REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaki okres gwarancji może zaoferować wykonawca?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przemysław Naworol
Adwokat
 Samorządowy Serwis Prawny
Serwis Kancelarii Ślązak, Zapiór i Wspólnicy dla jednostek samorządu terytorialnego
Zamówienia publiczne/ Fot. Fotolia
Zamówienia publiczne/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Fakt wprowadzenia drugiego kryterium obok najniższej ceny, powoduje, iż wykonawcy oferują możliwie jak najdłuższy okres gwarancji, aby uzyskać chociaż niewielką przewagę nad innym wykonawcami, którzy prawdopodobnie zaoferują krótszy okres gwarancji, ale za to niższą cenę realizacji zamówienia. Powstał jednak problem, jaki okres gwarancji może tak naprawdę zaoferować wykonawca, aby był on możliwy przez niego do spełnienia. Co w przypadku, gdy wykonawca zaoferuje dla przykładu stuletni okres gwarancji?

 Odrzucenie oferty ze względu na zaoferowanie stuletniej gwarancji

Na skutek zmiany przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych  istnieje obecnie bardzo wąski krąg zamówień, w których zamawiający jako kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty może wskazać wyłącznie najniższą cenę. W przeważającej mierze zamówień obok najniższej ceny zamawiający musi wskazać inne jeszcze kryterium lub kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty. Uważam, że jest to bardzo dobre rozwiązanie. W szczególności, iż kryterium najniżej ceny, powodowało, iż zamówienie wykonywał często wykonawca, który na skutek podania zaniżonej ceny, nie zapewniał jakości realizacji zamówienia, jaką się od niego wymagało. Szkoda jedynie, iż ustawodawcy zmiana dotychczasowych przepisów zajęła tyle czasu.

REKLAMA

REKLAMA

Pomimo jednak zmiany przepisów, zamawiający bardzo niechętnie wprowadza kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty, dzięki którym jakość realizacji zamówienia byłaby zagwarantowana lub chociaż istniałoby większe prawdopodobieństwo, iż dzięki przewidzianym kryteriom wybrany wykonawca w sposób należyty wykona zamówienie. Wykształciła się obecnie praktyka, iż w przypadku zamówień na realizację robót budowlanych, zamawiający obok kryterium najniższej ceny wprowadza kryterium długości okresu gwarancji. Oczywiście w takich proporcjach, iż na wybór najkorzystniejszej oferty w 90 lub 95 % ma wpływ najniższa cena, zaś tylko w 10 lub 5 % ma na ten wybór wpływ długości okresu gwarancji. Wskazać należy, iż przy takich proporcjach i fakcie, że okres gwarancji nie ma w zasadzie żadnego wpływu na jakość realizacji zamówienia, pomimo zmiany przepisów i tak decydujące znaczenie ma kryterium najniższej oferty.

Zobacz również: Uzupełnienie oferty po upływie terminu na jej złożenie

Jednakże sam fakt wprowadzenia drugiego kryterium obok najniższej ceny, powoduje, iż wykonawcy oferują możliwie jak najdłuższy okres gwarancji, aby uzyskać chociaż niewielką przewagę nad innym wykonawcami, którzy prawdopodobnie zaoferują krótszy okres gwarancji, ale za to niższą cenę realizacji zamówienia. Powstał jednak problem, jaki okres gwarancji może tak naprawdę zaoferować wykonawca, aby był on możliwy przez niego do spełnienia. Co w przypadku, gdy wykonawca zaoferuje dla przykładu stuletni okres gwarancji? Czy w ogóle można taki okres brak pod uwagę, czy od razu  należy taką ofertę wykonawcy odrzucić?

REKLAMA

Powyższy problem rozstrzygnęła Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych w wyroku z dnia 21 kwietnia 2015 r., sygn. akt: KIO 692/15 (LEX nr 1757410), w którym stwierdziła, iż: „zaoferowanie stuletniego okresu gwarancji, ma znamiona czynu nieuczciwej konkurencji, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy z 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Takie zachowanie wykonawcy nie daje się logicznie wytłumaczyć niczym innym, jak tylko zamiarem sztucznego zawyżenia punktacji, którą wykonawca spodziewa się uzyskać w kryterium "okres gwarancji", jednocześnie uniemożliwiając lub znacznie utrudniając uzyskanie zamówienia innym wykonawcom, którzy zdecydowali się udzielić gwarancji na realny i adekwatny do przedmiotu zamówienia okres.”

