REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W każdym z województw tylko jeden urząd celno-skarbowy

Subskrybuj nas na Youtube
W każdym z województw tylko jeden urząd celno-skarbowy
W każdym z województw tylko jeden urząd celno-skarbowy

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem celników decyzja podjęta przez Ministerstwo Finansów (w związku z reformą administracji skarbowej) o zlokalizowaniu tylko jednego urzędu celno-skarbowego w jednym województwie jest błędem. Według nich w wielu województwach powinny funkcjonować co najmniej dwa urzędy celno-skarbowe.

Celnicy ze Związku Zawodowego Celnicy PL napisali w przesłanym PAP liście otwartym do parlamentarzystów, samorządowców i polityków, że opinię publiczną w wielu województwach elektryzują nagłe zmiany decyzji ministerstwa finansów w sprawie siedzib urzędów celno-skarbowych (UCS).

REKLAMA

"Z dnia na dzień MF zmieniło np. decyzję w sprawie siedziby UCS z Przemyśla na Rzeszów, po czym znów odwrotnie. Podobna sytuacja jest w wielu innych miejscach, np. urzędu celno-skarbowego ma być pozbawiony Lublin i kilka innych miast wojewódzkich. Wiele ośrodków, z racji strategicznego usytuowania (np. zewnętrzna granica UE, porty, inne powody) także ma być ich pozbawiona, jak np. Elbląg, Koszalin" - piszą związkowcy.

Ich zdaniem, decyzja resortu finansów o zlokalizowaniu tylko jednego urzędu celno-skarbowego w jednym województwie jest błędem, "gdyż nie została poparta żadną analizą i jest jedynie widzimisię resortu". Według nich w wielu województwach powinny funkcjonować co najmniej dwa urzędy celno-skarbowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Trwanie MF przy swojej decyzji i finalnie zapisanie w rozporządzeniu jednego urzędu celno-skarbowego w województwie będzie także ze szkodą dla ściągalności podatków" - wskazano w liście. Dodano, że urzędy te będą orzekać w pierwszej i drugiej instancji, będą tam załatwiane sprawy podatników, co dla wielu z nich będzie oznaczało konieczność podróżowania nawet 250 kilometrów.

Biuro prasowe Ministerstwa Finansów poinformowało, że zgodnie z ustawą wprowadzającą ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej, izby skarbowe od 2 grudnia 2016 r. stały się izbami administracji skarbowej. Wyjaśniono, że ich siedziby znajdują się w miastach będących dotychczas siedzibami izb skarbowych, tj. w miastach wojewódzkich (w przypadku województwa podkarpackiego – w Rzeszowie).

"W odniesieniu do urzędów celno-skarbowych przyjęto natomiast generalną zasadę, zgodnie z którą siedziby tych jednostek będą zlokalizowane w miastach będących aktualnie siedzibami izb celnych (w przypadku województwa podkarpackiego – w Przemyślu). Założenia te znalazły swoje odzwierciedlenie w projekcie rozporządzenia MF w sprawie terytorialnego zasięgu działania oraz siedzib dyrektorów izb administracji skarbowej, naczelników urzędów skarbowych i naczelników urzędów celno-skarbowych oraz siedziby dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, który został skierowany do uzgodnień wewnątrzresortowych" - poinformowano.

Polecamy: Poradnik Rachunkowości Budżetowej

MF dodało, że w przypadku województwa podkarpackiego projekt przewiduje, iż siedzibą urzędu celno-skarbowego będzie Przemyśl (siedziba obecnej Izby Celnej).

Założenia nowej struktury organizacyjnej KAS przewidują, co do zasady, że od 1 marca 2017 r. w ramach izb administracji skarbowej połączone zostaną procesy realizowane obecnie w izbach celnych oraz w urzędach kontroli skarbowej. Z kolei w ramach urzędu celno-skarbowego skonsolidowane zostaną zadania kontrolne wykonywane obecnie przez urzędy kontroli skarbowej i urzędy celne.

"Przekształcenia, które będą dotyczyły Urzędu Celnego w Rzeszowie nie oznaczają jednak likwidacji w tym mieście infrastruktury wykorzystywanej przez Służbę Celną i Kontrolę Skarbową" - zapewnia MF.

Obecnie w Polsce działa 16 Izb Celnych: w Białej Podlaskiej, Białymstoku, Gdyni, Katowicach, Kielcach, Krakowie, Łodzi, Olsztynie, Opolu, Poznaniu, Przemyślu, Rzepinie, Szczecinie, Toruniu, Warszawie i Wrocławiu. Poza tym mamy 45 urzędów celnych, i 143 oddziałów celnych. (PAP)

mmu/ dym/

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak specjaliści od finansów i rachunkowości w skali europejskiej oceniają warunki pracy w swojej branży? Jakie są i jakie będą trendy w tym zakresie?

Świat przyśpieszył, a wraz z nim przyśpieszyły zmiany na rynku pracy. Pandemia gwałtownie wprowadziła zdalny i hybrydowy model pracy do firm, turbulencje geopolityczne i ekonomiczne zachwiały poczuciem bezpieczeństwa i przewidywalności, a zmiany klimatyczne oraz rozwój technologii wpływają na rynek pracy w tempie wykładniczym.

Skrócony czas pracy – pilotaż również w samorządach

Jednostka samorządu terytorialnego może złożyć jako realizator tylko jeden wniosek dla wybranej jednostki podległej, w której będzie testowany model skróconego czasu pracy. Tak wynika z wyjaśnień Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Ograniczenia budżetowe powodem odmowy przyznania dofinansowania z PFRON

Samorządy odmawiają przyznania dofinansowania z PFRON do turnusów rehabilitacyjnych pomimo spełniania wymaganych kryteriów. Powodem jest brak środków. Czy powiat może uzyskać dodatkowe środki w przypadku wyczerpania przyznanego limitu? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiada na ważną interpelację.

Kiedy nie przysługuje odprawa emerytalna?

Komu pracodawca wypłaca odprawę emerytalną? Czy ma do niej prawo osoba zatrudniona w jednostce na pół etatu? Kiedy odprawa nie przysługuje?

REKLAMA

Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

REKLAMA