REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gmina wzbogaciła się bezpodstawnie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marta Pionkowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli strony łączyła umowa o wykonanie określonych robót, a wykonane zostały także roboty dodatkowe, nieujęte w umowie, to również należy za nie zapłacić.

Gmina G. ogłosiła przetarg na roboty sanitarne, który wygrała firma Teresy i Adama M. Strony zawarły umowę, określiły w niej wynagrodzenie ryczałtowo, a także karę umowną za opóźnienie w oddaniu prac. Nie było w niej mowy o robotach dodatkowych, a te zostały wykonane.

REKLAMA

Gmina nie dopłaciła

Po ostatecznym rozliczeniu gmina nie dopłaciła 114 tys. zł. Twierdziła, że wykonawcy spóźnili się z końcowym terminem o 45 dni, więc gmina odliczyła karę umowną. Ponadto skoro na roboty podstawowe wykonawcy dali upust, więc i cena na roboty dodatkowe też powinna być obniżona. W tej sytuacji wykonawcy oddali sprawę do sądu. Sąd I instancji uznał, że należy wyjaśnić, kiedy roboty zostały ukończone; czy było opóźnienie i z czyjej winy; czy była konieczność wykonana robót dodatkowych, mimo że nie obejmowała ich umowa. Zdaniem sądu, opóźnienie wynosiło 45 dni, gmina miała prawo policzyć karę umowną, miała też prawo policzyć roboty dodatkowe z upustem i powództwo oddalił. Powodowie odwołali się od orzeczenia, podnosząc zarzut bezpodstawnego wzbogacenia.

Bez pisemnej umowy

Sąd II instancji zmienił wyrok i z żądanych 114 tys. zł zasądził 45 tys. zł z tytułu nadpłaty kary umownej i różnicy w ryczałcie, w pozostałej części apelację oddalił. Stwierdził, że opóźnienie wynosiło 33 dni, a ponieważ wynagrodzenie ustalono ryczałtowo, gmina nie mogła potrącić sobie poniżej ryczałtu. Powództwo oparte było na art. 648 kodeksu cywilnego, który mówi o umowie na roboty budowlane. Strony nie ujęły w umowie robót dodatkowych, nie było więc na nie wymaganej pisemnej umowy. Wobec tego wynagrodzenie nie wchodzi w grę. Skoro roszczenia dochodzono z art. 648 k.c., nie można było przejść w postępowaniu przed sądem II instancji na bezpodstawne wzbogacenie.

Zasadny zarzut

Od tego wyroku powodowie wnieśli skargę kasacyjną, obejmującą pozostałe 69 tys. zł. Sąd Najwyższy uwzględnił ją częściowo i zasądził solidarnie na rzecz powodów 16 tys. zł z odsetkami. W ustnym uzasadnieniu wyroku sędzia Gerard Bieniek przypomniał, że sporny w sprawie był czas opóźnienia, a zatem i wysokość kary umownej. Sądy ustaliły to różnie, ale to są fakty, które wiążą SN. Jednak nie oznacza to, że przy rozliczeniu robót dodatkowych nie można było zasądzić należności z tytułu bezpodstawnego wzbogacenia. W postępowaniu strona ma bowiem podawać fakty, a sąd wskazać podstawę prawną. Bezsporne jest, że roboty dodatkowe zostały wykonane, ich wartość jest znana, gmina z nich korzysta, a więc jest bezpodstawnie wzbogacona. A zatem w okolicznościach tej sprawy można było zastosować art. 405 k.c

Sygn. akt II CSK 347/07

Dalszy ciąg materiału pod wideo

BEZPODSTAWNE WZBOGACENIE

Kto bez podstawy prawnej uzyskał korzyść majątkową kosztem innej osoby, obowiązany jest do wydania korzyści w naturze, a gdyby to nie było możliwe, do zwrotu jej wartości (art. 405 k.c.).

Marta Pionkowska

marta.pionkowska@infor.pl

 

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZFŚS: Do 31 maja 2025 r. pracodawcy muszą przekazać 75% odpisu – co warto wiedzieć?

Do 31 maja 2025 r. pracodawcy mają czas na przekazanie 75 proc. odpisu na na rachunek bankowy Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Kto ma obowiązek tworzenia ZFŚS? Jak nalicza się odpisy podstawowe?

Szczególne przypadki odwołania dyrektora szkoły w trakcie roku szkolnego

Odwołanie dyrektora placówki bez wypowiedzenia w trakcie roku szkolnego możliwe jest tylko w sytuacjach wyjątkowych i nagłych, które mogą zdestabilizować jej funkcjonowanie. W takim przypadku reakcja organu prowadzącego szkołę musi być natychmiastowa.

Pilna potrzeba udzielenia zamówienia

Pojęcie pilnej potrzeby udzielenia zamówienia pojawia się w ustawie – Prawo zamówień publicznych kilkanaście razy. Tak naprawdę jednak sprowadza się do dwóch sytuacji: skrócenia terminu składania ofert, ofert wstępnych czy wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a także do skorzystania z trybu negocjacji bez ogłoszenia. Z uwagi na to, że regulacja w tym zakresie jest bardzo lakoniczna, często powoduje niesłuszne obawy przed jej stosowaniem.

Likwidacja obowiązku przechowywania przez płatników składek zgłoszeń do ubezpieczeń [PROJEKT]

W poniedziałek, 26 maja 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Chodzi o likwidację obowiązku przechowywania przez płatników składek zgłoszeń do ubezpieczeń.

REKLAMA

Zwrot nadpłaty składki zdrowotnej. Wnioski można składać do 2 czerwca 2025 r.

Przedsiębiorcy, którzy w wyniku rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok mają nadpłatę, powinni pamiętać o złożeniu wniosku o zwrot nadpłaty składki zdrowotnej. Wniosek należy złożyć do 2 czerwca 2025 r.

Nie można być jednocześnie wójtem i prezydentem Rzeczypospolitej

Wybory prezydenckie zbliżają się wielkimi krokami – głosować w nich będziemy już 18 maja br. Jednym ze startujących w nich kandydatów jest prezydent Warszawy. Pojawia się pytanie: kto zastąpi urzędującego prezydenta miasta (burmistrza, wójta) na tym stanowisku, jeżeli zostanie on wybrany i obejmie urząd Prezydenta Rzeczypospolitej? Prawo bowiem jednoznacznie wskazuje, że nie można być jednocześnie włodarzem gminy i państwa.

Podatek od deszczówki. Czy powstanie linia orzecznicza?

Gminy wydają decyzje o ustalanie opłaty za zmniejszenie naturalnej retencji. Właściciele nieruchomości skarżą je do sądu – i okazuje się, że gminy wygrywają.

MRPiPS przeprowadzi pilotaż dotyczący skrócenia czasu pracy. Skrócenie czasu pracy nie może wpłynąć na obniżenie wynagrodzeń

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło rozpoczęcie ogólnopolskiego pilotażu skróconego czasu pracy. Jest to odpowiedź na zmieniające się realia rynku pracy, wyzwania związane z automatyzacją i potrzebę zwiększenia efektywności pracy – przy jednoczesnym zachowaniu pełnych wynagrodzeń.

REKLAMA

Do 20 maja 2025 r. przedsiębiorcy opodatkowani podatkiem liniowym skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym mają czas na rozliczenie składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy opodatkowani podatkiem liniowym skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym do 20 maja 2025 roku mogą złożyć roczne rozliczenie składki zdrowotnej za 2024 r. Rozliczenie roczne trzeba przekazać w dokumencie za kwiecień 2025 r.

Obowiązki wynikające z rocznego rozliczenia podatkowego przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) [WAŻNE TERMINY]

Jakie obowiązki wynikające z rocznego rozliczenia podatkowego ciążą na przedsiębiorcach prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą? O czym osoby prowadzące JDG powinny pamiętać? Jakie są obowiązujące terminy?

REKLAMA