Jaki okres gwarancji może zaoferować wykonawca?
REKLAMA
REKLAMA
Odrzucenie oferty ze względu na zaoferowanie stuletniej gwarancji
REKLAMA
Na skutek zmiany przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych istnieje obecnie bardzo wąski krąg zamówień, w których zamawiający jako kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty może wskazać wyłącznie najniższą cenę. W przeważającej mierze zamówień obok najniższej ceny zamawiający musi wskazać inne jeszcze kryterium lub kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty. Uważam, że jest to bardzo dobre rozwiązanie. W szczególności, iż kryterium najniżej ceny, powodowało, iż zamówienie wykonywał często wykonawca, który na skutek podania zaniżonej ceny, nie zapewniał jakości realizacji zamówienia, jaką się od niego wymagało. Szkoda jedynie, iż ustawodawcy zmiana dotychczasowych przepisów zajęła tyle czasu.
REKLAMA
Pomimo jednak zmiany przepisów, zamawiający bardzo niechętnie wprowadza kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty, dzięki którym jakość realizacji zamówienia byłaby zagwarantowana lub chociaż istniałoby większe prawdopodobieństwo, iż dzięki przewidzianym kryteriom wybrany wykonawca w sposób należyty wykona zamówienie. Wykształciła się obecnie praktyka, iż w przypadku zamówień na realizację robót budowlanych, zamawiający obok kryterium najniższej ceny wprowadza kryterium długości okresu gwarancji. Oczywiście w takich proporcjach, iż na wybór najkorzystniejszej oferty w 90 lub 95 % ma wpływ najniższa cena, zaś tylko w 10 lub 5 % ma na ten wybór wpływ długości okresu gwarancji. Wskazać należy, iż przy takich proporcjach i fakcie, że okres gwarancji nie ma w zasadzie żadnego wpływu na jakość realizacji zamówienia, pomimo zmiany przepisów i tak decydujące znaczenie ma kryterium najniższej oferty.
Zobacz również: Uzupełnienie oferty po upływie terminu na jej złożenie
Jednakże sam fakt wprowadzenia drugiego kryterium obok najniższej ceny, powoduje, iż wykonawcy oferują możliwie jak najdłuższy okres gwarancji, aby uzyskać chociaż niewielką przewagę nad innym wykonawcami, którzy prawdopodobnie zaoferują krótszy okres gwarancji, ale za to niższą cenę realizacji zamówienia. Powstał jednak problem, jaki okres gwarancji może tak naprawdę zaoferować wykonawca, aby był on możliwy przez niego do spełnienia. Co w przypadku, gdy wykonawca zaoferuje dla przykładu stuletni okres gwarancji? Czy w ogóle można taki okres brak pod uwagę, czy od razu należy taką ofertę wykonawcy odrzucić?
Powyższy problem rozstrzygnęła Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych w wyroku z dnia 21 kwietnia 2015 r., sygn. akt: KIO 692/15 (LEX nr 1757410), w którym stwierdziła, iż: „zaoferowanie stuletniego okresu gwarancji, ma znamiona czynu nieuczciwej konkurencji, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy z 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Takie zachowanie wykonawcy nie daje się logicznie wytłumaczyć niczym innym, jak tylko zamiarem sztucznego zawyżenia punktacji, którą wykonawca spodziewa się uzyskać w kryterium "okres gwarancji", jednocześnie uniemożliwiając lub znacznie utrudniając uzyskanie zamówienia innym wykonawcom, którzy zdecydowali się udzielić gwarancji na realny i adekwatny do przedmiotu zamówienia okres.”
Wynika w przypadku, iż jeżeli wykonawca zaoferuje okres gwarancji nierealny do spełnienia, zamawiający winien odrzucić taką ofertę, gdyż złożona oferta stanowi czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Polecamy serwis: Zamówienia publiczne
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.