REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy potrzebna jest ustawa o jawności życia publicznego?

Czy potrzebna jest ustawa o jawności życia publicznego?/ fot. Fotolia
Czy potrzebna jest ustawa o jawności życia publicznego?/ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Eksperci Konfederacji Lewiatan komentują ustawę o jawności życia publicznego. Czy jest ona w ogóle potrzebna?

Projekt nowej ustawy o jawności życia publicznego przewiduje obowiązek przygotowania i stosowania wewnętrznych procedur antykorupcyjnych w jednostkach sektora publicznego oraz w co najmniej średnich przedsiębiorstwach.

REKLAMA

Komentuje dr Beata Gessel-Kalinowska vel Kalisz, ekspert Konfederacji Lewiatan, senior partner Kancelarii GESSEL.

Korupcja niszczy konkurencyjność podmiotów gospodarczych. Cześć przestępstw korupcyjnych jest dokonywana w imieniu i na rzecz przedsiębiorców. Niemniej jednak proponowane rozwiązania budzą wiele wątpliwości.

Zakres planowanej regulacji jest olbrzymi. Średnim przedsiębiorcą jest firma, która ma więcej niż 50 pracowników, a roczny obrót lub sumę bilansową powyżej 10 milionów euro. Szacuje się , że firm będących co najmniej średnim przedsiębiorcą jest w Polsce ok. 20 000.
Czynem podlegającym sankcji nie jest sama korupcja, ale brak stosownych procedur antykorupcyjnych lub jeśli UOKIK uzna, że procedury są pozorne lub nieskuteczne. Sankcja za brak procedur jest więc bardzo dotkliwa. Jeżeli osobie działającej w imieniu lub na rzecz danej firmy prokurator postawi zarzut antykorupcyjny, to na tę firmę prezes UOKiK na wniosek i po kontroli przeprowadzonej przez CBA będzie mógł nałożyć karę do 10 milionów zł - dodatkowo dana firma będzie wykluczona z zamówień publicznych na okres 5 lat.

Zobacz: ZUS

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Obecny porządek prawny już penalizuje korupcję. Aktualnie spółki mogą ponosić finansową odpowiedzialność za te przestępstwa na podstawie ustawy o odpowiedzialności karnej podmiotów zbiorowych. Podstawową przesłanką odpowiedzialności na podstawie tej ustawy jest prawomocne stwierdzenie popełnienia przestępstwa przez osobę działającą w imieniu lub na rzecz danej firmy. Nowa regulacja nie uchyli wspomnianej ustawy o odpowiedzialności karnej podmiotów zbiorowych, lecz wprowadzi dodatkowe obowiązki i sankcje.

Odpowiedzialność przedsiębiorców ma pojawić się dużo wcześniej, zdecydowanie przed prawomocnym skazaniem danej osoby - już na etapie postawienia zarzutów prokuratorskich czyli w sytuacji, w której w świetle prawa karnego osoba będąca adresatem zarzutów jest niewinna. Przesłanką odpowiedzialności danej firmy będzie po prostu brak odpowiednich wewnętrznych procedur antykorupcyjnych. Samo posiadanie tych procedur także nie wystarczy - jeżeli procedury okażą się nieskuteczne lub pozorne odpowiedzialność może również się zaktualizować. 

Zakres przewidzianych procedur antykorupcyjnych daleki jest od jednoznaczności - generalnie mają to być środki organizacyjne, kadrowe i techniczne mające na celu przeciwdziałanie tworzeniu otoczenia sprzyjającego popełnianiu przestępstw korupcyjnych.

Nasza kancelaria wdrażała takie procedury u wielu przedsiębiorców, co było konsekwencją działania wspomnianych przepisów o odpowiedzialności karnej podmiotów zbiorowych. Tak więc sama idea nie jest nowa. Nowością są jednak kuriozalne przesłanki odpowiedzialności i nieodpowiednie do czynu wysokie sankcje.

Podsumowując, nowa ustawa jest wyrazem swoistego signum temporis - wiary ustawodawcy (należy uczciwie dodać - nie tylko polskiego), że posiadanie w danej firmie formalnych procedur dotyczących określonych negatywnie ocenianych zjawisk (jak korupcja) stanowi właściwe lekarstwo przeciwko tym patologiom, a brak tych procedur jest dotkliwie penalizowany.

Ponadto, coraz częściej w różnych jurysdykcjach posiadanie odpowiednich wewnętrznych procedur, jak właśnie polityk antykorupcyjnych czy szerzej systemów compliance, stanowi wymóg udziału w większych przetargach lub kontraktach. Co więcej, okazuje się, że firmy posiadające takie procedury uzyskują wyższe ratingi oraz niższe koszty finansowania. Świat idzie w tym kierunku. Polska jak widać też. Jakie będą skutki nowych regulacji w naszym kraju, czas pokaże.

Na tę chwilę pewne jest natomiast jedno - zarządy i menedżerowie około 20 000 polskich firm staną wkrótce przed koniecznością opracowania, wdrożenia i stosowania wewnętrznych procedur antykorupcyjnych. Ustawa nie przewiduje w tym zakresie wyjątków, a potencjalne sankcje są bardzo surowe. My jako kancelaria GESSEL możemy się w pewnym sensie cieszyć: jesteśmy przygotowani do służenia naszym klientom profesjonalnym wsparciem w tym zakresie.

Konfederacja Lewiatan

Źródło: Konfederacja Lewiatan

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Umowa o pracę na okres próbny i umowa o pracę na czas określony 2025 r. Na jaki czas mogą zostać zawarte?

Umowa o pracę na okres próbny i umowa o pracę na czas określony 2025 r. Na jaki czas mogą zostać zawarte? Jakie są ograniczenia? Kiedy umowa o pracę na czas określony przekształca się w umowę o pracę na czas nieokreślony?

Limit 10 000 zł. Rejestr antykorupcyjny w gminach tylko dla poważniejszych nadużyć? [propozycja MF]

Rząd podtrzymuje plany wprowadzenia od 1 stycznia 2026 r. rejestru umów zawieranych w samorządach. Ma to dać efekt przejrzystości spraw finansowych w gminach. Istotną zmianą jest rozważane przez MG limitu 10 000 zł - tylko umowy powyżej tej wartości byłyby ujawniane w rejestrze.

800+ do zmiany? Ekonomista wskazuje co warto zrobić [WYWIAD]

Polska wydaje 136 mld zł na bezpośrednie świadczenia pieniężne. Płacimy coraz wyższe odsetki od długu publicznego, mamy za mało inwestycji. Gość Infor.pl, Prof. Paweł Wojciechowski proponuje, by program Rodzina 800+ zastąpić świadczeniem wspierającym rodziny o najniższym statusie materialnym.

Dzień wolny na badania lekarskie 2025 r. i 2026 r.

Dzień wolny na badania lekarskie 2025 r. i 2026 r. Kto podlega wstępnym badaniom lekarskim? Kiedy należy wykonać kontrolne badania lekarskie? Po jakim czasie pracodawca wysyła na okresowe badania lekarskie?

REKLAMA

Czy wynagrodzenie minimalne jest równe wynagrodzeniu zasadniczemu?

Czy wynagrodzenie minimalne za pracę jest równe wynagrodzeniu zasadniczemu? Czym jest minimalne wynagrodzenie za pracę i ile wynosi od 1 stycznia 2025 r.? Co składa się na minimalne wynagrodzenie za pracę?

Jak obliczyć ekwiwalent za niewykorzystany urlop? RIO wyjaśnia

Ekwiwalent za niewykorzystany urlop. Współczynnik służący do ustalenia ekwiwalentu za jeden dzień niewykorzystanego urlopu wypoczynkowego należy ustalać odrębnie w każdym roku kalendarzowym - tak wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie.

Dodatkowe wynagrodzenie roczne dla pracowników jednostek sfery budżetowej (trzynastka). Jak obliczyć? Komu przysługuje?

Dodatkowe wynagrodzenie roczne dla pracowników jednostek sfery budżetowej (trzynastka). Jak obliczyć? Ile wynosi? Komu przysługuje? Jakie warunki trzeba spełniać, by uzyskać dodatkowe roczne wynagrodzenie w pełnej wysokości?

Podróż służbowa zagraniczna w 2025 r. : diety, potrącenia, nocleg

Podróż służbowa zagraniczna w 2025 r. Jaka jest wysokość diety za dobę podróży zagranicznej oraz limit na nocleg w poszczególnych państwach? Co można potrącić z diety w trakcie podróży służbowej zagranicznej? Jak rozliczyć nocleg?

REKLAMA

Jak wyliczyć dodatek za pracę w porze nocnej w 2025 r.?

Dodatek za pracę w porze nocnej jest dodatkiem przysługującym – jak sama nazwa wskazuje – osobom, które wykonują swoją pracę w godzinach nocnych. Jak wyliczyć dodatek za pracę w porze nocnej w 2025 r.?

Zasiłek chorobowy 2025 r.: prawo do pobierania, wysokość zasiłku, podstawa wymiaru zasiłku

Zasiłek chorobowy: prawo do pobierania, wysokość zasiłku, podstawa wymiaru zasiłku. Na wstępie warto wspomnieć, ze zasiłek chorobowy z ubezpieczenia chorobowego można otrzymać w przypadku, gdy jest się objętym dobrowolnym lub obowiązkowym ubezpieczeniem chorobowym. Jak obliczyć podstawę wymiaru zasiłku chorobowego?

REKLAMA