Kategorie

Prawo zamówień publicznych

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe Prawo zamówień publicznych weszło w życie 1 stycznia 2021 roku. Co się zmieniło? Przedstawiamy najważniejsze informacje na temat zamówień bagatelnych, zawierania umów i trybu podstawowego dla zamówień publicznych w nowym Pzp.
Analiza danych sprawozdawczych dotyczących funkcjonowania systemu zamówień publicznych ukazuje, że procedura konkursowa jest wykorzystywana sporadycznie przez publicznych zamawiających[1]. Po wejściu w życie nowego P.z.p., tj. po 1 stycznia 2021 r., powyższe może ulec zmianie, m.in. ze względu na zobligowanie zamawiających do organizacji konkursu w przypadku nabywania niektórych kategorii usług.
Wraz z wejściem w życie ustawy nowelizującej u.c.p.g. z dnia 19 lipca 2019 r. zniesiono regionalizację zagospodarowania zmieszanych (niesegregowanych) odpadów komunalnych oraz obowiązek zagospodarowania odpadów biodegradowalnych w instalacjach o szczególnym statusie prawnym. Powyższe przekłada się na warunki i wymogi jakie mogą być stawiane w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego. Nie zawsze jednak deregionalizacja wywoła prokonkurencyjne efekty bez zaskarżenia SIWZ przez wykonawcę.
Przepisy Prawa zamówień publicznych[1] (zwanego dalej ,,p.z.p.”) nie zawierają regulacji wskazującej wprost, czy zmiana przez zamawiającego specyfikacji istotnych warunków zamówienia (zwanej dalej ,,siwz”), wpływa na istniejący po jego stronie obowiązek do wyjaśnienia jej treści, zgodnie z przepisem art. 38 ust. 1 p.z.p.
Polski ustawodawca od kilku lat bardzo aktywnie zachęca strony postępowań sądowych do polubownego rozwiązywania sporów, w szczególności promując ugody sądowe oraz mediację.
Termin elektronizacji zamówień publicznych poniżej progów unijnych przesunięty z 1 stycznia 2020 r. na 1 stycznia 2021 r. Termin ten jest skorelowany z terminem wejścia w życie nowo uchwalonej ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych.
W dniu 14 października 2019 r. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę z dnia 11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo zamówień publicznych. Sprawdź co się zmieni!
W dniu 14 października 2019 r. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych. Sprawdź co się zmieni!
Nowelizacja u.c.p.g. z dnia 19 lipca 2019 r. nie tylko nastąpiło określenie nowych (wyższych) poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania, na 2020 rok oraz lata kolejne, ale również zmodyfikowanie metody sposobu ustalania osiągnięcia poszczególnych z wskazanych wskaźników. Powyższe nie pozostaje bez wpływu na umowy w sprawie zamówień publicznych dotyczących odbioru albo odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych– zarówno dotychczas zawarte jak również te które zostaną zawarte w przyszłości.
Regulacje przejściowe, przewidziane w art. 11 i 12 ustawy nowelizującej u.c.p.g. z dnia 19 lipca 2019 r., dotyczące postępowań o udzielenie zamówienia publicznego na odbiór i zagospodarowanie odpadów oraz umów o udzielenie zamówienia publicznego o tożsamym zakresie przedmiotowym, nie mają charakteru kompleksowego. W konsekwencji powstają wątpliwości m.in. w zakresie możliwości zawarcia umowy na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych na dotychczasowych, starych, zasadach, jeżeli powyższe miałoby nastąpić po dniu wejścia w życie wskazanej nowelizacji, jednakże na skutek postępowania o udzielenie zamówienia publicznego wszczętego przed tą datą.
Rząd przyjął projekt nowego Prawa zamówień publicznych. Jedną z ważniejszych zmian ma być większa skuteczność przetargów.
Jedną z przewidzianych, w projekcie nowego Prawa zamówień publicznych z dnia 21 czerwca 2019 r.[1], zmian w obszarze zamówień in-house jest wyraźne przewidzenie konsekwencji jakie wywoła reorganizacja przeprowadzona dla pozoru. Zgodnie z zaprojektowanym art. 214 ust. 7 nowego P.z.p. reorganizacja symulowana skutkować będzie niespełnieniem wymogu dotyczącego procentu działalności podmiotu kontrolowanego.
W dniu 4 maja 2019 r. weszła w życie nowelizacja Prawa zamówień publicznych, która uszczegóławia zasady ochrony danych osobowych przewidziane w RODO.
Instytucja self-cleaning pozwala wykonawcy na uchylenie negatywnych konsekwencji ziszczenia się wobec niego niektórych przesłanek wykluczenia (art. 24 ust. 1 pkt 13 i 14 oraz 16–20 lub ust. 5 P.z.p.). Skuteczność skorzystania z samooczyszczania warunkowana jest m.in. momentem przedstawienia przez wykonawcę dowodów na to, że podjęte przez niego środki są wystarczającego do wykazania rzetelności. Do wskazanej kwestii odniósł się SO w Warszawie w wyroku z dnia 18 stycznia 2019 r., XIII Ga 1811/18, którym częściowo zmienił orzeczenie KIO z dnia 5 września 2018 r., KIO 1405/18; KIO 1407/18; KIO 1419/18.
W niniejszym artykule omówiono nieprawidłowości przy określaniu wartości zamówienia na roboty budowlane.
Jak prawo opcji ma się do unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia? Czy zmieni się coś w tym zakresie w 2019 r.?
Forma elektroniczna nie zawsze jest konieczna przy składaniu ofert w postępowaniu o zamówienie publiczne. Zamknięty katalog przypadków, w których zamawiający może zdecydować, że oferta lub jej część będzie składana w tradycyjnej formie pisemnej znaleźć można w Prawie zamówień publicznych.
Dnia 25 września 2018 r. do Sejmu wpłynął rządowy projekt ustawy o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie publicznoprywatnym (dalej: projekt ustawy)[1]. Projektowana ustawa ma mieć charakter powszechny i znaleźć zastosowanie do zamówień publicznych sensu largo.
Na stronach Urzędu Zamówień Publicznych opublikowano „Raport z realizacji Zaleceń Rady Ministrów w sprawie uwzględniania przez administrację rządową aspektów społecznych w zamówieniach publicznych w latach 2016- 2017 - podsumowanie i wnioski”.
Etap rozgraniczający wybór oferty najkorzystniejszej z zawarciem umowy w sprawie zamówienia publicznego został szczątkowo uregulowany w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2017 r., poz. 1579, dalej: P.z.p.). Obowiązujące regulacje P.z.p. nie regulują w sposób całościowy m.in. rodzaju formalności jakich podjęcie może być konieczne dla zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego. Ustawodawca wymaga jednak by zamawiający w specyfikacji istotnych warunków. zamówienia (dalej: SIWZ) zawarł informację o tego rodzaju formalnościach (art. 36 ust. 1 pkt 14 P.z.p.).
Kontrola RIO wykazała, że w zamówieniach nie wszędzie był zachowany wymóg pisemności (zmiany umów na roboty budowlane czy zmiany innych drobnych umów na usługi - art. 139 upzp). Chodzi o zamówienia poniżej progu jak i w trybie zamówień publicznych. Czy takim zachowaniem naruszono przepisy, jeżeli tak to jakie?
W czasie kontroli regionalna izba obrachunkowa zarzuciła nam naruszenie ustawy - Prawo zamówień publicznych. Zarzut dotyczył m.in. braku żądania od wykonawców w ogłoszeniu o zamówieniu - wymaganego w SIWZ - oświadczenia w zakresie posiadania przez osoby uczestniczące w wykonaniu zamówienia uprawnień. Czy brak takiego żądania faktycznie stanowi naruszenie ustawy?
Zmiany w wyłączeniach stosowania ustawy Pzp oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi już 1 października 2018 r. Sprawdź co się zmieni!
