REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zamawiający sam koryguje błędy postępowania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Kancelaria Ostrowski i Wspólnicy sp.k.
Ekspert w dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej
Zamawiający sam koryguje błędy postępowania/ fot. Fotolia
Zamawiający sam koryguje błędy postępowania/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zamawiający ma prawo - zdaniem Krajowej Izby Odwoławczej - do samodzielnego korygowania błędów postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Zamawiający ma więc prawo do unieważnienia decyzji podjętej w zakresie wyboru oferty najkorzystniejszej oraz ponownego jej badania.

Wiodącą regułą procedury udzielania zamówień publicznych i właściwie źródłem przyświecającym ustawodawcy w jej tworzeniu jest gwarancja zachowania w toku udzielenia zamówienia, zasad uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców (art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 907 z późn. zm.). Celem każdego postępowania prowadzonego w trybie w/w ustawy jest zawarcie z wykonawcą wyłonionym w toku określonej procedury określonej w ustawie PZP, w szczególności z zachowaniem naczelnych zasad omawianego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. A zatem, efektem końcowym przeprowadzonego postępowania każdorazowo powinno być zawarcie ważnej oraz niepodlegającej unieważnieniu umowy.

REKLAMA

Zobacz również: Nieprawidłowości dotyczące wadiów oraz postępowania o udzielenie zamówienia publicznego

REKLAMA

W praktyce nierzadko mamy do czynienia z uchybieniami w toku postępowania, które w konsekwencji mogą przerodzić się w niepodlegające zaakceptowaniu wady umowy. Warto odnotować w tym miejscu uchwałę Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 14 maja 2014 r. (KIO/KD 45/14), gdzie wskazano na mechanizm prowadzący do wyeliminowania wad zaistniałych w toku postępowania, które przecież mogłyby doprowadzić do unieważnienia postępowania, a także zawartej umowy. W powyższej uchwale Izba wskazała, iż w przypadku dostrzeżenia przez zamawiającego błędu w toku wybierania oferty lub innej czynności obarczonej wadą polegającą na naruszeniu ustawy zamawiający uprawniony jest do samodzielnego unieważnienia podjętej decyzji w zakresie wyboru oferty najkorzystniejszej i do ponownego badania ofert i wyboru oferty najkorzystniejszej.

Stanowisko przedstawione przez Krajową Izbę Odwoławczą w w/w uchwale, jako, że przedstawiony model działania dąży do osiągnięcia celu postępowania jakim jest skuteczne udzielenie zamówienia, gdzie zawarta umowa nie jest obarczona wadami prowadzącymi do jej unieważnienia, w pełni zasługuje na aprobatę. Zaproponowane rozwiązanie przyczynić się może do zwiększenia efektywności czynności podejmowanych w toku postępowania. Zauważyć bowiem należy, że zamawiający w przypadku dostrzeżenia uchybienia już po podjęciu decyzji o wyborze najkorzystniejszej oferty chcąc wycofać się z dokonanego wyboru nie musi „czekać" na złożenie odwołania przez któregokolwiek z wykonawców. Zamawiającemu daje się w ten sposób szansę wycofania się z pierwotnego wyboru, dokonując jego unieważnienia i dokonania wyboru w zgodzie z przepisami ustawy pzp. Eliminując na tym etapie zaistniałe uchybienia zamawiający może uniknąć ryzyka późniejszych zarzutów w tym przedmiocie, powyższe rozwiązanie sprzyja zatem usprawnieniu procedury udzielania zamówień w toku postępowania określonego ustawą pzp i racjonalny zamawiający nie powinien wahać się przed jego zastosowaniem.

Wpis nie stanowi porady ani opinii prawnej w rozumieniu przepisów prawa  oraz ma charakter wyłącznie  informacyjny. Stanowi  wyraz poglądów jego  autora na tematy prawnicze związane z treścią przepisów prawa, orzeczeń sądów, interpretacji organów państwowych i publikacji prasowych. Kancelaria Ostrowski i Wspólnicy Sp.K. i autor wpisu nie ponoszą odpowiedzialności za ewentualne skutki decyzji podejmowanych na jego podstawie. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Autor: Agata Kuśmierska, radca prawny; Specjalizacja - zamówienia publiczne, doradztwo w zakresie obsługi jednostek samorządu terytorialnego, prawo budowlane.

Polecamy serwis: Zamówienia publiczne

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

REKLAMA