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wynika w przypadku, iż jeżeli wykonawca zaoferuje okres gwarancji nierealny do spełnienia, zamawiający winien odrzucić taką ofertę, gdyż złożona oferta  stanowi czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Polecamy serwis: Zamówienia publiczne

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uchwała w sprawie podatku od nieruchomości na 2026 rok. RIO przypomina o zmianach

W związku z pismem z Ministerstwa Finansów dotyczącym weryfikacji gminnych uchwał podatkowych Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przypomina o konieczności analizy podejmowanych na 2026 rok uchwał w sprawie stawek podatku od nieruchomości oraz zwolnień w podatku od nieruchomości. Ma to związek z nową definicją budowli.

Dodatek specjalny dla pracowników samorządowych [Wyjaśnienia RIO]

Dodatek specjalny może zostać przyznany pracownikowi wyłącznie na czas nie dłuższy niż istnieją okoliczności uzasadniających jego wypłatę – wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku. Jeśli podstawa wypłaty ustała w trakcie miesiąca należy proporcjonalnie zmniejszyć wysokość dodatku.

10 listopada 2025 r. dniem wolnym od pracy w wielu urzędach w Polsce

W tym roku Wszystkich Świętych wypada w sobotę. Pracownicy odbiorą sobie zatem dzień wolny w innym terminie. Dla służby cywilnej będzie to 10 listopada 2025 r. Podobną decyzję podjęło też wiele innych urzędów w kraju.

Odpowiedzialność karna, cywilna i karnoskarbowa księgowego – jak się zabezpieczyć?

Zawód księgowego od dawna przestał być jedynie „techniczną obsługą faktur”. Współczesny księgowy pełni rolę doradcy, kontrolera i pośrednio strażnika bezpieczeństwa finansowego przedsiębiorstwa. Ta odpowiedzialność pociąga jednak za sobą również ryzyko prawne.

REKLAMA

Ministerstwo Finansów: Podatek od ekwiwalentu dla strażaków OSP. I zwolnienie z tego podatku

Wolne od podatku PIT są przychody członków Ochotniczych Straży Pożarnych, uzyskane z tytułu uczestnictwa w szkoleniach, ćwiczeniach i działaniach ratowniczych – wynika z wyjaśnień Ministerstwa Finansów i Gospodarki. Opodatkowaniu podlega natomiast ekwiwalent wypłacany za realizację innych zadań wynikających z ustawy o OSP.

Kawa z INFORLEX. KSeF w JST i jednostkach podległych - prawda i mity

KSeF w JST i jednostkach podległych - prawda i mity – zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu Kawa z INFORLEX.

Polskie firmy w obliczu JPK_ST obowiązującego od 1 stycznia 2026 r.

W dobie rosnących kosztów prowadzenia działalności i przyspieszającej cyfryzacji rozliczeń podatkowych, coraz więcej przedsiębiorców szuka oszczędności i spokoju operacyjnego. Od 1 stycznia 2026 r. wchodzi w życie nowy obowiązek: JPK_KR_ST – elektroniczna ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych dla podatników CIT (księgi handlowe) oraz ewidencja przychodów (EWP) dla Podatników PIT na PKPiR. To prawdziwa zmiana systemowa, ponieważ po raz pierwszy fiskus zyska wgląd w pełną strukturę majątku firm w formie ujednoliconego pliku JPK.

Nawet 3 mln zł na opiekę wytchnieniową. Nabór wniosków [pieniądze dla gmin]

Trwa nabór wniosków w programie „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2026. Maksymalna kwota dofinansowania dla jednej gminy lub powiatu nie może przekroczyć 3 mln zł.

REKLAMA

Finansowanie zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną [Pismo KRRIO]

Czy przepisy dopuszczają sfinansowanie z rezerwy celowej na zarządzanie kryzysowe tegorocznych zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną? Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych odniosła się do istniejących wątpliwości w tym zakresie.

Będą dodatki dla asystentów rodziny. Do 2400 zł w 2025 roku

Rząd będzie kontynuował dofinansowanie asystentów rodziny. 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia rządowego programu wspierania rodziny „Asystent rodziny w 2025 r.”, przedłożoną przez Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

REKLAMA