Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praca w urzędzie - jakie studia?

Artur Radwan
Artur Radwan
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Praca w urzędzie - jakie studia?/ Fot. Fotolia
Praca w urzędzie - jakie studia?/ Fot. Fotolia
fot. Fotolia
Jakie studia wybrać, aby znaleźć pracę w urzędzie? Czy ukończenie prawa zwiększa szanse na angaż

Osoby z wykształceniem administracyjnym, prawniczym informatycznym bez problemu znajdą oferty zatrudnienia w budżetówce. Na bardziej specjalistycznych stanowiskach preferowane są kierunki związane z określoną działalnością urzędu, np. rolnictwo lub medycyna

Czy ukończenie prawa zwiększa szanse na angaż

Wybieram się na studia i zastanawiam się nad wydziałem prawa. Docelowo chciałbym zajmować się tworzeniem przepisów. Czy urzędy oferują pracę osobom po studiach prawniczych?

TAK

W administracji rządowej, ale także w samorządowej jest wiele stanowisk, na które przyjmują osoby po ukończeniu studiów prawniczych. Bardzo często jest to jeden z podstawowych warunków przy rekrutacji. Szefowie urzędów częściej decydują się na zatrudnienie prawników niż osób po studiach z zakresu administracji państwowej. Osoby po studiach prawniczych mają bardzo wiele możliwości na rozwijanie swojej kariery urzędniczej. Mogą m.in. ukończyć aplikację legislacyjną, która działa przy Rządowym Centrum Legislacji, lub pójść samemu na studia podyplomowe dotyczące tworzenia prawa. Dzięki ich ukończeniu można się ubiegać o stanowisko legislatora. Praktycznie w większości urzędów są takie stanowiska, a nawet wydziały (jeśli mamy na myśli ministerstwa). Osoby z wykształceniem prawniczym mogą też ukończyć aplikację radcowską i zatrudnić się w urzędzie na stanowisku radcy prawnego.

Podstawa prawna

Par. 8 rozporządzenia prezesa Rady Ministrów z 28 kwietnia 2015 r. w sprawie aplikacji legislacyjnej (Dz.U. poz. 587).

Zobacz również: Praca nauczyciela w szkole prywatnej i samorządowej

Czy tylko konkretne studia pozwolą być doradcą

Znajomy jest wójtem i chętnie widziałby mnie na stanowisku jego doradcy. Mam już ośmioletnie doświadczenie zawodowe. We wrześniu kończę studia zaoczne. Będę magistrem historii. Czy ukończenie takiego kierunku może być przeszkodą w otrzymaniu posady?

NIE

Kierownik urzędu może zatrudnić doradcę, ale musi on spełniać określone wymagania – mieć wyższe wykształcenie i pięcioletni staż pracy. Na stanowiska doradców wójt może zaangażować osoby bez przeprowadzania konkursu. Nie podlegają one też ocenie okresowej ani nie odbywają służby przygotowawczej i nie muszą zdać egzaminu końcowego, który w przypadku innych stanowisk w urzędzie decyduje o dalszym zatrudnieniu. Asystenci i doradcy są zatrudniani na czas trwania kadencji kierownika urzędu, który w każdym czasie może z nimi rozwiązać umowę o pracę z zachowaniem dwutygodniowego okresu wypowiedzenia. Nieco niższe wymagania są wobec stanowiska asystenta. Tu wystarczy wykształcenie średnie i nie jest wymagane doświadczenie.

Podstawa prawna

Art. 17 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1202 ze zm.).

Załącznik nr 3 rozporządzenia Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz.U. nr 50, poz. 398 ze zm.).

Czy cudzoziemiec znajdzie zajęcie w administracji

Obcokrajowiec ukończył prawo, a teraz kończy studia podyplomowe z zakresu zarządzania. Ma nadzieję, że znajdzie pracę w administracji, i to nie na szeregowym stanowisku. Czy ukończenie popularnego kierunku wymaganego w administracji daje mu możliwość pracy?

NIE

Co do zasady w samorządzie terytorialnym i administracji rządowej tylko na niektórych stanowiskach mogą być zatrudniani cudzoziemcy. Umożliwienie pracy w administracji państwowej obywatelom UE i innych państw, którzy na podstawie umów międzynarodowych lub przepisów prawa wspólnotowego mają taką możliwość w Polsce, jest ograniczone. Po pierwsze, mogą się ubiegać tylko o nieliczne stanowiska, po drugie, muszą potwierdzić znajomość języka polskiego na co najmniej średnim poziomie. Rozszerzenie liczby kandydatów, którzy mogliby dostać pracę w samorządach i służbie cywilnej, nie jest znaczące. Cudzoziemcy mogą zostać zatrudnieni tylko na stanowiskach, które nie są związane z bezpośrednim lub pośrednim udziałem wykonywania władzy publicznej lub ochrony generalnych interesów państwa. Zdaniem ekspertów większość stanowisk w administracji jest związana z pośrednim udziałem wykonywania władzy publicznej. Kierownik urzędu, np. wójt, ogłaszając nabór na wolne stanowisko w gminie, sam musi zdecydować, czy nie jest ono związane bezpośrednio lub pośrednio z udziałem w wykonywaniu władzy publicznej i funkcji służących ochronie generalnych interesów państwa. Dlatego jeśli cudzoziemiec znajdzie pracę w urzędzie, to najczęściej na stanowiskach wspomagających, a tam zwykle wymagane jest wykształcenie średnie.

Podstawa prawna

Art. 5 ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1111 ze zm.).

Art. 11 ust. 2 i 3 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 1202 ze zm.).

Polecamy serwis: Kadry i płace

Czy po rolnictwie i pielęgniarstwie można iść do urzędu

Mam za sobą pięcioletnie studia pielęgniarskie i dodatkowo jestem na ostatnim roku zootechniki. Po ich skończeniu będę magistrem inżynierem. Chciałabym wiązać karierę zawodową z administracją państwową. Czy oferty pracy są kierowane również do osób z takim wykształceniem jak moje?

TAK

Choć trzeba przyznać, że oferty pracy dla osób z takim wykształceniem rzadziej się pojawiają. Kandydaci z wykształceniem o profilu rolniczym powinni szukać zatrudnienia w takich urzędach jak resort rolnictwa lub Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, a także agencji rynku rolnego. Z kolei po studiach pielęgniarskich można zatrudnić się w Ministerstwie Zdrowia lub Narodowym Funduszu Zdrowia, ale też w urzędach wojewódzkich, w których są specjalne komórki zajmujące się sprawami związanymi z ochroną zdrowia. W administracji jest jednak wiele ofert adresowanych do osób z wykształceniem wyższym bez wskazywania kierunku. Warto więc je przeglądać we wszystkich urzędach. Co więcej, można też próbować zatrudnić się na stanowisku, na którym wystarczy wykształcenie średnie. W trakcie pracy pojawi się możliwość awansu na wyższe, na którym wymagane jest ukończenie studiów. Dlatego nic nie stoi na przeszkodzie, aby karierę urzędniczą rozpoczynać np. od stanowiska sekretarki. W samorządzie przyjmowane są na nie osoby z wykształceniem średnim. Nie muszą też mieć doświadczenia zawodowego.

Podstawa prawna

Załącznik nr 3 rozporządzenia Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz.U. nr 50, poz. 398 ze zm.).

Czy zatrudnienie w wojsku zależy od kierunku studiów

Nie dostałem się na wojskowe studia oficerskie. Chciałbym pracować w administracji państwowej, najlepiej jako żołnierz zawodowy. Czy oficerem może zostać tylko osoba po określonym kierunku?

NIE

Żołnierzem zawodowym może być obywatel Polski o nieposzlakowanej opinii, posiadający odpowiednie kwalifikacje oraz zdolność fizyczną i psychiczną do pełnienia służby. Osoby, które trafią do armii, mogą pełnić służbę stałą lub kontraktową. Stała jest zagwarantowana w korpusie podoficerów i oficerów, ale nie musi to być zasadą. W większości jednak przypadków osoba, która tam trafi, nie powinna się obawiać o swoją przyszłość. Nieco inaczej jest w korpusie szeregowych, w którym służba trwa do 12 lat, przy czym mogą oni zawsze starać się o awans do korpusu podoficerów lub oficerów. O ile do korpusu szeregowych mogą trafić osoby nawet po gimnazjum, to kandydaci do korpusu podoficerów muszą mieć ukończoną szkołę średnią (matura nie jest niezbędna). Z kolei do korpusu oficerów mogą trafić wyłącznie kandydaci z wykształceniem wyższym magisterskim. W tym ostatnim przypadku nie ma zastrzeżenia, że muszą to być określone kierunki.

Podstawa prawna

Art. 11 ustawy z 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1414 ze zm.).

Czy informatyk ma szansę na pracę w administracji

Zdecydowałem się na studia informatyczne, a po ich ukończeniu chciałbym pracować w administracji rządowej. Będę się specjalizował w zarządzaniu bazami danych. Czy po takim kierunku można znaleźć pracę w budżetówce?

TAK

Trzeba jednak mieć na względzie, że informatycy zatrudnieni w budżetówce zarabiają znacznie mniej od swoich kolegów w prywatnych firmach. Niezależnie od tego w każdym urzędzie jest zapotrzebowanie na osoby z wykształceniem informatycznym, a najbardziej potrzebni są zajmujący się zarządzaniem bazami danych. W dobie informatyzacji urzędów osoby z takim wykształceniem bez problemu znajdą pracę w administracji.

Podstawa prawna

Art. 13 ustawy z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1114).

Czy po pedagogice można trafić do urzędu

Zdecydowałam się na studia pedagogiczne, ale po odbyciu kilku praktyk w szkołach uznałam, że nie nadaję się do pracy z uczniami. Dlatego wolałabym stanowisko urzędnicze. Zastanawiam się, czy z moim wykształceniem mogę szukać pracy np. w urzędzie gminy. Czy o posadę urzędnika może się ubiegać niedoszły nauczyciel?

TAK

O pracę w urzędzie gminy może się ubiegać osoba, która ma obywatelstwo polskie. W przypadku zatrudnianych na podstawie umowy o pracę wymagane jest wykształcenie co najmniej średnie. Po studiach pedagogicznych można więc starać się o stanowisko urzędnicze pracownika samorządowego. Co więcej, osoby z wyższym wykształceniem mogą się ubiegać o stanowiska kierownicze. Kandydaci do pracy w gminie muszą mieć pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzystać w pełni z praw publicznych. Mogą przystąpić do otwartego i konkurencyjnego naboru. Wójt zobowiązany jest do zamieszczenia informacji o wolnym stanowisku wraz z wymaganiami wobec kandydata. Najlepiej, żeby były one podzielone na niezbędne i dodatkowe. Z ogłoszenia o naborze powinno wynikać, jakie zadania mają być mu powierzone. Jeśli kandydatów jest więcej, przeprowadzany jest pisemny test, a następnie z najlepszymi – rozmowa kwalifikacyjna. Jeśli jest to nabór np. do wydziału edukacji, to osoba z wykształceniem pedagogicznym ma duże szanse na to, że wygra konkurs. ©?

Podstawa prawna

Art. 6, art. 11–16 oraz 19 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1202 ze zm.).

Artur Radwan

artur.radwan@infor.pl

Polecamy w INFORRB

Jak zabezpieczyć interesy pracodawcy w umowie szkoleniowej

Jakie wynagrodzenie wlicza się do finalnego wynagrodzenia za pracę

Kiedy kandydat do pracy musi wyrazić zgodę na przetwarzanie jego danych osobowych

Przygotuj się do stosowania nowych przepisów!
Przygotuj się do stosowania nowych przepisów!

Poradnik prezentuje praktyczne wskazówki, w jaki sposób dostosować się do zmian w podatkach i wynagrodzeniach wprowadzanych nowelizacją Polskiego Ładu.

Tyko teraz książka + ebook w PREZENCIE
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Wynajem nieruchomości na cele mieszkaniowe a VAT
    Spór co do zakresu stosowania zwolnienia od VAT w odniesieniu do usług w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym sprawiał, że VAT zawarty w czynszu najmu płaconym przez gminę na rzecz wynajmującego, jako związany z wykonaniem usługi zwolnionej nie podlegał odliczeniu i był cenotwórczy dla finalnego korzystającego.
    Po podwyżkach kierowca miejskiego autobusu zarabia 4400 zł na rękę. Chciałby 6500 zł netto + premia
    W Krakowie kierowcy miejskich autobusów zarabiają na rękę 4–4,3 tys. zł, a po pół roku pracy mogą liczyć na więcej o ok. 400 zł netto.
    Odliczenie VAT przy organizacji niebiletowanych imprez kulturalnych
    Lato to ten okres roku, który sprzyja organizacji imprez plenerowych i promowaniu działalności kulturalnej. Jest to szczególnie istotne w 2022 r., w którym po dwóch latach ograniczeń związanych z pandemią COVID-19 działalność ta ma szansę powrócić w szerszym zakresie. Niestety, wiąże się to także z powrotem problemów, które istniały już przed pandemią, a wśród nich odliczeniem przez instytucje kultury VAT związanego z organizacją imprez niebiletowanych.
    Klasyfikacja budżetowa: część rozwojowa subwencji dla samorządów [rozporządzenie z 15 lipca 2022 r.]
    ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW z dnia 15 lipca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych - poz. 1571
    Artur Soboń sugeruje: podwyżki w sferze budżetowej w 2023 r. będą wyższe niż 7,8 proc.
    Będziemy rozmawiać ze stroną społeczną o podwyżce dla urzędników w 2023 r. Na dziś nie powiedziałbym, że ta podwyżka skończy się na 7,8 proc. – powiedział w czwartek wiceminister finansów Artur Soboń, pytany podwyżki w sferze budżetowej.
    Soboń: dodatki do pelletu, oleju opałowego i gazu nie będą wynosiły 3000 zł. Każdy dodatek będzie miał inną wartość.
    Jeśli mamy różne paliwa, to oczywiście musi być zróżnicowanie - mówił wiceminister finansów Artur Soboń, pytany, czy dodatki dla gospodarstw ogrzewających się innym paliwem niż węgiel będą zróżnicowane. Jak dodał, nie ma żadnych przesłanek, by mówić, że czeka Polskę recesja.
    Jak uniknąć kary za niezłożenie deklaracji do CEEB do 30 czerwca 2022 r.?
    Ustawowy termin złożenia deklaracji dotyczących źródeł ciepła i spalania do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB) minął 30 czerwca 2022 r. Ale zapominalscy właściciele lub zarządcy budynków mogą uniknąć kary.
    W 2023 r. chcemy 1000 zł podwyżki dla urzędnika, a nie 300 zł. Dlaczego tylko dyrektor ma mieć więcej o 1,5 tys. zł [Wywiad]
    Dla każdego urzędnika po 1 tys. zł od stycznia. Inaczej dojdzie do paraliżu państwa, bo ludzie lawinowo odchodzą, a w urzędach mamy po kilkadziesiąt wakatów. Niemal połowa ogłoszeń o naborach nie jest rozstrzygana, bo albo nikt się nie zgłasza, albo pojawia się osoba bez kwalifikacji.
    Kiedy mieszkańcy miast mogą otrzymać zwrot opłaty za śmieci?
    Opłaty śmieciowe do zwrotu; prokuratura zaleca samorządom stosowanie ordynacji podatkowej.
    Czy można przenieść decyzję o legalizacji samowoli budowlanej?
    Powszechna jest praktyka przenoszenia decyzji o legalizacji samowoli budowlanej na wniosek inwestora.
    Jakich błędów unikać w uchwałach o ułatwieniu handlu rolnikom?
    Od 1 stycznia 2022 r. samorządy zostały obciążone nowymi obowiązkami związanymi z ułatwieniami prowadzenia handlu w piątki i soboty przez rolników i ich domowników. Wiązało się to m.in. z podjęciem stosownych uchwał - w tym określających zasady prowadzenia takiego handlu.
    Czy gmina może pozyskać dane osobowe na temat ilości zużytej wody przez mieszkańca?
    Czy przedsiębiorstwo wodociągowe może udostępnić gminie dane osobowe na temat ilości zużytej wody przez mieszkańca?
    Ustawa o wynagrodzeniach w ochronie zdrowia - na czym polega nowelizacja przepisów?
    Ostatnia nowelizacja ustawy o wynagrodzeniach w ochronie zdrowia m.in. istotnie podwyższyła wskaźniki służące ustalaniu tych minimalnych wynagrodzeń.
    Morawiecki: 4 mld zł dla 1300 gmin w ramach programu dla terenów popegeerowskich
    Ponad 1300 gmin skorzysta na Programie Inwestycji Strategicznych dla terenów popegeerowskich. 4 mld złotych zostaną przeznaczone na wsparcie 1871 inwestycji na tych terenach.
    Pensja brutto 5500 zł, to netto 5078,81 zł z dopłatą 1000 zł do urlopu z ZFŚS
    Pytanie: Pensja brutto 5500 zł. Pracownik dostał dopłatę 1000 zł z ZFŚS do wypoczynku. Ile otrzyma pensji netto?
    Zakwaterowanie uchodźców a zwolnienie z podatku od nieruchomości
    Czasem, w którym wzrasta w gminach zainteresowanie tematyką podatków i opłat lokalnych, jest zazwyczaj przełom trzeciego i czwartego kwartału roku. Wówczas muszą one zdecydować, czy kierując się wzrostem stawek maksymalnych podatków i opłat lokalnych, podejmą nowe uchwały podatkowe na kolejny rok, a także, czy zdecydują się na wprowadzenie na swoim terenie fakultatywnych opłat albo nowych zwolnień przedmiotowych.
    Ewidencja księgowa gruntów w użytkowaniu wieczystym
    Jakie zastosować konto bilansowe lub pozabilansowe dla gruntów w użytkowaniu wieczystym, od których jednostka samorządu terytorialnego płaci do starostwa opłaty roczne?
    Wzory na obliczenie pensji netto z wynagrodzenia brutto [5 kroków. Przykład]
    Artykuł przedstawia ogólny wzór obliczania pensji netto z wynagrodzenia brutto wraz z przykładem zastosowania algorytmu obliczeń. Obliczeń dokonujemy w 5 krokach.
    Czy gmina może ustalić opłatę za eksploatację cmentarza?
    Czy wójt (burmistrz, prezydent miasta) w zarządzeniu w sprawie wysokości opłat za usługi cmentarne pobierane na terenie gminy (miasta) może ustalić opłaty "za eksploatację cmentarza" - m.in. przy pochówku, ekshumacji zwłok oraz przy pracach kamieniarskich dotyczących nagrobka?
    3800 brutto i nagroda jubileuszowa, to 5428,91 netto od 1 lipca 2022 r. [42 przykłady]
    Lista płac, gdy pracownik otrzymał nagrodę jubileuszową - to przykład nr 32 z poradnika Wydawnictwa Infor o przeliczaniu wynagrodzeń z brutto na netto od 1 lipca 2022 r. Pozostałe przykłady w poradniku.
    Jakie są zasady stosowania pełnomocnictw do sprawowania zarządu mieniem gminy
    Pytanie: Co zrobić w następującej sytuacji. Wójt gminy nie udzielił kierownikom podległych jednostek budżetowych (szkół, ośrodka pomocy społecznej) i samorządowych zakładów budżetowych (zakładu gospodarki komunalnej, zakładu gospodarki mieszkaniowej) pełnomocnictw do sprawowania zarządu mieniem gminy, w które wyposażono te jednostki organizacyjne. Kierownicy jednostek działali mimo to, zawierając umowy związane z bieżącym prowadzeniem działalności statutowej swoich jednostek - w tym dotyczące zbywania, nabywania, wynajmowania i wydzierżawiania składników mienia komunalnego.
    Zwrot opłaty za zezwolenie na sprzedaż alkoholu w przypadku likwidacji sklepu
    Pytanie: Czy przedsiębiorcy, który uiścił w styczniu I ratę za zezwolenie na sprzedaż alkoholu w sklepie, przysługuje zwrot części środków, jeśli w marcu złożył rezygnację z korzystania z zezwolenia? Powodem rezygnacji była likwidacja sklepu.
    Jak obliczyć podatek od deszczu [przykład obliczeń, wzór]
    Sposób obliczania tzw. podatku od deszczu reguluje art. 272 ust. 8 Prawa wodnego. Wysokość tej opłaty gmina ustala jako iloczyn jednostkowej stawki opłaty wyrażonej w m2 x wielkość utraconej powierzchni biologicznie czynnej wyrażonej w m2 oraz czasu wyrażonego w latach.
    Wyliczenia MF wysokości PIT za 2022 r. i 2021 r. dla 100 pensji brutto według zasad od 1 lipca 2022 r.
    Wyliczenia MF: Pracownik z pensją brutto 3200 zł zapłaci mniejszy PIT za 2022 r. o 2014 zł. Dla pensji 12 000 zł brutto zmniejszenie PIT wyniesie 5068 zł. Dla pensji 50 000 zł brutto miesięcznie podwyżka rocznego PIT za 2022 r. to 29 039 zł.
    Od pensji 3700 - 3800 zł brutto podatnik zł zapłaci niższy PIT o 1871 zł - 1843 zł [obliczenia MF od 1 lipca 2022 r.]
    Pracownik z pensją 3700 zł brutto zapłaci w 2022 r. mniejszy podatek PIT o 1871 zł. Pracownik z pensją 3800 zł brutto zapłaci mniejszy podatek o 1843 zł.