REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawarcie umowy z wykonawcą a postępowanie odwoławcze

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rafał Frankiewicz
Zawarcie umowy z wykonawcą a postępowanie odwoławcze. / Fot. Fotolia
Zawarcie umowy z wykonawcą a postępowanie odwoławcze. / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ogólną regułą obowiązującą w ramach postępowania odwoławczego na podstawie przepisów ustawy pzp jest zakaz zawarcia umowy z wykonawcą do czasu ogłoszenia wyroku lub postanowienia kończącego to postępowanie. Oznacza to, iż zamawiający będzie musiał wstrzymać się z zawarcie umowy z wykonawcą do momentu zakończenia postępowania prowadzonego przez KIO.

REKLAMA

REKLAMA

Od powyższej zasady opisanej w art. 183 ust. 1 występuje jednak jeden bardzo istotny wyjątek dający możliwość zawarcia umowy, pomimo toczącego się postępowania odwoławczego. Aby do tego doszło, muszą być spełnione łącznie dwa warunki: po pierwsze, musi przemawiać za tym interes publiczny, a po drugie, zamawiający musi złożyć pisemny wniosek w tej sprawie do Izby. Przyjrzyjmy się dokładniej obu tym przesłankom.

Interes publiczny

Interes publiczny – w przypadku, gdyby zwlekanie z podpisaniem umowy pomiędzy zamawiającym a wykonawcą mogło spowodować negatywne skutki dla interesu publicznego możliwym jest odstąpienie od ogólnej zasady zakazującej zawarcia umowy w trakcie prowadzenia postępowania odwoławczego. Pojęcie „interesu publicznego” nie zostało jednak zdefiniowane na gruncie ustawy i będzie podlegało każdorazowej ocenie przez skład orzekający KIO. Ustawodawca wskazał jedynie, iż potencjalne negatywne konsekwencje braku zawarcia umowy muszą przewyższać korzyści wynikające z ochrony wszystkich interesów uczestników postępowania, które zostały objęte danym postępowaniem odwoławczym. Innymi słowy, Izba będzie musiała dokonać zestawienia możliwych negatywnych skutków jakie zaistnieją w sferze publicznej z interesem wykonawców, uczestników konkursu czy innych podmiotów, o których mowa w art. 179 pzp, biorąc pod uwagę zwłaszcza konsekwencje nieuzyskania przez te podmiotu zamówienia.

Wracając jeszcze do samego pojęcia „interes publiczny” warto przytoczyć fragment uzasadnienia jednego z wyroków KIO, w którym czytamy, iż „według stanowiska orzecznictwa i doktryny, pojęcie interesu publicznego należy utożsamiać z potrzebą ogółu, a nie z potrzebą, jednostki grupy, czy instytucji. Kategoria interesu publicznego, nie może być wprost utożsamiana z interesem finansowym Zamawiającego” (zob. wyrok KIO z dnia 13 marca 2009 r. sygn. akt KIO/UZP 244/09). Powyższy pogląd Izby nie może być traktowany jako definicja „interesu publicznego”, ale jako wskazówka dotycząca prawidłowości rozumienia tego pojęcia, co przy dodatkowym wskazaniu przez ustawodawcę w treści art. 183 ust. 2 przykładowego zakresu, którym jest obronność i bezpieczeństwo, uzasadniającego możliwość zawarcia umowy z wykonawcą w trakcie postępowania odwoławczego daje ogólny pogląd na omawiane pojęcie. Można więc uznać, iż aby interes publiczny przeważył i ograniczył skutki zastosowania środków ochrony prawnej musi dojść do zagrożenia prawidłowej realizacji przez państwo lub samorząd podstawowych funkcji i usług świadczonych na rzecz społeczności. Wydaje się, iż przykładem takiego zagrożenia mogą być problemy z zawarciem umowy na dostawę prądu, wody, czy zapewnienie środków do prawidłowego funkcjonowania służby zdrowia czy policji. Ostateczna wykładnia tego pojęcia i ocena sytuacji będzie jednak dokonana przez KIO z uwzględnieniem wszelkich okoliczności mających wpływ na wynik rozstrzygnięcia.

REKLAMA

Zobacz również: Obowiązek stosowania zasady konkurencyjności

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wniosek zamawiającego

Wniosek zamawiającego – jest to drugi obligatoryjny element, który daje możliwość rozpatrzenia przez KIO odstąpienia od zakazu zawarcia umowy z wykonawcą przed zakończeniem postępowania odwoławczego. Treść art. 183 ust. 2 nie daje podstawy prawnej do podjęcia takiej czynności przez samą Izbę z mocy prawa lub też na wniosek innego podmiotu, np. wykonawcy. Wniosek, o którym mowa, może zostać złożony w jednej z form określonych w art. 183 ust. 6, a mianowicie: pisemnie, faksem lub drogą elektroniczną.

Niejasne na gruncie omawianej regulacji jest natomiast to, czy Izba otrzymawszy wniosek o uchylenie zakazu zawarcia umowy musi poinformować o tym fakcie innych uczestników postępowania. Wydaje się, iż byłoby to wskazane biorąc pod uwagę charakter regulacji całego Działu VI ustawy pzp i główny jej cel, jakim jest ochrona interesów wykonawców oraz mając na względzie przejrzystość w całym toku postępowania. Z drugiej jednak strony, brak wyraźnej regulacji ustawowej w tym względzie oraz bardzo krótki, 5-dniowy okres na rozstrzygnięcie przez Izbę wniosku poddaje w wątpliwość możliwość skutecznego poinformowania zainteresowanych o zaistniałym zdarzeniu.

Rozpatrzenie wniosku następuje na posiedzeniu niejawnym i przybiera postać postanowienia, na które nie przysługuje skarga do sądu. Zgodnie z treścią art. 188 sprawa będzie prowadzona przez skład jednoosobowy, za wyjątkiem sytuacji szczególnie skomplikowanych lub o precedensowym charakterze – wówczas Prezes KIO może powierzyć rozpatrzenie wniosku składowi trzyosobowemu.

Art. 183 przewiduje także możliwość umorzenia postępowania wszczętego na skutek złożonego wniosku w przypadku, gdyby jego rozpoznanie okazało się bezprzedmiotowe. Z sytuacją taką możemy mieć do czynienia np. gdyby wniosek został złożony zbyt późno, a więc już po ogłoszeniu przez Izbę wyroku lub postanowienia kończącego postępowanie odwoławcze.  

Konsekwencje zawarcia umowy

Na koniec warto zastanowić się nad konsekwencjami zawarcia umowy przez zamawiającego z wykonawcą, pomimo skorzystania ze środka ochrony prawnej przez podmiot uprawniony, wskazany w treści art. 179, przy jednoczesnym zakazie do zawarcia takiej umowy na gruncie art. 183 i brakiem wystąpienia z wnioskiem przez zamawiającego do Izby o odstępstwo od tej zasady. Skutki takiego postępowania wydają się oczywiste i w świetle art. 146 ust. 1 pkt 3 będą dawały podstawę do unieważnienia takiej umowy.

Zobacz: Kontrole doraźne w zamówieniach publicznych

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Układ podmiotowy w RB-Z (stan prawny na 1 października 2025 r.)

Dnia 10 października 2025 r. mija termin przekazania przez samorządowe jednostki budżetowe sprawozdań z operacji finansowych za III kwartał 2025 r. do jednostki samorządu terytorialnego, do których należy m.in. sprawozdanie Rb-N – kwartalne sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych. W artykule omówiono podstawowe zasady, jakie należy stosować, aby prawidłowo wypełnić przedmiotowe sprawozdanie.

Przyspieszona amortyzacja w gminach o wysokim bezrobociu [Projekt]

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustaw o podatku PIT i CIT, który ma ułatwić stosowanie przyspieszonej amortyzacji w gminach o wysokim bezrobociu – poinformowało w środę Ministerstwo Finansów. Chodzi o projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Maksymalnie 1800 zł miesięcznie dla funkcjonariusza. Prezydent podpisał ustawę o świadczeniu mieszkaniowym

Wkrótce do funkcjonariuszy służb mundurowych trafi dodatkowe wsparcie. Wysokość świadczenia mieszkaniowego będzie uzależniona od lokalizacji i wyniesie od 900 do 1800 zł miesięcznie netto.

Bez żadnych podwyżek dla pracowników budżetówki w 2026 r.? Wszystko zależy od losów ustawy budżetowej i decyzji Prezydenta RP

Projekt ustawy budżetowej na 2026 rok został przygotowany i trafił do Sejmu 30 września 2025 r. Już 09 października 2025 r. w Sejmie ruszają dalsze prace nad budżetem. Budzi on wiele kontrowersji, w szczególności ze względu na planowany poziom wydatków. Przedstawiciele związków zawodowych pracowników sfery budżetowej oburzają się na planowany poziom podwyżek, wynoszący zaledwie 3%, domagając się ostatnio co najmniej 5%. Tymczasem może się okazać, że nawet tej 3-procentowej podwyżki nie będzie.

REKLAMA

Zielone inwestycje a podatek od nieruchomości. Nowe przepisy źródłem wątpliwości

Jesienią rady gmin podejmują decyzje dotyczące podatków i opłat lokalnych, które będą obowiązywały na ich terenie w kolejnym roku podatkowym. Pracując nad rozwiązaniami na 2026 rok warto pamiętać o zmianach, jakie zaszły od 1 stycznia 2025 roku. Jedną z nich jest zmiana definicji budowli.

Sprawozdania do RIO. Ważne terminy w październiku 2025 r.

W październiku upływa kilka ważnych terminów dla zarządów jednostek samorządu terytorialnego. Jakie sprawozdania trzeba złożyć? Oto przydatne zestawienie.

W 2026 r. samorządy z 1,4 mld zł z tytułu wyrównania dochodów za dwa poprzednie lata

Ministerstwo Finansów koryguje rozliczenia z samorządami na kwotę 1,4 mld zł. Samorządowcy zgłosili błędne rozliczenie dofinansowań otrzymanych od rządu. Przyczyną błędu były wadliwe dane umieszczone przez gminy w deklaracjach i informacjach podatkowych.

Jakie konto do ewidencji zobowiązań inwestycyjnych [Przykład]

Rozrachunki z kontrahentami z tytułu nabycia usług budowy środków trwałych siłami obcymi i zakupów inwestycyjnych gotowych środków trwałych powinny być ujmowane na koncie 201. Użycie konta 240 jest dopuszczalne wyłącznie w sytuacji, gdy jednostka wejdzie w spór z kontrahentami co do istnienia zobowiązania lub jego wysokości.

REKLAMA

Czy zmniejszy się liczba miesięcznych sprawozdań budżetowych?

Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych (KR RIO) dostrzegła konieczność zmniejszenia liczby miesięcznych sprawozdań budżetowych (Rb) składanych przez kierowników samorządowych jednostek budżetowych.

Odpis na ZFŚS – II transza do 30 września 2025 r.

Do 30 września trzeba przekazać na wyodrębniony rachunek zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (ZFŚS) odpis za 2025 rok. W przypadku naruszenia tego terminu kierownikowi jednostki grozi kara grzywny.

REKLAMA