Układ podmiotowy w RB-Z (stan prawny na 1 października 2025 r.)

REKLAMA
REKLAMA
Dnia 10 października 2025 r. mija termin przekazania przez samorządowe jednostki budżetowe sprawozdań z operacji finansowych za III kwartał 2025 r. do jednostki samorządu terytorialnego, do których należy m.in. sprawozdanie Rb-N – kwartalne sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych. W artykule omówiono podstawowe zasady, jakie należy stosować, aby prawidłowo wypełnić przedmiotowe sprawozdanie.
Publikujemy fragment artykułu: Sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych za III kwartał 2025 r. Marta Banach (Rachunkowość budżetowa) - link do zakupu prenumeraty
REKLAMA
REKLAMA
Ogólne zasady sporządzania sprawozdań w zakresie operacji finansowych
Samorządowe jednostki budżetowe oprócz sporządzania miesięcznych, kwartalnych i rocznych sprawozdań budżetowych dotyczących wykonania dochodów i wydatków zobowiązane są również do sporządzania sprawozdań w zakresie operacji finansowych w zakresie, w jakim zgodnie z obowiązującymi przepisami mogą zaciągać określone zobowiązania lub posiadać należności albo wybrane aktywa finansowe ujmowane w tych sprawozdaniach. Zasady i tryb sporządzania sprawozdań w zakresie operacji finansowych oraz wzory formularzy zostały zawarte w rozporządzeniu Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z 17 grudnia 2020 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (dalej: rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości w zakresie operacji finansowych).
Polecamy VAT 2025. Podatki część 2
Kalendarz 2026 [Kalendarz księgowego]
REKLAMA
WAŻNE!
Rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości w zakresie operacji finansowych określa rodzaje, formy, terminy i sposoby sporządzania przez jednostki sektora finansów publicznych sprawozdań w zakresie ogółu operacji finansowych, w szczególności w zakresie należności i zobowiązań, w tym państwowego długu publicznego, udzielonych poręczeń i gwarancji oraz odbiorców sprawozdań.
Samorządowe jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe są zobowiązane do sporządzenia za III kwartał 2025 r. sprawozdania w zakresie operacji finansowych, do których należy kwartalne sprawozdanie Rb-N o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych. Jeżeli jednostka nie ma żadnych należności, należy złożyć sprawozdanie negatywne lub zerowe.
WAŻNE!
Sprawozdania w zakresie operacji finansowych są sporządzane przez samorządowe jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe wyłącznie w formie elektronicznej, opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym, z wykorzystaniem aplikacji wskazanej na stronie podmiotowej BIP Ministra Finansów lub w plikach elektronicznych zgodnych ze strukturami udostępnionymi na tej stronie.
Terminy przekazywania sprawozdań w zakresie operacji finansowych
Kierownicy jednostek budżetowych sporządzający sprawozdania są zobowiązani do ich terminowego przekazywania odbiorcom tych sprawozdań. Terminy sporządzania i przekazywania sprawozdań oraz odbiorców sprawozdań w zakresie operacji finansowych jednostek samorządu terytorialnego ustawodawca wskazał w załączniku nr 6 do rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości w zakresie operacji finansowych, a zostały one zamieszczone w TABELI 1.
TABELA 1. Terminy przekazywania sprawozdań w zakresie operacji finansowych przez samorządowe jednostki budżetowe
Rodzaj sprawozdania | Jednostki przekazujące sprawozdania | Jednostki otrzymujące sprawozdanie | Termin złożenia sprawozdania po upływie okresu sprawozdawczego nie później niż2) |
1 | 2 | 3 | 4 |
Kwartalne za I, II i III kwartał | |||
|
| 10 dni3) 22 dni 30 dni 30 dni | |
|
| 10 dni 22 dni | |
Kwartalne za IV kwartał | |||
|
| 1 lutego5) 23 lutego 6 marca 6 marca | |
|
| 1 lutego 7 lutego | |
Roczne | |||
|
| 1 lutego 23 lutego 6 marca 6 marca |
1) W przypadku określonym w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości w zakresie operacji finansowych sprawozdanie jednostkowe może być sporządzane i przekazywane za daną jednostkę organizacyjną jednostki samorządu terytorialnego (jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy) przez kierownika jednostki obsługującej.
2) W przypadku gdy ostatni dzień złożenia sprawozdania, w tym oznaczony datą, przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy – pierwszy dzień roboczy następujący po tym dniu.
3) Sprawozdanie jednostkowe Rb-N jednostki samorządu terytorialnego (jako jednostki budżetowej i jako organu) – o 11 dni dłużej.
4) Plik bazy danych.
5) Sprawozdanie jednostkowe Rb-N jednostki samorządu terytorialnego (jako jednostki budżetowej i jako organu) – o 18 dni dłużej.
WAŻNE!
W przypadku braku możliwości terminowego przekazania sprawozdań, spowodowanego nieprawidłowym działaniem systemu informatycznego, sprawozdania przekazuje się najpóźniej pierwszego dnia roboczego następującego po dniu usunięcia awarii.
Jeżeli rachunkowość i sprawozdawczość jednostek obsługiwanych została przekazana do centrum usług wspólnych (CUW), za sporządzenie sprawozdań w zakresie operacji finansowych i terminowe ich przekazanie do jednostki samorządu terytorialnego odpowiada kierownik CUW (w zakresie sprawozdań obsługiwanych samorządowych jednostek budżetowych).
Szczegółowe informacje dotyczące sporządzania sprawozdań w zakresie operacji finansowych zostały określone w instrukcji sporządzania sprawozdań, która stanowi załącznik nr 8 do rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości w zakresie operacji finansowych.
WAŻNE!
Sprawozdanie należy sporządzać w sposób czytelny i trwały, rzetelnie i prawidłowo pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym. Sprawozdania sporządza się według stanu na koniec okresu sprawozdawczego.
W przypadku zmiany stanu faktycznego w ewidencji księgowej lub w przypadku stwierdzenia błędu w uprzednio przekazanym sprawozdaniu jednostka niezwłocznie sporządza korektę sprawozdania nieodpowiadającego stanowi faktycznemu oraz przekazuje ją do jednostki będącej odbiorcą tego sprawozdania. Nie sporządza się korekty, jeżeli od końca okresu sprawozdawczego upłynęło 6 miesięcy, a zmiana, o której mowa w zdaniu poprzednim, stanowi mniej niż 0,001% PKB za rok budżetowy, którego sprawozdanie dotyczy, lub w przypadku braku informacji – za ostatni znany okres.
Kwartalne sprawozdanie Rb-N o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych
Sprawozdanie Rb-N składa się z dwóch części o różnym zakresie informacyjnym:
- część A – Należności oraz wybrane aktywa finansowe,
- część B – Należności z tytułu udzielonych poręczeń i gwarancji.
W części A sprawozdania Rb-N „Należności oraz wybrane aktywa finansowe” – jednostki sporządzające sprawozdanie wykazują wartość nominalną należności oraz wybranych aktywów finansowych na koniec danego okresu sprawozdawczego według poszczególnych tytułów (układ przedmiotowy) oraz wobec grup dłużników (układ podmiotowy).
W sprawozdaniu Rb-N wykazuje się kwoty należności ogółem, w tym należności krótkoterminowe i długoterminowe.
Za należności krótkoterminowe uznawane są te, których pierwotny termin spłaty lub wykupu jest krótszy niż 1 rok. Natomiast należności długoterminowe to należności, których pierwotny termin spłaty lub wykupu jest dłuższy niż rok. Pierwotny termin spłaty z kolei należy rozumieć jako termin wynikający z umowy, do końca którego dłużnik zobowiązał się spłacić dane zobowiązanie, niezależnie od harmonogramu spłat. Według tak rozumianego terminu zapadalności klasyfikuje się należności na podstawie terminu ostatecznej zapłaty względem terminu powstania zobowiązania. Jeżeli należność spłacana jest w ratach, do ustalenia zapadalności uwzględniana jest data spłaty ostatniej raty.
Do wartości nominalnej należności nie dolicza się odsetek, opłaty prolongacyjnej, kosztów upomnienia i innych należności ubocznych. Wartości należności nie pomniejsza się o odpisy aktualizujące oraz o podatek VAT.
WAŻNE!
W sprawozdaniu Rb-N nie wykazuje się należności ZFŚS ani stanu środków zgromadzonych na rachunku ZFŚ
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA