Zielone inwestycje a podatek od nieruchomości. Nowe przepisy źródłem wątpliwości

REKLAMA
REKLAMA
Jesienią rady gmin podejmują decyzje dotyczące podatków i opłat lokalnych, które będą obowiązywały na ich terenie w kolejnym roku podatkowym. Pracując nad rozwiązaniami na 2026 rok warto pamiętać o zmianach, jakie zaszły od 1 stycznia 2025 roku. Jedną z nich jest zmiana definicji budowli.
- Zielone dachy, fasady i ogrody wertykalne a podatek od nieruchomości
- Konsekwencje zmiany definicji budowli
- Zielone inwestycje jako budowle w rozumieniu podatku od nieruchomości
Zielone dachy, fasady i ogrody wertykalne a podatek od nieruchomości
Jak zintensyfikować powstawanie terenów zielonych w obrębie miast? Na to pytanie zapewne musi sobie obecnie odpowiedzieć wiele samorządów. Jednym z elementów działań możliwych do podjęcia w tym zakresie jest odpowiednie wykorzystanie władztwa podatkowego przysługującego gminom.
REKLAMA
REKLAMA
Jesień to czas, gdy rady gmin podejmują decyzje dotyczące podatków i opłat lokalnych, które będą obowiązywały na ich terenie w kolejnym roku podatkowym. Dotyczy to najczęściej uchwalenia stawek tych podatków i opłat – odpowiednio do ogłoszonych stawek maksymalnych. Jednak należy pamiętać o tym, że władztwo podatkowe przyznane gminom jest w tym zakresie znaczenie szersze i każdorazowo warto rozważyć, czy z uwagi na bieżącą sytuację będzie zasadne skorzystanie z niego – np. w zakresie wprowadzenia dodatkowych zwolnień podatkowych. Taką możliwość daje art. 7 ust. 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (dalej: u.p.o.l.), w którym przewidziano, że rada gminy, w drodze uchwały, może wprowadzić inne niż ustawowe zwolnienia przedmiotowe od podatku od nieruchomości.
Zwolnienia z podatku od nieruchomości wprowadzane przez rady gmin muszą mieć charakter przedmiotowy.
Konsekwencje zmiany definicji budowli
Na co warto zwrócić uwagę, pracując nad rozwiązaniami na 2026 rok? Od 1 stycznia 2025 r. przepisy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych obowiązują w znowelizowanym brzmieniu. Jedną ze zmian, które w nich zaszły, jest zmiana definicji budowli. Od tego dnia na potrzeby podatku od nieruchomości jest nią:
a) obiekt niebędący budynkiem, wymieniony w załączniku nr 4 do u.p.o.l., wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość jego użytkowania zgodnie z przeznaczeniem,
b) elektrownia wiatrowa, elektrownia jądrowa i elektrownia fotowoltaiczna, biogazownia, biogazownia rolnicza, magazyn energii, kocioł, piec przemysłowy, kolej linowa, wyciąg narciarski oraz skocznia, w części niebędącej budynkiem – wyłącznie w zakresie ich części budowlanych,
c) urządzenie budowlane – przyłącze oraz urządzenie instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, oraz inne urządzenie techniczne, bezpośrednio związane z budynkiem lub obiektem, o którym mowa w lit. a, niezbędne do ich użytkowania zgodnie z przeznaczeniem,
d) urządzenie techniczne inne niż wymienione w lit. a–c – wyłącznie w zakresie jego części budowlanych,
e) fundamenty pod maszyny oraz pod urządzenia techniczne, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową
– wzniesione w wyniku robót budowlanych, także w przypadku, gdy stanowią część obiektu niewymienionego w ustawie.
Choć wprowadzenie tej definicji miało na celu uporządkowanie regulacji obowiązujących w tym zakresie przed 2025 rokiem i rozwiązanie wielu problemów, które powstawały na gruncie ich stosowania, to niestety okazało się, że również znowelizowane przepisy są źródłem wątpliwości. Jedna z nich dotyczy opodatkowania „zielonych inwestycji”, takich jak zielone dachy, zielone fasady i ogrody wertykalne.
Zielone inwestycje jako budowle w rozumieniu podatku od nieruchomości
Problemy, które pojawiły się po nowelizacji przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, dotyczą tego, czy konstrukcje, na których są one tworzone, należy uznać za budowle w rozumieniu podatku od nieruchomości – i tym samym, czy należy je opodatkować tym podatkiem?
Pod pozycją 20 w załączniku nr 4 do u.p.o.l. zamieszczono konstrukcję oporową, konstrukcję wsporczą „inną niż wymieniona w załączniku”. Zdaniem organów podatkowych zapis ten stanowi w wielu przypadkach podstawę do objęcia podatkiem od nieruchomości konstrukcji będących podstawą/szkieletem zielonych inwestycji. Czy słusznie?
Konstrukcje oporowe i konstrukcje wsporcze co do zasady są budowlami w rozumieniu podatku od nieruchomości.
Na to pytanie trudno udzielić jednoznacznej odpowiedzi i każdy z przypadków wymaga w tym zakresie odrębnej analizy. Konstrukcja obiektów wsporczych może bowiem być w każdym przypadku inna. Co do zasady jednak nie ma podstaw, by konstrukcje te – jeśli posiadają cechy wskazane przez ustawodawcę – wyłączać z opodatkowania tylko z uwagi na ich przeznaczenie.
Taka konstrukcja przepisów staje się jednak źródłem pewnego konfliktu. Dochodzi bowiem do sytuacji, w których – gdy obiekty te są tworzone – płyną z tego korzyści związane z jakością powietrza i obniżaniem temperatury – czyli korzyści zgodne z celami samorządów. A jednocześnie inwestorzy muszą ponosić dodatkowe koszty związane z obciążeniami podatkowymi. To dlatego rady gmin powinny rozważyć możliwość wprowadzenia na swoim terenie zwolnienia przedmiotowego z podatku od nieruchomości związanego z tworzeniem tego rodzaju obiektów. Mowa tu nie tylko o zwolnieniu z opodatkowania budowli, ale również budynków.
Fragment artykułu pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX Administracja. Czytaj więcej w INFORLEX > > >
Małgorzata Masłowska
art. 7 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (j.t. Dz.U. z 2025 r. poz. 707)
REKLAMA
REKLAMA