REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Płatność kartą w urzędzie - kto płaci prowizję?

Płatność kartą w urzędzie - kto płaci prowizję?/Fot. Fotolia
Płatność kartą w urzędzie - kto płaci prowizję?/Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2016 r. urzędy mają wybór kogo obciążyć kosztami opłat i prowizji za płatność w terminalu - mogą pokryć je samodzielnie albo obciążyć klienta. Coraz więcej urzędów wprowadza możliwość zapłaty kartą płatniczą.

Nadal jeszcze w wielu samorządowych urzędach nie ma możliwości płatności kartą. Od początku roku weszły przepisy, które pozwalają obciążyć prowizją za transakcje płatnicze klientów. Do tej pory te urzędy, które wprowadziły obrót bezgotówkowy, za obsługę terminali i prowizje od transakcji płaciły same.

REKLAMA

Z danych NBP wynika, że w I kwartale 2016 r. przy użyciu kart płatniczych przeprowadzono 709 mln transakcji bezgotówkowych. To o 29 proc. więcej niż rok wcześniej i o 82 proc. więcej niż w 2014 r.

„Dane jednoznacznie wskazują, że na rynku polskim rośnie skłonność klientów do realizowania płatności bezgotówkowych przy użyciu kart płatniczych" - podkreślają eksperci NBP w raporcie dotyczącym kart płatniczych.

REKLAMA

Polacy coraz powszechniej korzystają z kart płatniczych, zwłaszcza zbliżeniowych, rośnie też sieć akceptacji kart. Co prawda użycie kart płatniczych nadal powszechniejsze jest w sklepach niż w instytucjach. Jeszcze bardzo niewiele urzędów samorządowych oferuje możliwość zapłaty za pomocą karty płatniczej np. za dowód lub kartę pojazdu.

„W Urzędzie Miejskim w Grudziądzu nie można jeszcze płacić bezgotówkowo. Przymierzamy się do wprowadzenia obrotu bezgotówkowego" - mówi Magdalena Jaworska-Nizioł, rzecznik prasowy Urząd Miejskiego w Grudziądzu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy produkt: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

Urząd rozważa wprowadzenie terminali płatniczych do akceptacji kart oraz obsługi innych płatności elektronicznych. „Aby wprowadzenie tego rozwiązania było możliwe, konieczne jest przeprowadzenie postępowania i wybór banku, który będzie prowadził obsługę terminala kart płatniczych" - informuje Jaworska-Nizioł.

„Podstawową przeszkodą w instalacji terminala w urzędzie był do tej pory brak środków finansowych w budżecie instytucji publicznych na pokrycie kosztów obsługi transakcji kartą" - uważa Olga

Małecka z First Data, firmy świadczącej obsługę płatności zarówno w terminalach, jak i w internecie.

Sytuacja uległa zmianie od dnia 1 stycznia 2016 roku. Nowe przepisy Ordynacji podatkowej, wprowadzają możliwość przeniesienia kosztów opłat i prowizji za płatność w terminalu na posiadacza karty płatniczej (art. 60 par. 2a).

„Urzędy mają zatem wybór - obciążyć kosztami transakcji płacącego kartą lub pokryć je z własnego budżetu" - podkreśla Małecka. Część samorządów skorzystała z obciążenia kosztami transakcji kartą klientów. „Te, które nie skorzystały, otrzymują dotacje na terminal np. z budżetu urzędów miasta (urząd miasta finansuje terminale dla urzędów gmin), bądź od banków, z jakimi współpracują. To drugie rozwiązanie też jest często praktykowane. Należy pamiętać, że opłata surcharge fee (SF) nie dotyczy każdej transakcji. SF może być stosowany zgodnie z Ordynacją podatkową, czyli dotyczy tylko płatności za podatki" - wyjaśnia Małecka.

Niektóre samorządy wprowadziły terminale płatnicze kilka lat temu i do tej pory ponosiły koszty obsługi terminali i opłat.

„Samych kosztów wdrożenia terminali jako takich nie mieliśmy, gdyż od początku płaciliśmy tylko opłaty za dzierżawę terminala i opłatę prowizyjną" - mówi Krzysztof Ozga, naczelnik wydziału administracyjno-gospodarczego starostwa powiatowego w Łańcucie. Urząd ten jako jeden z pierwszych na Podkarpaciu zainstalował cztery terminale płatnicze prawie cztery lata temu.

„Z punktu widzenia koszt-efekt, terminale są dla nas najlepsze. To fakt, że urząd płaci około 1100 zł miesięcznie opłat, liczonych od ilości i wartości transakcji, ale nie mamy obrotu gotówkowego w urzędzie, a więc odpadają nam koszty kasjerki, kasy, zabezpieczenia, transportu do banku i ochrony gotówki" - wymienia Ozga. Jego zdaniem, to rozwiązanie w urzędzie jak najbardziej się sprawdziło.

„Gdy zaczynaliśmy swoją przygodę z terminalami, to w pierwszym miesiącu było 27 transakcji, a łączny obrót wynosił 4 tys. zł. W czerwcu br. w starostwie w Łańcucie przeprowadzono już 446 transakcji na terminalu nr 1 w wydziale komunikacji na łączną kwotę 66 tys. 500 zł" - wymienia Ozga.

„Z perspektywy prawie czterech lat funkcjonowania obrotu bezgotówkowego w naszym urzędzie widzę więcej plusów niż minusów tego systemu od strony płynności obsługi klienta. Nie mamy sztucznych kolejek" - ocenia Ozga.

W ciągu pół roku obrót bezgotówkowy w starostwie w Łańcucie wyniósł prawie pół miliona, a miesięcznie to ok. 100 tys. zł.

„Problem z instytucjami innymi niż sklep jest taki, że organizacja płatnicza z uwagi na to, że mamy opłaty uchwalone ustawowo nie może urzędowi od razu potrącić prowizji, czyli ona nas kredytuje przez miesiąc, a dopiero potem wystawia fakturę i to jest takie rozliczanie niestandardowe" - tłumaczy Ozga.

Dodaje jednak, że jest to problem, który jest już rozwiązywalny i wiele firm przystaje na warunki urzędu. „Na koniec miesiąca jest rozliczenie zbiorcze i dostajemy fakturę za obsługę terminali, którą opłacamy. Już coraz więcej firm obsługujących płatności to akceptuje"- podkreśla Ozga.

W Polsce jest w obiegu ponad 35 mln kart płatniczych. Zdaniem Tadeusza Kościńskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Rozwoju, podstawową barierą dla rozwoju transakcji bezgotówkowych w Polsce są stosowane przez banki opłaty interchange.

Jak mówił on w marcu podczas konferencji dot. obrotu bezgotówkowego w Polsce i Szwecji, interchange "jest do zmiany", a w przyszłości "powinno się go wyzerować". Stawka interchange to opłata pobierana od każdej płatności kartą od przedsiębiorców przyjmujących taką płatność. Maksymalne stawki wynoszą teraz 0,2 proc. dla kart debetowych i 0,3 proc. dla kart kredytowych.

Źródło: http://kurier.pap.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Autopromocja

REKLAMA

Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Nowa tabela miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego dla pozostałych pracowników urzędów i jednostek [projekt rozporządzenia z 4 marca 2024 r.]

    Zmiany w rozporządzeniu w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.

    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    REKLAMA

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    REKLAMA

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    REKLAMA