REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dynamiczny system zakupów w zamówieniach publicznych

Justyna Andała-Sępkowska

REKLAMA

Dynamiczny system zakupów jest to instytucja – wprowadzona do polskiego systemu zamówień publicznych – przenosząca regulacje z dyrektyw unijnych. Należy on do elektronicznych narzędzi dostępnych zamawiającym prowadzącym postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, zmierzające do wyboru oferty.

Dynamiczny system zakupów nie jest trybem udzielania zamówienia publicznego. Ilość i rodzaje trybów wymienia bowiem enumeratywnie art. 10 ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp). Jest to natomiast swoisty system-procedura – a trybem, w jakim dokonywane są zakupy, jest przetarg nieograniczony. Przepisy upzp dotyczące przetargu nieograniczonego należy zatem odpowiednio stosować do procedury ustanawiania systemu oraz do udzielania w jego ramach poszczególnych zamówień.

REKLAMA

REKLAMA

Definicję dynamicznego systemu zakupów zawiera art. 2 pkt 2a upzp. Należy przez to rozumieć ograniczony w czasie elektroniczny proces udzielania zamówień publicznych, których przedmiotem są dostawy powszechnie dostępne, nabywane na podstawie umowy sprzedaży, lub usługi powszechnie dostępne.

Już z samej definicji wynika istotne założenie dynamicznego systemu zakupów – czyli zawężenie przedmiotów zamówienia (których zakup jest możliwy przy jego użyciu) do dostaw lub usług powszechnie dostępnych. Nie istnieje ustawowa definicja pojęcia „powszechnie dostępne” – można jednak posiłkować się tu wskazaniami Urzędu Zamówień Publicznych (UZP) dotyczącymi sposobu pojmowania tego określenia. UZP, definiując to pojęcie, zrobił to na potrzeby określenia przesłanek zastosowania trybu zapytania o cenę, jednak definicja może znaleźć zastosowanie również w omawianej sytuacji.

SŁOWNICZEK

REKLAMA

Przez „powszechną dostępność dostaw lub usług” należy rozumieć oferowanie dóbr o pożądanej charakterystyce przez liczne podmioty na rynku, co umożliwia łatwy dostęp do tych dóbr praktycznie nieograniczonej grupie konsumentów, co z kolei łączy się wprost z powszechną konsumpcją takich dóbr czy usług. (...).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opinia UZP pt. „Nabywanie usług w trybie zapytania o cenę” z 16 września 2010 r.

PRZYKŁAD

Przedmiotem zamówienia mogą być np. dostawy papieru biurowego, materiałów biurowych, żywności, a w odniesieniu do usług – np. usługi druku czy usługi sprzątania.

Kolejnym ograniczeniem ustawowym jest ograniczenie czasowe możliwości ustanowienia dynamicznego systemu zakupów. Dynamiczny system zakupów jest ustanawiany na pewien czas i co do zasady na okres nie dłuższy niż 4 lata. Zasada ta znajduje wyjątek w art. 102 ust. 2 upzp. Polega on na zezwoleniu na ustanowienie dłuższego okresu działania dynamicznego systemu zakupów w sytuacji, gdy – przez wzgląd na przedmiot zamówienia i szczególny interes zamawiającego – zachodzi taka konieczność lub potrzeba. Użycie łącznika „i” wskazuje na konieczność wystąpienia przesłanek łącznie (i tym samym: na szczególny charakter tego wyjątku).


Jeśli zamawiający ustanawia dynamiczny system zakupów na okres dłuższy niż 4 lata, w terminie 3 dni zawiadamia o tym Prezesa UZP – podając wartość dynamicznego systemu zakupów i przedmiot zamówień objętych tym systemem oraz uzasadnienie faktyczne i prawne. Przepisy upzp przewidują ponadto ułatwienia dla zamawiających sektorowych, którzy na mocy art. 133 ust. 3 upzp są zwolnieni z zakazu czasowego ograniczenia działania dynamicznego systemu zakupów.

Zamawiający, decydując się na ustanowienie dynamicznego systemu zakupów, musi przestrzegać procedury i zasad z nim związanych. Przede wszystkim, systemu tego nie dotyczy ograniczenie kwotowe. Ustawodawca dopuścił możliwość stosowania systemu przy wartościach zamówień niezależnie od progów kwotowych ustanowionych na podstawie art. 11 ust. 8 upzp (oczywiście należy pamiętać, że regulacje dotyczące progów krajowych i unijnych różnią się od siebie – np. miejscem publikacji ogłoszeń).

Sama procedura ustanowienia dynamicznego systemu zakupów rozpoczyna się z momentem zamieszczenia ogłoszenia. Ogłoszenia zamieszcza się w Biuletynie Zamówień Publicznych drogą elektroniczną, za pomocą formularzy umieszczonych na stronach portalu internetowego UZP, a Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich przekazuje się je drogą elektroniczną – zgodnie z formą i procedurami wskazanymi na stronie internetowej określonej w dyrektywie.

W ogłoszeniu wskazuje się, co do zasady, informacje analogiczne jak w przypadku ogłoszenia o zamówieniu w trybie przetargu nieograniczonego. Nie podaje się jednak informacji dotyczących wysokości wadium oraz terminu związania ofertą. Nie ma tu możliwości dopuszczenia składania ofert wariantowych czy częściowych. Wynika to z regulacji zawartej w art. 105 ust. 1 upzp, zgodnie z którą nie stosuje się przepisów art. 45 i 46 upzp (wadium), art. 82 ust. 1 (tylko jedna oferta) i 2 upzp (forma pisemna oferty) oraz art. 83–86 upzp (m.in. termin związania ofertą).

Więcej na ten temat w Rachunkowości budżetowej

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - dodatek motywacyjny 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

REKLAMA

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

REKLAMA

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA