REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zamawiający sam koryguje błędy postępowania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Kancelaria Ostrowski i Wspólnicy sp.k.
Ekspert w dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej
Zamawiający sam koryguje błędy postępowania/ fot. Fotolia
Zamawiający sam koryguje błędy postępowania/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zamawiający ma prawo - zdaniem Krajowej Izby Odwoławczej - do samodzielnego korygowania błędów postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Zamawiający ma więc prawo do unieważnienia decyzji podjętej w zakresie wyboru oferty najkorzystniejszej oraz ponownego jej badania.

Wiodącą regułą procedury udzielania zamówień publicznych i właściwie źródłem przyświecającym ustawodawcy w jej tworzeniu jest gwarancja zachowania w toku udzielenia zamówienia, zasad uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców (art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 907 z późn. zm.). Celem każdego postępowania prowadzonego w trybie w/w ustawy jest zawarcie z wykonawcą wyłonionym w toku określonej procedury określonej w ustawie PZP, w szczególności z zachowaniem naczelnych zasad omawianego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. A zatem, efektem końcowym przeprowadzonego postępowania każdorazowo powinno być zawarcie ważnej oraz niepodlegającej unieważnieniu umowy.

REKLAMA

Zobacz również: Nieprawidłowości dotyczące wadiów oraz postępowania o udzielenie zamówienia publicznego

REKLAMA

W praktyce nierzadko mamy do czynienia z uchybieniami w toku postępowania, które w konsekwencji mogą przerodzić się w niepodlegające zaakceptowaniu wady umowy. Warto odnotować w tym miejscu uchwałę Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 14 maja 2014 r. (KIO/KD 45/14), gdzie wskazano na mechanizm prowadzący do wyeliminowania wad zaistniałych w toku postępowania, które przecież mogłyby doprowadzić do unieważnienia postępowania, a także zawartej umowy. W powyższej uchwale Izba wskazała, iż w przypadku dostrzeżenia przez zamawiającego błędu w toku wybierania oferty lub innej czynności obarczonej wadą polegającą na naruszeniu ustawy zamawiający uprawniony jest do samodzielnego unieważnienia podjętej decyzji w zakresie wyboru oferty najkorzystniejszej i do ponownego badania ofert i wyboru oferty najkorzystniejszej.

Stanowisko przedstawione przez Krajową Izbę Odwoławczą w w/w uchwale, jako, że przedstawiony model działania dąży do osiągnięcia celu postępowania jakim jest skuteczne udzielenie zamówienia, gdzie zawarta umowa nie jest obarczona wadami prowadzącymi do jej unieważnienia, w pełni zasługuje na aprobatę. Zaproponowane rozwiązanie przyczynić się może do zwiększenia efektywności czynności podejmowanych w toku postępowania. Zauważyć bowiem należy, że zamawiający w przypadku dostrzeżenia uchybienia już po podjęciu decyzji o wyborze najkorzystniejszej oferty chcąc wycofać się z dokonanego wyboru nie musi „czekać" na złożenie odwołania przez któregokolwiek z wykonawców. Zamawiającemu daje się w ten sposób szansę wycofania się z pierwotnego wyboru, dokonując jego unieważnienia i dokonania wyboru w zgodzie z przepisami ustawy pzp. Eliminując na tym etapie zaistniałe uchybienia zamawiający może uniknąć ryzyka późniejszych zarzutów w tym przedmiocie, powyższe rozwiązanie sprzyja zatem usprawnieniu procedury udzielania zamówień w toku postępowania określonego ustawą pzp i racjonalny zamawiający nie powinien wahać się przed jego zastosowaniem.

Wpis nie stanowi porady ani opinii prawnej w rozumieniu przepisów prawa  oraz ma charakter wyłącznie  informacyjny. Stanowi  wyraz poglądów jego  autora na tematy prawnicze związane z treścią przepisów prawa, orzeczeń sądów, interpretacji organów państwowych i publikacji prasowych. Kancelaria Ostrowski i Wspólnicy Sp.K. i autor wpisu nie ponoszą odpowiedzialności za ewentualne skutki decyzji podejmowanych na jego podstawie. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Autor: Agata Kuśmierska, radca prawny; Specjalizacja - zamówienia publiczne, doradztwo w zakresie obsługi jednostek samorządu terytorialnego, prawo budowlane.

