REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wsparcie psychologiczne dla pracowników – co warto o nim wiedzieć z perspektywy podatkowej?

Agnieszka Bojar
Manager, MDDP Outsourcing Polska
MDDP Outsourcing
Jedna z największych firm w kraju świadczących usługi outsourcingu księgowości, kadr i płac.
psycholog, wsparcie, pracownik, pracodawca
Wsparcie psychologiczne dla pracowników – co warto o nim wiedzieć z perspektywy podatkowej?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy wydatki na pomoc psychologiczną dla pracowników mogą być kosztem podatkowym dla pracodawcy? Czy otrzymane wsparcie stanowi dla pracownika przychód podlegający pod PIT?

Firmy coraz częściej decydują się na wsparcie psychologiczne dla swoich pracowników. Jest to inwestycja, która przynosi korzyści obu stronom – tak pracownikom, jak i firmie. Korzyści dla pracowników, to: zapobieganie wypaleniu zawodowemu, mniejszy stres i tym samym lepsze samopoczucie, większe zadowolenie z pracy, lepsza motywacja oraz wyższa efektywność w pracy. Inwestycja w emocjonalny dobrostan pracowników ma również realny wpływ na wyniki biznesowe. Korzyści po stronie pracodawcy obejmują: wzmocnienie wizerunku firmy jako dbającej o swoich ludzi, wzrost lojalności i efektywności zespołu, poprawa atmosfery, niższa rotacja pracowników oraz – wynikające z niej – niższe koszty rekrutacji nowych pracowników, a także zwolnień lekarskich. Jednak co na to wszystko fiskus? Czy takie wydatki mogą być kosztem podatkowym dla pracodawcy? Czy otrzymane wsparcie stanowi dla pracownika przychód podlegający pod PIT?

REKLAMA

REKLAMA

Czy wydatki pracodawcy na wsparcie psychologiczne dla pracowników zaliczają się do kosztów podatkowych?

Zdaniem urzędów skarbowych omawiane wydatki mogą być kosztem uzyskania przychodów. Zasadą jest, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów bądź zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów. Jako że wydatki na pomoc psychologiczną dla pracowników, których obowiązki zawodowe wiążą się z silnym stresem i odpowiedzialnością, minimalizacją koszty ich absencji chorobowych czy rotacji pracowników – co przekłada się na koszty rekrutacji – takie wsparcie zapewnione przez pracodawcę może skutkować osiągnięciem przez firmę wyższych przychodów. Przyczynia się bowiem do większego zadowolenia pracowników, co przekłada się na ich większe zaangażowanie oraz efektywność, a to niewątpliwie przekłada się bezpośrednio na osiągane przychody oraz zabezpieczenie i zachowanie ich źródła.

Jak otrzymane wsparcie psychologiczne przekłada się na przychód w PIT dla pracowników?

Co do zasady, za przychód pracownika (wg wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 8 lipca 2014 r., sygn. akt K 7/13) może być uznane świadczenie, które:

  • zostaje spełnione za zgodą pracownika (skorzystał z niego w pełni dobrowolnie),
  • zostaje spełnione w jego interesie (a nie w interesie pracodawcy) i przyniosło mu korzyść w postaci zwiększenia aktywów lub uniknięcia wydatku, który musiałby ponieść,
  • zapewnia wymierną i przypisaną indywidualnie korzyść (która nie jest dostępna w sposób ogólny dla wszystkich pracowników).

Nie ma wątpliwości, że skorzystanie przez pracownika ze wsparcia psychologicznego jest dobrowolne – to pracownik decyduje czy z takiej pomocy chce skorzystać. Na pewno taka pomoc leży w interesie pracownika, choć oczywiście pracodawca z tego tytułu czerpie również wymierne korzyści. Kluczowe zatem jest wskazanie, czy można przypisać korzyść konkretnej osobie. Nie można bowiem mówić o przychodzie podatkowym pracownika w sytuacji, gdy przypisana wartość świadczenia byłaby jedynie wartością statystyczną (średnią). I tutaj może pojawić się problem, ponieważ bardzo często pracodawcy nie są w stanie przypisać indywidualnej korzyści, ponieważ umowy mają charakter grupowy i poufny. Firma nie jest zatem w stanie uzyskać informacji, który pracownik skorzystał ze wsparcia psychologicznego i w jakim zakresie. Dlatego też w takich przypadkach nie można uznać, że konkretny pracownik uzyskał przychód podlegający opodatkowaniu PIT. Potwierdzeniem takiej wykładni są interpretacje indywidualne, np. z 16 maja 2025 r. – nr 0112-KDIL2-1.4011.415.2025.1.KF czy z 29 października 2020 r. – nr 0114-KDIP3-2.4011.565.2020.1.JK3.

REKLAMA

Podsumowując, każde świadczenie należy dokładnie przeanalizować, biorąc pod uwagę kryteria z przytoczonego wyroku TK z 8 lipca 2014 r. (sygn. akt K 7/13). Ewentualnie można wystąpić do Dyrektora KIS z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Renta wdowia 2025: terminy wypłat, kiedy decyzja o przyznaniu lub odmowie. Kluczowa data to 1 lipca 2025 r.

Już 1 lipca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wysyłkę decyzji w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. Jest to kluczowa data, gdyż część uprawnionych otrzyma wtedy świadczenie. Jak poinformował na swojej stronie internetowej ZUS pozostałe terminy wypłaty renty wdowiej to: 6-go, 10-go, 15-go, 20-go i 25-go dnia miesiąca.

Ustalenie liczby ubezpieczonych a wypłata zasiłków w 2026 roku

30 listopada to dzień, na który zatrudniający powinni ustalić liczbę osób zgłoszonych do ubezpieczenia chorobowego. Jest to istotne, bowiem od stanu zatrudnienia uzależnione jest to, czy w roku kolejnym zasiłki dla ubezpieczonych będzie wypłacał płatnik składek, czy też Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Certyfikat wykonawcy w zamówieniach publicznych. Nowe rozwiązania w 2026 roku

11 września 2025 r. została opublikowana ustawa z 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych Ustawa wejdzie w życie 12 lipca 2026 r., z pewnymi wyjątkami. Jakie nowości przewiduje?

Kontrola zarządcza 2026 – planowane zmiany

Ministerstwo Finansów dostrzega potrzebę budowania świadomości i zrozumienia kontroli zarządczej wśród kierowników jednostek. Planowana zmiana przepisów ma objąć m.in. zmianę definicji kontroli zarządczej.

REKLAMA

Sejm: Niski limit 500 zł w CRU (Centralny Rejestr Umów). Rząd proponował 10 000 zł [JST]

W centralnym rejestrze umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych. Wprowadzony limit wartości umów podlegających temu obowiązkowi wyniesie 500 zł.

Czajniki elektryczne znowu powędrują do szafek? Trzeba będzie raportować zużycie energii. Cel: spadek zużycia o 1,9 proc.

Trzeba obniżyć zużycie energii elektrycznej. W tym celu określone podmioty będą zobowiązane do jego raportowania. Kto i od kiedy? Zanosi się na to, że czajniki elektryczne znowu wylądują w zamkniętych szafkach. Od kiedy?

Od 1 stycznia 2026 r. próg zamówień publicznych wzrośnie ze 130 000 zł do 170 000 zł

Wyższy próg został wprowadzony na mocy ustawy z 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Przepisy te są odpowiedzią na wzrost cen towarów i usług oraz kosztów realizacji zamówień w ostatnich latach.

RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

REKLAMA

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA