REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Warszawa stosuje kryteria społeczne w zamówieniach publicznych

Warszawa/ Fot. Fotolia
Warszawa/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zarządzenie prezydent Warszawy z 1 września 2015 roku zaleca stosowanie wymogu zatrudnienia m.in. na umowę o pracę w przetargach o wartości powyżej 30 tys. euro na m.in. usługi gastronomiczne i cateringowe, utrzymanie zieleni, roboty budowlane oraz usługi związane z utrzymaniem czystości. Jest to rekomendowane także w pozostałych postępowaniach oraz w ogłoszeniach poniżej 30 tys. euro.

Warszawa daje przykład jak zatrudniać w zamówieniach publicznych

Od 1 października 2015 roku wszystkie biura, jednostki pomocnicze oraz wybrane jednostki organizacyjne Urzędu m. st. Warszawy uwzględniają kryteria kodeksu pracy i społeczne w zamówieniach publicznych. Przykład Warszawy może przyczynić się do upowszechnienia stosowania klauzul społecznych przez pozostałe podmioty i instytucje publiczne w kraju - uważa Konfederacja Lewiatan.

REKLAMA

Zarządzenie prezydent Warszawy z 1 września 2015 roku zaleca stosowanie wymogu zatrudnienia m.in. na umowę o pracę w przetargach o wartości powyżej 30 tys. euro na m.in. usługi gastronomiczne i cateringowe, utrzymanie zieleni, roboty budowlane oraz usługi związane z utrzymaniem czystości. Jest to rekomendowane także w pozostałych postępowaniach oraz w ogłoszeniach poniżej 30 tys. euro.

Zobacz również: Jaki okres gwarancji może zaoferować wykonawca?

REKLAMA

Stosowanie klauzul społecznych w przetargach na zamówienia publiczne jest szczególnie istotne z uwagi na konieczność odpowiedniego kalkulowania budżetów przez instytucje oraz przygotowania ofert przez wykonawców. Dzięki zawarciu w zamówieniu stosownych wymogów - dotyczących między innymi formy zatrudnienia w oparciu o umowę o pracę oraz wymiaru etatu - cena usługi przestaje być jedynym kryterium wyboru oferty. Umożliwia to stworzenie stabilnych warunków partnerom realizującym zamówienie i zagwarantowanie pracownikom wynagrodzenia przynajmniej na poziomie minimum ustawowego.
Odejście od dominującej roli kryterium ceny oraz wdrażanie w procedurach przetargowych jasnych kryteriów jakościowych ma na celu ustabilizowanie polskiego rynku pracy. Zgodnie z intencją ustawodawcy, zamawiający powinni realizować dobre praktyki, do których zalicza się między innymi wymaganie zatrudnienia pracowników na umowy o pracę do realizacji konkretnych zamówień publicznych czy pełna waloryzacja umów w toku.

- Podjęte przez warszawski ratusz działania to krok w dobrym kierunku. Mamy nadzieję, że wprowadzone rozwiązania będą stopniowo rozszerzane na kolejne rodzaje przetargów, np. usług ochrony. Przepisy dotyczące stosowania klauzul społecznych dają dobry wzorzec pozostałym samorządom w Polsce. Liczymy na to, iż przykład Warszawy przyczyni się do upowszechnienia stosowania klauzul przez pozostałe podmioty i instytucje publiczne w kraju - komentuje Marek Kowalski, przewodniczący Rady Zamówień Publicznych przy Konfederacji Lewiatan.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Instytucje, które przy konstruowaniu swoich budżetów na zamówienia publiczne uwzględniają w nich klauzule społeczne, niestety wciąż należą w Polsce do rzadkości. Wiele podmiotów publicznych wciąż nie kalkuluje budżetu w taki sposób, by pracodawcy mieli zagwarantowane środki na płacę dla pracowników przynajmniej w wysokości minimalnego wynagrodzenia. Jest to szczególnie istotne w kontekście wprowadzenia obowiązkowego ozusowania umów-zleceń, które nastąpi 1 stycznia 2016 roku.
Jedynym sposobem na zabezpieczenie interesu każdej ze stron jest jak najszybsza waloryzacja długoterminowych kontraktów - najpóźniej z końcem 2015 roku. Renegocjacje budżetów przewiduje znowelizowana ustawa Prawo zamówień publicznych. Intencją ustawodawcy, który wprowadził zmiany do przepisów, było zabezpieczenie wykonawców - a tym samym również pracowników - w przypadku nieprzewidzianych zmian w prawie, które mogą narazić płynność wykonywania usług w sektorze publicznym.
Do podmiotów, które nie respektują zapisów ustawy o minimalnym wynagrodzeniu, należą między innymi sądy, placówki służby zdrowia czy instytucje kulturalne.

Instytucje te wyceniają godzinę pracy na poziomie połowy - lub jeszcze niższym - minimalnego wynagrodzenia, które wynosi obecnie 13 zł bez VAT. Rekordziści wycenili jedną godzinę pracy ochroniarzy na rażące 4,95 zł bez VAT.
Ustawodawca wielokrotnie podkreślał, że to zamawiający z sektora publicznego powinni stanowić przykład i dążyć do utrwalania pozytywnych wzorców na rynku pracy, co obejmuje między innymi uwzględnienie pełnych kosztów pracy. Podmioty rozpisujące przetargi nie powinny jedynie wymagać spełniania kryterium ceny, lecz także aktywnie wspierać pracodawców i pracowników. Dzięki zarządzeniu, które obowiązuje instytucje miejskie podległe Urzędowi m. st. Warszawa od 1 października 2015 roku, skorzystają wszyscy uczestnicy rynku pracy. Ma to szczególne znaczenie w zamówieniach, w których większość kosztów stanowią wynagrodzenia pracowników - czyli w branżach usługowych.

Więcej informacji na blogu kowalski.blog.onet.pl oraz twitter.com/MarekKowalski

Źródło: Konfederacja Lewiatan

Polecamy codzienne aktualności prawne INFORRB

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    REKLAMA

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    Średnio 600 zł „pod choinkę” w urzędach. Maks to 950 zł. Jest i 0 zł. Zamiast podwyżek. Są i premie [Budżetówka, prezenty]

    Zamiast podwyżek w 2023 r. średnio 600 zł urzędnicy samorządowi otrzymają przed świętami z ZFŚS.

    Rozwój zawodowy i urlop szkoleniowy ratownika medycznego

    Każdy ratownik medyczny ma nie tylko prawo, lecz przede wszystkim obowiązek ustawicznego rozwoju zawodowego przez aktualizację wiedzy i umiejętności zawodowych. Na rozwój zawodowy ratownikowi medycznemu przysługuje urlop szkoleniowy w wymiarze 6 dni roboczych rocznie – kiedy przysługuje ten urlop, kiedy nie przysługuje i czy należy się za niego wynagrodzenie? O tym w poniższym opracowaniu. 

    Brak podwyżki w samorządach w 2024 r. Poszkodowani nie zgadzają się na zamrożenie swoich pensji. I żądają wyjaśnień

    Przedstawiciele zarządu ZMP chcą wyjaśnień od rządu w sprawie zamrożenia wynagrodzeń w samorządach i spółkach komunalnych przewidzianego w ustawie okołobudżetowej na 2024 r.

    REKLAMA

    Kaucja to 50 groszy. Bo łatwo zapamiętać. Butelki ze szkła i plastiku oraz metalowe puszki [projekt rozporządzenia]

    Kaucja za butelki plastikowe do 3 litrów i szklane do 1,5 litra oraz za puszki do 1 litra wyniesie 50 gr. Tak zapisano w projekcie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska. 

    PIP: Obowiązki i prawa pracownika w zakresie bhp [zestawienie]
    Podstawowym obowiązkiem pracownika określonym w art. 211 Kodeksu pracy jest przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

    REKLAMA