogłoszenia o udzielanym zamówieniu na swojej stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej,
  2. udzielenia zamówienia w sposób zapewniający przejrzystość, równe traktowanie podmiotów zainteresowanych wykonaniem zamówienia oraz z uwzględnieniem okoliczności mogących mieć wpływ na jego udzielenie,
  3. nie udostępniania informacji związanych z zamówieniem, stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczeniu nieuczciwej konkurencji, jeżeli podmiot zainteresowany wykonaniem zamówienia, nie później niż przed zwarciem umowy o wykonanie tego zamówienia, zastrzegł, że nie mogą być one udostępniane,
  4. zamieszczenia niezwłocznie na swojej stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej informacji o udzieleniu zamówienie z podaniem nazwy (firmy) albo imienia lub nazwiska podmiotu, z którym zawarł umowę o wykonanie zamówienia albo informację o nieudzieleniu zamówienia.

Od dzisiejszego dnia zamawiający przede wszystkim z dziedziny nauki i badań naukowych mogą stosować:

  1. doprecyzowane w zakresie brzmienia wyłączenie przedmiotowe obowiązku stosowania Pzp, przewidziane w art. 4 pkt 3 lit. e Pzp, stosownie do którego nie stosuje się przepisów ustawy Pzp do udzielania zamówień w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenia usług badawczych, które nie są w całości opłacane przez zamawiającego lub z których korzyści (dotychczas własność) nie przypadają wyłącznie zamawiającemu dla potrzeb jego własnej działalności;
  2. nową przesłankę zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki z art. 67 ust. 1 pkt 1a, zgodnie z którą tryb ten będzie mógł znaleźć zastosowanie, gdy przedmiotem zamówienia są rzeczy wytwarzane wyłącznie do celów badawczych, eksperymentalnych, naukowych i rozwojowych, które nie służą prowadzeniu przez zamawiającego produkcji seryjnej, mającej na celu osiąganie rentowności rynkowej lub pokryciu kosztów badań lub rozwoju oraz które mogą być wytwarzane tylko przez jednego wykonawcę;
  3. dopuszczalność unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, jeżeli środki służące sfinansowaniu zamówień na badania naukowe lub prace rozwojowe, które zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie całości lub części zamówienia nie zostały przyznane, a możliwość unieważnienia postępowania została przewidziana w zależności od trybu udzielanego zamówienia w ogłoszeniu o zamówieniu, zaproszeniu do negocjacji lub zaproszeniu do składania ofert.

Z kolei zamawiający udzielający zamówień związanych z działalnością kulturalną będą mogli na podstawie dodawanego art. 8 ust. 4 Pzp nie ujawniać, jeżeli będzie to uzasadnione ochroną prywatności lub interesem publicznym oraz wykonawca, przed podpisaniem umowy zastrzeże, że dane te nie mogą być udostępnione:

  1. danych osobowych, w przypadku zamówień udzielanych na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b (przesłanka udzielenia zamówienia w trybie z wolnej ręki, gdy zamówienie może być świadczone tylko przez jednego wykonawcę z przyczyn związanych  z ochroną praw wyłącznych, wynikających z odrębnych przepisów),
  2. wysokości wynagrodzenia, w przypadku zamówień udzielanych na podstawie art. 67.1.1.c (przesłanka udzielenia zamówienia w trybie z wolnej ręki, gdy zamówienie może być świadczone tylko przez jednego wykonawcę w przypadku udzielania zamówień w zakresie działalności twórczej lub artystycznej),

REKLAMA

w zakresie dostaw lub usług z zakresu działalności kulturalnej związanej z organizowaniem wystaw, koncertów, konkursów, festiwali, widowisk, spektakli teatralnych, przedsięwzięć z zakresu edukacji kulturalnej lub z gromadzeniem materiałów bibliotecznych przez biblioteki lub muzealiów, jeżeli zamówienia te nie służą wyposażeniu zamawiającego w środki trwałe przeznaczone do bieżącej obsługi jego działalności.

Należy podkreślić, że ww. nowe przepisy będą miały zastosowanie do postępowań o udzielenie zamówień publicznych oraz konkursów wszczynanych od dnia dzisiejszego. Przepisy dotychczasowe będą bowiem miały zastosowane do:

  1. postępowań o udzielenie zamówień publicznych i konkursów wszczętych i niezakończonych przed dniem dzisiejszym oraz
  2. umów w sprawie zamówienia publicznego zawartych przed dniem dzisiejszym, jak również do
  3. umów w sprawie zamówień publicznych zawartych po dniu dzisiejszym, ale w następstwie postępowań o udzielenie zamówień publicznych wszczętych przed dniem dzisiejszym.  

Urząd Zamówień Publicznych przygotował ujednolicony na dzień 16 kwietnia tekst ustawy Prawo zamówień publicznych, który został zamieszczony na stronie www. UZP w zakładce: Prawo krajowe/Ustawa PZP  zamieszczony został Ujednolicony tekst ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907, 984, 1047 i 1473 oraz z 2014 r. poz. 423) – stan prawny na dzień 16  kwietnia 2014 r.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak specjaliści od finansów i rachunkowości w skali europejskiej oceniają warunki pracy w swojej branży? Jakie są i jakie będą trendy w tym zakresie?

Świat przyśpieszył, a wraz z nim przyśpieszyły zmiany na rynku pracy. Pandemia gwałtownie wprowadziła zdalny i hybrydowy model pracy do firm, turbulencje geopolityczne i ekonomiczne zachwiały poczuciem bezpieczeństwa i przewidywalności, a zmiany klimatyczne oraz rozwój technologii wpływają na rynek pracy w tempie wykładniczym.

Skrócony czas pracy – pilotaż również w samorządach

Jednostka samorządu terytorialnego może złożyć jako realizator tylko jeden wniosek dla wybranej jednostki podległej, w której będzie testowany model skróconego czasu pracy. Tak wynika z wyjaśnień Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Ograniczenia budżetowe powodem odmowy przyznania dofinansowania z PFRON

Samorządy odmawiają przyznania dofinansowania z PFRON do turnusów rehabilitacyjnych pomimo spełniania wymaganych kryteriów. Powodem jest brak środków. Czy powiat może uzyskać dodatkowe środki w przypadku wyczerpania przyznanego limitu? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiada na ważną interpelację.

Kiedy nie przysługuje odprawa emerytalna?

Komu pracodawca wypłaca odprawę emerytalną? Czy ma do niej prawo osoba zatrudniona w jednostce na pół etatu? Kiedy odprawa nie przysługuje?

REKLAMA

Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

REKLAMA