REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korzystanie z zasobów osób trzecich - jak udowodnić?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przemysław Naworol
Adwokat
 Samorządowy Serwis Prawny
Serwis Kancelarii Ślązak, Zapiór i Wspólnicy dla jednostek samorządu terytorialnego
Prawo, zamówień publicznych/ Fot. Fotolia
Prawo, zamówień publicznych/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób skutecznie wykonawca winien udowodnić korzystania z zasobów osób trzecich?

Pamiętać należy, iż wykonawca ubiegający się o realizację zamówienia, nie musi samemu spełniać wszystkich wymogów przewidzianych w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia. Wykonawca jeżeli samemu nie spełnia określonego wymogu, to może polegać na wiedzy i doświadczeniu, potencjale technicznym, osobach zdolnych do wykonania zamówienia, zdolnościach finansowych lub ekonomicznych innych podmiotów. W takim przypadku wykonawca musi udowodnić zamawiającemu możliwość korzystania z zasobów osób trzecich i z tym wykonawca ma właśnie najwięcej problemów. W praktyce bardzo często zdarza się, iż wykonawca przedkłada zamawiającemu ogólne oświadczenie  podmiotu, z którym będzie realizował zamówienie, iż ten ostatni pomorze wykonawcy realizować to zamówienie. Zazwyczaj takie oświadczenie  pozbawione jest jakichkolwiek szczegółów. Ogranicza się wyłącznie do ogólnych zapewnień, które nie wskazuje na czym ma polegać pomoc w/w podmiotu. W takim przypadku takie oświadczenie jest niewystarczające. Co też zazwyczaj skutkuje tym, iż zamawiający wzywa wykonawcę do przedłożenia prawidłowo sporządzonego oświadczenia. Natomiast wykonawca bardzo często przedkłada to samo oświadczenie lub oświadczenie sporządzone w nieco inny sposób, ale nie pozbawione wad, które były przyczyną wezwania przez zamawiającego wykonawcy do ponownego przedłożenia tego oświadczenia. Zdarza się, iż wykonawcy przedkładają ponownie to samo oświadczenie, gdyż wychodzą z założenia, iż to zamawiający się pomylił i przeoczył złożone oświadczenie przez wykonawcę. W ogóle nie rozumieją, iż sam fakt złożenia oświadczenia przez podmiot, który będzie im pomagał przy realizacji oświadczenia, nie skutkuje tym, iż udowodnili rzeczywistą pomoc tego podmiotu. W konsekwencji czego złożenie ponownie oświadczenia z opisanymi wyżej wadami, kończy się dla wykonawcy wyłącznie w jeden sposób, tj. odrzuceniem jego oferty.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jaki okres gwarancji może zaoferować wykonawca?

Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych w uchwale z dnia 7 września 2015 r., sygn. akt: KIO/KD 50/15 (LEX nr 1796876) szczegółowo wykazała, w jaki sposób wykonawca winien w sposób należyty udowodnić zamawiającemu, że będzie korzystał pomocy osób trzecich. Zgodnie z tą uchwałą „jakkolwiek dopuszczalne jest posługiwanie się potencjałem podmiotów trzecich, to udostępnienie zasobów musi mieć charakter rzeczywisty, aby możliwa była także i w takich sytuacjach realizacja celu stawianego warunkom udziału w postępowaniu. W konsekwencji uznać należy, że przedstawienie zobowiązania o treści składającej się z ogólnych zapewnień, bez precyzyjnego wskazania zakresu udostępnianego zasobu, sposobu jego wykorzystania przy realizacji zamówienia, charakteru stosunków pomiędzy podmiotem udostępniającym zasób, a wykonawcą, który zamierza z niego skorzystać, czy zakresu i okresu udziału podmiotu trzeciego w realizacji zamówienia (elementy, na które wskazuje ustawodawca w przepisie § 1 ust. 6 pkt 2 rozporządzenia z dnia 19 lutego 2013 r. w sprawie rodzajów dokumentów , jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane), nie jest wystarczające do wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Przedstawienie li tylko ogólnikowego zobowiązania skutkować winno wezwaniem wykonawcy, w trybie przepisu art. 26 ust. 3 p.z.p., do uzupełnienia tego dokumentu.”

Wynika z powyższego, iż oświadczenie  podmiotu trzeciego powinno zawierać precyzyjne wskazanie zakresu udostępnianego zasobu, sposobu jego wykorzystania przy realizacji zamówienia, charakteru stosunków pomiędzy podmiotem udostępniającym zasób, a wykonawcą, który zamierza z niego skorzystać oraz zakres i okres udziału podmiotu trzeciego w realizacji zamówienia. Należy liczyć się z tym, iż jeżeli oświadczenie  nie będzie zawierało tych elementów, to zamawiający może zakwestionować wykonawcy, tak złożone oświadczenie . Co może się dla tego ostatniego skończyć odrzuceniem oferty.

Polecamy serwis: Zamówienia publiczne

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Główny Inspektor Pracy: Nie będziemy likwidować wszystkich umów cywilnoprawnych

Nowe uprawnienia Państwowej Inspekcji Pracy budzą obawy wielu pracodawców. Inspektorzy zyskają m.in. dostęp do danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Krajowej Administracji Skarbowej oraz możliwość prowadzenia kontroli zdalnie. Najważniejsza z planowanych zmian dotyczy przekształcania umów cywilnoprawnych w umowy o pracę. Na jakich zasadach będzie się to odbywało?

Nowelizacja ustawy o dochodach JST: dokładniejsze naliczanie PIT i CIT dla samorządów od 2026 roku [Projekt]

Do opiniowania trafił projekt ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Nr w wykazie prac UD304). Projekt nowelizacji ma na celu dokładniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej jednostki samorządu terytorialnego (JST).

Świadczenie pracy podczas zwolnienia lekarskiego a wynagrodzenie chorobowe

Tylko lekarz może skrócić zwolnienie lekarskie. Jeśli taka sytuacja nie miała miejsca, a pracownik w okresie orzeczonej niezdolności do pracy z powodu choroby świadczył pracę, to nie ma prawa do wynagrodzenia chorobowego za cały okres zwolnienia lekarskiego.

Nagroda jubileuszowa w 2026 r. za 30 lat pracy a odejście z pracy w 2025 r. [Przykład]

Po 29 latach zwolniłam się z pracy w szkole - budżetówka, zarządzana przez gminę. Jeżeli podjęłabym się pracy na pół etatu w innym miejscu, które również podlega gminie, to mogłabym po roku pracy otrzymać nagrodę jubileuszową za 30 lat pracy?

REKLAMA

Zmiany w klasyfikacji budżetowej. Rozporządzenie z 10 września 2025 r. już w Dzienniku Ustaw

15 września 2025 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji budżetowej. Od kiedy będą obowiązywały zmienione przepisy?

Rozporządzenie ws. minimalnej krajowej 2026 r. podpisane przez premiera Donalda Tuska, opublikowane w Dzienniku Ustaw [KWOTY]

Minimalne wynagrodzenie za pracę w Polsce reguluje ustawa z dnia 10 października 2002 r. Określa ona zarówno zasady ustalania jego wysokości, jak i procedury związane z corocznym ogłaszaniem tej kwoty. Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało podpisane przez premiera Donalda Tuska. 15 września rozporządzenie zostało opublikowane.

Bezpłatny webinar dla księgowych i finansistów: Delegacje po nowemu

Spójrz na zarządzanie podróżami służbowymi z wyższej perspektywy! Sprawdź, jak w krótkim czasie: obniżyć koszty, odciążyć księgowość, zadowolić pracowników.

Praca dłużej, emerytura wyższa – ZUS tłumaczy, dlaczego warto poczekać z przejściem na emeryturę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że każdy dodatkowy rok pracy po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) zwiększa wysokość przyszłej emerytury o około 8%. To efekt wydłużenia okresu składkowego oraz zmniejszenia liczby lat, przez które świadczenie będzie wypłacane.

REKLAMA

e-Paragony 2.2 – teraz z widgetem i funkcją współdzielenia wydatków rodzinnych

Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję aplikacji mobilnej e-Paragony (2.2), która wprowadza widget umożliwiający szybki dostęp do wirtualnej karty zakupowej, a także funkcje udostępniania paragonów i współdzielenia karty z innymi użytkownikami — rozwiązania szczególnie przydatne do wspólnego zarządzania budżetem domowym

Minimalna krajowa 2026 [Projekt Rady Ministrów z 8 września 2025 r.]

Rząd pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 roku. Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego - projektem obecnie zajmuje się Rada Ministrów. Rząd ma czas na ostateczne zatwierdzenie stawek do 15 września 2025 r.

REKLAMA