Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Płatność kartą w urzędzie - kto płaci prowizję?

Płatność kartą w urzędzie - kto płaci prowizję?/Fot. Fotolia
Płatność kartą w urzędzie - kto płaci prowizję?/Fot. Fotolia
Fotolia
Od 1 stycznia 2016 r. urzędy mają wybór kogo obciążyć kosztami opłat i prowizji za płatność w terminalu - mogą pokryć je samodzielnie albo obciążyć klienta. Coraz więcej urzędów wprowadza możliwość zapłaty kartą płatniczą.

Nadal jeszcze w wielu samorządowych urzędach nie ma możliwości płatności kartą. Od początku roku weszły przepisy, które pozwalają obciążyć prowizją za transakcje płatnicze klientów. Do tej pory te urzędy, które wprowadziły obrót bezgotówkowy, za obsługę terminali i prowizje od transakcji płaciły same.

Z danych NBP wynika, że w I kwartale 2016 r. przy użyciu kart płatniczych przeprowadzono 709 mln transakcji bezgotówkowych. To o 29 proc. więcej niż rok wcześniej i o 82 proc. więcej niż w 2014 r.

„Dane jednoznacznie wskazują, że na rynku polskim rośnie skłonność klientów do realizowania płatności bezgotówkowych przy użyciu kart płatniczych" - podkreślają eksperci NBP w raporcie dotyczącym kart płatniczych.

Polacy coraz powszechniej korzystają z kart płatniczych, zwłaszcza zbliżeniowych, rośnie też sieć akceptacji kart. Co prawda użycie kart płatniczych nadal powszechniejsze jest w sklepach niż w instytucjach. Jeszcze bardzo niewiele urzędów samorządowych oferuje możliwość zapłaty za pomocą karty płatniczej np. za dowód lub kartę pojazdu.

„W Urzędzie Miejskim w Grudziądzu nie można jeszcze płacić bezgotówkowo. Przymierzamy się do wprowadzenia obrotu bezgotówkowego" - mówi Magdalena Jaworska-Nizioł, rzecznik prasowy Urząd Miejskiego w Grudziądzu.

Polecamy produkt: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

Urząd rozważa wprowadzenie terminali płatniczych do akceptacji kart oraz obsługi innych płatności elektronicznych. „Aby wprowadzenie tego rozwiązania było możliwe, konieczne jest przeprowadzenie postępowania i wybór banku, który będzie prowadził obsługę terminala kart płatniczych" - informuje Jaworska-Nizioł.

„Podstawową przeszkodą w instalacji terminala w urzędzie był do tej pory brak środków finansowych w budżecie instytucji publicznych na pokrycie kosztów obsługi transakcji kartą" - uważa Olga

Małecka z First Data, firmy świadczącej obsługę płatności zarówno w terminalach, jak i w internecie.

Sytuacja uległa zmianie od dnia 1 stycznia 2016 roku. Nowe przepisy Ordynacji podatkowej, wprowadzają możliwość przeniesienia kosztów opłat i prowizji za płatność w terminalu na posiadacza karty płatniczej (art. 60 par. 2a).

„Urzędy mają zatem wybór - obciążyć kosztami transakcji płacącego kartą lub pokryć je z własnego budżetu" - podkreśla Małecka. Część samorządów skorzystała z obciążenia kosztami transakcji kartą klientów. „Te, które nie skorzystały, otrzymują dotacje na terminal np. z budżetu urzędów miasta (urząd miasta finansuje terminale dla urzędów gmin), bądź od banków, z jakimi współpracują. To drugie rozwiązanie też jest często praktykowane. Należy pamiętać, że opłata surcharge fee (SF) nie dotyczy każdej transakcji. SF może być stosowany zgodnie z Ordynacją podatkową, czyli dotyczy tylko płatności za podatki" - wyjaśnia Małecka.

Niektóre samorządy wprowadziły terminale płatnicze kilka lat temu i do tej pory ponosiły koszty obsługi terminali i opłat.

„Samych kosztów wdrożenia terminali jako takich nie mieliśmy, gdyż od początku płaciliśmy tylko opłaty za dzierżawę terminala i opłatę prowizyjną" - mówi Krzysztof Ozga, naczelnik wydziału administracyjno-gospodarczego starostwa powiatowego w Łańcucie. Urząd ten jako jeden z pierwszych na Podkarpaciu zainstalował cztery terminale płatnicze prawie cztery lata temu.

„Z punktu widzenia koszt-efekt, terminale są dla nas najlepsze. To fakt, że urząd płaci około 1100 zł miesięcznie opłat, liczonych od ilości i wartości transakcji, ale nie mamy obrotu gotówkowego w urzędzie, a więc odpadają nam koszty kasjerki, kasy, zabezpieczenia, transportu do banku i ochrony gotówki" - wymienia Ozga. Jego zdaniem, to rozwiązanie w urzędzie jak najbardziej się sprawdziło.

„Gdy zaczynaliśmy swoją przygodę z terminalami, to w pierwszym miesiącu było 27 transakcji, a łączny obrót wynosił 4 tys. zł. W czerwcu br. w starostwie w Łańcucie przeprowadzono już 446 transakcji na terminalu nr 1 w wydziale komunikacji na łączną kwotę 66 tys. 500 zł" - wymienia Ozga.

„Z perspektywy prawie czterech lat funkcjonowania obrotu bezgotówkowego w naszym urzędzie widzę więcej plusów niż minusów tego systemu od strony płynności obsługi klienta. Nie mamy sztucznych kolejek" - ocenia Ozga.

W ciągu pół roku obrót bezgotówkowy w starostwie w Łańcucie wyniósł prawie pół miliona, a miesięcznie to ok. 100 tys. zł.

„Problem z instytucjami innymi niż sklep jest taki, że organizacja płatnicza z uwagi na to, że mamy opłaty uchwalone ustawowo nie może urzędowi od razu potrącić prowizji, czyli ona nas kredytuje przez miesiąc, a dopiero potem wystawia fakturę i to jest takie rozliczanie niestandardowe" - tłumaczy Ozga.

Dodaje jednak, że jest to problem, który jest już rozwiązywalny i wiele firm przystaje na warunki urzędu. „Na koniec miesiąca jest rozliczenie zbiorcze i dostajemy fakturę za obsługę terminali, którą opłacamy. Już coraz więcej firm obsługujących płatności to akceptuje"- podkreśla Ozga.

W Polsce jest w obiegu ponad 35 mln kart płatniczych. Zdaniem Tadeusza Kościńskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Rozwoju, podstawową barierą dla rozwoju transakcji bezgotówkowych w Polsce są stosowane przez banki opłaty interchange.

Jak mówił on w marcu podczas konferencji dot. obrotu bezgotówkowego w Polsce i Szwecji, interchange "jest do zmiany", a w przyszłości "powinno się go wyzerować". Stawka interchange to opłata pobierana od każdej płatności kartą od przedsiębiorców przyjmujących taką płatność. Maksymalne stawki wynoszą teraz 0,2 proc. dla kart debetowych i 0,3 proc. dla kart kredytowych.

Źródło: http://kurier.pap.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Przygotuj się do stosowania nowych przepisów!
Przygotuj się do stosowania nowych przepisów!

Poradnik prezentuje praktyczne wskazówki, w jaki sposób dostosować się do zmian w podatkach i wynagrodzeniach wprowadzanych nowelizacją Polskiego Ładu.

Tyko teraz książka + ebook w PREZENCIE
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od pensji 3700 - 3800 zł brutto podatnik zł zapłaci niższy PIT o 1871 zł - 1843 zł [obliczenia MF od 1 lipca 2022 r.]
    Pracownik z pensją 3700 zł brutto zapłaci w 2022 r. mniejszy podatek PIT o 1871 zł. Pracownik z pensją 3800 zł brutto zapłaci mniejszy podatek o 1843 zł
    Ministerstwo Finansów o rekompensatach dla JST po obniżce stawki PIT
    Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską odniosło się do prac nad systemem rekompensat dla JST ubytku z tytułu obniżki stawki PIT.
    Czy można utworzyć jeden ZFŚS po podziale jednostki budżetowej?
    Pytanie: Jednostka budżetowa została podzielona na dwie osobne jednostki budżetowe: X i Y. Po podziale ZFŚS był tworzony tylko przy jednostce X. Ta jednostka miała w planie finansowym zabezpieczone środki na odpisy podstawowe i fakultatywne na ZFŚS dla swoich pracowników oraz pracowników jednostki Y. Połączonym funduszem dysponował kierownik jednostki X. Przyznawał świadczenia pracownikom obu jednostek. Jak prawidłowo postąpić w takiej sytuacji?
    Dodatek za wieloletnią pracę dla dyrektora gminnego ośrodka kultury
    Pracownikowi gminnego ośrodka kultury co roku o 1% wzrasta dodatek za wieloletnią pracę. Dotyczy to także dyrektora instytucji. Kto przekazuje mu o tym informację?
    Wzór upoważnienia dla zastępcy głównego księgowego
    Pytanie: Jak powinno wyglądać upoważnienie wystawione przez głównego księgowego dla zastępcy głównego księgowego do pełnienia obowiązków w zastępstwie za głównego księgowego w czasie jego urlopu wypoczynkowego? Jakie trzeba w nim podać podstawy prawne?
    Pytania o urlop wychowawczy udzielany w częściach
    Pytanie: Pracownica urodziła dziecko w styczniu 2017 r. i kolejne w styczniu 2021 r. Wzięła urlop wychowawczy na 8 miesięcy na pierwsze dziecko (od stycznia 2021 r.), a od marca 2022 r., po urlopie macierzyńskim na drugie dziecko, chce korzystać dalej, do końca 2023 r., z urlopu wychowawczego na pierwsze dziecko, a później z urlopu wychowawczego na drugie dziecko. Czy jest to dopuszczalne?
    Kiedy kobieta w ciąży może rozwiązać umowę o pracę?
    Kobieta w ciąży może wypowiedzieć lub rozwiązać swoją umowę o pracę.
    Jak opodatkować wypłatę nagrody jubileuszowej i odprawy emerytalnej przed rozwiązaniem z emerytem umowy o pracy
    Pytanie: W dniu 31 grudnia 2022 r. pracownica przejdzie na emeryturę. Ostatnią wypłatę, za grudzień 2022 r., otrzyma 23 grudnia. Natomiast 24 grudnia ukończy 60 lat. Czy od wypłaconej z dniem rozwiązania stosunku pracy i nagrody jubileuszowej oraz odprawy emerytalno-rentowej można nie odprowadzać zaliczki na podatek dochodowy, jeśli pracownica złoży w ostatnich dniach zatrudnienia oświadczenie o uldze dla seniorów?
    Komunikat MF: Wyższe zaliczki na PIT od 1 lipca zapłacą zleceniobiorcy, niektórzy pracownicy, emeryci i mundurowi
    Wchodząca w życie nowelizacja może doprowadzić do wzrostu miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od lipca 2022 r. – uprzedza Ministerstwo Finansów w opublikowanym 27 czerwca br. komunikacie
    PIP o urlopach: Szeregowy pracownik, kierownik, menadżer. Kto z nich i kiedy odbiera telefon od pracodawcy w trakcie wakacji 2022 r.?
    Pracownik nie musi odebrać telefonu od pracodawcy w trakcie urlopu wypoczynkowego.
    5900 zł brutto, to netto 4351,91 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto Infor.pl]
    Pytanie: Ile przy pensji brutto 5900 zł, otrzymam wypłaty netto na „rękę” po 1 lipca 2022 r.?
    Kiedy korekta w rachunkowości budżetowej?
    PYTANIE - W 2015 roku sporządzono aneks do umowy (chodzi o umowę na usługę), w którym wskazany został obowiązek waloryzacji, ale nie był on realizowany z powodu przeoczenia. Na jaki okres wstecz powinniśmy dokonać korekt i w jaki sposób (czy powinniśmy wystawić 12 korekt na każdy rok począwszy od roku 2016, kiedy ten obowiązek powinien być realizowany czy w inny sposób) i do jakiego okresu zaliczyć przychody z tego tytułu?
