REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przypisanie odpowiedzialności za naruszenie prawa zamówień publicznych

Przypisanie odpowiedzialności za naruszenie prawa zamówień publicznych. /fot. Fotolia
Przypisanie odpowiedzialności za naruszenie prawa zamówień publicznych. /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Za przygotowanie i przeprowadzenie postępowania odpowiada kierownik zamawiającego. Jednak odpowiedzialność taką ponoszą też inne osoby w zakresie, w jakim powierzono im czynności w postępowaniu oraz czynności związane z przygotowaniem postępowania.

Sektor publiczny jest w Polsce największym odbiorcą dóbr i usług. Corocznie wielomiliardowe kwoty ze środków publicznych przeznaczane są na różnego rodzaju dostawy, usługi lub roboty budowlane. Odpowiedzialność za wydatkowanie tak ogromnych środków publicznych została nałożona na kierowników zamawiających. Wskazuje na to zarówno ustawa z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp), ustawa z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (dalej: undfp), jak i ustawa z 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (dalej: k.k.).

REKLAMA

Rodzaje odpowiedzialności za naruszenie przepisów

REKLAMA

Kwestia odpowiedzialności za naruszenie przepisów dotyczących zamówień publicznych została uregulowana w dziale VII upzp. Jednak wskazane tam przepisy mają charakter porządkowy, a odpowiedzialność nie ma charakteru indywidualnego, ponieważ decyzje o nałożeniu kary kierowane są do podmiotu zamawiającego.

W art. 200 upzp ustawodawca w sposób wyczerpujący wymienił przypadki, w których sankcją za naruszenie ustawy jest nałożenie kary pieniężnej. Podstawą zastosowania tego przepisu może być zarówno działanie, jak i zaniechanie zamawiającego.

Kara pieniężna nakładana jest przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych w drodze decyzji administracyjnej, co jest poprzedzone postępowaniem administracyjnym. Jednak Prezes UZP nie nałoży kary pieniężnej w przypadku, gdy w związku z naruszeniem przepisów ustawy Krajowa Izba Odwoławcza lub sąd nałożą karę finansową.

Szczególnym charakterem odpowiedzialności za naruszenie przepisów upzp jest odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, regulowana przepisami undfp (art. 17 undfp określa delikty finansowe w zakresie zamówień publicznych). Naruszenia te mogą wystąpić na etapie przygotowania, prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w momencie zawarcia umowy, a także po zawarciu umowy w sprawie udzielenia zamówienia publicznego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W najbardziej skrajnych przypadkach naruszenie prawa w trakcie prowadzenia postępowania może pociągnąć za sobą odpowiedzialność na gruncie prawa karnego – zarówno kierownika zamawiającego, jak i innych osób po stronie zamawiającego.

Do typowych przestępstw, które mogą wystąpić w procesie udzielania zamówień publicznych, zalicza się przestępstwa z art. 228–231 k.k.

W praktyce jednak realizowanie zamówień publicznych z naruszeniem przepisów upzp najczęściej obwarowane jest odpowiedzialnością za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Zakres podmiotowy odpowiedzialności

Przepisy upzp stanowią, że za przygotowanie i przeprowadzenie postępowania odpowiada kierownik zamawiającego, a także inne osoby w zakresie, w jakim powierzono im czynności w postępowaniu oraz czynności związane z przygotowaniem postępowania.

Z kolei przepisy undfp wskazują, że odpowiedzialność związana z naruszeniem przepisów o zamówieniach publicznych może być ponoszona przez:

● kierownika jednostki zamawiającej oraz jego pracowników w zakresie, w jakim powierzono im czynności w postępowaniu,

● osoby niebędące pracownikami jednostki zamawiającej, którym zostały powierzone przygotowanie lub przeprowadzenie postępowania, działające jako pełnomocnicy zamawiającego, jeżeli ten jest jednostką sektora finansów publicznych lub udzielane zamówienie publiczne jest finansowane ze środków publicznych.

Wynika z tego, że za nieprawidłowości w zakresie przygotowania i przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego odpowiedzialność kierownika zamawiającego nie jest tożsama z odpowiedzialnością osób, które bezpośrednio spowodowały ich wystąpienie.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Sektor publiczny cały artykuł: Przypisanie odpowiedzialności za naruszenie prawa zamówień publicznych

W artykule omówiono kwestię ustalenie odpowiedzialności osób wykonujących powierzone czynności.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. [Projekt rozporządzenia]

Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Projekt rozporządzenia w środę trafił do uzgodnień i opiniowania.

W budżecie państwa nie ma miejsca na wolną Wigilię?

Minister finansów Andrzej Domański ocenił pomysł wolnej Wigilii jako złe rozwiązanie dla polskiej gospodarki i budżetu państwa. Jaki jest koszt wolnej Wigilii? 

Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach wyższy podatek za grunty i nieruchomości

Już niedługo w Polsce wyższa stawka podatku od nieruchomości. Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach w Polsce obowiązywać będzie nowa, wyższa stawka podatku od nieruchomości. Prawdopodobnie wtedy też wejdzie w życie nowa regulacja dot. sposobu naliczania podatku od garaży znajdujących się w budynkach mieszkalnych.

Prawie 42 mln euro z UE dla 25 samorządów z województwa łódzkiego

Gminy zrzeszone w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Piotrków - Bełchatów - Radomsko otrzymają prawie 42 mln euro na projekty w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Pieniądze zyska aż 25 samorządów, a zrealizowane cele maja służyć mieszkańcom. 

REKLAMA

1000 zł dodatku motywacyjnego dla kolejnej grupy pracowników? Związkowcy apelują. Co na to resort pracy?

1000 zł dodatku motywacyjnego wyłącznie dla pracowników pomocy społecznej nie satysfakcjonuje związkowców. Polska Federacja Związkowa Pracowników Socjalnych i Pomocy Społecznej skierowała do Sejmu petycję w sprawie objęcia dodatkiem motywacyjnym wszystkich pracowników realizujących zadania w zakresie wypłaty świadczeń.

Finasowanie bazy danych odpadowych. Co planuje rząd?

Projekt noweli ustawy o odpadach to temat środowego posiedzenia Rady Ministrów. Co przewiduje projekt?  

Minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł. Jednolity tekst rozporządzenia w Dzienniku Ustaw

Opublikowano jednolity tekst rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Uwzględniono w nim zarówno minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł, jak i zmiany w tabelach stanowisk.

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych. Kto może starać się o dofinansowanie? Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski poinformował w poniedziałek, że Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) ogłosiło nowy nabór w ramach programu „Wysoka jakość i dostępność e-usług publicznych”

REKLAMA

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach – ale z małymi zmianami – do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach, ale z małymi zmianami, do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw.

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci?

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci? Podwyższeniu ulegnie także stawka części zmiennej opłaty reklamowej. Ile wynosić będą opłaty reklamowe za umieszczone tablice i urządzenia reklamowe?

REKLAMA