REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praca w urzędzie - jakie studia?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Artur Radwan
Artur Radwan
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Praca w urzędzie - jakie studia?/ Fot. Fotolia
Praca w urzędzie - jakie studia?/ Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jakie studia wybrać, aby znaleźć pracę w urzędzie? Czy ukończenie prawa zwiększa szanse na angaż

Osoby z wykształceniem administracyjnym, prawniczym informatycznym bez problemu znajdą oferty zatrudnienia w budżetówce. Na bardziej specjalistycznych stanowiskach preferowane są kierunki związane z określoną działalnością urzędu, np. rolnictwo lub medycyna

REKLAMA

Czy ukończenie prawa zwiększa szanse na angaż

Wybieram się na studia i zastanawiam się nad wydziałem prawa. Docelowo chciałbym zajmować się tworzeniem przepisów. Czy urzędy oferują pracę osobom po studiach prawniczych?

TAK

W administracji rządowej, ale także w samorządowej jest wiele stanowisk, na które przyjmują osoby po ukończeniu studiów prawniczych. Bardzo często jest to jeden z podstawowych warunków przy rekrutacji. Szefowie urzędów częściej decydują się na zatrudnienie prawników niż osób po studiach z zakresu administracji państwowej. Osoby po studiach prawniczych mają bardzo wiele możliwości na rozwijanie swojej kariery urzędniczej. Mogą m.in. ukończyć aplikację legislacyjną, która działa przy Rządowym Centrum Legislacji, lub pójść samemu na studia podyplomowe dotyczące tworzenia prawa. Dzięki ich ukończeniu można się ubiegać o stanowisko legislatora. Praktycznie w większości urzędów są takie stanowiska, a nawet wydziały (jeśli mamy na myśli ministerstwa). Osoby z wykształceniem prawniczym mogą też ukończyć aplikację radcowską i zatrudnić się w urzędzie na stanowisku radcy prawnego.

Podstawa prawna

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Par. 8 rozporządzenia prezesa Rady Ministrów z 28 kwietnia 2015 r. w sprawie aplikacji legislacyjnej (Dz.U. poz. 587).

Zobacz również: Praca nauczyciela w szkole prywatnej i samorządowej

Czy tylko konkretne studia pozwolą być doradcą

Znajomy jest wójtem i chętnie widziałby mnie na stanowisku jego doradcy. Mam już ośmioletnie doświadczenie zawodowe. We wrześniu kończę studia zaoczne. Będę magistrem historii. Czy ukończenie takiego kierunku może być przeszkodą w otrzymaniu posady?

NIE

Kierownik urzędu może zatrudnić doradcę, ale musi on spełniać określone wymagania – mieć wyższe wykształcenie i pięcioletni staż pracy. Na stanowiska doradców wójt może zaangażować osoby bez przeprowadzania konkursu. Nie podlegają one też ocenie okresowej ani nie odbywają służby przygotowawczej i nie muszą zdać egzaminu końcowego, który w przypadku innych stanowisk w urzędzie decyduje o dalszym zatrudnieniu. Asystenci i doradcy są zatrudniani na czas trwania kadencji kierownika urzędu, który w każdym czasie może z nimi rozwiązać umowę o pracę z zachowaniem dwutygodniowego okresu wypowiedzenia. Nieco niższe wymagania są wobec stanowiska asystenta. Tu wystarczy wykształcenie średnie i nie jest wymagane doświadczenie.

Podstawa prawna

Art. 17 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1202 ze zm.).

Załącznik nr 3 rozporządzenia Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz.U. nr 50, poz. 398 ze zm.).

Czy cudzoziemiec znajdzie zajęcie w administracji

Obcokrajowiec ukończył prawo, a teraz kończy studia podyplomowe z zakresu zarządzania. Ma nadzieję, że znajdzie pracę w administracji, i to nie na szeregowym stanowisku. Czy ukończenie popularnego kierunku wymaganego w administracji daje mu możliwość pracy?

NIE

Co do zasady w samorządzie terytorialnym i administracji rządowej tylko na niektórych stanowiskach mogą być zatrudniani cudzoziemcy. Umożliwienie pracy w administracji państwowej obywatelom UE i innych państw, którzy na podstawie umów międzynarodowych lub przepisów prawa wspólnotowego mają taką możliwość w Polsce, jest ograniczone. Po pierwsze, mogą się ubiegać tylko o nieliczne stanowiska, po drugie, muszą potwierdzić znajomość języka polskiego na co najmniej średnim poziomie. Rozszerzenie liczby kandydatów, którzy mogliby dostać pracę w samorządach i służbie cywilnej, nie jest znaczące. Cudzoziemcy mogą zostać zatrudnieni tylko na stanowiskach, które nie są związane z bezpośrednim lub pośrednim udziałem wykonywania władzy publicznej lub ochrony generalnych interesów państwa. Zdaniem ekspertów większość stanowisk w administracji jest związana z pośrednim udziałem wykonywania władzy publicznej. Kierownik urzędu, np. wójt, ogłaszając nabór na wolne stanowisko w gminie, sam musi zdecydować, czy nie jest ono związane bezpośrednio lub pośrednio z udziałem w wykonywaniu władzy publicznej i funkcji służących ochronie generalnych interesów państwa. Dlatego jeśli cudzoziemiec znajdzie pracę w urzędzie, to najczęściej na stanowiskach wspomagających, a tam zwykle wymagane jest wykształcenie średnie.

Podstawa prawna

Art. 5 ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1111 ze zm.).

Art. 11 ust. 2 i 3 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 1202 ze zm.).

Polecamy serwis: Kadry i płace

Czy po rolnictwie i pielęgniarstwie można iść do urzędu

Mam za sobą pięcioletnie studia pielęgniarskie i dodatkowo jestem na ostatnim roku zootechniki. Po ich skończeniu będę magistrem inżynierem. Chciałabym wiązać karierę zawodową z administracją państwową. Czy oferty pracy są kierowane również do osób z takim wykształceniem jak moje?

TAK

Choć trzeba przyznać, że oferty pracy dla osób z takim wykształceniem rzadziej się pojawiają. Kandydaci z wykształceniem o profilu rolniczym powinni szukać zatrudnienia w takich urzędach jak resort rolnictwa lub Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, a także agencji rynku rolnego. Z kolei po studiach pielęgniarskich można zatrudnić się w Ministerstwie Zdrowia lub Narodowym Funduszu Zdrowia, ale też w urzędach wojewódzkich, w których są specjalne komórki zajmujące się sprawami związanymi z ochroną zdrowia. W administracji jest jednak wiele ofert adresowanych do osób z wykształceniem wyższym bez wskazywania kierunku. Warto więc je przeglądać we wszystkich urzędach. Co więcej, można też próbować zatrudnić się na stanowisku, na którym wystarczy wykształcenie średnie. W trakcie pracy pojawi się możliwość awansu na wyższe, na którym wymagane jest ukończenie studiów. Dlatego nic nie stoi na przeszkodzie, aby karierę urzędniczą rozpoczynać np. od stanowiska sekretarki. W samorządzie przyjmowane są na nie osoby z wykształceniem średnim. Nie muszą też mieć doświadczenia zawodowego.

Podstawa prawna

Załącznik nr 3 rozporządzenia Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz.U. nr 50, poz. 398 ze zm.).

Czy zatrudnienie w wojsku zależy od kierunku studiów

Nie dostałem się na wojskowe studia oficerskie. Chciałbym pracować w administracji państwowej, najlepiej jako żołnierz zawodowy. Czy oficerem może zostać tylko osoba po określonym kierunku?

NIE

Żołnierzem zawodowym może być obywatel Polski o nieposzlakowanej opinii, posiadający odpowiednie kwalifikacje oraz zdolność fizyczną i psychiczną do pełnienia służby. Osoby, które trafią do armii, mogą pełnić służbę stałą lub kontraktową. Stała jest zagwarantowana w korpusie podoficerów i oficerów, ale nie musi to być zasadą. W większości jednak przypadków osoba, która tam trafi, nie powinna się obawiać o swoją przyszłość. Nieco inaczej jest w korpusie szeregowych, w którym służba trwa do 12 lat, przy czym mogą oni zawsze starać się o awans do korpusu podoficerów lub oficerów. O ile do korpusu szeregowych mogą trafić osoby nawet po gimnazjum, to kandydaci do korpusu podoficerów muszą mieć ukończoną szkołę średnią (matura nie jest niezbędna). Z kolei do korpusu oficerów mogą trafić wyłącznie kandydaci z wykształceniem wyższym magisterskim. W tym ostatnim przypadku nie ma zastrzeżenia, że muszą to być określone kierunki.

Podstawa prawna

Art. 11 ustawy z 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1414 ze zm.).

Czy informatyk ma szansę na pracę w administracji

Zdecydowałem się na studia informatyczne, a po ich ukończeniu chciałbym pracować w administracji rządowej. Będę się specjalizował w zarządzaniu bazami danych. Czy po takim kierunku można znaleźć pracę w budżetówce?

TAK

Trzeba jednak mieć na względzie, że informatycy zatrudnieni w budżetówce zarabiają znacznie mniej od swoich kolegów w prywatnych firmach. Niezależnie od tego w każdym urzędzie jest zapotrzebowanie na osoby z wykształceniem informatycznym, a najbardziej potrzebni są zajmujący się zarządzaniem bazami danych. W dobie informatyzacji urzędów osoby z takim wykształceniem bez problemu znajdą pracę w administracji.

Podstawa prawna

Art. 13 ustawy z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1114).

Czy po pedagogice można trafić do urzędu

Zdecydowałam się na studia pedagogiczne, ale po odbyciu kilku praktyk w szkołach uznałam, że nie nadaję się do pracy z uczniami. Dlatego wolałabym stanowisko urzędnicze. Zastanawiam się, czy z moim wykształceniem mogę szukać pracy np. w urzędzie gminy. Czy o posadę urzędnika może się ubiegać niedoszły nauczyciel?

TAK

O pracę w urzędzie gminy może się ubiegać osoba, która ma obywatelstwo polskie. W przypadku zatrudnianych na podstawie umowy o pracę wymagane jest wykształcenie co najmniej średnie. Po studiach pedagogicznych można więc starać się o stanowisko urzędnicze pracownika samorządowego. Co więcej, osoby z wyższym wykształceniem mogą się ubiegać o stanowiska kierownicze. Kandydaci do pracy w gminie muszą mieć pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzystać w pełni z praw publicznych. Mogą przystąpić do otwartego i konkurencyjnego naboru. Wójt zobowiązany jest do zamieszczenia informacji o wolnym stanowisku wraz z wymaganiami wobec kandydata. Najlepiej, żeby były one podzielone na niezbędne i dodatkowe. Z ogłoszenia o naborze powinno wynikać, jakie zadania mają być mu powierzone. Jeśli kandydatów jest więcej, przeprowadzany jest pisemny test, a następnie z najlepszymi – rozmowa kwalifikacyjna. Jeśli jest to nabór np. do wydziału edukacji, to osoba z wykształceniem pedagogicznym ma duże szanse na to, że wygra konkurs. ©?

Podstawa prawna

Art. 6, art. 11–16 oraz 19 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1202 ze zm.).

Artur Radwan

artur.radwan@infor.pl

Polecamy w INFORRB

Jak zabezpieczyć interesy pracodawcy w umowie szkoleniowej

Jakie wynagrodzenie wlicza się do finalnego wynagrodzenia za pracę

Kiedy kandydat do pracy musi wyrazić zgodę na przetwarzanie jego danych osobowych

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity temperatur w pracy od 2027 roku. Co zmieni projekt rozporządzenia MRPiPS?

Od 1 stycznia 2027 r. pracodawców czekają nowe obowiązki w związku z temperaturą w miejscu pracy. Projekt rozporządzenia MRPiPS przewiduje wprowadzenie maksymalnych limitów temperatur zarówno w pomieszczeniach, jak i przy pracach na otwartej przestrzeni.

Likwidacja szkół a prawo nauczycieli do odprawy

Nadchodzi niż demograficzny, a wraz z nim problemy w systemie edukacji. Wiele placówek nie będzie mogło w przyszłym roku szkolnym kontynuować działalności, a inne będą musiały ograniczyć jej rozmiary. To oczywiście bezpośrednio wpłynie na sytuację nauczycieli.

Pilotaż skróconego czasu pracy 2025. Można uzyskać do 1 mln zł wsparcia na wdrożenie w organizacji [Nabór wniosków od 14 sierpnia 2025]

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło zasady udziału w pilotażu skróconego czasu pracy. Nabór wniosków rozpocznie się 14 sierpnia 2025 roku. Pracodawcy mogą uzyskać do 1 mln zł wsparcia.

Dzień Ojca 2025: Coraz więcej ojców korzysta z urlopów rodzicielskich i ojcowskich

Z okazji Dnia Ojca ( 23 czerwca) przypominamy, że tata – podobnie jak mama – ma prawo do urlopu po narodzinach dziecka. Ojcowie coraz chętniej korzystają z przysługujących im świadczeń: urlopu ojcowskiego, macierzyńskiego (po 14 tygodniach) i rodzicielskiego. Komu i kiedy przysługuje zasiłek? Ile trwa urlop?

REKLAMA

ZUS otwarty 20 czerwca 2025 r. – placówki i infolinia czynne do godz. 15:00

Choć 20 czerwca wiele osób planuje urlop po czwartkowym święcie Bożego Ciała, Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie zmienia trybu pracy. Tego dnia wszystkie placówki ZUS będą funkcjonować normalnie – jak w każdy roboczy piątek. Infolinia będzie działać krócej, gdyż do godz. 15:00.

Renta wdowia 2025: terminy wypłat, kiedy decyzja o przyznaniu lub odmowie. Kluczowa data to 1 lipca 2025 r.

Już 1 lipca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wysyłkę decyzji w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. Jest to kluczowa data, gdyż część uprawnionych otrzyma wtedy świadczenie. Jak poinformował na swojej stronie internetowej ZUS pozostałe terminy wypłaty renty wdowiej to: 6-go, 10-go, 15-go, 20-go i 25-go dnia miesiąca.

Zmiana terminu wypłaty ekwiwalentu za urlop [PROJEKT MRPiPS z 10 czerwca 2025]

W środę, 11 czerwca 2025 r. do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Projekt zakłada m.in. zmianę przepisów dotyczących wypłaty ekwiwalenty za urlop.

Podwyżki pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Rozporządzenie w Dzienniku Ustaw [STAWKI]

30 maja 2025 r. w Dzienniku Ustaw RP zostało opublikowane rozporządzenie podwyższające kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Rozporządzenie koryguje także katalog stanowisk.

REKLAMA

Umowa o pracę w celu przygotowania zawodowego. Co powinna zawierać?

Kodeks pracy reguluje m.in. kwestie dotyczące zatrudniania pracowników młodocianych. Młodocianym jest osoba, która ukończyła 15 lat, ale ma poniższej 18 lat. Co powinna zawierać umowa w celu przygotowania zawodowego?

ZFŚS: Do 31 maja 2025 r. pracodawcy muszą przekazać 75% odpisu – co warto wiedzieć?

Do 31 maja 2025 r. pracodawcy mają czas na przekazanie 75 proc. odpisu na na rachunek bankowy Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Kto ma obowiązek tworzenia ZFŚS? Jak nalicza się odpisy podstawowe?

REKLAMA