Zamawiający sam koryguje błędy postępowania
REKLAMA
REKLAMA
Wiodącą regułą procedury udzielania zamówień publicznych i właściwie źródłem przyświecającym ustawodawcy w jej tworzeniu jest gwarancja zachowania w toku udzielenia zamówienia, zasad uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców (art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 907 z późn. zm.). Celem każdego postępowania prowadzonego w trybie w/w ustawy jest zawarcie z wykonawcą wyłonionym w toku określonej procedury określonej w ustawie PZP, w szczególności z zachowaniem naczelnych zasad omawianego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. A zatem, efektem końcowym przeprowadzonego postępowania każdorazowo powinno być zawarcie ważnej oraz niepodlegającej unieważnieniu umowy.
REKLAMA
Zobacz również: Nieprawidłowości dotyczące wadiów oraz postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
REKLAMA
W praktyce nierzadko mamy do czynienia z uchybieniami w toku postępowania, które w konsekwencji mogą przerodzić się w niepodlegające zaakceptowaniu wady umowy. Warto odnotować w tym miejscu uchwałę Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 14 maja 2014 r. (KIO/KD 45/14), gdzie wskazano na mechanizm prowadzący do wyeliminowania wad zaistniałych w toku postępowania, które przecież mogłyby doprowadzić do unieważnienia postępowania, a także zawartej umowy. W powyższej uchwale Izba wskazała, iż w przypadku dostrzeżenia przez zamawiającego błędu w toku wybierania oferty lub innej czynności obarczonej wadą polegającą na naruszeniu ustawy zamawiający uprawniony jest do samodzielnego unieważnienia podjętej decyzji w zakresie wyboru oferty najkorzystniejszej i do ponownego badania ofert i wyboru oferty najkorzystniejszej.
Stanowisko przedstawione przez Krajową Izbę Odwoławczą w w/w uchwale, jako, że przedstawiony model działania dąży do osiągnięcia celu postępowania jakim jest skuteczne udzielenie zamówienia, gdzie zawarta umowa nie jest obarczona wadami prowadzącymi do jej unieważnienia, w pełni zasługuje na aprobatę. Zaproponowane rozwiązanie przyczynić się może do zwiększenia efektywności czynności podejmowanych w toku postępowania. Zauważyć bowiem należy, że zamawiający w przypadku dostrzeżenia uchybienia już po podjęciu decyzji o wyborze najkorzystniejszej oferty chcąc wycofać się z dokonanego wyboru nie musi „czekać" na złożenie odwołania przez któregokolwiek z wykonawców. Zamawiającemu daje się w ten sposób szansę wycofania się z pierwotnego wyboru, dokonując jego unieważnienia i dokonania wyboru w zgodzie z przepisami ustawy pzp. Eliminując na tym etapie zaistniałe uchybienia zamawiający może uniknąć ryzyka późniejszych zarzutów w tym przedmiocie, powyższe rozwiązanie sprzyja zatem usprawnieniu procedury udzielania zamówień w toku postępowania określonego ustawą pzp i racjonalny zamawiający nie powinien wahać się przed jego zastosowaniem.
Wpis nie stanowi porady ani opinii prawnej w rozumieniu przepisów prawa oraz ma charakter wyłącznie informacyjny. Stanowi wyraz poglądów jego autora na tematy prawnicze związane z treścią przepisów prawa, orzeczeń sądów, interpretacji organów państwowych i publikacji prasowych. Kancelaria Ostrowski i Wspólnicy Sp.K. i autor wpisu nie ponoszą odpowiedzialności za ewentualne skutki decyzji podejmowanych na jego podstawie.
Autor: Agata Kuśmierska, radca prawny; Specjalizacja - zamówienia publiczne, doradztwo w zakresie obsługi jednostek samorządu terytorialnego, prawo budowlane.
Polecamy serwis: Zamówienia publiczne
REKLAMA
REKLAMA