Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w ustawie o samorządzie gminnym już w 2018?

Zmiany w ustawie o samorządzie gminnym już w 2018?/ fot. Fotolia
Zmiany w ustawie o samorządzie gminnym już w 2018?/ fot. Fotolia
Fotolia
Projekt nowelizacji ustawy o samorządzie gminnym regulować ma sytuację prawną gmin, których granice ulegają zmianie. Ponadto w końcu rozstrzygnięta ma zostać kwestia obowiązywania aktów prawa miejscowego po zmianie granicy.

Zasadniczy podział terytorialny kraju nie ma charakteru niezmiennego. Przeciwnie, co roku, dokonywane są jego mniej lub bardziej znaczące korekty. Z ostatnich wyliczeń dokonanych przez resort spraw wewnętrznych i administracji wynika, że w ciągu ostatnich 10 lat granice gmin i miast zmieniały się ponad 70 razy.

Mimo że korekty na mapie administracyjnej Polski dokonywane są regularnie od początku reaktywacji samorządu terytorialnego, skutki prawne tych zmian nie zostały dotąd wprost określone w przepisach prawa. Ich brak rodzi szereg wątpliwości prawnych w praktyce funkcjonowania gmin po dokonanych zmianach terytorialnych i bywa przedmiotem licznych sporów. 

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Projektowane zmiany

Wyżej opisany stan rzeczy zmienić ma nowelizacja przepisów ustrojowych. W dniu 28 września br. do laski marszałkowskiej wpłynął projekt ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym przygotowany przez Komisję Administracji i Spraw Wewnętrznych dotyczący uregulowania sytuacji prawnej gminy, której terytorium jest rozszerzane w wyniku zmiany granic oraz gminy, której terytorium zostaje uszczuplone wskutek tej zmiany (projekt dostępny na stronach sejmowych pod adresem WWW:http://www.sejm.gov.pl).

W dniu 12 października br. odbyło się jego pierwsze czytanie na komisjach sejmowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W projektowanej regulacji proponuje się dodanie do ustawy o samorządzie gminnym przepisu art. 4eb, który:

- wprowadzić ma zasadę sukcesji uniwersalnej gminy, której terytorium ulega powiększeniu w zakresie praw i obowiązków gminy, której terytorium zostaje uszczuplone, a mianowicie przewiduje on, że „w  przypadku  zmiany  granic  gmin polegającej  na wyłączeniu  części obszaru gminy i jego włączeniu do sąsiedniej gminy, gmina, do której został włączony ten obszar, wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki gminy na tym  obszarze,  w  tym  prawa  i  obowiązki wynikające z zezwoleń, koncesji oraz innych aktów administracyjnych”;

Zobacz: Rachunkowość budżetowa

- wprowadzić ma zasadę utrzymania w mocy obowiązującej niektórych aktów prawa miejscowego po dokonanej korekcie granic gmin, a mianowicie przewiduje on, że „Akty prawa miejscowego z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego ustanowione przez organ gminy przed zmianą granic: 1) w części dotyczącej obszaru, który został wyłączony z  tej  gminy, stają się aktami prawa miejscowego  gminy,   do  której  ten  obszar  został włączony i obowiązują do dnia wejścia w życie nowych aktów prawa miejscowego ustanowionych przez organ tej gminy, jednak nie dłużej niż przez okres 3 lat od dnia zmiany granic gminy; 2) w części dotyczącej obszaru, który nie został wyłączony z tej gminy, pozostają w mocy”.

W uzasadnieniu do projektu ustawy, skoncentrowano się na wyjaśnieniu intencji projektodawców w odniesieniu do drugiej z wyżej wymienionych, proponowanych zmian ustawowych. Podniesiono w nim mianowicie, że w  aktualnie  obowiązującym  porządku  prawnym  nie  została  uregulowana  sytuacja odnośnie  obowiązywania  aktów  prawa  miejscowego z zakresu planowania i zagospodarowania      przestrzennego,  dla obszaru gminy, który zostaje wyłączony z jej terytorium, a następnie jest włączany do terytorium innej gminy. Do kategorii przedmiotowych aktów projektodawcy zaliczyli: miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego, uchwały w sprawie wyznaczenia obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji, uchwały w sprawie zasad  i  warunków  sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych  oraz  ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane.

W projekcie podkreślono, że wobec braku uregulowania zasad obowiązywania ww. aktów uznaje  się,  że  na  obszarze  włączonym  do  danej  jednostki  tracą  moc obowiązującą  akty  prawa  miejscowego uchwalone przez organy gminy, której terytorium zostaje uszczuplone. W ocenie projektodawców, sytuacja ta jest niekorzystna przede wszystkim z punktu widzenia reżimu ochrony praw nabytych mieszkańców danego obszaru, który w wyniku zmiany granic wchodzi w skład innej jednostki. Dotyczy to w szczególności planów miejscowych, które są podstawą do ubiegania się o pozwolenie na budowę.

Zobacz: Ubezpieczenia zdrowotne

W związku z powyższym, projektodawcy, wzorując się na uregulowaniach określających zasady sukcesji przy łączeniu jednostek samorządu lokalnego, proponują przyjęcie analogicznych rozwiązań odnośnie zmiany granic gmin, podkreślając, że trudno jest zaakceptować  obecnie występujące różnicowanie  sytuacji  prawnej mieszkańców  w  zależności  od charakteru dokonywanych zmian w podziale terytorialnym państwa.

Zgodnie z przepisami końcowymi projektu, wprowadzane nim zmiany, mają wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia ustawy. Równocześnie, w projekcie zastrzeżono, że do zmian w zasadniczym podziale terytorialnym, które nastąpiły do dnia wejścia w życie nowelizacji znajdują zastosowanie przepisy w brzmieniu dotychczasowym.

Ocena projektowanych zmian

Uregulowanie zasad następstwa prawnego jednostek samorządu terytorialnego przy dokonywaniu zmian w zasadniczym podziale terytorialnym jest niewątpliwie potrzebne. Niemniej jednak, projektowaną obecnie regulację należy ocenić negatywnie z uwagi na jej fragmentaryczny charakter, niejasność proponowanych nią rozwiązań oraz brak jej spójności z innymi przepisami.

Rozwijając wyżej zajęte stanowisko, wskazać w pierwszej kolejności trzeba, że za niezrozumiałe i nieznajdujące usprawiedliwionych podstaw normatywnych uznać należy ograniczenie się przez projektodawców wyłącznie do uregulowania zasad sukcesji zachodzącej przy zmianach granic przeprowadzanych na szczeblu gminnym, pomijając tym samym korekty granic dokonywane na poziomie powiatów. Przedmiotowe zaniechanie rodzić będzie w oczywisty sposób wątpliwości, co do zasad następstwa prawnego w przypadku zmiany granic powiatów. Równocześnie wskazać trzeba, że w analizowanym projekcie nowelizacji ograniczono się jedynie do skutków prawnych zmian polegających na korekcie granic, pozostawiając tym samym poza proponowanymi regulacjami skutki prawne innych zmian terytorialnych, w tym podziału jednostki samorządu lokalnego oraz utworzenia nowej jednostki na bazie terytoriów innych jednostek.

Przechodząc dalej, zauważyć trzeba także, że proponowana w projekcie zasada sukcesji uniwersalnej, wbrew deklaracji sformułowanej w uzasadnieniu projektu, różni się od obowiązującej już w polskim systemie prawnym zasady sukcesji uniwersalnej przy połączeniu jednostek samorządu lokalnego. W przeciwieństwie do tej drugiej regulacji, w proponowanych przepisach pomija się bowiem kwestie następstwa procesowego, co w konsekwencji może rodzić wątpliwości w zakresie tego, czy organy gminy, której granice ulegają rozszerzeniu, stają się organami właściwymi lub stronami wszczętych i niezakończonych postępowań administracyjnych i sądowych dotyczących nieruchomości, zakładów i innych obiektów zlokalizowanych na włączanym do niej terytorium.

Zobacz: Kadry i płace

Wątpliwości może rodzić także skonfrontowanie proponowanej w projekcie nowelizacji zasady sukcesji uniwersalnej z obowiązującą już regulacją dotyczącą konsensualnego regulowania spraw dotyczących podziału mienia w przypadku dokonywania zmian granic (art. 44 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym). Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami, w sytuacji zmiany granic zainteresowane gminy zawierają porozumienie określające, jakie składniki mienia nabywa gmina, której granice ulegają rozszerzeniu, a w razie braku takiego porozumienia decyzję w tym przedmiocie podejmuje Prezes Rady Ministrów. Przytoczona regulacja ma duże znaczenie praktyczne, jako że wiele spośród składników mienia gminy, której terytorium jest uszczuplane, nie są prawnie z nim powiązane np. możliwa jest sytuacja, gdy gmina posiada istotny z punktu widzenia realizowanych przez nią zadań zakład świadczący usługi publiczne zlokalizowany w gminie sąsiedniej. W tym kontekście, proponowana w analizowanym projekcie nowelizacji zasada „wstąpienia we wszystkie prawa i obowiązki” w odniesieniu do obszaru „włączanego” może rodzić uzasadnione wątpliwości prawne, czy obejmuje ona również prawa majątkowe gminy „pomniejszanej” składające się na pojęcie mienia komunalnego.  

Słowem zakończenia, krytycznie odnieść należy się do proponowanej w projekcie nowelizacji reguły utrzymania w mocy po dokonanych zmianach terytorialnych jedynie „aktów prawa miejscowego z zakresu planowania przestrzennego”. Rozumiejąc, i podzielając intencje, proponowanego przepisu, zarzucić należy mu jednak niezupełność,  niekonsekwencję oraz błędne „ulokowanie” systemowe.

Problem oceny obowiązywania aktów prawa miejscowego po dokonanych zmianach w zasadniczym podziale terytorialnym jest niewątpliwie wysoce złożony. Jego rozwiązanie powinno mieć charakter kompleksowy uwzględniający z jednej strony potrzebę ochrony dóbr i wartości ważkich społecznie (np. wspomnianych w uzasadnieniu projektu praw nabytych), z drugiej strony względy operatywności tj. wpływ przyjętego rozwiązania na bieżącą działalność gminy „powiększanej”. Obrazowo mówiąc, inaczej postrzegać należy problem oceny obowiązywania po korekcie granic gmin np. uchwały regulującej zasady odbioru odpadów, inaczej np. uchwały w sprawie ustanowienia zespołu przyrodniczo-krajobrazowego. Na kanwie wymienionych przykładów widać już wyraźnie, że niektóre spośród aktów prawa miejscowego mają silnie „terytorialny” charakter, inne zaś takiego charakteru nie mają (zob. szerzej: M. Szewczyk, Obszar obowiązywania aktów prawa miejscowego, Prace Instytutu Prawa i Administracji PWSZ w Sulechowie, s. 21 i n.).

W kontekście wyżej poczynionych uwag, za niezrozumiałe uznać należy ograniczenie się w analizowanym projekcie do utrzymania w mocy obowiązującej po zmianie granic gmin jedynie „aktów prawa miejscowego z zakresu planowania przestrzennego” jako że nie są to jedyne akty, które określają status konkretnych nieruchomości kreując równocześnie po stronie obywateli określone prawa i obowiązki.

Uzupełniająco wskazać trzeba również, że w analizowanym projekcie zasadą utrzymania w mocy obowiązującej objęto wyłącznie „akty prawa miejscowego”, a co za tym idzie poza jej zakresem pozostawiono akty kierownictwa wewnętrznego z zakresu gospodarki przestrzennej takie jak: studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, czy gminny program rewitalizacji. Przedmiotowe zaniechanie również i w tym przypadku może być przedmiotem konkretnych wątpliwości w praktyce, chociażby z punktu widzenia oceny zobowiązań gminy w zakresie realizacji celów rewitalizacji na wyznaczonym obszarze rewitalizacji.

Podsumowując, procedowany projekt nowelizacji ustawy o samorządzie gminnym dotyczy ważkiej praktycznie sfery funkcjonowania samorządu. Kwestia wyraźnego określenia zasad następstwa prawnego przy dokonywaniu zmian w zasadniczym podziale terytorialnym wymaga od lat interwencji ustawodawcy. Ostatecznie przyjęte rozwiązania ustawowe w tym zakresie poprzedzać powinna jednakże dogłębna analiza prawna i szeroko zakrojona debata z zainteresowanymi środowiskami.

Anna Kudra

prawnik, doktorant WPiA UAM, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego, ze szczególnym uwzględnieniem prawa samorządowego.

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    MI: wartość wniosków o dofinansowanie przewozów autobusowych to 773 mln zł

    Samorządy złożyły wnioski o uruchomienie w tym roku, w całym kraju 6347 nowych linii autobusowych z dofinansowaniem z rządowego Funduszu rozwoju przewozów autobusowych (FRPA); wartość wniosków to 773 mln zł - przekazał wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

    Darmowe laptopy dla czwartoklasistów będą miały zabezpieczenie przed odsprzedażą w postaci .... wygrawerowanego orła w koronie

    Jesienią 370 tys. uczniów czwartych klas szkół podstawowych otrzyma na własność komputery. W przestrzeni medialnej podnoszono, że niektórzy rodzice mogą próbować je nielegalnie odsprzedać.

    Zapisy w umowie o łącznej wysokości kar umownych

    W trakcie kontroli regionalna izba obrachunkowa zarzuciła jednostce, że w kilku umowach zawartych z wykonawcami nie ujęto łącznej maksymalnej wysokości kar umownych, których może dochodzić powiat lub wykonawca. Umowy te zostały już wykonane i nie było problemów z umowami czy też terminowością. Czy taki zarzut jest słuszny?

    Korekta dodatkowego wynagrodzenia rocznego za 2022 r. w jednostkach pomocy społecznej

    Dnia 31 marca 2023 r. mija termin wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego za poprzedni rok kalendarzowy. Obowiązkiem pracodawcy jest nie tylko ustalenie, kto powinien otrzymać to świadczenie, ale także prawidłowe obliczenie jego wysokości, a w przypadku błędnego naliczenia - dokonanie poprawnej korekty.

    Przepracowanie części dnia a zwolnienie lekarskie

    Zdarza się, że w trakcie swojej dniówki pracownik zwalnia się z pracy z powodu złego samopoczucia i udaje się do lekarza. Następnie wpływa do pracodawcy zwolnienie lekarskie na okres, którego pierwszym dniem jest ten w części przepracowany. 

    Mieszkańcy małych gmin i dużych miast powinni mieć te same możliwości

    Mamy aspiracje, aby mieszkańcy zarówno mniejszych miejscowości, jak i dużych miast mieli te same możliwości, aby mogli korzystać w równym stopniu z środków rządowych, samorządowych i europejskich – powiedział w piątek minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda.

    RIO o klasyfikacji dochodów gmin za zakwaterowanie uchodźców z Ukrainy

    Dochody uzyskiwane przez gminy z tytułu opłat za zakwaterowanie, które od niedawna dokonują uchodźcy z Ukrainy należy klasyfikować w dziale 853 - wskazała w stanowisku RIO w Szczecinie. Izba zwróciła uwagę, że w rozporządzeniu MF brakuje dedykowanej klasyfikacji budżetowej

    Od 21 marca 2023 r. nowe zasady prowadzenia akt pracowniczych

    W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie dokumentacji pracowniczej. Dotyczy dokumentów na temat przeprowadzania kontroli trzeźwości pracowników oraz wprowadzenia informacji o pracy zdalnej.

    Czy klauzula waloryzacyjna ma zastosowanie do umów o zamówienia publiczne poniżej 130 000 zł zawieranych na dłużej niż 6 miesięcy?

    Czy waloryzacja w umowach z terminem przekraczającym 6 miesięcy wprowadzona od 10 listopada 2022 r. ustawą z 7 października 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców dotyczy również postępowań poniżej 130 000 zł, jeżeli umowy zawierane są na okres przekraczający 6 miesięcy?

    Jaki wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianie pracodawcy?

    Od 01.03.2023 r. będziemy zatrudniać osobę na stanowisku woźnego w wymiarze 3/4 etatu ze stażem 23 lat pracy. Osoba ta dotychczas pracowała w Służbie Więziennej (do dnia 20.01.2023 r.).

    Czy należy się dodatek stażowy w dodatkowym miejscu zatrudnieniu nauczyciela

    Jesteśmy szkołą podstawową państwową (organ prowadzący Urząd Miasta). Zatrudniliśmy nauczyciela z dwudziestoletnim stażem pracy na 1/2 etatu. Ten sam nauczyciel jest zatrudniony w innej szkole podstawowej w naszym mieście na pełny etat. Nauczyciel przedstawił nam świadectwa pracy. Na podstawie tych samych świadectw pracy otrzymuje dodatek w szkole podstawowej, w której jest zatrudniony na cały etat. Czy należy mu się dodatek za staż pracy?

    Kiedy płatnika nie wiążą wnioski złożone przez podatnika

    Proszę o informację dot. interpretacji z art. 31a pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: "Po ustaniu stosunku prawnego stanowiącego podstawę dokonywania przez płatnika świadczeń podatnikowi, płatnik przy obliczaniu zaliczki pomija oświadczenia i wnioski złożone uprzednio przez podatnika, z wyjątkiem wniosków, o których mowa w art. 32 ust. 6 i 8 oraz art. 41 ust. 11.

    Czy w przypadku sprzedaży węgla przez gminę trzeba prowadzić ewidencję z wykorzystaniem konta 330

    Gmina zleciła na podstawie umów sprzedaż "preferencyjnego" węgla przedsiębiorstwom i spółkom działającym na terenie Gminy. Czy w ww. przypadku gmina powinna prowadzić ewidencję magazynową (konto 330 "Towary") i ewidencję sprzedaży węgla?

    Poszerzenie przez wójta katalogu przesłanek przyznania dodatku specjalnego do wynagrodzeń pracowników

    Wójt gminy w drodze zarządzenia wewnętrznego postanowił, że pracownikom urzędu gminy, zatrudnionym na podstawie umowy o pracę, mogą być przyznawane dodatki specjalne do wynagrodzeń "w innych uzasadnionych sytuacjach, niż wskazane w ustawie o pracownikach samorządowych". Na podstawie tego zarządzenia dodatki specjalne były przyznawane pracownikom m.in. z tytułu "pracy w uciążliwych warunkach, w tym z narażeniem na ciągły stres", "szczególne osiągnięcia w pracy" lub bez żadnego dodatkowego uzasadnienia.

    Świadczenia pomocy zdrowotnej dla nauczycieli. Jak ustalić?

    Rada gminy nie określiła rodzaju świadczeń przyznawanych w ramach pomocy zdrowotnej dla nauczycieli oraz warunków i trybu ich przyznawania. Przy braku tej uchwały nie zaplanowała w budżecie gminy wydatków na ten cel.

    Jak rozliczyć godziny ponadwymiarowe nauczyciela, który przebywa na zwolnieniu lekarskim?

    Jak rozliczyć godziny ponadwymiarowe nauczyciela, który przebywa na zwolnieniu lekarskim? Jakie przepisy mają zastosowanie w przypadku, w którym nauczyciel zatrudniony jest w szkole prowadzonej przez gminę?

    Nieruchomości szkolne a podatek od nieruchomości

    Ustawodawca podatkowy przyznaje placówkom oświatowym preferencje w podatku od nieruchomości. 

    Odliczenie VAT od wydatków gminy na zakup autobusów

    Czy gmina ma prawo do odliczenia pełnej wysokości podatku naliczonego z tytułu nabycia autobusów niskoemisyjnych w przypadku, gdy te na podstawie umowy najmu będą później wykorzystywane przez spółkę gminną powołaną do realizacji zadań z zakresu transportu publicznego?

    Zmiany: urlopy, szkolenia, elastyczny czas pracy [Ostateczna wersja nowelizacji kodeksu pracy]

    Nowelizacja wdraża dwie unijne dyrektywy. Nowe przepisy regulują m.in. urlopy i czas pracy, w tym urlop rodzicielski, do którego pracownicy będą mieli indywidualne prawo.

    Program "Ochrona Zabytków". Dofinansowanie 200 mln zł

    Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego ogłosiło drugi nabór w programie Ochrona Zabytków.

    PUE ZUS: Kalkulator do wyliczenia wysokości emerytury w 2023 r.

    Na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS można samodzielnie wykonać symulację wysokości przyszłego świadczenia emerytalnego, przyznawanego na nowych zasadach. Symulacja pozwala na wykonanie obliczeń tym osobą, które chcą sprawdzić jakie świadczenie by otrzymały, gdyby przechodziły na emeryturę w bieżącym roku.

    ZUS: Co się dzieje ze środkami zapisanymi na subkoncie w ZUS w razie śmierci ubezpieczonego

    Środki zapisane na subkoncie w ZUS podlegają podziałowi i wypłacie w razie m. in. śmierci ubezpieczonego. Tak, jak to ma miejsce w przypadku środków zgromadzonych na rachunku w OFE - poinformował PAP rzecznik ZUS Paweł Żebrowski.

    Podwyżki pensji w RIO o 300 zł - 1130 zł [wyrównanie od 1 stycznia 2023 r.]

    Od 300 zł do ponad 1,1 tys. zł wzrosną stawki wynagrodzenia zasadniczego pracowników regionalnych izb obrachunkowych nieobjętych tzw. systemem mnożnikowym – przewiduje projekt nowego rozporządzenia. Podwyżki mają nastąpić z wyrównaniem od 1 stycznia 2023 r.

    MF: Zasady wykorzystania i zwrotu przez samorządy odsetek z Funduszu Pomocy

    Ministerstwo finansów wyjaśniło, że jednostki samorządu terytorialnego mają obowiązek zwrócić niewykorzystane odsetki ze środków Funduszu Pomocy na rachunek właściwego wojewody. Zasada ta nie dotyczy odsetek od środków przeznaczonych na zadania oświatowe.

    Nagrody specjalne dla pracowników pomocy społecznej [Nowelizacja, zmiany]

    Nagrody za wybitne, nowatorskie rozwiązania w zakresie pomocy społecznej dla np. pracowników socjalnych minister będzie mógł przyznać sam z własnej inicjatywy, bez wniosku ze strony np. organów administracji samorządowej - zakłada projekt nowelizacji rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie przyznawania nagród specjalnych w zakresie pomocy społecznej.