REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nieoprotestowane w terminie warunki ogłoszenia można kwestionować

Ewa Grączewska-Ivanova
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Niezgodne z prawem wymagania, które nie zostały w terminie oprotestowane, mogą stanowić podstawę do unieważnienia przetargu.


Szpital Specjalistyczny w Kościerzynie w przetargu nieograniczonym na dostawę materiałów szewnych wykluczył firmę Tyco Polska z powodu niezłożenia zezwolenia producenta na sprzedaż oferowanego asortymentu. Wykonawca wniósł protest, dowodząc, że w świetle przepisów zamawiający nie miał prawa wymagać od wykonawców takiego dokumentu i zarzucił zamawiającemu naruszenie zasady uczciwej konkurencji (art. 7 ust. 1 i art. 24 ust. 2 pkt 3 prawa zamówień publicznych - Dz.U. z 2006 r. nr 164, poz. 1163 z późn. zm. - dalej p.z.p.). W szczególności wymóg dostarczenia tego zezwolenia naruszał przepisy rozporządzenia prezesa Rady Ministrów w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane (Dz.U. z 2006 r. nr 87, poz. 605). Żądane przez zamawiającego zezwolenie wykraczało poza katalog dokumentów przewidzianych w tym rozporządzeniu, więc jego brak nie mógł stanowić przyczyny wykluczenia oferenta z przetargu.

Zamawiając, odrzucił protest, wskazując, że dotyczył on w istocie postanowień specyfikacji (w zakresie listy żądanych dokumentów) i został złożony po upływie ustawowych terminów (art. 180 ust. 7 p.z.p.). W przypadku gdy wymagania dotyczące dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w przetargu nie zostały oprotestowane w terminie, zamawiający miał obowiązek wykluczyć z przetargu wszystkich przedsiębiorców, którzy nie byli w stanie złożyć wymaganych dokumentów.

Z takim stanowiskiem nie zgodził się wykonawca i wniósł odwołanie do prezesa UZP. Zespół arbitrów stwierdził, że sporny dokument nie znajduje się na liście dokumentów określonych w rozporządzeniu prezesa Rady Ministrów. Również z ustawy o wyrobach medycznych (Dz.U. z 2004 r. nr 93, poz. 896 ze zm.) wynika, że oferowanie produktów medycznych nie jest uzależnione od posiadania licencji lub koncesji. Z tych powodów wymaganie przez zamawiającego dokumentu, który wykracza poza zakres przewidziany w rozporządzeniu, powoduje konieczność unieważnienia przetargu z powodu wady uniemożliwiającej zawarcie ważnej umowy w sprawie zamówienia publicznego.


Sygn. akt UZP/ZO/0-65-07


EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl



OPINIA

Orzeczenie odpowiada na od dawna znany w praktyce zamówień publicznych dylemat, który można nazwać prawomocnością postanowień s.i.w.z. Jeszcze kilka lat temu w orzecznictwie zespołów arbitrów obowiązywała zasada, iż nawet najbardziej kardynalny błąd popełniony przy konstruowaniu ogłoszenia lub s.i.w.z., czy też zamieszczenie karygodnych wymagań względem oferty lub wykonawców, stawały się niepodważalne, jeśli nie zostały w terminie oprotestowane. Obecnie coraz częściej mamy do czynienia z wyrokami, gdzie arbitrzy decydują się unieważniać postępowania, w których ogłoszenie lub s.i.w.z. zawierało niedozwolone wymagania, zwłaszcza tzw. wymagania podmiotowe (względem wykonawców). Taka linia orzecznicza jest wskazana, bo ukróci zapędy zamawiającego do niedozwolonego majstrowania przy dozwolonych zasadach udzielania zamówień publicznych.

Piotr Trębicki
radca prawny z Kancelarii Gessel

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Od 1 stycznia 2026 r. próg zamówień publicznych wzrośnie ze 130 000 zł do 170 000 zł

Wyższy próg został wprowadzony na mocy ustawy z 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Przepisy te są odpowiedzią na wzrost cen towarów i usług oraz kosztów realizacji zamówień w ostatnich latach.

RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

REKLAMA

Nauczyciele zarobią więcej w 2026 r. Z dodatkami pensje sięgną nawet 10 tys. zł miesięcznie

W 2026 roku nauczycieli czekają zauważalne zmiany w wynagrodzeniach. Rosną minimalne stawki pensji zasadniczej, a wraz z nimi dodatki: motywacyjny, wiejski, za wysługę lat, wychowawstwo i funkcyjne. Samorządy mogą je podnosić, a nowe interpretacje przepisów dają im większą swobodę ustalania stawek. Sprawdź, jakie dodatki przysługują w 2026 r., kto zyska najwięcej i jak wyliczyć swoją przyszłą wypłatę.

Nowe 1000 plus dla wybranych. 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali. To nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - czy już przysługuje?

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

REKLAMA

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA