| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Kadry i płace > Podnoszenie kwalifikacji > Praca w urzędzie - jakie studia?

Praca w urzędzie - jakie studia?

Jakie studia wybrać, aby znaleźć pracę w urzędzie? Czy ukończenie prawa zwiększa szanse na angaż

Osoby z wykształceniem administracyjnym, prawniczym informatycznym bez problemu znajdą oferty zatrudnienia w budżetówce. Na bardziej specjalistycznych stanowiskach preferowane są kierunki związane z określoną działalnością urzędu, np. rolnictwo lub medycyna

Czy ukończenie prawa zwiększa szanse na angaż

Wybieram się na studia i zastanawiam się nad wydziałem prawa. Docelowo chciałbym zajmować się tworzeniem przepisów. Czy urzędy oferują pracę osobom po studiach prawniczych?

TAK

W administracji rządowej, ale także w samorządowej jest wiele stanowisk, na które przyjmują osoby po ukończeniu studiów prawniczych. Bardzo często jest to jeden z podstawowych warunków przy rekrutacji. Szefowie urzędów częściej decydują się na zatrudnienie prawników niż osób po studiach z zakresu administracji państwowej. Osoby po studiach prawniczych mają bardzo wiele możliwości na rozwijanie swojej kariery urzędniczej. Mogą m.in. ukończyć aplikację legislacyjną, która działa przy Rządowym Centrum Legislacji, lub pójść samemu na studia podyplomowe dotyczące tworzenia prawa. Dzięki ich ukończeniu można się ubiegać o stanowisko legislatora. Praktycznie w większości urzędów są takie stanowiska, a nawet wydziały (jeśli mamy na myśli ministerstwa). Osoby z wykształceniem prawniczym mogą też ukończyć aplikację radcowską i zatrudnić się w urzędzie na stanowisku radcy prawnego.

Podstawa prawna

Par. 8 rozporządzenia prezesa Rady Ministrów z 28 kwietnia 2015 r. w sprawie aplikacji legislacyjnej (Dz.U. poz. 587).

Zobacz również: Praca nauczyciela w szkole prywatnej i samorządowej

Czy tylko konkretne studia pozwolą być doradcą

Znajomy jest wójtem i chętnie widziałby mnie na stanowisku jego doradcy. Mam już ośmioletnie doświadczenie zawodowe. We wrześniu kończę studia zaoczne. Będę magistrem historii. Czy ukończenie takiego kierunku może być przeszkodą w otrzymaniu posady?

NIE

Kierownik urzędu może zatrudnić doradcę, ale musi on spełniać określone wymagania – mieć wyższe wykształcenie i pięcioletni staż pracy. Na stanowiska doradców wójt może zaangażować osoby bez przeprowadzania konkursu. Nie podlegają one też ocenie okresowej ani nie odbywają służby przygotowawczej i nie muszą zdać egzaminu końcowego, który w przypadku innych stanowisk w urzędzie decyduje o dalszym zatrudnieniu. Asystenci i doradcy są zatrudniani na czas trwania kadencji kierownika urzędu, który w każdym czasie może z nimi rozwiązać umowę o pracę z zachowaniem dwutygodniowego okresu wypowiedzenia. Nieco niższe wymagania są wobec stanowiska asystenta. Tu wystarczy wykształcenie średnie i nie jest wymagane doświadczenie.

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

Kadry i płace 2019

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

PLISZKA inżyniering przeciwpożarowy

PLISZKA inżyniering przeciwpożarowy od 1989 roku działa na polu zwiększenia świadomości społecznej w zakresie profilaktyki i bezpieczeństwa przeciwpożarowego w domach, biurach, zakładach przemysłowych itp.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »