REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korzystanie z zasobów osób trzecich - jak udowodnić?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przemysław Naworol
Adwokat
 Samorządowy Serwis Prawny
Serwis Kancelarii Ślązak, Zapiór i Wspólnicy dla jednostek samorządu terytorialnego
Prawo, zamówień publicznych/ Fot. Fotolia
Prawo, zamówień publicznych/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób skutecznie wykonawca winien udowodnić korzystania z zasobów osób trzecich?

Pamiętać należy, iż wykonawca ubiegający się o realizację zamówienia, nie musi samemu spełniać wszystkich wymogów przewidzianych w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia. Wykonawca jeżeli samemu nie spełnia określonego wymogu, to może polegać na wiedzy i doświadczeniu, potencjale technicznym, osobach zdolnych do wykonania zamówienia, zdolnościach finansowych lub ekonomicznych innych podmiotów. W takim przypadku wykonawca musi udowodnić zamawiającemu możliwość korzystania z zasobów osób trzecich i z tym wykonawca ma właśnie najwięcej problemów. W praktyce bardzo często zdarza się, iż wykonawca przedkłada zamawiającemu ogólne oświadczenie  podmiotu, z którym będzie realizował zamówienie, iż ten ostatni pomorze wykonawcy realizować to zamówienie. Zazwyczaj takie oświadczenie  pozbawione jest jakichkolwiek szczegółów. Ogranicza się wyłącznie do ogólnych zapewnień, które nie wskazuje na czym ma polegać pomoc w/w podmiotu. W takim przypadku takie oświadczenie jest niewystarczające. Co też zazwyczaj skutkuje tym, iż zamawiający wzywa wykonawcę do przedłożenia prawidłowo sporządzonego oświadczenia. Natomiast wykonawca bardzo często przedkłada to samo oświadczenie lub oświadczenie sporządzone w nieco inny sposób, ale nie pozbawione wad, które były przyczyną wezwania przez zamawiającego wykonawcy do ponownego przedłożenia tego oświadczenia. Zdarza się, iż wykonawcy przedkładają ponownie to samo oświadczenie, gdyż wychodzą z założenia, iż to zamawiający się pomylił i przeoczył złożone oświadczenie przez wykonawcę. W ogóle nie rozumieją, iż sam fakt złożenia oświadczenia przez podmiot, który będzie im pomagał przy realizacji oświadczenia, nie skutkuje tym, iż udowodnili rzeczywistą pomoc tego podmiotu. W konsekwencji czego złożenie ponownie oświadczenia z opisanymi wyżej wadami, kończy się dla wykonawcy wyłącznie w jeden sposób, tj. odrzuceniem jego oferty.

REKLAMA

Zobacz również: Jaki okres gwarancji może zaoferować wykonawca?

REKLAMA

Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych w uchwale z dnia 7 września 2015 r., sygn. akt: KIO/KD 50/15 (LEX nr 1796876) szczegółowo wykazała, w jaki sposób wykonawca winien w sposób należyty udowodnić zamawiającemu, że będzie korzystał pomocy osób trzecich. Zgodnie z tą uchwałą „jakkolwiek dopuszczalne jest posługiwanie się potencjałem podmiotów trzecich, to udostępnienie zasobów musi mieć charakter rzeczywisty, aby możliwa była także i w takich sytuacjach realizacja celu stawianego warunkom udziału w postępowaniu. W konsekwencji uznać należy, że przedstawienie zobowiązania o treści składającej się z ogólnych zapewnień, bez precyzyjnego wskazania zakresu udostępnianego zasobu, sposobu jego wykorzystania przy realizacji zamówienia, charakteru stosunków pomiędzy podmiotem udostępniającym zasób, a wykonawcą, który zamierza z niego skorzystać, czy zakresu i okresu udziału podmiotu trzeciego w realizacji zamówienia (elementy, na które wskazuje ustawodawca w przepisie § 1 ust. 6 pkt 2 rozporządzenia z dnia 19 lutego 2013 r. w sprawie rodzajów dokumentów , jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane), nie jest wystarczające do wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Przedstawienie li tylko ogólnikowego zobowiązania skutkować winno wezwaniem wykonawcy, w trybie przepisu art. 26 ust. 3 p.z.p., do uzupełnienia tego dokumentu.”

Wynika z powyższego, iż oświadczenie  podmiotu trzeciego powinno zawierać precyzyjne wskazanie zakresu udostępnianego zasobu, sposobu jego wykorzystania przy realizacji zamówienia, charakteru stosunków pomiędzy podmiotem udostępniającym zasób, a wykonawcą, który zamierza z niego skorzystać oraz zakres i okres udziału podmiotu trzeciego w realizacji zamówienia. Należy liczyć się z tym, iż jeżeli oświadczenie  nie będzie zawierało tych elementów, to zamawiający może zakwestionować wykonawcy, tak złożone oświadczenie . Co może się dla tego ostatniego skończyć odrzuceniem oferty.

Polecamy serwis: Zamówienia publiczne

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak specjaliści od finansów i rachunkowości w skali europejskiej oceniają warunki pracy w swojej branży? Jakie są i jakie będą trendy w tym zakresie?

Świat przyśpieszył, a wraz z nim przyśpieszyły zmiany na rynku pracy. Pandemia gwałtownie wprowadziła zdalny i hybrydowy model pracy do firm, turbulencje geopolityczne i ekonomiczne zachwiały poczuciem bezpieczeństwa i przewidywalności, a zmiany klimatyczne oraz rozwój technologii wpływają na rynek pracy w tempie wykładniczym.

Skrócony czas pracy – pilotaż również w samorządach

Jednostka samorządu terytorialnego może złożyć jako realizator tylko jeden wniosek dla wybranej jednostki podległej, w której będzie testowany model skróconego czasu pracy. Tak wynika z wyjaśnień Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Ograniczenia budżetowe powodem odmowy przyznania dofinansowania z PFRON

Samorządy odmawiają przyznania dofinansowania z PFRON do turnusów rehabilitacyjnych pomimo spełniania wymaganych kryteriów. Powodem jest brak środków. Czy powiat może uzyskać dodatkowe środki w przypadku wyczerpania przyznanego limitu? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiada na ważną interpelację.

Kiedy nie przysługuje odprawa emerytalna?

Komu pracodawca wypłaca odprawę emerytalną? Czy ma do niej prawo osoba zatrudniona w jednostce na pół etatu? Kiedy odprawa nie przysługuje?

REKLAMA

Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

REKLAMA