REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak pogodzić zasadę jawności z ochroną interesu zamawiającego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dorota Grześkowiak-Stojek
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób zamawiający ma przestrzegać zasady jawności przy prowadzeniu postępowania o zamówienie publiczne, a z drugiej strony nie dopuścić do sparaliżowania prac komisji przetargowej przez wykonawców albo też do zbyt wczesnego udostępnienia informacji o zamówieniu, co mogłoby godzić w interes zamawiającego?

REKLAMA

Etap przygotowywania postępowania jest niejawny. Zamawiający, opracowując opis przedmiotu zamówienia oraz szacując jego wartość, musi dołożyć wszelkiej staranności, aby informacje te nie dotarły poza krąg osób zajmujących się bezpośrednio przygotowaniem postępowania. Jedynym wyjątkiem jest publikacja o planowanych zamówieniach - jednak skierowana jest ona do wszystkich potencjalnie zainteresowanych oraz zawiera tylko bardzo ogólne informacje.

REKLAMA

Bardzo ważnym przejawem jawności jest ogłoszenie o zamówieniu (oczywiście w zależności od trybu). Nieprzestrzeganie go jest obwarowane odrębnymi konsekwencjami. Wzory ogłoszeń (ZP-400 w pozycji II.1.3) oraz Formularz 2-Pl II.2.1) wskazują na konieczność podania wielkości lub zakresu zamówienia. Nie jest jednak konieczne podawanie w tym miejscu wartości zamówienia - można bowiem wskazać bądź wartość progową (np. ponad 137 tys. euro), bądź też określić wielkość lub zakres zamówienia w sposób opisowy.

Następnie do chwili otwarcia ofert publicznie powinna być dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia (s.i.w.z.), wszystkie pytania do s.i.w.z., wyjaśnienia i jej modyfikacje. Jeżeli w danym trybie przewidziane jest składanie wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu - są one jawne po upływie terminu ich składania. Należy natomiast pamiętać, iż wszelkie negocjacje i dialog są z zasady poufne.

Jeśli chodzi o protokół postępowania (druk ZP-1 lub ZP-2), który musi być prowadzony na bieżąco, jest on jawny (do momentu wyboru oferty najkorzystniejszej/unieważnienia postępowania - bez załączników) od samego początku i musi być udostępniany publicznie. Na tym etapie prac zamawiający wypełnia m.in. pkt 2 tego protokołu, dotyczący przedmiotu zamówienia. Wymienia on również wartość szacunkową, jednak zgodnie ze wzorem, informację tę można uzupełnić po otwarciu ofert. Ujawnienie tej kwoty wcześniej miałoby jedynie sens w przypadku, gdy zamawiający obawia się, iż wykonawcy złożą oferty z dużo wyższymi cenami bądź w sytuacji, gdy zamawiający ma konkretną kwotę do wydania i chce uzyskać za nią jak najwięcej lub o jak najwyższej jakości (np. w przypadku usług);

Również otwarcie ofert jest jawne - od tego momentu również oferty złożone w postępowaniu stają się jawne. Zamawiający podaje kwotę, którą zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. Jest to pierwszy moment, gdy zamawiający ma obowiązek ujawnić de facto wartość szacunkową zamówienia (kwota przeznaczona na sfinansowanie zamówienia jest zazwyczaj wartością szacunkową po dodaniu podatku VAT);

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Natomiast ocena i badanie ofert do momentu wyboru oferty najkorzystniejszej bądź unieważnienia postępowania jest niejawny. Korespondencja z wykonawcami, wszelkie oświadczenia itp. muszą być sporządzane na piśmie i stanowią załączniki do protokołu postępowania - dostępne publicznie są dopiero po wyborze oferty najkorzystniejszej. Protokoły z posiedzeń komisji przetargowych, jeżeli są sporządzane, oraz inne dokumenty wymagane na podstawie wyłącznie procedur wewnętrznych zamawiającego - nie podlegają upublicznieniu, jako dokumenty wewnętrzne, pomocnicze, służące jedynie podjęciu ostatecznych decyzji przez kierownika zamawiającego.

Protokół i załączniki, jako dokumenty zawierające informacje publiczne, podlega regulacjom zawartym w ustawie o dostępie do informacji publicznej (w szczególności w art. 12 - 15). Mówią one o terminie udostępniania informacji, możliwościach technicznych, a także ewentualnych opłatach i kosztach związanych z udostępnianiem dokumentów.

WNIOSEK

Zamawiający ma obowiązek udostępniania wszystkich informacji wskazanych w przepisach, jednakże na zapoznanie się z nimi może wyznaczyć termin dogodny dla Zamawiającego, umożliwiający prawidłową i sprawną pracę, m.in. Komisji Przetargowej. Wykonawcy nie mogą również zażądać udostępniania informacji za pomocą środków technicznych, jakimi nie dysponuje Zamawiający, a w przypadku gdy z udostępnianiem wiązałyby się nadmierne koszty po stronie Zamawiającego - można pobrać opłatę w wysokości odpowiadającej tym kosztom.

DOROTA GRZEŚKOWIAK-STOJEK

ekspert w Kancelarii Zamówień Publicznych

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Likwidacja szkół a prawo nauczycieli do odprawy

Nadchodzi niż demograficzny, a wraz z nim problemy w systemie edukacji. Wiele placówek nie będzie mogło w przyszłym roku szkolnym kontynuować działalności, a inne będą musiały ograniczyć jej rozmiary. To oczywiście bezpośrednio wpłynie na sytuację nauczycieli.

Pilotaż skróconego czasu pracy 2025. Można uzyskać do 1 mln zł wsparcia na wdrożenie w organizacji [Nabór wniosków od 14 sierpnia 2025]

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło zasady udziału w pilotażu skróconego czasu pracy. Nabór wniosków rozpocznie się 14 sierpnia 2025 roku. Pracodawcy mogą uzyskać do 1 mln zł wsparcia.

Dzień Ojca 2025: Coraz więcej ojców korzysta z urlopów rodzicielskich i ojcowskich

Z okazji Dnia Ojca ( 23 czerwca) przypominamy, że tata – podobnie jak mama – ma prawo do urlopu po narodzinach dziecka. Ojcowie coraz chętniej korzystają z przysługujących im świadczeń: urlopu ojcowskiego, macierzyńskiego (po 14 tygodniach) i rodzicielskiego. Komu i kiedy przysługuje zasiłek? Ile trwa urlop?

ZUS otwarty 20 czerwca 2025 r. – placówki i infolinia czynne do godz. 15:00

Choć 20 czerwca wiele osób planuje urlop po czwartkowym święcie Bożego Ciała, Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie zmienia trybu pracy. Tego dnia wszystkie placówki ZUS będą funkcjonować normalnie – jak w każdy roboczy piątek. Infolinia będzie działać krócej, gdyż do godz. 15:00.

REKLAMA

Renta wdowia 2025: terminy wypłat, kiedy decyzja o przyznaniu lub odmowie. Kluczowa data to 1 lipca 2025 r.

Już 1 lipca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wysyłkę decyzji w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. Jest to kluczowa data, gdyż część uprawnionych otrzyma wtedy świadczenie. Jak poinformował na swojej stronie internetowej ZUS pozostałe terminy wypłaty renty wdowiej to: 6-go, 10-go, 15-go, 20-go i 25-go dnia miesiąca.

Zmiana terminu wypłaty ekwiwalentu za urlop [PROJEKT MRPiPS z 10 czerwca 2025]

W środę, 11 czerwca 2025 r. do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Projekt zakłada m.in. zmianę przepisów dotyczących wypłaty ekwiwalenty za urlop.

Podwyżki pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Rozporządzenie w Dzienniku Ustaw [STAWKI]

30 maja 2025 r. w Dzienniku Ustaw RP zostało opublikowane rozporządzenie podwyższające kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Rozporządzenie koryguje także katalog stanowisk.

Umowa o pracę w celu przygotowania zawodowego. Co powinna zawierać?

Kodeks pracy reguluje m.in. kwestie dotyczące zatrudniania pracowników młodocianych. Młodocianym jest osoba, która ukończyła 15 lat, ale ma poniższej 18 lat. Co powinna zawierać umowa w celu przygotowania zawodowego?

REKLAMA

ZFŚS: Do 31 maja 2025 r. pracodawcy muszą przekazać 75% odpisu – co warto wiedzieć?

Do 31 maja 2025 r. pracodawcy mają czas na przekazanie 75 proc. odpisu na na rachunek bankowy Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Kto ma obowiązek tworzenia ZFŚS? Jak nalicza się odpisy podstawowe?

Szczególne przypadki odwołania dyrektora szkoły w trakcie roku szkolnego

Odwołanie dyrektora placówki bez wypowiedzenia w trakcie roku szkolnego możliwe jest tylko w sytuacjach wyjątkowych i nagłych, które mogą zdestabilizować jej funkcjonowanie. W takim przypadku reakcja organu prowadzącego szkołę musi być natychmiastowa.

REKLAMA