REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Próg dochodowy dla świadczeń z funduszu alimentacyjnego niekonstytucyjny?

Subskrybuj nas na Youtube
Alimenty Fot. Fotolia
Alimenty Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem pełnomocniczki rządu ds. równego traktowania przepis ustawy alimentacyjnej dotyczący kryterium dochodowego narusza wartości konstytucyjne, które odnoszą się do zapewnienia przez Rzeczpospolitą Polską ochrony praw dziecka. Jak podkreśla Małgorzata Fuszara, obowiązujące regulacje ograniczają krąg osób, którym państwo może zapewnić dofinansowanie jedynie do tych, których dochód na osobę nie przekracza 725 zł.

Fuszara: świadczenia z funduszu alimentacyjnego bez kryterium dochodowego

Świadczenia z funduszu alimentacyjnego powinny być wypłacane wszystkim dzieciom, na rzecz których zasądzono alimenty, a których rodzic z tego obowiązku się nie wywiązuje; nie powinno tu być kryterium dochodowego - uważa pełnomocniczka rządu ds. równego traktowania.

REKLAMA

REKLAMA

Małgorzata Fuszara przypomniała, że świadczenia z funduszu przysługują tym dzieciom, których rodzic uchyla się od płacenia alimentów a ich egzekucja okazała się bezskuteczna. Zgodnie z tzw. ustawą alimentacyjną, by skorzystać z pieniędzy dochód rodziny w przeliczeniu na osobę nie może przekroczyć 725 zł. Kwota ta nie zmieniła się od wejścia w życie ustawy w życie czyli od 1 października 2008 r. - przypomniała w piśmie do ministra pracy.

Według Fuszary przepis wprowadzający próg dochodowy różnicuje dzieci uprawnione do alimentów; pozbawia prawa do świadczeń z funduszu dziecko, którego rodzic ze względu na swoją sytuację finansową przekracza wyznaczoną kwotę. Jej zdaniem to, ile zarabia rodzic w tym przypadku nie powinno mieć znaczenia, bo alimenty są świadczeniem otrzymywanym od drugiego z rodziców.

"Przepis ustawy alimentacyjnej dotyczący kryterium dochodowego narusza wartości konstytucyjne, które odnoszą się do zapewnienia przez Rzeczpospolitą Polską ochrony praw dziecka, uwzględniania w polityce społecznej i gospodarczej dobra rodziny oraz pomocy rodzinie znajdującej się nie tylko w trudnej sytuacji materialnej, ale również społecznej, zwłaszcza rodzinie niepełnej" - twierdzi pełnomocniczka.

Zobacz również: Średni miesięczny koszt utrzymania w domu pomocy społecznej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według niej, stosując kryterium dochodowe, ustawodawca zdecydował się na odstępstwo od równego traktowania wszystkich dzieci, które mają zasądzone alimenty i ich bezskutecznie dochodzą. "Wskazanie więc kryterium dochodowego w ustawie niweczy jej cel, którym jest dostarczanie środków utrzymania osobie, która nie jest w stanie samodzielnie zaspokajać swoich potrzeb. Taką osobą jest dziecko, któremu przyznano alimenty, nie zaś opiekujący się nim rodzic, który przekracza kryterium dochodowe" - uważa Fuszara.

"W sytuacji, gdy zawodzą wszelkie formy egzekucji świadczeń alimentacyjnych, dokonywanych bezskutecznie przez funkcjonariuszy publicznych, jakimi są komornicy sądowi, państwo, przyjmując w ustawie alimentacyjnej funkcję gwaranta, powinno wypłacać świadczenie alimentacyjne dzieciom, rezygnując z zastosowanego kryterium dochodowego" - uważa Fuszara.

Jej zdaniem, państwo powinno poszukiwać rozwiązań, jak skłonić dłużnika alimentacyjnego do płacenia świadczeń a nie zawężać krąg osób uprawnionych do świadczeń z funduszu; ma "moralny obowiązek" pomóc tym osobom.

Fuszara zwróciła się również do prokuratora generalnego o informacje statystyczne związane ze ściganiem przestępstw polegających na niepłaceniu alimentów. Zgodnie z prawem jest to ścigane na wniosek pokrzywdzonego, organu pomocy społecznej lub organu podejmującego działania wobec dłużnika alimentacyjnego. W przypadku, gdy pokrzywdzonemu przyznano odpowiednie świadczenia rodzinne albo świadczenia pieniężne wypłacane w sytuacji bezskuteczności egzekucji alimentów, ściganie odbywa się z urzędu.

Świadczenia z funduszu alimentacyjnego przysługują osobom, które nie są w stanie wyegzekwować zasądzonych alimentów. Przyznawane są na dzieci do ukończenia 18. roku życia lub do ukończenia 25. roku życia, jeżeli się uczą, a w przypadku znacznego stopnia niepełnosprawności - bez względu na wiek. Wysokość świadczeń z funduszu alimentacyjnego pokrywa się z wysokością na bieżąco ustalanych alimentów, nie może jednak przekroczyć 500 zł miesięcznie. Świadczenia wypłaca gmina, ale dłużnik zobowiązany jest je zwrócić.

Rocznie udaje się ściągnąć ok. 13 proc. należności alimentacyjnych.

Odzyskiwanie pieniędzy wypłaconych z funduszu alimentacyjnego ma usprawnić projekt MPiPS dotyczący ustaw o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz o świadczeniach rodzinnych. Resort proponuje likwidację egzekucji administracyjnej (prowadzonej przez gminy) i pozostawienie wyłącznie egzekucji sądowej. (PAP)

Zobacz również: Trybunał stwierdził ważność z Konstytucją dodatków do świadczeń pielęgnacyjnych

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nagroda jubileuszowa w 2026 r. za 30 lat pracy a odejście z pracy w 2025 r. [Przykład]

Po 29 latach zwolniłam się z pracy w szkole - budżetówka, zarządzana przez gminę. Jeżeli podjęłabym się pracy na pół etatu w innym miejscu, które również podlega gminie, to mogłabym po roku pracy otrzymać nagrodę jubileuszową za 30 lat pracy?

Zmiany w klasyfikacji budżetowej. Rozporządzenie z 10 września 2025 r. już w Dzienniku Ustaw

15 września 2025 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji budżetowej. Od kiedy będą obowiązywały zmienione przepisy?

Rozporządzenie ws. minimalnej krajowej 2026 r. podpisane przez premiera Donalda Tuska, opublikowane w Dzienniku Ustaw [KWOTY]

Minimalne wynagrodzenie za pracę w Polsce reguluje ustawa z dnia 10 października 2002 r. Określa ona zarówno zasady ustalania jego wysokości, jak i procedury związane z corocznym ogłaszaniem tej kwoty. Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało podpisane przez premiera Donalda Tuska. 15 września rozporządzenie zostało opublikowane.

Bezpłatny webinar dla księgowych i finansistów: Delegacje po nowemu

Spójrz na zarządzanie podróżami służbowymi z wyższej perspektywy! Sprawdź, jak w krótkim czasie: obniżyć koszty, odciążyć księgowość, zadowolić pracowników.

REKLAMA

Praca dłużej, emerytura wyższa – ZUS tłumaczy, dlaczego warto poczekać z przejściem na emeryturę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że każdy dodatkowy rok pracy po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) zwiększa wysokość przyszłej emerytury o około 8%. To efekt wydłużenia okresu składkowego oraz zmniejszenia liczby lat, przez które świadczenie będzie wypłacane.

e-Paragony 2.2 – teraz z widgetem i funkcją współdzielenia wydatków rodzinnych

Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję aplikacji mobilnej e-Paragony (2.2), która wprowadza widget umożliwiający szybki dostęp do wirtualnej karty zakupowej, a także funkcje udostępniania paragonów i współdzielenia karty z innymi użytkownikami — rozwiązania szczególnie przydatne do wspólnego zarządzania budżetem domowym

Minimalna krajowa 2026 [Projekt Rady Ministrów z 8 września 2025 r.]

Rząd pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 roku. Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego - projektem obecnie zajmuje się Rada Ministrów. Rząd ma czas na ostateczne zatwierdzenie stawek do 15 września 2025 r.

Jak poprawnie zweryfikować rażąco niską cenę?

Na właściwe wyjaśnienie rażąco niskiej ceny składają się trzy główne elementy: klarowne i wyczerpujące wezwanie przygotowane przez zamawiającego (wskazujące, czego dotyczą wątpliwości w zakresie ceny, kosztu lub ich istotnych części składowych), wyjaśnienie przedłożone przez wykonawcę wraz z dowodami potwierdzającymi prawidłowość dokonania wyceny oferty, a także ocena tych wyjaśnień przez zamawiającego.

REKLAMA

Opłata targowa. Czy w 2026 r. wzrosną koszty handlu?

W 2025 roku maksymalna stawka opłaty targowej wynosi 1126 zł, a w 2026 roku wzrośnie o 4,5%, osiągając poziom 1176,67 zł. Warto pamiętać o tym, że jest to maksymalna opłata dzienna.

Wsparcie psychologiczne dla pracowników – co warto o nim wiedzieć z perspektywy podatkowej?

Czy wydatki na pomoc psychologiczną dla pracowników mogą być kosztem podatkowym dla pracodawcy? Czy otrzymane wsparcie stanowi dla pracownika przychód podlegający pod PIT?

REKLAMA