REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Program Wieloletni „Senior +” na lata 2015-2020 - informacje

Subskrybuj nas na Youtube
Program Wieloletni „Senior +” na lata 2015-2020 - informacje./ fot. Fotolia
Program Wieloletni „Senior +” na lata 2015-2020 - informacje./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej opublikowało odpowiedzi na najważniejsze pytania dotyczące Programu Wieloletniego "Senior +" na lata 2015 - 2020.
  • Czy obiekt/placówka może stanowić własność organizacji pozarządowej - Partnera projektu?

W programie największy nacisk kładziony jest na trwałość realizowanego projektu. Odpowiedzialność za projekt spoczywa na Jednostce Samorządu Terytorialnego (JST). Jeżeli jednostka uzna, że organizacja partnerska daje rękojmię trwałości projektu, wtedy nieruchomość może stanowić jej własność. Zależne jest to od decyzji JST. Nieruchomość może być również przedmiotem długoterminowej dzierżawy na rzecz JST. Nie został sprecyzowany czas, który dzierżawa musi obejmować, jednakże musi on dawać rękojmię zachowania trwałości projektu.

REKLAMA

REKLAMA

  • Czy odpłatność seniora za uczestnictwo w zajęciach prowadzonych w placówce „Senior +” jest obowiązkowa? Czy gmina sama będzie ustalać opłaty za pobyt w placówce, czy będzie ona odgórnie np. przez wojewodę ustalona – art. 97 ust. 1 i 5 ustawy o pomocy społecznej? Czy senior korzystający sporadycznie z placówki będzie płacił tyle samo, co senior przychodzący tam codziennie?

Decyzja o wysokości odpłatności za uczestnictwo seniorów w zajęciach prowadzonych w placówce  „Senior +” leży w gestii jednostki samorządu terytorialnego, która określa wysokość opłaty w uchwale.

  • Czy w tej edycji istnieje możliwość tworzenia klubów?

W ramach Programu w edycji 2017 podmioty uprawnione mogą ubiegać się o uzyskanie środków finansowych przeznaczonych na utworzenie i wyposażenie Klubu „Senior +”.

Zobacz: Kadry i płace

REKLAMA

  • Czy z dotacji mogą być finansowane koszty dowozu uczestników do placówki „Senior +”?

Zgodnie z Programem koszty dowozu uczestników musi ponosić jednostka samorządu terytorialnego – nie mogą być finansowane z dotacji. Zapewnienie beneficjentom dojazdu do placówki „Senior +” znajduje się w gestii samorządu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Czy obecnie istniejące Dzienne Domy Pobytu mogą ubiegać się o dofinansowanie swojej działalności w ramach Programu „Senior +”?

Program „Senior+” co do zasady nastawiony jest na tworzenie nowych ośrodków. Aby otrzymać dotację na bieżącą działalność konieczne jest najpierw utworzenie placówki „Senior +”. Obecnie istniejące placówki utworzone poza Programem mogą przekształcić się w placówki „Senior+” pod warunkiem, że rozpoczną swoją działalność jako Dzienne Domy „Senior+”. Przekształcenie może nastąpić w formie uchwały intencyjnej.

  • Czy Dzienny Dom „Senior +”  oraz Klub „Senior +” mają stanowić oddzielne obiekty, czy mogą zostać utworzone w wydzielonych pomieszczeniach?

Placówka „Senior +” może zostać utworzona w wydzielonych pomieszczeniach budynku, który jest siedzibą również innych podmiotów. Najważniejsze jest tutaj spełnienie przez wydzielone pomieszczenia kryteriów lokalowych, wyznaczonych przez Program „Senior +” dla mającej powstać placówki. Można także wyodrębnić pomieszczenia w obecnie funkcjonującej placówce np.: Dziennym Domu Pobytu. Jedna placówka nie może być rozdzielona na kilka budynków. Placówka „Senior +” musi znajdować się obrębie jednego budynku.

  • Jaką liczbą miejsc powinien dysponować Klub „Senior+”?

Program nie określa minimalnej ani maksymalnej liczby miejsc w placówce „Senior +”.

  • Czy Dzienny Dom „Senior+” może działać w ramach ośrodka pomocy społecznej? Czy  istniejące domy dziennego pobytu, które funkcjonują już w ramach OPS, czy mogą  uzyskać dofinansowanie jako Dzienne Domy „Senior+”?

Obecnie istniejące placówki mogą przekształcić się w Dzienne Domy „Senior+” pod warunkiem, że przestaną funkcjonować jako np.: Dzienne Domy Pobytu i rozpoczną swoją działalność jako Dzienne Domy „Senior+”. Przekształcenie może nastąpić w formie uchwały intencyjnej.Dzienny Dom „Senior +” może działać w strukturze Miejskich Ośrodków Pomocy, Gminnych Ośrodków Pomocy czy też Ośrodków Pomocy Społecznej.

  • Ile godzin dziennie/tygodniowo powinna być czynna placówka „Senior+”?

Dzienny Dom „Senior +” powinien zapewniać 8-godzinną ofertę usług w dniach od poniedziałku do piątku. Klub „Senior+” powinien funkcjonować w wymiarze czasu odpowiednim do potrzeb uczestników. Program nie określa minimalnej liczby godzin, w których powinien funkcjonować Klub „Senior +”.

  • Ilu opiekunów należy zatrudnić w Klubie „Senior +”?

Minimalny standard zatrudnienia w Klubie „Senior +” to jeden pracownik oraz specjalista w pożądanym zakresie zatrudniony w wymiarze czasu odpowiednim do potrzeb placówki.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uchwała w sprawie podatku od nieruchomości na 2026 rok. RIO przypomina o zmianach

W związku z pismem z Ministerstwa Finansów dotyczącym weryfikacji gminnych uchwał podatkowych Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przypomina o konieczności analizy podejmowanych na 2026 rok uchwał w sprawie stawek podatku od nieruchomości oraz zwolnień w podatku od nieruchomości. Ma to związek z nową definicją budowli.

Dodatek specjalny dla pracowników samorządowych [Wyjaśnienia RIO]

Dodatek specjalny może zostać przyznany pracownikowi wyłącznie na czas nie dłuższy niż istnieją okoliczności uzasadniających jego wypłatę – wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku. Jeśli podstawa wypłaty ustała w trakcie miesiąca należy proporcjonalnie zmniejszyć wysokość dodatku.

10 listopada 2025 r. dniem wolnym od pracy w wielu urzędach w Polsce

W tym roku Wszystkich Świętych wypada w sobotę. Pracownicy odbiorą sobie zatem dzień wolny w innym terminie. Dla służby cywilnej będzie to 10 listopada 2025 r. Podobną decyzję podjęło też wiele innych urzędów w kraju.

Odpowiedzialność karna, cywilna i karnoskarbowa księgowego – jak się zabezpieczyć?

Zawód księgowego od dawna przestał być jedynie „techniczną obsługą faktur”. Współczesny księgowy pełni rolę doradcy, kontrolera i pośrednio strażnika bezpieczeństwa finansowego przedsiębiorstwa. Ta odpowiedzialność pociąga jednak za sobą również ryzyko prawne.

REKLAMA

Ministerstwo Finansów: Podatek od ekwiwalentu dla strażaków OSP. I zwolnienie z tego podatku

Wolne od podatku PIT są przychody członków Ochotniczych Straży Pożarnych, uzyskane z tytułu uczestnictwa w szkoleniach, ćwiczeniach i działaniach ratowniczych – wynika z wyjaśnień Ministerstwa Finansów i Gospodarki. Opodatkowaniu podlega natomiast ekwiwalent wypłacany za realizację innych zadań wynikających z ustawy o OSP.

Kawa z INFORLEX. KSeF w JST i jednostkach podległych - prawda i mity

KSeF w JST i jednostkach podległych - prawda i mity – zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu Kawa z INFORLEX.

Polskie firmy w obliczu JPK_ST obowiązującego od 1 stycznia 2026 r.

W dobie rosnących kosztów prowadzenia działalności i przyspieszającej cyfryzacji rozliczeń podatkowych, coraz więcej przedsiębiorców szuka oszczędności i spokoju operacyjnego. Od 1 stycznia 2026 r. wchodzi w życie nowy obowiązek: JPK_KR_ST – elektroniczna ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych dla podatników CIT (księgi handlowe) oraz ewidencja przychodów (EWP) dla Podatników PIT na PKPiR. To prawdziwa zmiana systemowa, ponieważ po raz pierwszy fiskus zyska wgląd w pełną strukturę majątku firm w formie ujednoliconego pliku JPK.

Nawet 3 mln zł na opiekę wytchnieniową. Nabór wniosków [pieniądze dla gmin]

Trwa nabór wniosków w programie „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2026. Maksymalna kwota dofinansowania dla jednej gminy lub powiatu nie może przekroczyć 3 mln zł.

REKLAMA

Finansowanie zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną [Pismo KRRIO]

Czy przepisy dopuszczają sfinansowanie z rezerwy celowej na zarządzanie kryzysowe tegorocznych zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną? Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych odniosła się do istniejących wątpliwości w tym zakresie.

Będą dodatki dla asystentów rodziny. Do 2400 zł w 2025 roku

Rząd będzie kontynuował dofinansowanie asystentów rodziny. 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia rządowego programu wspierania rodziny „Asystent rodziny w 2025 r.”, przedłożoną przez Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

REKLAMA