REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korzystanie z zasobów osób trzecich - jak udowodnić?

Przemysław Naworol
Adwokat
 Samorządowy Serwis Prawny
Serwis Kancelarii Ślązak, Zapiór i Wspólnicy dla jednostek samorządu terytorialnego
Prawo, zamówień publicznych/ Fot. Fotolia
Prawo, zamówień publicznych/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób skutecznie wykonawca winien udowodnić korzystania z zasobów osób trzecich?

Pamiętać należy, iż wykonawca ubiegający się o realizację zamówienia, nie musi samemu spełniać wszystkich wymogów przewidzianych w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia. Wykonawca jeżeli samemu nie spełnia określonego wymogu, to może polegać na wiedzy i doświadczeniu, potencjale technicznym, osobach zdolnych do wykonania zamówienia, zdolnościach finansowych lub ekonomicznych innych podmiotów. W takim przypadku wykonawca musi udowodnić zamawiającemu możliwość korzystania z zasobów osób trzecich i z tym wykonawca ma właśnie najwięcej problemów. W praktyce bardzo często zdarza się, iż wykonawca przedkłada zamawiającemu ogólne oświadczenie  podmiotu, z którym będzie realizował zamówienie, iż ten ostatni pomorze wykonawcy realizować to zamówienie. Zazwyczaj takie oświadczenie  pozbawione jest jakichkolwiek szczegółów. Ogranicza się wyłącznie do ogólnych zapewnień, które nie wskazuje na czym ma polegać pomoc w/w podmiotu. W takim przypadku takie oświadczenie jest niewystarczające. Co też zazwyczaj skutkuje tym, iż zamawiający wzywa wykonawcę do przedłożenia prawidłowo sporządzonego oświadczenia. Natomiast wykonawca bardzo często przedkłada to samo oświadczenie lub oświadczenie sporządzone w nieco inny sposób, ale nie pozbawione wad, które były przyczyną wezwania przez zamawiającego wykonawcy do ponownego przedłożenia tego oświadczenia. Zdarza się, iż wykonawcy przedkładają ponownie to samo oświadczenie, gdyż wychodzą z założenia, iż to zamawiający się pomylił i przeoczył złożone oświadczenie przez wykonawcę. W ogóle nie rozumieją, iż sam fakt złożenia oświadczenia przez podmiot, który będzie im pomagał przy realizacji oświadczenia, nie skutkuje tym, iż udowodnili rzeczywistą pomoc tego podmiotu. W konsekwencji czego złożenie ponownie oświadczenia z opisanymi wyżej wadami, kończy się dla wykonawcy wyłącznie w jeden sposób, tj. odrzuceniem jego oferty.

REKLAMA

Zobacz również: Jaki okres gwarancji może zaoferować wykonawca?

REKLAMA

Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych w uchwale z dnia 7 września 2015 r., sygn. akt: KIO/KD 50/15 (LEX nr 1796876) szczegółowo wykazała, w jaki sposób wykonawca winien w sposób należyty udowodnić zamawiającemu, że będzie korzystał pomocy osób trzecich. Zgodnie z tą uchwałą „jakkolwiek dopuszczalne jest posługiwanie się potencjałem podmiotów trzecich, to udostępnienie zasobów musi mieć charakter rzeczywisty, aby możliwa była także i w takich sytuacjach realizacja celu stawianego warunkom udziału w postępowaniu. W konsekwencji uznać należy, że przedstawienie zobowiązania o treści składającej się z ogólnych zapewnień, bez precyzyjnego wskazania zakresu udostępnianego zasobu, sposobu jego wykorzystania przy realizacji zamówienia, charakteru stosunków pomiędzy podmiotem udostępniającym zasób, a wykonawcą, który zamierza z niego skorzystać, czy zakresu i okresu udziału podmiotu trzeciego w realizacji zamówienia (elementy, na które wskazuje ustawodawca w przepisie § 1 ust. 6 pkt 2 rozporządzenia z dnia 19 lutego 2013 r. w sprawie rodzajów dokumentów , jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane), nie jest wystarczające do wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Przedstawienie li tylko ogólnikowego zobowiązania skutkować winno wezwaniem wykonawcy, w trybie przepisu art. 26 ust. 3 p.z.p., do uzupełnienia tego dokumentu.”

Wynika z powyższego, iż oświadczenie  podmiotu trzeciego powinno zawierać precyzyjne wskazanie zakresu udostępnianego zasobu, sposobu jego wykorzystania przy realizacji zamówienia, charakteru stosunków pomiędzy podmiotem udostępniającym zasób, a wykonawcą, który zamierza z niego skorzystać oraz zakres i okres udziału podmiotu trzeciego w realizacji zamówienia. Należy liczyć się z tym, iż jeżeli oświadczenie  nie będzie zawierało tych elementów, to zamawiający może zakwestionować wykonawcy, tak złożone oświadczenie . Co może się dla tego ostatniego skończyć odrzuceniem oferty.

Polecamy serwis: Zamówienia publiczne

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. [Projekt rozporządzenia]

Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Projekt rozporządzenia w środę trafił do uzgodnień i opiniowania.

W budżecie państwa nie ma miejsca na wolną Wigilię?

Minister finansów Andrzej Domański ocenił pomysł wolnej Wigilii jako złe rozwiązanie dla polskiej gospodarki i budżetu państwa. Jaki jest koszt wolnej Wigilii? 

Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach wyższy podatek za grunty i nieruchomości

Już niedługo w Polsce wyższa stawka podatku od nieruchomości. Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach w Polsce obowiązywać będzie nowa, wyższa stawka podatku od nieruchomości. Prawdopodobnie wtedy też wejdzie w życie nowa regulacja dot. sposobu naliczania podatku od garaży znajdujących się w budynkach mieszkalnych.

Prawie 42 mln euro z UE dla 25 samorządów z województwa łódzkiego

Gminy zrzeszone w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Piotrków - Bełchatów - Radomsko otrzymają prawie 42 mln euro na projekty w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Pieniądze zyska aż 25 samorządów, a zrealizowane cele maja służyć mieszkańcom. 

REKLAMA

1000 zł dodatku motywacyjnego dla kolejnej grupy pracowników? Związkowcy apelują. Co na to resort pracy?

1000 zł dodatku motywacyjnego wyłącznie dla pracowników pomocy społecznej nie satysfakcjonuje związkowców. Polska Federacja Związkowa Pracowników Socjalnych i Pomocy Społecznej skierowała do Sejmu petycję w sprawie objęcia dodatkiem motywacyjnym wszystkich pracowników realizujących zadania w zakresie wypłaty świadczeń.

Finasowanie bazy danych odpadowych. Co planuje rząd?

Projekt noweli ustawy o odpadach to temat środowego posiedzenia Rady Ministrów. Co przewiduje projekt?  

Minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł. Jednolity tekst rozporządzenia w Dzienniku Ustaw

Opublikowano jednolity tekst rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Uwzględniono w nim zarówno minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł, jak i zmiany w tabelach stanowisk.

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych. Kto może starać się o dofinansowanie? Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski poinformował w poniedziałek, że Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) ogłosiło nowy nabór w ramach programu „Wysoka jakość i dostępność e-usług publicznych”

REKLAMA

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach – ale z małymi zmianami – do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach, ale z małymi zmianami, do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw.

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci?

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci? Podwyższeniu ulegnie także stawka części zmiennej opłaty reklamowej. Ile wynosić będą opłaty reklamowe za umieszczone tablice i urządzenia reklamowe?

REKLAMA