    Czy wydatki na środki trwałe, które podlegają jednorazowemu spisaniu w koszty, to inwestycja – odpowiedź MF na interpelację poselską
    Stanowisko MF: „wydatki na środki trwałe, które podlegają jednorazowemu spisaniu w koszty (w rozumieniu prawa bilansowego) nie są inwestycją.”
    W jaki sposób zaksięgować przypis dofinansowania na dziecko w żłobku?
    PYTANIE: W związku z otrzymaną informacją z ZUS obniżymy opłatę stałą za pobyt dzieci w żłobku, które otrzymały dofinansowanie. Środki za maj ZUS przeleje do dnia 20 czerwca na rachunek gminy, a gmina je nam przekaże. Po dokonaniu rozliczenia w księgach rachunkowych powinniśmy oddać środki do gminy jako dochody budżetowe W jaki sposób zaksięgować przypis dofinansowania: na dziecko czy na ZUS? Rozliczenie ma być z ZUS-em czy z gminą?
    Szkolenia online: Akademia budżetowa
    Zapraszamy na szkolenia online z cyklu "Akademia budżetowa", na których przybliżone zostaną najważniejsze zagadnienia z zakresu rachunkowości oraz sprawozdawczości obowiązujące i planowane od 2023 r. Szkolenia odbędą się w miesiącach wrzesień-grudzień 2022 r. Zapisz się już dziś!
    Grupa VAT w samorządzie terytorialnym - korzyści i zagrożenia
    Przepisy unijne umożliwiają państwom członkowskim wprowadzenie pewnych fakultatywnych regulacji prawnych, odnoszących się do definiowania podatników. W Polsce do tej pory w zasadzie ustawodawca z tego nie korzystał. Dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej zezwala państwom członkowskim na wprowadzenie (pod warunkiem konsultacji z Komitetem ds. Podatku od Wartości Dodanej) w poszczególnych państwach członkowskich tzw. grup podatkowych.
    Czy gmina może umorzyć opłaty za odbiór śmieci mieszkańcom pomagającym uchodźcom?
    W gminach stosujących metodę naliczania opłaty śmieciowej od liczby osób zamieszkujących nieruchomość pojawia się następujący problem. Udzielenie zakwaterowania uchodźcom zwiększa wartość opłat za zagospodarowanie odpadami komunalnymi. Czy gmina może umorzyć osobom pomagającym uciekinierom te opłaty?
    Czy gmina może zwolnić z podatku od nieruchomości budynki zamieszkałe przez uchodźców?
    Odpowiedzi na to pytanie udzieliła RIO w Kielcach (znak WI.54.19.2022)
    MF: Jak wykazać w Rb-27S wpłaty na przełomie dwóch miesięcy albo lat?
    Oprócz dochodów wykonanych na podstawie ewidencji analitycznej do rachunku bieżącego należy też doliczyć „środki w drodze” – tłumaczy MF odpowiadając na wątpliwości dotyczące wykazywania w sprawozdaniach dochodów zaksięgowanych na przełomie miesięcy lub roku.
    Czy wyjazd studyjny nauczyciela można pokryć z doskonalenia nauczycieli
    Czy wyjazd studyjny nauczyciela do Brukseli, który jest realizacją wygranej nagrody głównej w konkursie "Cześć Europo", można pokryć z doskonalenia nauczycieli z § 442?
    Ewidencja księgowa środków pochodzących z dotacji
    Jak prawidłowo zaksięgować wpływ środków z dotacji (np. na aktualizację stałego rejestru wyborców, na zwrot akcyzy), jeżeli jest jedno konto bankowe dla urzędu i organu?
    „Aktywna tablica”: 70 mln zł dla szkół. [Wnioski do 15 i 31 maja 2022 r.]
    Szkoły podstawowe, ponadpodstawowe oraz placówki kształcące uczniów ze specjalnymi potrzebami mogą wnioskować o dofinansowanie na zakup pomocy dydaktycznych w ramach programu „Aktywna tablica”.
    MF: Jak gminy powinny rozliczać środki z Funduszu Pomocy na zadania oświatowe
    Ministerstwo Finansów we współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki przygotowało wyjaśnienia dotyczące środków z Funduszu Pomocy dla jednostek samorządu terytorialnego na dodatkowe zadania oświatowe.
    Deficyt w 2022 r. zwiększony z 1,8% na 4,3%. Jak sfinansować ten dług?
    Soboń: deficyt sektora wyniesie 4,3 proc. PKB.
    Ewidencja obciążenia pracownika za prywatne rozmowy telefoniczne
    Jak ująć notę księgową wystawioną pracownikowi za prywatne rozmowy telefoniczne?