reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Zamówienia publiczne > Tryby udzielania zamówienia > Obowiązkowy konkurs na gruncie nowego P.z.p.

Obowiązkowy konkurs na gruncie nowego P.z.p.

Analiza danych sprawozdawczych dotyczących funkcjonowania systemu zamówień publicznych ukazuje, że procedura konkursowa jest wykorzystywana sporadycznie przez publicznych zamawiających[1]. Po wejściu w życie nowego P.z.p., tj. po 1 stycznia 2021 r., powyższe może ulec zmianie, m.in. ze względu na zobligowanie zamawiających do organizacji konkursu w przypadku nabywania niektórych kategorii usług.

Sytuacje w których konkurs jest obowiązkowy

Zorganizowanie przez zamawiającego konkursu, będzie obowiązkowe w przypadku udzielania zamówienia na usługi projektowania architektonicznego lub architektoniczno-budowlanego, jeżeli:

  1. wartość zamówienia jest równa lub przewyższa progi unijne,
  2. zamówienie nie jest udzielane w jednym z trybów nacechowanych pierwiastkiem negocjacyjnym tj. negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego, negocjacji bez ogłoszenia lub zamówienia z wolnej ręki.

Nie każde zatem zamówienie na usługi projektowe będzie musiało zostać poprzedzone konkursem. Powyższe uzależnione jest nie tylko od wystąpienia któregoś z ww. wyłączeń o charakterze rozłącznym. Należy bowiem wskazać, że wyrażony w art. 325 ust. 2 nowego P.z.p. wymóg nie znajdzie zastosowania do zamówień w tzw. formule zaprojektuj i wybuduj. Powyższe wynika wprost z okoliczności, iż art. 325 ust. 2 nowego P.z.p. obejmuje swym zakresem wyłącznie usługi, a z mocy definicji ustawowej wyrażonej w art. 7 pkt 21 nowego P.z.p., „zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych lub obiektu budowlanego” należy zakwalifikować jako roboty budowlane.

Polecamy: Nowy JPK_VAT w praktyce jednostek sektora publicznego

Projektodawcy ustawy wskazali, że obowiązek przewidziany art. 325 ust. 2 nowego P.z.p. nie obejmuje również „przygotowania dokumentacji projektowej zwykłych obiektów liniowych, np. dróg” (Uzasadnienie rządowego projektu ustawy – Prawo zamówień publicznych, druk nr 3624, s. 72). Powyższe można wywodzić z treści art. 325 ust. 1 nowego P.z.p. zgodnie z którym konkurs organizowany jest „w celu wyboru pracy konkursowej o charakterze twórczym”. Niewystępowanie pierwiastka twórczego, projektodawcy nowych regulacji, uznają za wyłączające obowiązek zorganizowania konkursu w sytuacjach o których mowa w art. 325 ust. 2 nowego P.z.p.

Konkurs w dwóch odsłonach  

Uzupełniająco należy wskazać, że w ramach nowego P.z.p. procedura konkursowa nie tylko zyskała bardziej szczegółowe regulacje, lecz również została uregulowana w odmienny sposób. Novum jest m.in. wyodrębnienie dwóch rodzajów konkursu: nieograniczonego i ograniczonego. Konkurs ograniczony ma charakter dwuetapowy i jest podzielony na etap składania wniosków o dopuszczenie do udziału w konkursie oraz etap składania prac konkursowych. Konkurs ograniczony, podobnie jak ma to miejsce dotychczas, przewiduje, że merytoryczna ocena prac konkursowych musi być poprzedzona formalną weryfikacją uczestników konkursu. W przypadku konkursu nieograniczonego uczestnicy konkursu składają prace konkursowe przed czynnością ich weryfikacji podmiotowej, co upodabnia konkurs do przetargu nieograniczonego. Jak wskazali projektodawcy „w założeniu rozwiązanie to ma zachęcić twórców do wzięcia udziału w konkursie, nie będzie bowiem etapu weryfikacji formalnej, która poprzedza ocenę merytoryczną pracy.” (Uzasadnienie rządowego projektu ustawy – Prawo zamówień publicznych, druk nr 3624, s. 74).

Jeżeli zamawiający, w warunkach obowiązku o których mowa w art. 325 ust. 2 nowego P.z.p. lub w warunkach dobrowolności na podstawie art. 325 ust. 1 nowego P.z.p., zorganizuje konkurs, tak jak dotychczas będzie mógł nagrodzić laureata konkursu zaproszeniem do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki lub negocjacji bez ogłoszenia, w celu wykonania usługi na podstawie wybranej pracy konkursowej (art. 326 pkt 2 nowego P.z.p.). 

reklama

Czytaj także

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama

Kadry i płace 2020

reklama

Ostatnio na forum

reklama

URLOPY

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Edyta Bielak-Jomaa

Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych, absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, gdzie uzyskała stopień doktora nauk prawnych i została zatrudniona w Katedrze Prawa Pracy WPiA UŁ na stanowisku adiunkta; do czasu powołania na stanowisko Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, pełniła funkcję Kierownika Podyplomowych Studiów Ochrony Danych Osobowych WPiA UŁ oraz Kierownika Centrum Ochrony Danych Osobowych i Zarządzania Informacją. Była wykładowcą z zakresu ochrony danych osobowych, prawa pracy i zagranicznych migracji zarobkowych. Pełniła funkcję opiekuna naukowego Międzywydziałowego Koła Studenckiego Praw Osób Niepełnosprawnych, prowadziła szkolenia w ramach działalności Międzynarodowej Fundacji Kobiet oraz cykl szkoleń organizowanych dla pracowników i pracodawców regionu „Różni, ale równi” dotyczących równego traktowania oraz zakazu dyskryminacji na rynku pracy. Jest autorką ponad 30 opracowań z zakresu prawa pracy, problematyki rynku pracy, oraz ochrony danych osobowych. Jej zainteresowania naukowe obejmują przede wszystkim problematykę ochrony dóbr osobistych pracowników i ochronę danych osobowych w zatrudnieniu. Jako pierwsza rozpoczęła badania nad ochroną danych osobowych bezrobotnych i poszukujących pracy.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama