REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Program Wieloletni „Senior +” na lata 2015-2020 - informacje

Subskrybuj nas na Youtube
Program Wieloletni „Senior +” na lata 2015-2020 - informacje./ fot. Fotolia
Program Wieloletni „Senior +” na lata 2015-2020 - informacje./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej opublikowało odpowiedzi na najważniejsze pytania dotyczące Programu Wieloletniego "Senior +" na lata 2015 - 2020.
  • Czy obiekt/placówka może stanowić własność organizacji pozarządowej - Partnera projektu?

W programie największy nacisk kładziony jest na trwałość realizowanego projektu. Odpowiedzialność za projekt spoczywa na Jednostce Samorządu Terytorialnego (JST). Jeżeli jednostka uzna, że organizacja partnerska daje rękojmię trwałości projektu, wtedy nieruchomość może stanowić jej własność. Zależne jest to od decyzji JST. Nieruchomość może być również przedmiotem długoterminowej dzierżawy na rzecz JST. Nie został sprecyzowany czas, który dzierżawa musi obejmować, jednakże musi on dawać rękojmię zachowania trwałości projektu.

REKLAMA

  • Czy odpłatność seniora za uczestnictwo w zajęciach prowadzonych w placówce „Senior +” jest obowiązkowa? Czy gmina sama będzie ustalać opłaty za pobyt w placówce, czy będzie ona odgórnie np. przez wojewodę ustalona – art. 97 ust. 1 i 5 ustawy o pomocy społecznej? Czy senior korzystający sporadycznie z placówki będzie płacił tyle samo, co senior przychodzący tam codziennie?

Decyzja o wysokości odpłatności za uczestnictwo seniorów w zajęciach prowadzonych w placówce  „Senior +” leży w gestii jednostki samorządu terytorialnego, która określa wysokość opłaty w uchwale.

  • Czy w tej edycji istnieje możliwość tworzenia klubów?

W ramach Programu w edycji 2017 podmioty uprawnione mogą ubiegać się o uzyskanie środków finansowych przeznaczonych na utworzenie i wyposażenie Klubu „Senior +”.

Zobacz: Kadry i płace

  • Czy z dotacji mogą być finansowane koszty dowozu uczestników do placówki „Senior +”?

Zgodnie z Programem koszty dowozu uczestników musi ponosić jednostka samorządu terytorialnego – nie mogą być finansowane z dotacji. Zapewnienie beneficjentom dojazdu do placówki „Senior +” znajduje się w gestii samorządu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Czy obecnie istniejące Dzienne Domy Pobytu mogą ubiegać się o dofinansowanie swojej działalności w ramach Programu „Senior +”?

Program „Senior+” co do zasady nastawiony jest na tworzenie nowych ośrodków. Aby otrzymać dotację na bieżącą działalność konieczne jest najpierw utworzenie placówki „Senior +”. Obecnie istniejące placówki utworzone poza Programem mogą przekształcić się w placówki „Senior+” pod warunkiem, że rozpoczną swoją działalność jako Dzienne Domy „Senior+”. Przekształcenie może nastąpić w formie uchwały intencyjnej.

  • Czy Dzienny Dom „Senior +”  oraz Klub „Senior +” mają stanowić oddzielne obiekty, czy mogą zostać utworzone w wydzielonych pomieszczeniach?

Placówka „Senior +” może zostać utworzona w wydzielonych pomieszczeniach budynku, który jest siedzibą również innych podmiotów. Najważniejsze jest tutaj spełnienie przez wydzielone pomieszczenia kryteriów lokalowych, wyznaczonych przez Program „Senior +” dla mającej powstać placówki. Można także wyodrębnić pomieszczenia w obecnie funkcjonującej placówce np.: Dziennym Domu Pobytu. Jedna placówka nie może być rozdzielona na kilka budynków. Placówka „Senior +” musi znajdować się obrębie jednego budynku.

  • Jaką liczbą miejsc powinien dysponować Klub „Senior+”?

Program nie określa minimalnej ani maksymalnej liczby miejsc w placówce „Senior +”.

  • Czy Dzienny Dom „Senior+” może działać w ramach ośrodka pomocy społecznej? Czy  istniejące domy dziennego pobytu, które funkcjonują już w ramach OPS, czy mogą  uzyskać dofinansowanie jako Dzienne Domy „Senior+”?

Obecnie istniejące placówki mogą przekształcić się w Dzienne Domy „Senior+” pod warunkiem, że przestaną funkcjonować jako np.: Dzienne Domy Pobytu i rozpoczną swoją działalność jako Dzienne Domy „Senior+”. Przekształcenie może nastąpić w formie uchwały intencyjnej.Dzienny Dom „Senior +” może działać w strukturze Miejskich Ośrodków Pomocy, Gminnych Ośrodków Pomocy czy też Ośrodków Pomocy Społecznej.

  • Ile godzin dziennie/tygodniowo powinna być czynna placówka „Senior+”?

Dzienny Dom „Senior +” powinien zapewniać 8-godzinną ofertę usług w dniach od poniedziałku do piątku. Klub „Senior+” powinien funkcjonować w wymiarze czasu odpowiednim do potrzeb uczestników. Program nie określa minimalnej liczby godzin, w których powinien funkcjonować Klub „Senior +”.

  • Ilu opiekunów należy zatrudnić w Klubie „Senior +”?

Minimalny standard zatrudnienia w Klubie „Senior +” to jeden pracownik oraz specjalista w pożądanym zakresie zatrudniony w wymiarze czasu odpowiednim do potrzeb placówki.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ograniczenia budżetowe powodem odmowy przyznania dofinansowania z PFRON

Samorządy odmawiają przyznania dofinansowania z PFRON do turnusów rehabilitacyjnych pomimo spełniania wymaganych kryteriów. Powodem jest brak środków. Czy powiat może uzyskać dodatkowe środki w przypadku wyczerpania przyznanego limitu? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiada na ważną interpelację.

Kiedy nie przysługuje odprawa emerytalna?

Komu pracodawca wypłaca odprawę emerytalną? Czy ma do niej prawo osoba zatrudniona w jednostce na pół etatu? Kiedy odprawa nie przysługuje?

Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

REKLAMA

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

REKLAMA

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA