REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Układ podmiotowy w RB-Z (stan prawny na 1 października 2025 r.)

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Układ podmiotowy w RB-Z (stan prawny na 1 października 2025 r.)
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Dnia 10 października 2025 r. mija termin przekazania przez samorządowe jednostki budżetowe sprawozdań z operacji finansowych za III kwartał 2025 r. do jednostki samorządu terytorialnego, do których należy m.in. sprawozdanie Rb-N – kwartalne sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych. W artykule omówiono podstawowe zasady, jakie należy stosować, aby prawidłowo wypełnić przedmiotowe sprawozdanie.

Publikujemy fragment artykułu: Sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych za III kwartał 2025 r. Marta Banach (Rachunkowość budżetowa) - link do zakupu prenumeraty

REKLAMA

REKLAMA

Ogólne zasady sporządzania sprawozdań w zakresie operacji finansowych

Samorządowe jednostki budżetowe oprócz sporządzania miesięcznych, kwartalnych i rocznych sprawozdań budżetowych dotyczących wykonania dochodów i wydatków zobowiązane są również do sporządzania sprawozdań w zakresie operacji finansowych w zakresie, w jakim zgodnie z obowiązującymi przepisami mogą zaciągać określone zobowiązania lub posiadać należności albo wybrane aktywa finansowe ujmowane w tych sprawozdaniach. Zasady i tryb sporządzania sprawozdań w zakresie operacji finansowych oraz wzory formularzy zostały zawarte w rozporządzeniu Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z 17 grudnia 2020 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (dalej: rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości w zakresie operacji finansowych).

Polecamy VAT 2025. Podatki część 2

Kalendarz 2026 [Kalendarz księgowego]

REKLAMA

WAŻNE!

Rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości w zakresie operacji finansowych określa rodzaje, formy, terminy i sposoby sporządzania przez jednostki sektora finansów publicznych sprawozdań w zakresie ogółu operacji finansowych, w szczególności w zakresie należności i zobowiązań, w tym państwowego długu publicznego, udzielonych poręczeń i gwarancji oraz odbiorców sprawozdań.

Samorządowe jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe są zobowiązane do sporządzenia za III kwartał 2025 r. sprawozdania w zakresie operacji finansowych, do których należy kwartalne sprawozdanie Rb-N o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych. Jeżeli jednostka nie ma żadnych należności, należy złożyć sprawozdanie negatywne lub zerowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WAŻNE!

Sprawozdania w zakresie operacji finansowych są sporządzane przez samorządowe jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe wyłącznie w formie elektronicznej, opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym, z wykorzystaniem aplikacji wskazanej na stronie podmiotowej BIP Ministra Finansów lub w plikach elektronicznych zgodnych ze strukturami udostępnionymi na tej stronie.

Terminy przekazywania sprawozdań w zakresie operacji finansowych

Kierownicy jednostek budżetowych sporządzający sprawozdania są zobowiązani do ich terminowego przekazywania odbiorcom tych sprawozdań. Terminy sporządzania i przekazywania sprawozdań oraz odbiorców sprawozdań w zakresie operacji finansowych jednostek samorządu terytorialnego ustawodawca wskazał w załączniku nr 6 do rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości w zakresie operacji finansowych, a zostały one zamieszczone w TABELI 1.

TABELA 1. Terminy przekazywania sprawozdań w zakresie operacji finansowych przez samorządowe jednostki budżetowe

Rodzaj sprawozdania

Jednostki przekazujące sprawozdania

Jednostki otrzymujące sprawozdanie

Termin złożenia sprawozdania po upływie okresu sprawozdawczego nie później niż2)

1

2

3

4

Kwartalne za I, II i III kwartał

Rb-ZRb-N

  • jednostki budżetowe, samorządowe zakłady budżetowe, jednostki obsługujące1)
  • zarządy jednostek samorządu terytorialnego
  • regionalne izby obrachunkowe
  • zarządy jednostek samorządu terytorialnego
  • regionalne izby obrachunkowe
  • Minister Finansów4)
  • Główny Urząd Statystyczny

10 dni3)

22 dni

30 dni

30 dni

Rb-ZN

  • jednostki bezpośrednio realizujące zadania, jednostki obsługujące1)
  • zarządy jednostek samorządu terytorialnego
  • zarządy jednostek samorządu terytorialnego
  • właściwi dysponenci części budżetowych w zakresie dotacji

10 dni

22 dni

Kwartalne za IV kwartał

Rb-ZRb-N

  • jednostki budżetowe, samorządowe zakłady budżetowe, jednostki obsługujące1)
  • zarządy jednostek samorządu terytorialnego
  • regionalne izby obrachunkowe
  • zarządy jednostek samorządu terytorialnego
  • regionalne izby obrachunkowe
  • Minister Finansów4)
  • Główny Urząd Statystyczny

1 lutego5)

23 lutego

6 marca

6 marca

Rb-ZN

  • jednostki bezpośrednio realizujące zadania, jednostki obsługujące1)
  • zarządy jednostek samorządu terytorialnego
  • zarządy jednostek samorządu terytorialnego
  • właściwi dysponenci części budżetowych w zakresie dotacji

1 lutego

7 lutego

Roczne

Rb-UZ

  • jednostki budżetowe, samorządowe zakłady budżetowe, jednostki obsługujące1)
  • zarządy jednostek samorządu terytorialnego,
  • regionalne izby obrachunkowe
  • zarządy jednostek samorządu terytorialnego,
  • regionalne izby obrachunkowe
  • Minister Finansów4)
  • Główny Urząd Statystyczny

1 lutego

23 lutego

6 marca

6 marca

1) W przypadku określonym w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości w zakresie operacji finansowych sprawozdanie jednostkowe może być sporządzane i przekazywane za daną jednostkę organizacyjną jednostki samorządu terytorialnego (jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy) przez kierownika jednostki obsługującej.

2) W przypadku gdy ostatni dzień złożenia sprawozdania, w tym oznaczony datą, przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy – pierwszy dzień roboczy następujący po tym dniu.

3) Sprawozdanie jednostkowe Rb-N jednostki samorządu terytorialnego (jako jednostki budżetowej i jako organu) – o 11 dni dłużej.

4) Plik bazy danych.

5) Sprawozdanie jednostkowe Rb-N jednostki samorządu terytorialnego (jako jednostki budżetowej i jako organu) – o 18 dni dłużej.

WAŻNE!

W przypadku braku możliwości terminowego przekazania sprawozdań, spowodowanego nieprawidłowym działaniem systemu informatycznego, sprawozdania przekazuje się najpóźniej pierwszego dnia roboczego następującego po dniu usunięcia awarii.

Jeżeli rachunkowość i sprawozdawczość jednostek obsługiwanych została przekazana do centrum usług wspólnych (CUW), za sporządzenie sprawozdań w zakresie operacji finansowych i terminowe ich przekazanie do jednostki samorządu terytorialnego odpowiada kierownik CUW (w zakresie sprawozdań obsługiwanych samorządowych jednostek budżetowych).

Szczegółowe informacje dotyczące sporządzania sprawozdań w zakresie operacji finansowych zostały określone w instrukcji sporządzania sprawozdań, która stanowi załącznik nr 8 do rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości w zakresie operacji finansowych.

WAŻNE!

Sprawozdanie należy sporządzać w sposób czytelny i trwały, rzetelnie i prawidłowo pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym. Sprawozdania sporządza się według stanu na koniec okresu sprawozdawczego.

W przypadku zmiany stanu faktycznego w ewidencji księgowej lub w przypadku stwierdzenia błędu w uprzednio przekazanym sprawozdaniu jednostka niezwłocznie sporządza korektę sprawozdania nieodpowiadającego stanowi faktycznemu oraz przekazuje ją do jednostki będącej odbiorcą tego sprawozdania. Nie sporządza się korekty, jeżeli od końca okresu sprawozdawczego upłynęło 6 miesięcy, a zmiana, o której mowa w zdaniu poprzednim, stanowi mniej niż 0,001% PKB za rok budżetowy, którego sprawozdanie dotyczy, lub w przypadku braku informacji – za ostatni znany okres.

Kwartalne sprawozdanie Rb-N o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych

Sprawozdanie Rb-N składa się z dwóch części o różnym zakresie informacyjnym:

  • część A – Należności oraz wybrane aktywa finansowe,
  • część B – Należności z tytułu udzielonych poręczeń i gwarancji.

W części A sprawozdania Rb-N „Należności oraz wybrane aktywa finansowe” – jednostki sporządzające sprawozdanie wykazują wartość nominalną należności oraz wybranych aktywów finansowych na koniec danego okresu sprawozdawczego według poszczególnych tytułów (układ przedmiotowy) oraz wobec grup dłużników (układ podmiotowy).

W sprawozdaniu Rb-N wykazuje się kwoty należności ogółem, w tym należności krótkoterminowe i długoterminowe.

Za należności krótkoterminowe uznawane są te, których pierwotny termin spłaty lub wykupu jest krótszy niż 1 rok. Natomiast należności długoterminowe to należności, których pierwotny termin spłaty lub wykupu jest dłuższy niż rok. Pierwotny termin spłaty z kolei należy rozumieć jako termin wynikający z umowy, do końca którego dłużnik zobowiązał się spłacić dane zobowiązanie, niezależnie od harmonogramu spłat. Według tak rozumianego terminu zapadalności klasyfikuje się należności na podstawie terminu ostatecznej zapłaty względem terminu powstania zobowiązania. Jeżeli należność spłacana jest w ratach, do ustalenia zapadalności uwzględniana jest data spłaty ostatniej raty.

Do wartości nominalnej należności nie dolicza się odsetek, opłaty prolongacyjnej, kosztów upomnienia i innych należności ubocznych. Wartości należności nie pomniejsza się o odpisy aktualizujące oraz o podatek VAT.

WAŻNE!

W sprawozdaniu Rb-N nie wykazuje się należności ZFŚS ani stanu środków zgromadzonych na rachunku ZFŚ

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Czajniki elektryczne znowu powędrują do szafek? Trzeba będzie raportować zużycie energii. Cel: spadek zużycia o 1,9 proc.

Trzeba obniżyć zużycie energii elektrycznej. W tym celu określone podmioty będą zobowiązane do raportowania jej zużycia. Kto i od kiedy? Zanosi się na to, że czajniki elektryczne znowu wylądują w zamkniętych szafkach.

Od 1 stycznia 2026 r. próg zamówień publicznych wzrośnie ze 130 000 zł do 170 000 zł

Wyższy próg został wprowadzony na mocy ustawy z 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Przepisy te są odpowiedzią na wzrost cen towarów i usług oraz kosztów realizacji zamówień w ostatnich latach.

RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

REKLAMA

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

Nauczyciele zarobią więcej w 2026 r. Z dodatkami pensje sięgną nawet 10 tys. zł miesięcznie

W 2026 roku nauczycieli czekają zauważalne zmiany w wynagrodzeniach. Rosną minimalne stawki pensji zasadniczej, a wraz z nimi dodatki: motywacyjny, wiejski, za wysługę lat, wychowawstwo i funkcyjne. Samorządy mogą je podnosić, a nowe interpretacje przepisów dają im większą swobodę ustalania stawek. Sprawdź, jakie dodatki przysługują w 2026 r., kto zyska najwięcej i jak wyliczyć swoją przyszłą wypłatę.

Nowe 1000 plus dla wybranych. 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali. To nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - czy już przysługuje?

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]

REKLAMA

RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA