REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korzystanie z zasobów osób trzecich - jak udowodnić?

Przemysław Naworol
Adwokat
 Samorządowy Serwis Prawny
Serwis Kancelarii Ślązak, Zapiór i Wspólnicy dla jednostek samorządu terytorialnego
Prawo, zamówień publicznych/ Fot. Fotolia
Prawo, zamówień publicznych/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób skutecznie wykonawca winien udowodnić korzystania z zasobów osób trzecich?

Pamiętać należy, iż wykonawca ubiegający się o realizację zamówienia, nie musi samemu spełniać wszystkich wymogów przewidzianych w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia. Wykonawca jeżeli samemu nie spełnia określonego wymogu, to może polegać na wiedzy i doświadczeniu, potencjale technicznym, osobach zdolnych do wykonania zamówienia, zdolnościach finansowych lub ekonomicznych innych podmiotów. W takim przypadku wykonawca musi udowodnić zamawiającemu możliwość korzystania z zasobów osób trzecich i z tym wykonawca ma właśnie najwięcej problemów. W praktyce bardzo często zdarza się, iż wykonawca przedkłada zamawiającemu ogólne oświadczenie  podmiotu, z którym będzie realizował zamówienie, iż ten ostatni pomorze wykonawcy realizować to zamówienie. Zazwyczaj takie oświadczenie  pozbawione jest jakichkolwiek szczegółów. Ogranicza się wyłącznie do ogólnych zapewnień, które nie wskazuje na czym ma polegać pomoc w/w podmiotu. W takim przypadku takie oświadczenie jest niewystarczające. Co też zazwyczaj skutkuje tym, iż zamawiający wzywa wykonawcę do przedłożenia prawidłowo sporządzonego oświadczenia. Natomiast wykonawca bardzo często przedkłada to samo oświadczenie lub oświadczenie sporządzone w nieco inny sposób, ale nie pozbawione wad, które były przyczyną wezwania przez zamawiającego wykonawcy do ponownego przedłożenia tego oświadczenia. Zdarza się, iż wykonawcy przedkładają ponownie to samo oświadczenie, gdyż wychodzą z założenia, iż to zamawiający się pomylił i przeoczył złożone oświadczenie przez wykonawcę. W ogóle nie rozumieją, iż sam fakt złożenia oświadczenia przez podmiot, który będzie im pomagał przy realizacji oświadczenia, nie skutkuje tym, iż udowodnili rzeczywistą pomoc tego podmiotu. W konsekwencji czego złożenie ponownie oświadczenia z opisanymi wyżej wadami, kończy się dla wykonawcy wyłącznie w jeden sposób, tj. odrzuceniem jego oferty.

REKLAMA

Zobacz również: Jaki okres gwarancji może zaoferować wykonawca?

REKLAMA

Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych w uchwale z dnia 7 września 2015 r., sygn. akt: KIO/KD 50/15 (LEX nr 1796876) szczegółowo wykazała, w jaki sposób wykonawca winien w sposób należyty udowodnić zamawiającemu, że będzie korzystał pomocy osób trzecich. Zgodnie z tą uchwałą „jakkolwiek dopuszczalne jest posługiwanie się potencjałem podmiotów trzecich, to udostępnienie zasobów musi mieć charakter rzeczywisty, aby możliwa była także i w takich sytuacjach realizacja celu stawianego warunkom udziału w postępowaniu. W konsekwencji uznać należy, że przedstawienie zobowiązania o treści składającej się z ogólnych zapewnień, bez precyzyjnego wskazania zakresu udostępnianego zasobu, sposobu jego wykorzystania przy realizacji zamówienia, charakteru stosunków pomiędzy podmiotem udostępniającym zasób, a wykonawcą, który zamierza z niego skorzystać, czy zakresu i okresu udziału podmiotu trzeciego w realizacji zamówienia (elementy, na które wskazuje ustawodawca w przepisie § 1 ust. 6 pkt 2 rozporządzenia z dnia 19 lutego 2013 r. w sprawie rodzajów dokumentów , jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane), nie jest wystarczające do wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Przedstawienie li tylko ogólnikowego zobowiązania skutkować winno wezwaniem wykonawcy, w trybie przepisu art. 26 ust. 3 p.z.p., do uzupełnienia tego dokumentu.”

Wynika z powyższego, iż oświadczenie  podmiotu trzeciego powinno zawierać precyzyjne wskazanie zakresu udostępnianego zasobu, sposobu jego wykorzystania przy realizacji zamówienia, charakteru stosunków pomiędzy podmiotem udostępniającym zasób, a wykonawcą, który zamierza z niego skorzystać oraz zakres i okres udziału podmiotu trzeciego w realizacji zamówienia. Należy liczyć się z tym, iż jeżeli oświadczenie  nie będzie zawierało tych elementów, to zamawiający może zakwestionować wykonawcy, tak złożone oświadczenie . Co może się dla tego ostatniego skończyć odrzuceniem oferty.

Polecamy serwis: Zamówienia publiczne

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    REKLAMA

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    Średnio 600 zł „pod choinkę” w urzędach. Maks to 950 zł. Jest i 0 zł. Zamiast podwyżek. Są i premie [Budżetówka, prezenty]

    Zamiast podwyżek w 2023 r. średnio 600 zł urzędnicy samorządowi otrzymają przed świętami z ZFŚS.

    Rozwój zawodowy i urlop szkoleniowy ratownika medycznego

    Każdy ratownik medyczny ma nie tylko prawo, lecz przede wszystkim obowiązek ustawicznego rozwoju zawodowego przez aktualizację wiedzy i umiejętności zawodowych. Na rozwój zawodowy ratownikowi medycznemu przysługuje urlop szkoleniowy w wymiarze 6 dni roboczych rocznie – kiedy przysługuje ten urlop, kiedy nie przysługuje i czy należy się za niego wynagrodzenie? O tym w poniższym opracowaniu. 

    Brak podwyżki w samorządach w 2024 r. Poszkodowani nie zgadzają się na zamrożenie swoich pensji. I żądają wyjaśnień

    Przedstawiciele zarządu ZMP chcą wyjaśnień od rządu w sprawie zamrożenia wynagrodzeń w samorządach i spółkach komunalnych przewidzianego w ustawie okołobudżetowej na 2024 r.

    REKLAMA

    Kaucja to 50 groszy. Bo łatwo zapamiętać. Butelki ze szkła i plastiku oraz metalowe puszki [projekt rozporządzenia]

    Kaucja za butelki plastikowe do 3 litrów i szklane do 1,5 litra oraz za puszki do 1 litra wyniesie 50 gr. Tak zapisano w projekcie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska. 

    PIP: Obowiązki i prawa pracownika w zakresie bhp [zestawienie]
    Podstawowym obowiązkiem pracownika określonym w art. 211 Kodeksu pracy jest przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

    REKLAMA