Urząd Zamówień Publicznych opublikował wzór umowy o świadczenie usług prawnych. Publikowany wzór został opracowany jako dokument o charakterze pomocniczym dla zamawiającego.
Urząd Zamówień Publicznych już pracuje nad nową ustawą Prawo Zamówień Publicznych. Co się zmieni?
Już w dniu 19 września 2018 r. wchodzą w życie zmiany w Prawie zamówień publicznych. Zmiana dotyczy przesłanki unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego oraz zmiany w ustawie o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi. Publikujemy informację Urzędu Zamówień Publicznych.
Prezydent podpisał ustawę z dnia 20 lipca 2018 r. zmieniająca ustawę - Prawo zamówień publicznych oraz ustawę o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Co się zmieni?
Na materię zamówień publicznych składają się zarówno kwestie dotyczące udzielania zamówień jak i ich realizacji. Z obszarem wskazanym jako drugi, związane są zagadnienia dotyczące kar umownych za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy w sprawie zamówienia publicznego. Poświęcony został im raport opracowany przez UZP.
Zamawiający  powinien  zmierzać  do  ustalenia  czy  wykonawca  faktycznie  posiada  wymagane  doświadczenie,  ale  omyłkowo  nie  powołał go w ofercie czy może takiego doświadczenia w ogóle nie ma lub nie spełnia ono wymagań zamawiającego, a wykonawca pozostał  w błędnym przekonaniu, że jego doświadczenie  odpowiada warunkom postawionym w postępowaniu. 
Na gruncie znowelizowanych przepisów ustawy Pzp, zasada bezstronności i obiektywizmu wyrażona dyspozycją art. 7 ust. 2 ustawy Pzp realizowana jest w dwojaki sposób. Tak jak dotychczas, konflikt interesów badany jest po stronie zamawiającego, zgodnie z zasadami wskazanymi w art. 17 ust. 1 ustawy Pzp, tj. w odniesieniu do osób wykonujących czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, przy czym zakres podmiotowy tej weryfikacji został rozszerzony o pracowników zamawiającego lub inne osoby zatrudnione na podstawie umowy cywilno - prawnej.  Jednocześnie przepisy ustawy Pzp wprowadziły w art. 24 ust. 5 pkt 3 ustawy Pzp dodatkową, fakultatywną przesłankę wykluczenia wykonawcy z postępowania z uwagi na wystąpienie konfliktu interesów.
Nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych zmieniła rozumienie pojęcia: „aktualność” dokumentu oraz wprowadziła zasadę pozyskiwania środków dowodowych tylko od wykonawcy, który złożył ofertę najwyżej ocenioną.
Na stronach UZP opublikowano informację na temat sposobu składania JEDZ w postępowaniach wszczętych od dnia 18 kwietnia 2018 r.
Zmiana w art. 131w wchodzi w życie już 14 listopada 2017 r. Związane jest to ze zmianami w ustawie z dnia 29 września 2017 r. o zmianie ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
Od 18 października 2018 r. skorzystamy z narzędzia e-zamówienia. Co się zmieni w zamówieniach publicznych?
W niniejszym artykule omówiono praktyczne aspekty publicznego otwarcia ofert. Omówiono m.in. obowiązki zamawiającego wiążące się z otwarciem ofert.
W pierwszym półroczu 2018 r. poznamy projekt nowej ustawy Prawo zamówień publicznych. Ministerstwo Rozwoju oraz Urząd Zamówień Publicznych już nad nim pracują. Co się zmieni?
Trybunał Sprawiedliwości UE wydał wyrok w sprawie Esaprojekt (C-387/14). Co zmieni się w zamówieniach publicznych?
2 czerwca 2017 r. Urząd Zamówień Publicznych opublikował opinię prawną (dalej „opinia UZP”) dotyczącą zasad współpracy publiczno-publicznej zawartych w nowelizacji ustawy Pzp. Prezes UZP postawił pod znakiem zapytania zasadność zapisów nowelizacji.
Zmieniły się przepisy ustawy o Prokuratorii Generalnej RP. Dla podmiotów, które reprezentują Skarb Państwa oznacza to, że będą musiały uzyskać opinię prawną Prokuratorii Generalnej RP o projektach umów, ugód jak również jednostronnych czynności prawnych dokonywanych przez Skarb Państwa, jeżeli wartość przedmiotu czynności prawnej przekracza kwotę 100 000 000 zł.
Zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych zabezpieczenie należytego wykonania umowy jest instrumentem zależnym od woli zamawiającego. Czy wykonawca może zdecydować o formie? W jakiej formie można wnieść zabezpieczenie należytego wykonania umowy?
Ustawa o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi zawiera nowe regulacje w zakresie dopuszczalnych zmian zawartej umowy koncesji. Co się zmieniło?
Ministerstwo Rozwoju poinformowało, że działalność rozpoczęła Rada Zamówień Publicznych. Rada jest organem doradczo - opiniodawczym Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Jej członków powołał Wicepremier Mateusz Morawiecki.
Od października 2016 r. obowiązują nowe przepisy zmieniające ustawę Prawo zamówień publicznych. Większość przepisów nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych weszła w życie 28 lipca br.
Wykonawcy od 18 kwietnia 2016 r. mogą składać Jednolity Europejski Dokument Zamówienia (JEDZ) na formularzu, stanowiącym załącznik do Rozporządzenia wykonawczego KE (UE) 2016/7 z dnia 5 stycznia 2016 r. ustanawiającego standardowy formularz jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia. Urząd Zamówień Publicznych opracował specjalną instrukcję, dotyczącą korzystania z formularza.
Urząd Zamówień Publicznych wyjaśnia, jakie przepisy należy stosować do postępowań wszczętych od 18 kwietnia 2016 r. Proces legislacyjny dotyczący rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw nie został jeszcze zakończony. Mając jednak na względzie opóźnienie we wdrożeniu ww. dyrektyw do porządku krajowego, w celu uniknięcia ryzyka popełnienia przez polskich zamawiających ewentualnych nieprawidłowości związanych z powyższym, w szczególności w zakresie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego oraz konkursów finansowanych ze środków UE oraz uwzględniając zasadę bezpośredniej skuteczności dyrektyw - w odniesieniu do postępowań o udzielenie zamówienia publicznego wszczynanych od dnia 18 kwietnia 2016 r. - Urząd Zamówień Publicznych wskazuje co następuje:
Kiedy można skutecznie podnieść zarzut, iż opis przedmiotu zamówienia narusza zasady uczciwej konkurencji? Ustalenie, czy zamawiający pośrednio narusza zasadę uczciwej konkurencji, nie jest łatwe.
Zwrot: „wyjątkowa sytuacja” ma charakter zwrotu niedookreślonego oraz bardzo ocennego. Dla każdego bowiem wyjątkowa sytuacja może znaczyć coś innego. W jaki sposób interpretować zatem to pojęcie?
Środki ochrony prawnej w systemie zamówień publicznych to m.in.: odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) a także postępowanie odwoławcze przez sądem. Wykonawca zamówienia dochodzący swoich praw musi liczyć się z koniecznością poniesienia pewnych wydatków. Jakie koszty i w jakiej wysokości poniesie z tytułu korzystania z przysługujących środków ochrony prawnej?
Udostępnianie wykonawcy zasobów przez podmioty trzecie stanowiło jeden z punktów nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych. Jak po 19 października 2014 roku zmienił się układ stosunków pomiędzy zamawiającym, wykonawcą i podmiotem trzecim udostępniającym zasoby?
Obowiązująca od 19 października 2014 r.nowelizacja ustawy o zamówieniach publicznych wprowadza zmiany w sposobie wskazania rażąco niskiej ceny w ofercie. Zgodnie z nowymi regulacjami, w razie wątpliwości zamawiającego co do zaoferowanej przez wykonawcę ceny, zamawiający ma prawo wezwać wykonawcę do złożenia wyjaśnień w trybie art. 90 ust. 1 ustawy Pzp.