REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawarcie umowy z wykonawcą a postępowanie odwoławcze

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rafał Frankiewicz
Zawarcie umowy z wykonawcą a postępowanie odwoławcze. / Fot. Fotolia
Zawarcie umowy z wykonawcą a postępowanie odwoławcze. / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ogólną regułą obowiązującą w ramach postępowania odwoławczego na podstawie przepisów ustawy pzp jest zakaz zawarcia umowy z wykonawcą do czasu ogłoszenia wyroku lub postanowienia kończącego to postępowanie. Oznacza to, iż zamawiający będzie musiał wstrzymać się z zawarcie umowy z wykonawcą do momentu zakończenia postępowania prowadzonego przez KIO.

REKLAMA

REKLAMA

Od powyższej zasady opisanej w art. 183 ust. 1 występuje jednak jeden bardzo istotny wyjątek dający możliwość zawarcia umowy, pomimo toczącego się postępowania odwoławczego. Aby do tego doszło, muszą być spełnione łącznie dwa warunki: po pierwsze, musi przemawiać za tym interes publiczny, a po drugie, zamawiający musi złożyć pisemny wniosek w tej sprawie do Izby. Przyjrzyjmy się dokładniej obu tym przesłankom.

Interes publiczny

Interes publiczny – w przypadku, gdyby zwlekanie z podpisaniem umowy pomiędzy zamawiającym a wykonawcą mogło spowodować negatywne skutki dla interesu publicznego możliwym jest odstąpienie od ogólnej zasady zakazującej zawarcia umowy w trakcie prowadzenia postępowania odwoławczego. Pojęcie „interesu publicznego” nie zostało jednak zdefiniowane na gruncie ustawy i będzie podlegało każdorazowej ocenie przez skład orzekający KIO. Ustawodawca wskazał jedynie, iż potencjalne negatywne konsekwencje braku zawarcia umowy muszą przewyższać korzyści wynikające z ochrony wszystkich interesów uczestników postępowania, które zostały objęte danym postępowaniem odwoławczym. Innymi słowy, Izba będzie musiała dokonać zestawienia możliwych negatywnych skutków jakie zaistnieją w sferze publicznej z interesem wykonawców, uczestników konkursu czy innych podmiotów, o których mowa w art. 179 pzp, biorąc pod uwagę zwłaszcza konsekwencje nieuzyskania przez te podmiotu zamówienia.

Wracając jeszcze do samego pojęcia „interes publiczny” warto przytoczyć fragment uzasadnienia jednego z wyroków KIO, w którym czytamy, iż „według stanowiska orzecznictwa i doktryny, pojęcie interesu publicznego należy utożsamiać z potrzebą ogółu, a nie z potrzebą, jednostki grupy, czy instytucji. Kategoria interesu publicznego, nie może być wprost utożsamiana z interesem finansowym Zamawiającego” (zob. wyrok KIO z dnia 13 marca 2009 r. sygn. akt KIO/UZP 244/09). Powyższy pogląd Izby nie może być traktowany jako definicja „interesu publicznego”, ale jako wskazówka dotycząca prawidłowości rozumienia tego pojęcia, co przy dodatkowym wskazaniu przez ustawodawcę w treści art. 183 ust. 2 przykładowego zakresu, którym jest obronność i bezpieczeństwo, uzasadniającego możliwość zawarcia umowy z wykonawcą w trakcie postępowania odwoławczego daje ogólny pogląd na omawiane pojęcie. Można więc uznać, iż aby interes publiczny przeważył i ograniczył skutki zastosowania środków ochrony prawnej musi dojść do zagrożenia prawidłowej realizacji przez państwo lub samorząd podstawowych funkcji i usług świadczonych na rzecz społeczności. Wydaje się, iż przykładem takiego zagrożenia mogą być problemy z zawarciem umowy na dostawę prądu, wody, czy zapewnienie środków do prawidłowego funkcjonowania służby zdrowia czy policji. Ostateczna wykładnia tego pojęcia i ocena sytuacji będzie jednak dokonana przez KIO z uwzględnieniem wszelkich okoliczności mających wpływ na wynik rozstrzygnięcia.

Zobacz również: Obowiązek stosowania zasady konkurencyjności

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wniosek zamawiającego

Wniosek zamawiającego – jest to drugi obligatoryjny element, który daje możliwość rozpatrzenia przez KIO odstąpienia od zakazu zawarcia umowy z wykonawcą przed zakończeniem postępowania odwoławczego. Treść art. 183 ust. 2 nie daje podstawy prawnej do podjęcia takiej czynności przez samą Izbę z mocy prawa lub też na wniosek innego podmiotu, np. wykonawcy. Wniosek, o którym mowa, może zostać złożony w jednej z form określonych w art. 183 ust. 6, a mianowicie: pisemnie, faksem lub drogą elektroniczną.

Niejasne na gruncie omawianej regulacji jest natomiast to, czy Izba otrzymawszy wniosek o uchylenie zakazu zawarcia umowy musi poinformować o tym fakcie innych uczestników postępowania. Wydaje się, iż byłoby to wskazane biorąc pod uwagę charakter regulacji całego Działu VI ustawy pzp i główny jej cel, jakim jest ochrona interesów wykonawców oraz mając na względzie przejrzystość w całym toku postępowania. Z drugiej jednak strony, brak wyraźnej regulacji ustawowej w tym względzie oraz bardzo krótki, 5-dniowy okres na rozstrzygnięcie przez Izbę wniosku poddaje w wątpliwość możliwość skutecznego poinformowania zainteresowanych o zaistniałym zdarzeniu.

Rozpatrzenie wniosku następuje na posiedzeniu niejawnym i przybiera postać postanowienia, na które nie przysługuje skarga do sądu. Zgodnie z treścią art. 188 sprawa będzie prowadzona przez skład jednoosobowy, za wyjątkiem sytuacji szczególnie skomplikowanych lub o precedensowym charakterze – wówczas Prezes KIO może powierzyć rozpatrzenie wniosku składowi trzyosobowemu.

Art. 183 przewiduje także możliwość umorzenia postępowania wszczętego na skutek złożonego wniosku w przypadku, gdyby jego rozpoznanie okazało się bezprzedmiotowe. Z sytuacją taką możemy mieć do czynienia np. gdyby wniosek został złożony zbyt późno, a więc już po ogłoszeniu przez Izbę wyroku lub postanowienia kończącego postępowanie odwoławcze.  

Konsekwencje zawarcia umowy

Na koniec warto zastanowić się nad konsekwencjami zawarcia umowy przez zamawiającego z wykonawcą, pomimo skorzystania ze środka ochrony prawnej przez podmiot uprawniony, wskazany w treści art. 179, przy jednoczesnym zakazie do zawarcia takiej umowy na gruncie art. 183 i brakiem wystąpienia z wnioskiem przez zamawiającego do Izby o odstępstwo od tej zasady. Skutki takiego postępowania wydają się oczywiste i w świetle art. 146 ust. 1 pkt 3 będą dawały podstawę do unieważnienia takiej umowy.

Zobacz: Kontrole doraźne w zamówieniach publicznych

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozporządzenie ws. minimalnej krajowej 2026 r. podpisane przez premiera Donalda Tuska [KWOTY]

Minimalne wynagrodzenie za pracę w Polsce reguluje ustawa z dnia 10 października 2002 r. Określa ona zarówno zasady ustalania jego wysokości, jak i procedury związane z corocznym ogłaszaniem tej kwoty. Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało podpisane przez premiera Donalda Tuska.

Praca dłużej, emerytura wyższa – ZUS tłumaczy, dlaczego warto poczekać z przejściem na emeryturę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że każdy dodatkowy rok pracy po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) zwiększa wysokość przyszłej emerytury o około 8%. To efekt wydłużenia okresu składkowego oraz zmniejszenia liczby lat, przez które świadczenie będzie wypłacane.

e-Paragony 2.2 – teraz z widgetem i funkcją współdzielenia wydatków rodzinnych

Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję aplikacji mobilnej e-Paragony (2.2), która wprowadza widget umożliwiający szybki dostęp do wirtualnej karty zakupowej, a także funkcje udostępniania paragonów i współdzielenia karty z innymi użytkownikami — rozwiązania szczególnie przydatne do wspólnego zarządzania budżetem domowym

Minimalna krajowa 2026 [Projekt Rady Ministrów z 8 września 2025 r.]

Rząd pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 roku. Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego - projektem obecnie zajmuje się Rada Ministrów. Rząd ma czas na ostateczne zatwierdzenie stawek do 15 września 2025 r.

REKLAMA

Jak poprawnie zweryfikować rażąco niską cenę?

Na właściwe wyjaśnienie rażąco niskiej ceny składają się trzy główne elementy: klarowne i wyczerpujące wezwanie przygotowane przez zamawiającego (wskazujące, czego dotyczą wątpliwości w zakresie ceny, kosztu lub ich istotnych części składowych), wyjaśnienie przedłożone przez wykonawcę wraz z dowodami potwierdzającymi prawidłowość dokonania wyceny oferty, a także ocena tych wyjaśnień przez zamawiającego.

Opłata targowa. Czy w 2026 r. wzrosną koszty handlu?

W 2025 roku maksymalna stawka opłaty targowej wynosi 1126 zł, a w 2026 roku wzrośnie o 4,5%, osiągając poziom 1176,67 zł. Warto pamiętać o tym, że jest to maksymalna opłata dzienna.

Wsparcie psychologiczne dla pracowników – co warto o nim wiedzieć z perspektywy podatkowej?

Czy wydatki na pomoc psychologiczną dla pracowników mogą być kosztem podatkowym dla pracodawcy? Czy otrzymane wsparcie stanowi dla pracownika przychód podlegający pod PIT?

Odpowiedzialność księgowego – dokąd sięga i kiedy realnie chroni klienta?

Błąd księgowego może kosztować firmę dziesiątki tysięcy złotych, a nie każda polisa OC faktycznie chroni przedsiębiorcę. Obowiązkowe ubezpieczenie często nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych czy rozliczeniach ZUS. Kiedy zatem – oraz w jakim zakresie – księgowy odpowiada za swoje działania? Co musi zawierać dobra polisa, by realnie chroniła biznes klienta?

REKLAMA

ZUS udostępnił ponad 23,9 mln informacji o stanie konta ubezpieczonego za 2024 r. Jak pobrać dokument?

W poniedziałek, 1 września 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że zakończył generowanie i udostępnianie Informacji o Stanie Konta Ubezpieczonego za 2024 r. Informacje dostępne są na PUE/eZUS.

Niższy dodatek za pracę w nocy od 1 września 2025 r. Ile wyniesie i kogo dotyczy?

Od 1 września 2025 r. osoby pracujące w nocy otrzymają niższy dodatek za każdą godzinę pracy w tych godzinach. Z czego wynika ta zmiana? Ile wyniesie stawka? Kto może liczyć na dodatek i jak go obliczyć?

REKLAMA