Kategorie

Zaliczka w zamówieniach publicznych

Łukasz Laszczyński
Nowym rozwiązaniem w systemie zamówień publicznych jest możliwość wypłacania wykonawcom zaliczek na wykonanie zamówienia publicznego. Wprowadzenie do systemu zamówień publicznych możliwości zaliczkowania ponoszonych przez wykonawców wydatków ma się przyczynić do sprawniejszej realizacji zadań i samej umowy w sprawie o udzielenie zamówienia publicznego.

Zasady wypłacania zaliczek reguluje art. 151a ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp). Przepis ten został wprowadzony do upzp ustawą z 5 listopada 2009 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych.

Jest to rozwiązanie bardzo korzystne dla sprawnej realizacji zadań publicznych, dlatego ważne jest, by przedstawiciele zamawiających i wykonawców poznali zasady dotyczące zaliczkowania wydatków. Wykonawcy – szczególnie ci niedysponujący znacznymi zasobami finansowymi – dzięki wprowadzeniu zaliczek mogą uzyskać korzystniejsze warunki, które umożliwią im uczestnictwo w procedurach przetargowych. Z pewnością przyczyni się to do umocnienia konkurencyjności na rynku zamówień publicznych, poprzez zwiększenie dostępności wykonawców do realizacji publicznych zadań.

ZAPAMIĘTAJ!

Zamawiający może udzielić zaliczek na poczet wykonania zamówienia, jeżeli możliwość taka została przewidziana w ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (art. 151a ust. 1 upzp).

Istota zaliczki

Zrozumienie istoty zaliczki w systemie zamówień publicznych nie może się odbyć bez przedstawienia tej instytucji na gruncie systemu prawa cywilnego. Możliwość zaliczkowania wydatków ponoszonych przez wykonawców na etapie realizacji zamówienia publicznego jest jednak znacznie szerszą kategorią, którą należy przeanalizować również w kontekście prawa cywilnego, prawa finansów publicznych oraz prawa budżetowego, dotyczącego poszczególnych rodzajów wydatków.

Omówienie wszystkich aspektów związanych z instytucją zaliczki – zarówno na gruncie systemu prawa cywilnego jak i publicznego – daleko przekracza ramy tego artykułu, dlatego skupimy się na analizie najważniejszych jej elementów oraz najważniejszych problemów praktycznych związanych z udzielaniem przez zamawiających zaliczek.

Przepisy art. 7 Konstytucji RP wyrażają zasadę praworządności, określaną również zasadą legalizmu. Zgodnie z tą zasadą, organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa. Oznacza to w praktyce, że w państwie praworządnym wszelka działalność władcza organów publicznych powinna opierać się na wyraźnie określonych w przepisach prawa upoważnieniach. Omawiając to zagadnienie, warto również zwrócić uwagę na art. 216 § 1 Konstytucji RP, zgodnie z którym środki finansowe na cele publiczne są gromadzone i wydatkowane w sposób określony w ustawie.

Aktem prawnym, który w głównej mierze reguluje zagadnienia wydatkowania środków publicznych przez jednostki należące do sektora finansów publicznych, jest ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: ufp). Zgodnie z art. 44 ust. 1 ufp, wydatki publiczne mogą być ponoszone na cele i w wysokościach ustalonych w:

1) ustawie budżetowej,

2) uchwale budżetowej jednostki samorządu terytorialnego,

3) planie finansowym jednostki sektora finansów publicznych.

Jednostki sektora finansów publicznych dokonują wydatków zgodnie z przepisami dotyczącymi poszczególnych rodzajów wydatków (art. 44 ust. 2 ufp). Z kolei zasady wydatkowania środków publicznych określają przepisy art. 44 ust. 3 ufp.

Wydatki publiczne powinny być wydatkowane:

1) w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów, optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów,

2) w sposób umożliwiający terminową realizację zadań,

3) w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań.

Ustawa z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (dalej: k.c.) stanowi w art. 734, że jeżeli wykonanie zlecenia wymaga wydatków, dający zlecenie powinien na żądanie przyjmującego udzielić mu odpowiedniej zaliczki. Obowiązek udzielenia przyjmującemu zlecenie zaliczki związany jest z obowiązkiem pokrywania ponoszonych przez niego wydatków i istnieje również w przypadku zlecenia o charakterze nieodpłatnym.

Obowiązek udzielenia zaliczki istnieje, gdy wystąpią dwie przesłanki:

1) prawidłowe wykonanie zlecenia wymaga wydatków,

2) przyjmujący zlecenie zażądał udzielenia zaliczki.

W przypadku umów cywilnoprawnych zaliczka spełnia zasadniczo dwie funkcje:

1) wzmacnia pozycję dłużnika świadczenia pieniężnego, ułatwiając mu tym samym spełnienie tego świadczenia,

2) spełnia funkcje płatnicze (zostaje udzielona na poczet później wymagalnego świadczenia pieniężnego poprzez sfinansowanie nakładów wykonawcy).

ZAPAMIĘTAJ!

Zaliczka nie ma charakteru kaucyjnego z uwagi na to, że nie spełnia funkcji zabezpieczającej względem zobowiązania podstawowego.

W praktyce przedmiotem zaliczki są wyłącznie pieniądze (w odróżnieniu od zadatku, który może mieć również charakter niepieniężny). W odróżnieniu od zadatku, który powinien być dany przy zawarciu umowy pod rygorem bezskuteczności całego zobowiązania, zaliczka może być wypłacona później, a uchylenie się przyrzekającego od wydania uzgodnionej sumy zaliczki nie pociąga za sobą nieważności umowy podstawowej, uzasadniając jedynie odpowiedzialność odszkodowawczą.

Przedpłaty na etapie realizacji zadania – zadatek

Od zaliczki należy odróżnić przedpłaty, bardzo często dokonywane przez zamawiających na etapie realizacji zamówienia publicznego. Przedpłata bardzo często jest mylona właśnie z zaliczką. Nie stanowi ona jednak żadnej szczególnej konstrukcji prawnej w sytuacji, gdy mieści się w pojęciu zapłaty.

Od zaliczki należy także odróżnić instytucję zadatku. Zgodnie z art. 394 § 1 k.c., gdy brakuje odmiennego zastrzeżenia umownego albo zwyczaju, zadatek dany przy zawarciu umowy ma to znaczenie, że w razie niewykonania umowy przez jedną ze stron, druga strona może (bez wyznaczenia terminu dodatkowego) odstąpić od umowy i zachować otrzymany zadatek. A jeżeli sama go udzieliła – może żądać zwrotu kwoty zadatku w podwójnej wysokości (sumy dwukrotnie wyższej). W razie wykonania umowy zadatek ulega zaliczeniu na poczet świadczenia strony, która go dała. Jeżeli zaliczenie takie nie jest możliwe, zadatek ulega zwrotowi (art. 394 § 2 k.c.). W razie rozwiązania umowy zadatek powinien być zwrócony, a zasada zapłaty sumy dwukrotnie wyższej nie ma tu zastosowania. To samo dotyczy przypadku, gdy niewykonanie umowy nastąpiło wskutek okoliczności, za które żadna ze stron nie ponosi odpowiedzialności, albo za które ponoszą odpowiedzialność obie strony.

Mając powyższe na uwadze, należy podkreślić, że zadatek stanowi dodatkowe zastrzeżenie umowne, które nie jest koniecznym elementem czynności prawnej, modyfikującym stopień związania stron stosunku zobowiązaniowego. Dodatkowe zastrzeżenie w postaci zadatku może być przewidziane dla różnych typów umów zawieranych w systemie prawa cywilnego.

Wszelkie skutki prawne stanowiące o istocie zadatku, o których była mowa powyżej, powstają w przypadku, gdy dłużnik nie wykona zobowiązania, za które wyłącznie on ponosi odpowiedzialność.

Czytaj także: Zamówienia publiczne - dostęp do informacji>>

Zaliczka w procedurze zamówienia publicznego

Zaliczki mogą być udzielane, jeżeli (art. 151a ust. 2 upzp):

1) Zamówienie jest finansowane z udziałem:

a) środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej,

b) niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA),

c) niepodlegających zwrotowi środków innych niż wymienione w lit. a i b, pochodzących ze źródeł zagranicznych;

2) przedmiotem zamówienia są roboty budowlane.

Powyższe ograniczenia nie dotyczą jednostek samorządu terytorialnego oraz ich związków, a także innych jednostek sektora finansów publicznych, dla których organem założycielskim lub nadzorującym jest jednostka samorządu terytorialnego.

Możliwość udzielania zaliczek istnieje w zasadzie w sposób nieograniczony dla zamówień publicznych na roboty budowlane. Natomiast w pozostałym zakresie (dostawy, usługi) zaliczki mogą być udzielane jedynie przy zamówieniach finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu UE lub ze środków pochodzących z bezzwrotnej pomocy udzielonej przez kraje EFTA albo z jakichkolwiek źródeł zagranicznych.

Mając na uwadze dotychczasowe rozważania dotyczące różnic między zaliczką w ujęciu cywilistycznym a zaliczką w świetle art. 151a upzp, należy podkreślić, że w odróżnieniu od zaliczki na wydatki w przypadku umowy zlecenia, zaliczka w zamówieniach publicznych ma charakter fakultatywny. Zamawiający nie może być narażony na roszczenie ze strony wykonawcy w zakresie przyznania mu zaliczki. Ustawodawca nie wprowadził tu ograniczenia dotyczącego wysokości zaliczki, jakiej zamawiający może udzielić wykonawcy na poczet wykonania zamówienia.

Z treści art. 151a ust. 1 upzp wynika wprost, że ma to być zaliczka na sfinansowanie „kosztów zamówienia”. Górną granicą wysokości zaliczki będzie zatem całkowita wartość umowna świadczenia, wynikająca z umowy w sprawie o udzielenie zamówienia publicznego.

Zagadnieniem, które może rodzić wątpliwości, jest kwestia rozstrzygnięcia, czy umowa zaliczki powinna stanowić jedynie dodatkowe zastrzeżenie umowne do umowy podstawowej w sprawie o udzielenie zamówienia publicznego, czy też wymaga osobnego oświadczenia woli stron stosunku prawnego.

W mojej ocenie brak jakiegokolwiek ustosunkowania się do tej kwestii przez ustawodawcę oraz cechy samej zaliczki przemawiają za dopuszczalnością obu rozwiązań. O dopuszczalności zaliczki przesądza przecież sam zamawiający, określając – w granicach upoważnienia oraz zasad wskazanych w art. 151a upzp – warunki jej zapłaty.

Do tych ustawowych ograniczeń należy zaliczyć zakaz udzielania zaliczek przez zamawiającego w sytuacji, gdy wykonawca został wybrany w trybie negocjacji bez ogłoszenia lub z wolnej ręki.

Czytaj także: Wadium w zamówieniach publicznych>>

Umowa zaliczki

Zamawiający powinien przewidzieć możliwość udzielenia zaliczki w ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Po stronie zamawiającego istnieje zatem obowiązek określenia elementów podmiotowo istotnych umowy zaliczki. Należy do nich zaliczyć samo przyrzeczenie udzielenia zaliczki na poczet oznaczonego zamówienia, ze wskazaniem oznaczonej kwoty zaliczki.

Zabezpieczenie wypłaty zaliczki może być wniesione w następującej formie:

1) pieniądzu,

2) poręczeniach bankowych lub poręczeniach spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, z tym że zobowiązanie kasy jest zawsze zobowiązaniem pieniężnym,

3) gwarancjach bankowych,

4) poręczeniach udzielanych przez podmioty, o których mowa w art. 6b ust. 5 pkt 2 ustawy z 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości,

5) w wekslach z poręczeniem wekslowym banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej,

6) przez ustanowienie zastawu na papierach wartościowych emitowanych przez Skarb Państwa lub jednostkę samorządu terytorialnego,

7) przez ustanowienie zastawu rejestrowego na zasadach określonych w przepisach o zastawie rejestrowym i rejestrze zastawów.

Ważnym elementem związanym z udzielanymi zaliczkami powinno być również określenie przez zamawiającego terminu wypłaty zaliczki.

Ważnym elementem umowy zaliczki pozostaje również określenie zasad dotyczących wniesienia zabezpieczenia jej wniesienia. Zgodnie z art. 151a ust. 5 upzp, zamawiający może żądać od wykonawcy wniesienia zabezpieczenia zaliczki w jednej lub w kilku formach wskazanych w art. 148 ust. 1 i 2 upzp.

ZAPAMIĘTAJ!

Zamawiający obowiązkowo żąda wniesienia zabezpieczenia zaliczki, jeżeli przewidywana wysokość zaliczek przekracza 20% wysokości wynagrodzenia wykonawcy.

Zaliczka a przedmiot zamówienia

Realne możliwości oraz potrzeby zaliczkowania wykonania przedmiotu zamówienia przez wykonawców są w znacznej mierze uzależnione od przedmiotu zamówienia. W przypadku zamówień na typowe dostawy zaliczka może być stosowana stosunkowo rzadko.

Gdy realizacja dostaw (w postaci dostaw jednostkowych) jest rozłożona znacznie w czasie, najczęściej stosowanym rozwiązaniem jest dokonywanie płatności za jednostkowe dostawy.

Potrzebą udzielenia zaliczki, która będzie spełniała najwłaściwiej swoją funkcję i doprowadzi do pojawienia się po stronie zamawiającego największej ilości korzyści, jest zaliczkowanie dostaw przedmiotów szczególnie złożonych i skomplikowanych pod względem technologicznym.

W przypadku realizacji usług konieczność udzielenia zaliczki – podobnie jak w przypadku dostaw – jest również w znacznym stopniu uzależniona od stopnia złożoności przedmiotu zamówienia oraz dostępności danych usług na określonym rynku. Wszelkie funkcje zaliczki oraz suma korzyści płynących z tytułu jej udzielenia maksymalizują się, gdy przedmiotem zamówienia są roboty budowlane. Zamawiający powinni pamiętać w tym przypadku o ograniczeniach płynących z omawianego już art. 151a ust. 2 upzp. Realizacja robót budowlanych to najczęściej skomplikowane, czasochłonne i kapitałochłonne projekty, dla realizacji których uzyskanie korzyści, jakie niesie ze sobą zaliczka, ma bardzo istotne znaczenie.

PODSTAWY PRAWNE

● Ustawa z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 223, poz. 1778)

● Ustawa z 5 listopada 2009 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (Dz.U. Nr 206, poz. 1591)

● Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 28, poz. 146)

● Ustawa z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 40, poz. 222)

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po naszą publikację
Faktury VAT 2021
Faktury VAT 2021
Tylko teraz
Źródło: Rachunkowość Budżetowa
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    1 sty 2000
    17 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Kiedy stosować oznaczenie TP w spółce będącej własnością gminy

    Nasza Spółka jest własnością Gminy w 100%. Zajmujemy się głównie dostawą wody i odbiorem ścieków. Forma prawna: Sp. z o.o. Od 01.07.2021 r. nie będziemy już oznaczać symbolem TP w JPK_VAT-7 transakcji dotyczących dostaw towarów oraz świadczenia usług, gdy powiązanie wynika wyłącznie z powiązania z naszym właścicielem tj. Gminą (gdyż jest to jednostka samorządu terytorialnego). Nie będziemy już oznaczać symbolem TP w JPK_VAT-7 transakcji dotyczących Burmistrza Gminy gdyż jest to powiązanie z jednostką samorządu terytorialnego. Natomiast uważamy, że mamy obowiązek oznaczenia „TP” nadal transakcji sprzedaży gdy nabywcą jest członek Zarządu Spółki, członek Rady Nadzorczej Spółki, prokurent Spółki, oraz członkowie rodzin ww. podmiotów (tj. w stosunku do małżonków oraz krewnych i powinowatych do drugiego stopnia). Czy stanowisko naszej Spółki jest wg Państwa prawidłowe?

    Zastępstwo za pracownika przebywającego na urlopie macierzyńskim

    Jak dokonać przesunięcia pracownika samorządowego na zastępstwo za pracownika przebywającego na urlopie macierzyńskim?

    Polski Ład a finanse gmin - co się zmieni?

    Polski Ład a finanse gmin. 8 września Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o wsparciu jednostek samorządu terytorialnego (JST) w związku z Programem Polski Ład, przedłożony przez ministra finansów, funduszy i polityki regionalnej. Ministerstwo Finansów uważa, że zmiany, które wprowadzi Polski Ład przełożą się na sytuację finansową samorządów. Dlatego zostaną wprowadzone rozwiązania stabilizujące i wzmacniające finanse JST.

    Podwyżki dla funkcjonariuszy służb mundurowych 2022

    Podwyżki dla służb mundurowych 2022. Od 1 stycznia 2022 r. mają wzrosnąć wynagrodzenia funkcjonariuszy. O ile?

    Protest ratowników i środowisk medycznych

    Protest ratowników i środowisk medycznych. Czy będą podwyżki dla medyków?

    Dochody jednostek samorządu terytorialnego - projekt zmian

    Dochody jednostek samorządu terytorialnego. W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia projektu ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych innych ustaw. Nowe przepisy mają w szczególności umożliwić zrekompensowanie gminom ubytku dochodów spowodowanego wdrożeniem zmian podatkowych (głównie w PIT) w ramach tzw. Polskiego Ładu. Co się zmieni w dochodach samorządowych?

    Ile jesteśmy winni instytucjom oświaty?

    Krajowy Rejestr Długów przeanalizował, ile jesteśmy winni instytucjom oświaty. Wśród dłużników oprócz studentów i absolwentów są też przedsiębiorcy.

    Projekt budżetu państwa na 2022 rok - dochody

    Dochody budżetu w 2022 r. wyniosą 475,6 mld zł i będą wyższe od przewidywanych dochodów uzyskanych w roku 2021 o 0,4 proc. W ujęciu realnym dochody budżetu spadną o 2,8 proc. – wynika z projektu ustawy budżetowej na 2022 r.

    Polski Ład - rekompensaty dla samorządów

    Polski Ład - rekompensaty dla samorządów. Z wyliczeń Ministerstwa Finansów wynika, że zmiany podatkowe wprowadzane Polskim Ładem będą kosztować samorządy ok. 150 mld zł w ciągu 10 lat. Trwają prace nad rozwiązaniami legislacyjnymi, które mają te straty zrekompensować. Proponowane zmiany to gwarancja dochodów i subwencja rozwojowa dla aktywnych inwestycyjnie gmin. W efekcie dochody jednostek samorządu terytorialnego (JST) mają być o ok. 10 proc. wyższe niż prognozowane. – Zarówno w trakcie pandemii, jak i obecnie samorządy bardzo dobrze poradziły sobie, jeżeli chodzi o stronę budżetową – mówi Sebastian Skuza, wiceminister finansów.

    Czy nauczyciele masowo uciekają na emerytury?

    Od czasów pandemii spada liczba nauczycieli odchodzących na emeryturę i świadczenia kompensacyjne. Tak wynika z danych ZUS.

    Rower publiczny jednak z odliczeniem VAT

    Prawo do odliczenia VAT od inwestycji w system rowerów publicznych od kilku lat było źródłem sporów pomiędzy gminami (miastami) a organami podatkowymi.

    Powołanie dyrektora gminnej biblioteki publicznej

    Powołanie dyrektora gminnej biblioteki publicznej. Osoba została powołana na stanowisko dyrektora gminnej biblioteki. Zgodnie z ustawą o prowadzeniu i organizowaniu działalności kulturalnej wójt gminy wysłał prośbę do kilku stowarzyszeń o wydanie opinii. Jednak nie otrzymał informacji zwrotnej od żadnego stowarzyszenia. Czy w przypadku braku odpowiedzi ze strony stowarzyszenia można uznać, że opinia jest pozytywna?

    Przekształcenie zakładu komunalnego w spółkę - czy to przejęcie zakładu pracy

    Gminne jednostki organizacyjne realizujące zadania komunalne, każda w wąskim zakresie, z początkiem przyszłego roku mają zostać przekształcone w spółkę prawa handlowego. Dotychczasowi dyrektorzy przekształcanych zakładów komunalnych mają stać się kierownikami poszczególnych komórek organizacyjnych w nowo powołanej spółce gminnej.

    Dodatek terenowy pracownika socjalnego za czas choroby i innych nieobecności w obliczeniach

    Dodatek terenowy pracownika socjalnego. Jak obliczyć kwotę dodatku, jeżeli pracownik nie przepracował całego miesiąca z innego powodu niż choroba? Czy kwotę dodatku dzieli się przez liczbę dni w danym miesiącu, czy przez liczbę godzin do przepracowania w danym miesiącu? Czy dodatek powinien być wypłacony w całości, w sytuacji gdy pracownik przebywa część miesiąca na zwolnieniu lekarskim?

    Program "Centra opiekuńczo-mieszkalne" a rozliczenia VAT

    Program "Centra opiekuńczo-mieszkalne" a rozliczenia VAT. Czy gminy i powiaty, świadcząc usługi w ramach programu, działają w charakterze podatników VAT? Czy VAT związany z wydatkami na tworzenie i utrzymanie centrum jest kosztem kwalifikowalnym?

    Kiedy zamawiający może odstąpić od zawartej umowy w trybie zamówień publicznych

    Kiedy zamawiający może odstąpić od umowy w trybie zamówień publicznych? Czy gmina może wycofać się z umowy i czy potrzebna jest zgoda wykonawcy (w umowie nie było warunków odstąpienia)?

    Zmiany w klasyfikacji budżetowej - rozporządzenie z 26 lipca 2021 r.

    Klasyfikacja budżetowa. Ustawodawca przygotował obszerne zmiany w rozporządzeniu dotyczącym klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, pojawiły się m.in. nowe paragrafy dla oświaty: 479 „Wynagrodzenia osobowe nauczycieli” oraz 480 „Dodatkowe wynagrodzenie roczne nauczycieli”. Zmiany co do zasady wejdą w życie 1 stycznia 2022 r., przy czym część zmian obowiązuje z mocą wsteczną od 1 stycznia 2021 r. Na jakie dokładnie zmiany muszą być przygotowane organy administracji samorządowej?

    Ile zarabiają parlamentarzyści w UE?

    Zarobki parlamentarzystów w UE - najwięcej zarabiają Włosi i Niemcy. Hiszpanie i Portugalczycy otrzymują aż 14 wypłat.

    Spłata zadłużenia gminy z rezerwy celowej

    Spłata zadłużenia gminy ze środków pochodzących z rezerwy celowej - czy jest możliwa?

    Podwyżki dla najwyższych urzędników państwowych 2021

    Podwyżki dla najwyższych urzędników państwowych od 1 sierpnia 2021 r. - premiera, marszałków Sejmu i Senatu, rządu, posłów, senatorów, rzeczników itd. Ile będą zarabiać?

    Reorganizacja struktury szkoły i związana z tym likwidacja stanowiska

    W związku z licznymi zmianami struktury pracy w szkole przewidujemy likwidację jednego stanowiska sprzątaczki oraz stanowiska referenta. Wszyscy pracownicy administracji i obsługi zatrudnieni są na czas nieokreślony. Jakie regulacje obowiązują szkołę przy wypowiadaniu takich umów?

    Zakres odpowiedzialności głównego księgowego w Państwowej Straży Pożarnej

    Zakres odpowiedzialności pracownika, któremu powierzono obowiązki głównego księgowego w jednostce sektora finansów publicznych, został określony zapisami ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp) oraz ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (dalej: uondfp). W artykule autor przedstawia najważniejsze obowiązki głównego księgowego, których niewypełnienie może prowadzić do poniesienia odpowiedzialności z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych, ale także odpowiedzialności karnej.

    Wzrost minimalnego wynagrodzenia, w budżetówce bez zmian

    Rząd chce, aby minimalne wynagrodzenie wzrosło o 200 zł brutto. Płace w budżetówce pozostaną jednak zamrożone.

    Wynagrodzenia medyków po 1 lipca 2021 r. (pytania i odpowiedzi)

    Nowe regulacje dotyczące wynagradzania pracowników medycznych weszły w życie 1 lipca 2021 r. Oto odpowiedzi NFZ na najczęściej zadawane pytania.

    Termin na wykonanie wydatków niewygasających

    Czy uchwała rady gminy może przedłużyć termin na wykonanie wydatków niewygasających wynikający z art. 263 uofp?