Polecamy serwis: Zamówienia publiczne

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Likwidacja szkół a prawo nauczycieli do odprawy

Nadchodzi niż demograficzny, a wraz z nim problemy w systemie edukacji. Wiele placówek nie będzie mogło w przyszłym roku szkolnym kontynuować działalności, a inne będą musiały ograniczyć jej rozmiary. To oczywiście bezpośrednio wpłynie na sytuację nauczycieli.

Pilotaż skróconego czasu pracy 2025. Można uzyskać do 1 mln zł wsparcia na wdrożenie w organizacji [Nabór wniosków od 14 sierpnia 2025]

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło zasady udziału w pilotażu skróconego czasu pracy. Nabór wniosków rozpocznie się 14 sierpnia 2025 roku. Pracodawcy mogą uzyskać do 1 mln zł wsparcia.

Dzień Ojca 2025: Coraz więcej ojców korzysta z urlopów rodzicielskich i ojcowskich

Z okazji Dnia Ojca ( 23 czerwca) przypominamy, że tata – podobnie jak mama – ma prawo do urlopu po narodzinach dziecka. Ojcowie coraz chętniej korzystają z przysługujących im świadczeń: urlopu ojcowskiego, macierzyńskiego (po 14 tygodniach) i rodzicielskiego. Komu i kiedy przysługuje zasiłek? Ile trwa urlop?

ZUS otwarty 20 czerwca 2025 r. – placówki i infolinia czynne do godz. 15:00

Choć 20 czerwca wiele osób planuje urlop po czwartkowym święcie Bożego Ciała, Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie zmienia trybu pracy. Tego dnia wszystkie placówki ZUS będą funkcjonować normalnie – jak w każdy roboczy piątek. Infolinia będzie działać krócej, gdyż do godz. 15:00.

REKLAMA

Renta wdowia 2025: terminy wypłat, kiedy decyzja o przyznaniu lub odmowie. Kluczowa data to 1 lipca 2025 r.

Już 1 lipca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wysyłkę decyzji w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. Jest to kluczowa data, gdyż część uprawnionych otrzyma wtedy świadczenie. Jak poinformował na swojej stronie internetowej ZUS pozostałe terminy wypłaty renty wdowiej to: 6-go, 10-go, 15-go, 20-go i 25-go dnia miesiąca.

Zmiana terminu wypłaty ekwiwalentu za urlop [PROJEKT MRPiPS z 10 czerwca 2025]

W środę, 11 czerwca 2025 r. do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Projekt zakłada m.in. zmianę przepisów dotyczących wypłaty ekwiwalenty za urlop.

Podwyżki pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Rozporządzenie w Dzienniku Ustaw [STAWKI]

30 maja 2025 r. w Dzienniku Ustaw RP zostało opublikowane rozporządzenie podwyższające kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Rozporządzenie koryguje także katalog stanowisk.

Umowa o pracę w celu przygotowania zawodowego. Co powinna zawierać?

Kodeks pracy reguluje m.in. kwestie dotyczące zatrudniania pracowników młodocianych. Młodocianym jest osoba, która ukończyła 15 lat, ale ma poniższej 18 lat. Co powinna zawierać umowa w celu przygotowania zawodowego?

REKLAMA

ZFŚS: Do 31 maja 2025 r. pracodawcy muszą przekazać 75% odpisu – co warto wiedzieć?

Do 31 maja 2025 r. pracodawcy mają czas na przekazanie 75 proc. odpisu na na rachunek bankowy Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Kto ma obowiązek tworzenia ZFŚS? Jak nalicza się odpisy podstawowe?

Szczególne przypadki odwołania dyrektora szkoły w trakcie roku szkolnego

Odwołanie dyrektora placówki bez wypowiedzenia w trakcie roku szkolnego możliwe jest tylko w sytuacjach wyjątkowych i nagłych, które mogą zdestabilizować jej funkcjonowanie. W takim przypadku reakcja organu prowadzącego szkołę musi być natychmiastowa.

REKLAMA