REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Układ podmiotowy w RB-Z (stan prawny na 1 października 2025 r.)

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Układ podmiotowy w RB-Z (stan prawny na 1 października 2025 r.)
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Dnia 10 października 2025 r. mija termin przekazania przez samorządowe jednostki budżetowe sprawozdań z operacji finansowych za III kwartał 2025 r. do jednostki samorządu terytorialnego, do których należy m.in. sprawozdanie Rb-N – kwartalne sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych. W artykule omówiono podstawowe zasady, jakie należy stosować, aby prawidłowo wypełnić przedmiotowe sprawozdanie.

Publikujemy fragment artykułu: Sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych za III kwartał 2025 r. Marta Banach (Rachunkowość budżetowa) - link do zakupu prenumeraty

REKLAMA

REKLAMA

Ogólne zasady sporządzania sprawozdań w zakresie operacji finansowych

Samorządowe jednostki budżetowe oprócz sporządzania miesięcznych, kwartalnych i rocznych sprawozdań budżetowych dotyczących wykonania dochodów i wydatków zobowiązane są również do sporządzania sprawozdań w zakresie operacji finansowych w zakresie, w jakim zgodnie z obowiązującymi przepisami mogą zaciągać określone zobowiązania lub posiadać należności albo wybrane aktywa finansowe ujmowane w tych sprawozdaniach. Zasady i tryb sporządzania sprawozdań w zakresie operacji finansowych oraz wzory formularzy zostały zawarte w rozporządzeniu Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z 17 grudnia 2020 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (dalej: rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości w zakresie operacji finansowych).

Polecamy VAT 2025. Podatki część 2

Kalendarz 2026 [Kalendarz księgowego]

REKLAMA

WAŻNE!

Rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości w zakresie operacji finansowych określa rodzaje, formy, terminy i sposoby sporządzania przez jednostki sektora finansów publicznych sprawozdań w zakresie ogółu operacji finansowych, w szczególności w zakresie należności i zobowiązań, w tym państwowego długu publicznego, udzielonych poręczeń i gwarancji oraz odbiorców sprawozdań.

Samorządowe jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe są zobowiązane do sporządzenia za III kwartał 2025 r. sprawozdania w zakresie operacji finansowych, do których należy kwartalne sprawozdanie Rb-N o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych. Jeżeli jednostka nie ma żadnych należności, należy złożyć sprawozdanie negatywne lub zerowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WAŻNE!

Sprawozdania w zakresie operacji finansowych są sporządzane przez samorządowe jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe wyłącznie w formie elektronicznej, opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym, z wykorzystaniem aplikacji wskazanej na stronie podmiotowej BIP Ministra Finansów lub w plikach elektronicznych zgodnych ze strukturami udostępnionymi na tej stronie.

Terminy przekazywania sprawozdań w zakresie operacji finansowych

Kierownicy jednostek budżetowych sporządzający sprawozdania są zobowiązani do ich terminowego przekazywania odbiorcom tych sprawozdań. Terminy sporządzania i przekazywania sprawozdań oraz odbiorców sprawozdań w zakresie operacji finansowych jednostek samorządu terytorialnego ustawodawca wskazał w załączniku nr 6 do rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości w zakresie operacji finansowych, a zostały one zamieszczone w TABELI 1.

TABELA 1. Terminy przekazywania sprawozdań w zakresie operacji finansowych przez samorządowe jednostki budżetowe

Rodzaj sprawozdania

Jednostki przekazujące sprawozdania

Jednostki otrzymujące sprawozdanie

Termin złożenia sprawozdania po upływie okresu sprawozdawczego nie później niż2)

1

2

3

4

Kwartalne za I, II i III kwartał

Rb-ZRb-N

  • jednostki budżetowe, samorządowe zakłady budżetowe, jednostki obsługujące1)
  • zarządy jednostek samorządu terytorialnego
  • regionalne izby obrachunkowe
  • zarządy jednostek samorządu terytorialnego
  • regionalne izby obrachunkowe
  • Minister Finansów4)
  • Główny Urząd Statystyczny

10 dni3)

22 dni

30 dni

30 dni

Rb-ZN

  • jednostki bezpośrednio realizujące zadania, jednostki obsługujące1)
  • zarządy jednostek samorządu terytorialnego
  • zarządy jednostek samorządu terytorialnego
  • właściwi dysponenci części budżetowych w zakresie dotacji

10 dni

22 dni

Kwartalne za IV kwartał

Rb-ZRb-N

  • jednostki budżetowe, samorządowe zakłady budżetowe, jednostki obsługujące1)
  • zarządy jednostek samorządu terytorialnego
  • regionalne izby obrachunkowe
  • zarządy jednostek samorządu terytorialnego
  • regionalne izby obrachunkowe
  • Minister Finansów4)
  • Główny Urząd Statystyczny

1 lutego5)

23 lutego

6 marca

6 marca

Rb-ZN

  • jednostki bezpośrednio realizujące zadania, jednostki obsługujące1)
  • zarządy jednostek samorządu terytorialnego
  • zarządy jednostek samorządu terytorialnego
  • właściwi dysponenci części budżetowych w zakresie dotacji

1 lutego

7 lutego

Roczne

Rb-UZ

  • jednostki budżetowe, samorządowe zakłady budżetowe, jednostki obsługujące1)
  • zarządy jednostek samorządu terytorialnego,
  • regionalne izby obrachunkowe
  • zarządy jednostek samorządu terytorialnego,
  • regionalne izby obrachunkowe
  • Minister Finansów4)
  • Główny Urząd Statystyczny

1 lutego

23 lutego

6 marca

6 marca

1) W przypadku określonym w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości w zakresie operacji finansowych sprawozdanie jednostkowe może być sporządzane i przekazywane za daną jednostkę organizacyjną jednostki samorządu terytorialnego (jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy) przez kierownika jednostki obsługującej.

2) W przypadku gdy ostatni dzień złożenia sprawozdania, w tym oznaczony datą, przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy – pierwszy dzień roboczy następujący po tym dniu.

3) Sprawozdanie jednostkowe Rb-N jednostki samorządu terytorialnego (jako jednostki budżetowej i jako organu) – o 11 dni dłużej.

4) Plik bazy danych.

5) Sprawozdanie jednostkowe Rb-N jednostki samorządu terytorialnego (jako jednostki budżetowej i jako organu) – o 18 dni dłużej.

WAŻNE!

W przypadku braku możliwości terminowego przekazania sprawozdań, spowodowanego nieprawidłowym działaniem systemu informatycznego, sprawozdania przekazuje się najpóźniej pierwszego dnia roboczego następującego po dniu usunięcia awarii.

Jeżeli rachunkowość i sprawozdawczość jednostek obsługiwanych została przekazana do centrum usług wspólnych (CUW), za sporządzenie sprawozdań w zakresie operacji finansowych i terminowe ich przekazanie do jednostki samorządu terytorialnego odpowiada kierownik CUW (w zakresie sprawozdań obsługiwanych samorządowych jednostek budżetowych).

Szczegółowe informacje dotyczące sporządzania sprawozdań w zakresie operacji finansowych zostały określone w instrukcji sporządzania sprawozdań, która stanowi załącznik nr 8 do rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości w zakresie operacji finansowych.

WAŻNE!

Sprawozdanie należy sporządzać w sposób czytelny i trwały, rzetelnie i prawidłowo pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym. Sprawozdania sporządza się według stanu na koniec okresu sprawozdawczego.

W przypadku zmiany stanu faktycznego w ewidencji księgowej lub w przypadku stwierdzenia błędu w uprzednio przekazanym sprawozdaniu jednostka niezwłocznie sporządza korektę sprawozdania nieodpowiadającego stanowi faktycznemu oraz przekazuje ją do jednostki będącej odbiorcą tego sprawozdania. Nie sporządza się korekty, jeżeli od końca okresu sprawozdawczego upłynęło 6 miesięcy, a zmiana, o której mowa w zdaniu poprzednim, stanowi mniej niż 0,001% PKB za rok budżetowy, którego sprawozdanie dotyczy, lub w przypadku braku informacji – za ostatni znany okres.

Kwartalne sprawozdanie Rb-N o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych

Sprawozdanie Rb-N składa się z dwóch części o różnym zakresie informacyjnym:

  • część A – Należności oraz wybrane aktywa finansowe,
  • część B – Należności z tytułu udzielonych poręczeń i gwarancji.

W części A sprawozdania Rb-N „Należności oraz wybrane aktywa finansowe” – jednostki sporządzające sprawozdanie wykazują wartość nominalną należności oraz wybranych aktywów finansowych na koniec danego okresu sprawozdawczego według poszczególnych tytułów (układ przedmiotowy) oraz wobec grup dłużników (układ podmiotowy).

W sprawozdaniu Rb-N wykazuje się kwoty należności ogółem, w tym należności krótkoterminowe i długoterminowe.

Za należności krótkoterminowe uznawane są te, których pierwotny termin spłaty lub wykupu jest krótszy niż 1 rok. Natomiast należności długoterminowe to należności, których pierwotny termin spłaty lub wykupu jest dłuższy niż rok. Pierwotny termin spłaty z kolei należy rozumieć jako termin wynikający z umowy, do końca którego dłużnik zobowiązał się spłacić dane zobowiązanie, niezależnie od harmonogramu spłat. Według tak rozumianego terminu zapadalności klasyfikuje się należności na podstawie terminu ostatecznej zapłaty względem terminu powstania zobowiązania. Jeżeli należność spłacana jest w ratach, do ustalenia zapadalności uwzględniana jest data spłaty ostatniej raty.

Do wartości nominalnej należności nie dolicza się odsetek, opłaty prolongacyjnej, kosztów upomnienia i innych należności ubocznych. Wartości należności nie pomniejsza się o odpisy aktualizujące oraz o podatek VAT.

WAŻNE!

W sprawozdaniu Rb-N nie wykazuje się należności ZFŚS ani stanu środków zgromadzonych na rachunku ZFŚ

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

REKLAMA

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zmagania z KSeF-em wchodzą w decydującą fazę. Jakie są największe obawy księgowych?

Choć do uruchomienia Krajowego Systemu e-Faktur pozostało zaledwie kilka miesięcy, większość księgowych wciąż nie czuje się pewnie. Z najnowszego badania SW Research dla fillup k24 wynika, że jedynie 3,5% ekspertów uważa się za w pełni przygotowanych, a aż 75% przyznaje, że nadchodzące tygodnie będą dla nich prawdziwym testem gotowości i odporności na stres.

ZUS: W 2026 r. przeciętne świadczenie wzrośnie do blisko 4320 zł miesięcznie

Plan Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zakłada, że w 2026 r. liczba emerytów i rencistów zwiększy się o 123 tys. osób w porównaniu z 2025 r. Przeciętne świadczenie wzrośnie w przyszłym roku do blisko 4320 zł miesięcznie. O tych założeniach poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Podatki przez aplikację mObywatel? Warszawa wdraża cyfrowe płatności

Do końca roku ma zostać uruchomiona możliwość wniesienia niektórych opłat za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub portalu mobywatel.gov.pl. Cyfrowe płatności obejmują m.in. podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.

Nagroda jubileuszowa w wyjaśnieniach RIO. Problem dodatków do pensji

Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach: Jeśli w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej dodatek specjalny stanowi składnik wynagrodzenia pracownika i był otrzymywany przez okres dłuższy niż miesiąc należy go uwzględnić przy wyliczeniu nagrody jubileuszowej.

REKLAMA