REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zamawiający sam koryguje błędy postępowania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Kancelaria Ostrowski i Wspólnicy sp.k.
Ekspert w dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej
Zamawiający sam koryguje błędy postępowania/ fot. Fotolia
Zamawiający sam koryguje błędy postępowania/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zamawiający ma prawo - zdaniem Krajowej Izby Odwoławczej - do samodzielnego korygowania błędów postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Zamawiający ma więc prawo do unieważnienia decyzji podjętej w zakresie wyboru oferty najkorzystniejszej oraz ponownego jej badania.

Wiodącą regułą procedury udzielania zamówień publicznych i właściwie źródłem przyświecającym ustawodawcy w jej tworzeniu jest gwarancja zachowania w toku udzielenia zamówienia, zasad uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców (art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 907 z późn. zm.). Celem każdego postępowania prowadzonego w trybie w/w ustawy jest zawarcie z wykonawcą wyłonionym w toku określonej procedury określonej w ustawie PZP, w szczególności z zachowaniem naczelnych zasad omawianego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. A zatem, efektem końcowym przeprowadzonego postępowania każdorazowo powinno być zawarcie ważnej oraz niepodlegającej unieważnieniu umowy.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Nieprawidłowości dotyczące wadiów oraz postępowania o udzielenie zamówienia publicznego

W praktyce nierzadko mamy do czynienia z uchybieniami w toku postępowania, które w konsekwencji mogą przerodzić się w niepodlegające zaakceptowaniu wady umowy. Warto odnotować w tym miejscu uchwałę Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 14 maja 2014 r. (KIO/KD 45/14), gdzie wskazano na mechanizm prowadzący do wyeliminowania wad zaistniałych w toku postępowania, które przecież mogłyby doprowadzić do unieważnienia postępowania, a także zawartej umowy. W powyższej uchwale Izba wskazała, iż w przypadku dostrzeżenia przez zamawiającego błędu w toku wybierania oferty lub innej czynności obarczonej wadą polegającą na naruszeniu ustawy zamawiający uprawniony jest do samodzielnego unieważnienia podjętej decyzji w zakresie wyboru oferty najkorzystniejszej i do ponownego badania ofert i wyboru oferty najkorzystniejszej.

Stanowisko przedstawione przez Krajową Izbę Odwoławczą w w/w uchwale, jako, że przedstawiony model działania dąży do osiągnięcia celu postępowania jakim jest skuteczne udzielenie zamówienia, gdzie zawarta umowa nie jest obarczona wadami prowadzącymi do jej unieważnienia, w pełni zasługuje na aprobatę. Zaproponowane rozwiązanie przyczynić się może do zwiększenia efektywności czynności podejmowanych w toku postępowania. Zauważyć bowiem należy, że zamawiający w przypadku dostrzeżenia uchybienia już po podjęciu decyzji o wyborze najkorzystniejszej oferty chcąc wycofać się z dokonanego wyboru nie musi „czekać" na złożenie odwołania przez któregokolwiek z wykonawców. Zamawiającemu daje się w ten sposób szansę wycofania się z pierwotnego wyboru, dokonując jego unieważnienia i dokonania wyboru w zgodzie z przepisami ustawy pzp. Eliminując na tym etapie zaistniałe uchybienia zamawiający może uniknąć ryzyka późniejszych zarzutów w tym przedmiocie, powyższe rozwiązanie sprzyja zatem usprawnieniu procedury udzielania zamówień w toku postępowania określonego ustawą pzp i racjonalny zamawiający nie powinien wahać się przed jego zastosowaniem.

REKLAMA

Wpis nie stanowi porady ani opinii prawnej w rozumieniu przepisów prawa  oraz ma charakter wyłącznie  informacyjny. Stanowi  wyraz poglądów jego  autora na tematy prawnicze związane z treścią przepisów prawa, orzeczeń sądów, interpretacji organów państwowych i publikacji prasowych. Kancelaria Ostrowski i Wspólnicy Sp.K. i autor wpisu nie ponoszą odpowiedzialności za ewentualne skutki decyzji podejmowanych na jego podstawie. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Autor: Agata Kuśmierska, radca prawny; Specjalizacja - zamówienia publiczne, doradztwo w zakresie obsługi jednostek samorządu terytorialnego, prawo budowlane.

Polecamy serwis: Zamówienia publiczne

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zmagania z KSeF-em wchodzą w decydującą fazę. Jakie są największe obawy księgowych?

Choć do uruchomienia Krajowego Systemu e-Faktur pozostało zaledwie kilka miesięcy, większość księgowych wciąż nie czuje się pewnie. Z najnowszego badania SW Research dla fillup k24 wynika, że jedynie 3,5% ekspertów uważa się za w pełni przygotowanych, a aż 75% przyznaje, że nadchodzące tygodnie będą dla nich prawdziwym testem gotowości i odporności na stres.

REKLAMA

ZUS: W 2026 r. przeciętne świadczenie wzrośnie do blisko 4320 zł miesięcznie

Plan Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zakłada, że w 2026 r. liczba emerytów i rencistów zwiększy się o 123 tys. osób w porównaniu z 2025 r. Przeciętne świadczenie wzrośnie w przyszłym roku do blisko 4320 zł miesięcznie. O tych założeniach poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Podatki przez aplikację mObywatel? Warszawa wdraża cyfrowe płatności

Do końca roku ma zostać uruchomiona możliwość wniesienia niektórych opłat za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub portalu mobywatel.gov.pl. Cyfrowe płatności obejmują m.in. podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.

Nagroda jubileuszowa w wyjaśnieniach RIO. Problem dodatków do pensji

Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach: Jeśli w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej dodatek specjalny stanowi składnik wynagrodzenia pracownika i był otrzymywany przez okres dłuższy niż miesiąc należy go uwzględnić przy wyliczeniu nagrody jubileuszowej.

Uchwała w sprawie podatku od nieruchomości na 2026 rok. RIO przypomina o zmianach

W związku z pismem z Ministerstwa Finansów dotyczącym weryfikacji gminnych uchwał podatkowych Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przypomina o konieczności analizy podejmowanych na 2026 rok uchwał w sprawie stawek podatku od nieruchomości oraz zwolnień w podatku od nieruchomości. Ma to związek z nową definicją budowli.

REKLAMA

Dodatek specjalny dla pracowników samorządowych [Wyjaśnienia RIO]

Dodatek specjalny może zostać przyznany pracownikowi wyłącznie na czas nie dłuższy niż istnieją okoliczności uzasadniających jego wypłatę – wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku. Jeśli podstawa wypłaty ustała w trakcie miesiąca należy proporcjonalnie zmniejszyć wysokość dodatku.

10 listopada 2025 r. dniem wolnym od pracy w wielu urzędach w Polsce

W tym roku Wszystkich Świętych wypada w sobotę. Pracownicy odbiorą sobie zatem dzień wolny w innym terminie. Dla służby cywilnej będzie to 10 listopada 2025 r. Podobną decyzję podjęło też wiele innych urzędów w kraju.

REKLAMA