REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynagrodzenia w budżetówce w 2015 roku bez zmian

Płace w budżetówce w 2015 roku/ Fot. Fotolia
Płace w budżetówce w 2015 roku/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wynagrodzenia w sferze budżetowej od 2015 roku nie ulegną odmrożeniu. Tak wynika z projektu budżetu na 2015 rok.

W projekcie budżetu na 2015 r. resort finansów zarezerwował pieniądze na priorytety, np. ulgę na dzieci czy waloryzację rent i emerytur, ale nie przewiduje odmrożenia płac w budżetówce - powiedział PAP wiceminister finansów Artur Radziwiłł.

REKLAMA

REKLAMA

"Prowadzimy odpowiedzialną politykę fiskalną, wypełniając wymogi naszej krajowej reguły wydatkowej i realizując rekomendacje Rady Europejskiej prowadzące do zdjęcia z Polski procedury nadmiernego deficytu. Jednocześnie udaje nam się jednak rezerwować środki na priorytety wskazane przez premiera Donalda Tuska, czyli np. na ulgę podatkową dla rodzin wielodzietnych, czy wsparcie rencistów i emerytów o najniższych dochodach. Nie przewidujemy natomiast odmrożenia funduszu płac w sferze budżetowej" - powiedział Radziwiłł.

Minister podkreślił, że zamrożeniu ulega fundusz, co oznacza, że poszczególne osoby "wyróżniające się swoimi umiejętnościami i zaangażowaniem" mogą otrzymać wyższe wynagrodzenia. "Jednak środki na to muszą być wygenerowane w ramach danej puli pieniędzy, z oszczędności. Decyzje zależą od kierowników poszczególnych jednostek sektora finansów publicznych" - wyjaśnił wiceminister.

Zobacz również w INFORRB: Czy pracownik samorządowy może prowadzić dowolną działalność gospodarczą

REKLAMA

Radziwiłł zaznaczył, że reguła wydatkowa z ustawy o finansach publicznych zabezpiecza stabilność finansową państwa. "Nie musimy się już teraz spierać na temat ogólnego poziomu wydatków, możemy bardziej koncentrować się na pytaniu, na co i jak najbardziej efektywnie wydać pieniądze, które zbieramy od podatników" - powiedział.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodał, że Polska jest w procedurze nadmiernego deficytu, musi więc wypełniać swoje zobowiązania zawarte w aktualizacji programu konwergencji i obniżyć deficyt sektora finansów publicznych poniżej 3 proc. PKB w 2015 r. "Dzięki regule wydatkowej nie musimy ponosić dodatkowego wysiłku, aby ten cel spełnić z odpowiednim marginesem bezpieczeństwa" - podkreślił wiceminister.

Jego zdaniem nieprawdą jest, że, jak oceniają niektórzy ekonomiści, na przyszły rok resort finansów zaplanował luźną politykę fiskalną. Zgodnie z projektem budżetu na 2015 r. przyjętym w środę przez rząd deficyt może wynieść 46,08 mld zł. W budżecie na ten rok dopuszczono 47,5 mld zł deficytu, ale MF planuje, że nie przekroczy on 34 mld zł (po sierpniu wyniósł niecałe 25 mld zł). Wiceminister przekonuje jednak, że te porównania wprowadzają w błąd.

"Polityka fiskalna nie będzie luźniejsza. Wręcz przeciwnie. Reguła wydatkowa prowadzi do bardzo istotnego zacieśnienia fiskalnego, a przywoływane porównywania wprowadzają w błąd z trzech powodów. Po pierwsze, porównywanie planu budżetowego z przewidywanym wykonaniem nie ma sensu, bowiem budżet państwa pokazuje górny pułap wydatków i zrealizowane wydatki zawsze okazują się niższe" - powiedział.

Dodał, że w budżecie na 2015 r. zaplanowano jednorazowy wydatek związany z rozliczeniem zakupu samolotu F16, czyli ok. 5,3 mld zł. "Po trzecie, planujemy, że w roku 2015 FUS nie będzie finansowany z Funduszu Rezerwy Demograficznej i będzie mniej pożyczać z budżetu państwa, co zawyża deficyt budżetu w stosunku do 2014 roku" - wyjaśnił.

Radziwiłł uważa, że na zmianę nastawienia polityki fiskalnej i stanu finansów państwa należy spojrzeć w sposób bardziej kompleksowy i bardziej porównywalny, zgodnie z europejskimi standardami statystycznymi stanowiącymi fundament Paktu Stabilności i Rozwoju.

Polecamy: INFORRB Platforma Rachunkowości Budżetowej i Prawa Pracy

"Deficyt sektora finansów publicznych w relacji do PKB zgodny z obowiązującymi standardami ESA95, który pokazuje znacznie szersze ujęcie sektora i eliminuje wpływ wyboru źródeł finansowania na wielkość deficytu spadnie w 2015 r. do ok. 2,5 proc. PKB w porównaniu z 4,3 proc. w roku 2013. To pokazuje skalę zacieśnienie polityki fiskalnej" - powiedział Radziwiłł. Podkreślił, że zmiana ta jest niezależna od bezpośredniego wpływu transferu aktywów do budżetu związanych z reformą OFE.

Wiceminister przyznał jednocześnie, że nie ma obecnie potrzeby ograniczania wydatków publicznych bardziej niż to wynika z obowiązującej reguły wydatkowej. Trzeba natomiast zwiększać ich efektywność. Według niego działania w tym kierunku należą do średnio- i krótkoterminowych priorytetów MF.

Zgodnie z projektem przyszłorocznego budżetu przyjętym wstępnie w środę przez rząd deficyt w przyszłym roku ma nie przekroczyć 46 mld 80 mln zł., wzrost PKB ma wynieść 3,4 proc., a średnioroczna inflacja 1,2 proc. (PAP)

Zobacz również: Wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej 2015

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Nowe 1000 plus dla wybranych. Dodatek motywacyjny 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali. To nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - czy już przysługuje?

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

REKLAMA

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

REKLAMA

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA