REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Administracja podatkowa - zmiany

Subskrybuj nas na Youtube
urząd skarbowy, podatki
urząd skarbowy, podatki

REKLAMA

REKLAMA

Projekt oprócz nowego określenia zadań i organizacji administracji podatkowej, wprowadza również system obsługi i wsparcia podatnika przez przekierowanie do tego zadania części pracowników oraz zastosowanie narzędzi informatycznych; nowe regulacje dotyczące pracowników administracji podatkowej oraz nowe zasady naboru na niektóre stanowiska: dyrektora Izby Skarbowej, dyrektora Biura Krajowej Informacji Podatkowej oraz Naczelnika Urzędu Skarbowego.

Projekt ustawy o administracji podatkowej do dalszych prac w komisji

Poprawa efektywności działania urzędów skarbowych i zmiana ich podejścia do podatnika - takie mają być m.in. skutki rządowego projektu ustawy o administracji podatkowej, który po środowej debacie w Sejmie trafił do dalszych prac w komisji.

REKLAMA

REKLAMA

Za skierowaniem projektu do dalszych prac w komisji finansów publicznych, opowiedziały się kluby parlamentarne Platformy Obywatelskiej, Prawa i Sprawiedliwości, Polskiego Stronnictwa Ludowego i Sojuszu Lewicy Demokratycznej.

Polecamy serwis: Podatki

"Wprowadzone rozwiązania, pozwolą na osiągnięcie (...): poprawy jakości wydawanych interpretacji indywidualnych, wprowadzenie na szeroką skalę działań informacyjnych i edukacyjnych, poszerzenia katalogu usług oferowanych przez administrację podatkową na rzecz podatników oraz zapewnienie kadry kierowniczej o wysokich kompetencjach" - opisywał projekt poseł Platformy Obywatelskiej, Konstanty Oświęcimski.

REKLAMA

Z kolei zdaniem posłanki PiS Marii Zuby projekt ten nie ma na celu ułatwienia życia podatnikom, lecz "ma zapewnić poprawę ściągalności podatków, z czym rząd wiąże (się) nadzieję, że nastąpi ograniczenie nadmiernego deficytu budżetowego państwa".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"W tym kontekście, zmiany te są uzasadnione, ponieważ w ostatnich latach obserwujemy dramatyczny wzrost zadłużenia podatnika wobec fiskusa" - zauważyła Zuba. Dodała, że na koniec 2013 r. zaległości z tytułu ściągania podatku VAT, PIT i CIT wyniosły 29 mld zł, a w samym 2014 r. wzrosły o dodatkowe 9 mld zł i wyniosły 38 mld zł.

Posłanka dodała, że samo prawo nie stworzy bardziej efektywnego systemu i wyraziła nadzieję, że przyczynią się do tego zmiany zasad naboru do administracji podatkowej. "Dlatego PiS będzie wnioskować, abyśmy dalej mogli pracować nad tą ustawą" - zakończyła posłanka.

Poseł Romuald Garczewski z Polskiego Stronnictwa Ludowego zauważył, że niezbędna jest zmiana nastawienia przedsiębiorców do aparatu skarbowego. "W tej chwili, mimo poprawy, wielu podatników czuje się pokrzywdzonych przez państwo. Ważne jest też, czy wątpliwości interpretacyjne, będą zawsze rozstrzygane na korzyść podatnika" - zaznaczył.

Z kolei poseł Sojuszu Lewicy Demokratycznej, Wincenty Elsner zarzucił projektowi, że jest "elementem kampanii wyborczej", a proponowane zmiany są niewystarczające, ponieważ przebudowy wymaga cały system ściągania danin. Obecny system, jego zdaniem, jest zbyt kosztowny. "Pobór podatków w Polsce jest jednym z najdroższych w Europie, pochłania to co roku 3,5 mld zł co stanowi 1,5 proc. zbieranych podatków" - zauważył Elsner.

Na temat projektu wypowiedział się również poseł niezrzeszony Przemysław Wipler: "Nie da się naprawić polskiego systemu podatkowego bez zmiany tego, jakie podatki są pobierane. System był, jest i będzie nieefektywny, dopóki będą istniały podatki, które zajmują ogromną ilość czasu skarbówek, a które są nieefektywne fiskalnie". Jako przykład, podał podatek PIT, przy rozliczaniu którego pracuje - według niego - 80 proc. urzędników, a który dostarcza jedynie 15 proc. wpływów podatkowych.

Wiceminister finansów i szef Służby Celnej Jacek Kapica, uzasadniając rządową propozycję, zwrócił uwagę na konieczność zastąpienia dotychczasowej ustawy o urzędach i izbach skarbowych nowym aktem. Jak mówił, wynika to ze zmian otoczenia, oczekiwań podatników i narzędzi, jakimi dysponuje resort finansów.

"Podatnicy oczekują większej jednolitości w działaniach urzędów skarbowych, a Ministerstwo Finansów wprowadza regulacje poprawiające nadzór, ład wewnętrzny i skuteczność działania administracji podatkowej. Opracowana 20 lat temu ustawa o urzędach i izbach skarbowych nie przystaje do dzisiejszej rzeczywistości XXI wieku i wyzwań stojących przed urzędami skarbowymi" - powiedział Kapica.

Jak podkreślił wiceminister, projekt, oprócz nowego określenia zadań i organizacji administracji podatkowej, wprowadza również system obsługi i wsparcia podatnika przez przekierowanie do tego zadania części pracowników oraz zastosowanie narzędzi informatycznych; nowe regulacje dotyczące pracowników administracji podatkowej oraz nowe zasady naboru na niektóre stanowiska: dyrektora Izby Skarbowej, dyrektora Biura Krajowej Informacji Podatkowej oraz Naczelnika Urzędu Skarbowego.

Zdaniem Kapicy na szczególną uwagę w nowym projekcie zasługuje zmiana podejścia administracji podatkowej do podatnika.

"Celem systemu obsługi i wsparcia podatnika jest pomoc podatnikom w konkretnej sytuacji podatkowej. Ma to spowodować wzrost samodzielnego, prawidłowego i dobrowolnego wypełniania obowiązków podatkowych. Ma też zapewnić szybką i kompleksową ich obsługę" - wyjaśnił Kapica. Dodał też, że ustawa przewiduje w tym celu specjalne narzędzie informatyczne - Centralny Rejestr Danych Podatkowych, który ma umożliwić wymianę informacji bezpośrednio między urzędami oraz obsługę podatników niezależnie od ich miejsca zamieszkania.

Projekt przewiduje również powołanie instytucji asystenta podatnika dla osób rozpoczynających działalność gospodarczą, których zadaniem będzie pomoc podatnikowi w prawidłowym wypełnianiu obowiązków przez pierwsze 18 miesięcy działalności. Doradztwo to ma objąć między innymi pomoc w wypełnianiu dokumentów, przypominanie o terminach ich składania, zasad korzystania z ulg itp. Ma też pomagać zorientować się w rodzajach spraw załatwianych w innych instytucjach.

Stworzenie elektronicznej bazy wiedzy administracji podatkowej ma z kolei zapewnić dostęp do jednolitej i powszechnie dostępnej informacji podatkowej dla wszystkich zainteresowanych. Kapica zapowiedział również podejmowanie działań informacyjnych i edukacyjnych.

Wśród innych zmian związanych z funkcjonowaniem skarbówek, wiceminister wymienił powołanie szefa administracji podatkowej, przy pomocy którego minister finansów mógłby sprawniej nadzorować jej działanie: "Będzie to stanowisko o charakterze wykonawczym, które przyczyni się do zachowania ładu organizacyjnego, jednolitości działania i wzmocnienia tożsamości tej administracji".

Kolejnym rozwiązaniem ma być wyodrębnienie Biura Krajowej Informacji Podatkowej, organu wyspecjalizowanego w wydawaniu indywidualnych interpretacji prawa podatkowego. Ma to poprawić jednolitość i jakość wydawanych interpretacji, a uzasadnieniem do powołania krajowego biura jest - zdaniem Kapicy - duże zainteresowanie obywateli biurami informacji, które teraz mają się wyspecjalizować w konkretnych dziedzinach prawa podatkowego. (PAP)

Polecamy codzienne aktualności prawne INFORRB

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

REKLAMA

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zmagania z KSeF-em wchodzą w decydującą fazę. Jakie są największe obawy księgowych?

Choć do uruchomienia Krajowego Systemu e-Faktur pozostało zaledwie kilka miesięcy, większość księgowych wciąż nie czuje się pewnie. Z najnowszego badania SW Research dla fillup k24 wynika, że jedynie 3,5% ekspertów uważa się za w pełni przygotowanych, a aż 75% przyznaje, że nadchodzące tygodnie będą dla nich prawdziwym testem gotowości i odporności na stres.

ZUS: W 2026 r. przeciętne świadczenie wzrośnie do blisko 4320 zł miesięcznie

Plan Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zakłada, że w 2026 r. liczba emerytów i rencistów zwiększy się o 123 tys. osób w porównaniu z 2025 r. Przeciętne świadczenie wzrośnie w przyszłym roku do blisko 4320 zł miesięcznie. O tych założeniach poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Podatki przez aplikację mObywatel? Warszawa wdraża cyfrowe płatności

Do końca roku ma zostać uruchomiona możliwość wniesienia niektórych opłat za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub portalu mobywatel.gov.pl. Cyfrowe płatności obejmują m.in. podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.

Nagroda jubileuszowa w wyjaśnieniach RIO. Problem dodatków do pensji

Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach: Jeśli w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej dodatek specjalny stanowi składnik wynagrodzenia pracownika i był otrzymywany przez okres dłuższy niż miesiąc należy go uwzględnić przy wyliczeniu nagrody jubileuszowej.

REKLAMA