REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zamawiający sam koryguje błędy postępowania

 Kancelaria Ostrowski i Wspólnicy sp.k.
Ekspert w dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej
Zamawiający sam koryguje błędy postępowania/ fot. Fotolia
Zamawiający sam koryguje błędy postępowania/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zamawiający ma prawo - zdaniem Krajowej Izby Odwoławczej - do samodzielnego korygowania błędów postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Zamawiający ma więc prawo do unieważnienia decyzji podjętej w zakresie wyboru oferty najkorzystniejszej oraz ponownego jej badania.

Wiodącą regułą procedury udzielania zamówień publicznych i właściwie źródłem przyświecającym ustawodawcy w jej tworzeniu jest gwarancja zachowania w toku udzielenia zamówienia, zasad uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców (art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 907 z późn. zm.). Celem każdego postępowania prowadzonego w trybie w/w ustawy jest zawarcie z wykonawcą wyłonionym w toku określonej procedury określonej w ustawie PZP, w szczególności z zachowaniem naczelnych zasad omawianego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. A zatem, efektem końcowym przeprowadzonego postępowania każdorazowo powinno być zawarcie ważnej oraz niepodlegającej unieważnieniu umowy.

REKLAMA

Zobacz również: Nieprawidłowości dotyczące wadiów oraz postępowania o udzielenie zamówienia publicznego

REKLAMA

W praktyce nierzadko mamy do czynienia z uchybieniami w toku postępowania, które w konsekwencji mogą przerodzić się w niepodlegające zaakceptowaniu wady umowy. Warto odnotować w tym miejscu uchwałę Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 14 maja 2014 r. (KIO/KD 45/14), gdzie wskazano na mechanizm prowadzący do wyeliminowania wad zaistniałych w toku postępowania, które przecież mogłyby doprowadzić do unieważnienia postępowania, a także zawartej umowy. W powyższej uchwale Izba wskazała, iż w przypadku dostrzeżenia przez zamawiającego błędu w toku wybierania oferty lub innej czynności obarczonej wadą polegającą na naruszeniu ustawy zamawiający uprawniony jest do samodzielnego unieważnienia podjętej decyzji w zakresie wyboru oferty najkorzystniejszej i do ponownego badania ofert i wyboru oferty najkorzystniejszej.

Stanowisko przedstawione przez Krajową Izbę Odwoławczą w w/w uchwale, jako, że przedstawiony model działania dąży do osiągnięcia celu postępowania jakim jest skuteczne udzielenie zamówienia, gdzie zawarta umowa nie jest obarczona wadami prowadzącymi do jej unieważnienia, w pełni zasługuje na aprobatę. Zaproponowane rozwiązanie przyczynić się może do zwiększenia efektywności czynności podejmowanych w toku postępowania. Zauważyć bowiem należy, że zamawiający w przypadku dostrzeżenia uchybienia już po podjęciu decyzji o wyborze najkorzystniejszej oferty chcąc wycofać się z dokonanego wyboru nie musi „czekać" na złożenie odwołania przez któregokolwiek z wykonawców. Zamawiającemu daje się w ten sposób szansę wycofania się z pierwotnego wyboru, dokonując jego unieważnienia i dokonania wyboru w zgodzie z przepisami ustawy pzp. Eliminując na tym etapie zaistniałe uchybienia zamawiający może uniknąć ryzyka późniejszych zarzutów w tym przedmiocie, powyższe rozwiązanie sprzyja zatem usprawnieniu procedury udzielania zamówień w toku postępowania określonego ustawą pzp i racjonalny zamawiający nie powinien wahać się przed jego zastosowaniem.

Wpis nie stanowi porady ani opinii prawnej w rozumieniu przepisów prawa  oraz ma charakter wyłącznie  informacyjny. Stanowi  wyraz poglądów jego  autora na tematy prawnicze związane z treścią przepisów prawa, orzeczeń sądów, interpretacji organów państwowych i publikacji prasowych. Kancelaria Ostrowski i Wspólnicy Sp.K. i autor wpisu nie ponoszą odpowiedzialności za ewentualne skutki decyzji podejmowanych na jego podstawie. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Autor: Agata Kuśmierska, radca prawny; Specjalizacja - zamówienia publiczne, doradztwo w zakresie obsługi jednostek samorządu terytorialnego, prawo budowlane.

Polecamy serwis: Zamówienia publiczne

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Trzynastki w budżetówce 2024 - kiedy są wypłacane?

    Trzynastki w budżetówce - w 2024 roku termin wypłaty wypada w niedzielę. Kiedy pracownicy powinni otrzymać dodatkowe wynagrodzenie roczne? Spóźnienie z wypłaceniem trzynastki uprawnia do odsetek od pracodawcy.

    Zmiany: stawki wynagrodzeń w urzędach. Podwyżki od 1 stycznia 2024 r. [Nowe tabele zaszeregowania]

    Zmiany w rozporządzeniu w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.

    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    REKLAMA

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    REKLAMA

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA