REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dochody budżetowe pobierane przez urzędy skarbowe na rzecz jednostki

KRYSTYNA GĄSIOREK
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Sprawozdawczość, sprawozdanie Rb-27S
Sprawozdawczość, sprawozdanie Rb-27S
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dane w Rb-27S mogą się nie bilansować po wykazaniu przez gminę dochodów budżetowych pobieranych przez urzędy skarbowe.

Jak gmina powinna wykazywać dane w zakresie dochodów budżetowych pobieranych przez urzędy skarbowe na rzecz jednostki samorządu terytorialnego z informacji urzędów skarbowych za III kwartał 2015 r., skoro dane w zakresie par. 002 nam się nie bilansują? Co zrobić?

REKLAMA

REKLAMA

Gminy sporządzają sprawozdanie Rb-27S z wykonania planu dochodów budżetowych samorządowej jednostki budżetowej/jednostki samorządu terytorialnego zgodnie z rozporządzeniem ministra finansów z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej. Instrukcja do sporządzania tego sprawozdania została określona w załączniku nr 39 do rozporządzenia. Zgodnie z par. 3 ust. 1a instrukcji dochody budżetowe pobierane przez urzędy skarbowe na rzecz jednostki samorządu terytorialnego i udziały jednostek samorządu terytorialnego w podatku dochodowym od osób prawnych wykazuje się w sprawozdaniach za marzec,czerwiec, wrzesień i rok budżetowy w kolumnach „Należności”, „Dochody wykonane”,„Zaległości netto” i „Nadpłaty” zgodnie z danymi wykazanymi w informacji udostępnionej w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych w dziale: „Finanse publiczne. Budżet państwa”, odpowiednio do 15 kwietnia, 15 lipca, 15 października danego roku budżetowego i 10 lutego roku następującego po roku budżetowym. W związku z powyższym gmina wykazuje takie same dane jak w ww. informacji, tylko w wymienionych czterech kolumnach. Natomiast w zakresie „saldo końcowe” kolumna 9 „Ogółem” instrukcja nie reguluje, jakie dane powinny być w tej kolumnie wykazane.

Zobacz również: Sprawozdania zbiorcze Rb-27S i Rb-28S w miesiącach niekończących kwartału

Należy zwrócić uwagę, że zapisy bilansowania (pkt 8 z ust. 1) dotyczą dochodów budżetowych z tytułu podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych pobieranych przez jednostki samorządu terytorialnego (par. 3 ust. 1 załącznika nr 39 do rozporządzenia). Zapis ten nie ma zastosowania do ust. 1a, w którym uregulowano wykazywanie dochodów budżetowych pobieranych przez urzędy skarbowe na rzecz jednostki samorządu terytorialnego.

REKLAMA

Zapis par. 4 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia stanowi, że gminy oraz miasta na prawach powiatu za marzec, czerwiec, wrzesień i za rok budżetowy wypełniają kolumny: „Plan (po zmianach)”, „Należności”, „Potrącenia”, „Dochody wykonane (wpływy minus zwroty)”, „Dochody otrzymane”, „Saldo końcowe”, „Skutki obniżenia górnych stawek podatków obliczone za okres sprawozdawczy”, „Skutki udzielonych ulg i zwolnień ...”, „Skutki decyzji wydanych przez organ podatkowy na podstawie ustawy – Ordynacja podatkowa, obliczone za okres sprawozdawczy”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Natomiast par. 9 ust. 2 rozporządzenia stanowi, że kwoty wykazane w sprawozdaniach powinny być zgodne z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej. Tym samym gmina w saldzie końcowym kolumna „Ogółem” może i powinna wykazać dane na podstawie swojej ewidencji księgowej w tym zakresie w związku z nieuregulowanymi w tym zakresie przepisami.

Uważam, że gmina nie ma podstawy do wykazania w kolumnie „Należności pozostałe do zapłaty” – „Ogółem” w tym zakresie danych z informacji urzędów skarbowych. Należy zwrócić uwagę, że w zakresie paragrafu 002 urzędy skarbowe mają inną zasadę bilansowania niż w sektorze samorządowym, o czym stanowi par. 10 ust. 5 pkt 2 załącznika nr 37 do rozporządzenia.

Należy więc stwierdzić, że na podstawie obecnie obowiązujących przepisów w zakresie wykazywania dochodów budżetowych pobieranych przez urzędy skarbowe na rzecz jednostki samorządu terytorialnego w sprawozdaniu Rb-27S wykazane przez gminę dane mogą się nie bilansować. ©?

Krystyna Gąsiorek

specjalistka z zakresu sprawozdawczości budżetowej

Podstawa prawna

Rozporządzenie ministra finansów z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. poz. 119 ze zm.).

Polecamy serwis: Sprawozdawczość

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Renta wdowia 2025: terminy wypłat, kiedy decyzja o przyznaniu lub odmowie. Kluczowa data to 1 lipca 2025 r.

Już 1 lipca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wysyłkę decyzji w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. Jest to kluczowa data, gdyż część uprawnionych otrzyma wtedy świadczenie. Jak poinformował na swojej stronie internetowej ZUS pozostałe terminy wypłaty renty wdowiej to: 6-go, 10-go, 15-go, 20-go i 25-go dnia miesiąca.

Ustalenie liczby ubezpieczonych a wypłata zasiłków w 2026 roku

30 listopada to dzień, na który zatrudniający powinni ustalić liczbę osób zgłoszonych do ubezpieczenia chorobowego. Jest to istotne, bowiem od stanu zatrudnienia uzależnione jest to, czy w roku kolejnym zasiłki dla ubezpieczonych będzie wypłacał płatnik składek, czy też Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Certyfikat wykonawcy w zamówieniach publicznych. Nowe rozwiązania w 2026 roku

11 września 2025 r. została opublikowana ustawa z 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych Ustawa wejdzie w życie 12 lipca 2026 r., z pewnymi wyjątkami. Jakie nowości przewiduje?

Kontrola zarządcza 2026 – planowane zmiany

Ministerstwo Finansów dostrzega potrzebę budowania świadomości i zrozumienia kontroli zarządczej wśród kierowników jednostek. Planowana zmiana przepisów ma objąć m.in. zmianę definicji kontroli zarządczej.

REKLAMA

Sejm: Niski limit 500 zł w CRU (Centralny Rejestr Umów). Rząd proponował 10 000 zł [JST]

W centralnym rejestrze umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych. Wprowadzony limit wartości umów podlegających temu obowiązkowi wyniesie 500 zł.

Czajniki elektryczne znowu powędrują do szafek? Trzeba będzie raportować zużycie energii. Cel: spadek zużycia o 1,9 proc.

Trzeba obniżyć zużycie energii elektrycznej. W tym celu określone podmioty będą zobowiązane do jego raportowania. Kto i od kiedy? Zanosi się na to, że czajniki elektryczne znowu wylądują w zamkniętych szafkach. Od kiedy?

Od 1 stycznia 2026 r. próg zamówień publicznych wzrośnie ze 130 000 zł do 170 000 zł

Wyższy próg został wprowadzony na mocy ustawy z 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Przepisy te są odpowiedzią na wzrost cen towarów i usług oraz kosztów realizacji zamówień w ostatnich latach.

RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

REKLAMA

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA