Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawarcie umowy z wykonawcą a postępowanie odwoławcze

Rafał Frankiewicz
Zawarcie umowy z wykonawcą a postępowanie odwoławcze. / Fot. Fotolia
Zawarcie umowy z wykonawcą a postępowanie odwoławcze. / Fot. Fotolia
Ogólną regułą obowiązującą w ramach postępowania odwoławczego na podstawie przepisów ustawy pzp jest zakaz zawarcia umowy z wykonawcą do czasu ogłoszenia wyroku lub postanowienia kończącego to postępowanie. Oznacza to, iż zamawiający będzie musiał wstrzymać się z zawarcie umowy z wykonawcą do momentu zakończenia postępowania prowadzonego przez KIO.

Od powyższej zasady opisanej w art. 183 ust. 1 występuje jednak jeden bardzo istotny wyjątek dający możliwość zawarcia umowy, pomimo toczącego się postępowania odwoławczego. Aby do tego doszło, muszą być spełnione łącznie dwa warunki: po pierwsze, musi przemawiać za tym interes publiczny, a po drugie, zamawiający musi złożyć pisemny wniosek w tej sprawie do Izby. Przyjrzyjmy się dokładniej obu tym przesłankom.

Interes publiczny

Interes publiczny – w przypadku, gdyby zwlekanie z podpisaniem umowy pomiędzy zamawiającym a wykonawcą mogło spowodować negatywne skutki dla interesu publicznego możliwym jest odstąpienie od ogólnej zasady zakazującej zawarcia umowy w trakcie prowadzenia postępowania odwoławczego. Pojęcie „interesu publicznego” nie zostało jednak zdefiniowane na gruncie ustawy i będzie podlegało każdorazowej ocenie przez skład orzekający KIO. Ustawodawca wskazał jedynie, iż potencjalne negatywne konsekwencje braku zawarcia umowy muszą przewyższać korzyści wynikające z ochrony wszystkich interesów uczestników postępowania, które zostały objęte danym postępowaniem odwoławczym. Innymi słowy, Izba będzie musiała dokonać zestawienia możliwych negatywnych skutków jakie zaistnieją w sferze publicznej z interesem wykonawców, uczestników konkursu czy innych podmiotów, o których mowa w art. 179 pzp, biorąc pod uwagę zwłaszcza konsekwencje nieuzyskania przez te podmiotu zamówienia.

Wracając jeszcze do samego pojęcia „interes publiczny” warto przytoczyć fragment uzasadnienia jednego z wyroków KIO, w którym czytamy, iż „według stanowiska orzecznictwa i doktryny, pojęcie interesu publicznego należy utożsamiać z potrzebą ogółu, a nie z potrzebą, jednostki grupy, czy instytucji. Kategoria interesu publicznego, nie może być wprost utożsamiana z interesem finansowym Zamawiającego” (zob. wyrok KIO z dnia 13 marca 2009 r. sygn. akt KIO/UZP 244/09). Powyższy pogląd Izby nie może być traktowany jako definicja „interesu publicznego”, ale jako wskazówka dotycząca prawidłowości rozumienia tego pojęcia, co przy dodatkowym wskazaniu przez ustawodawcę w treści art. 183 ust. 2 przykładowego zakresu, którym jest obronność i bezpieczeństwo, uzasadniającego możliwość zawarcia umowy z wykonawcą w trakcie postępowania odwoławczego daje ogólny pogląd na omawiane pojęcie. Można więc uznać, iż aby interes publiczny przeważył i ograniczył skutki zastosowania środków ochrony prawnej musi dojść do zagrożenia prawidłowej realizacji przez państwo lub samorząd podstawowych funkcji i usług świadczonych na rzecz społeczności. Wydaje się, iż przykładem takiego zagrożenia mogą być problemy z zawarciem umowy na dostawę prądu, wody, czy zapewnienie środków do prawidłowego funkcjonowania służby zdrowia czy policji. Ostateczna wykładnia tego pojęcia i ocena sytuacji będzie jednak dokonana przez KIO z uwzględnieniem wszelkich okoliczności mających wpływ na wynik rozstrzygnięcia.

Zobacz również: Obowiązek stosowania zasady konkurencyjności

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wniosek zamawiającego

Wniosek zamawiającego – jest to drugi obligatoryjny element, który daje możliwość rozpatrzenia przez KIO odstąpienia od zakazu zawarcia umowy z wykonawcą przed zakończeniem postępowania odwoławczego. Treść art. 183 ust. 2 nie daje podstawy prawnej do podjęcia takiej czynności przez samą Izbę z mocy prawa lub też na wniosek innego podmiotu, np. wykonawcy. Wniosek, o którym mowa, może zostać złożony w jednej z form określonych w art. 183 ust. 6, a mianowicie: pisemnie, faksem lub drogą elektroniczną.

Niejasne na gruncie omawianej regulacji jest natomiast to, czy Izba otrzymawszy wniosek o uchylenie zakazu zawarcia umowy musi poinformować o tym fakcie innych uczestników postępowania. Wydaje się, iż byłoby to wskazane biorąc pod uwagę charakter regulacji całego Działu VI ustawy pzp i główny jej cel, jakim jest ochrona interesów wykonawców oraz mając na względzie przejrzystość w całym toku postępowania. Z drugiej jednak strony, brak wyraźnej regulacji ustawowej w tym względzie oraz bardzo krótki, 5-dniowy okres na rozstrzygnięcie przez Izbę wniosku poddaje w wątpliwość możliwość skutecznego poinformowania zainteresowanych o zaistniałym zdarzeniu.

Rozpatrzenie wniosku następuje na posiedzeniu niejawnym i przybiera postać postanowienia, na które nie przysługuje skarga do sądu. Zgodnie z treścią art. 188 sprawa będzie prowadzona przez skład jednoosobowy, za wyjątkiem sytuacji szczególnie skomplikowanych lub o precedensowym charakterze – wówczas Prezes KIO może powierzyć rozpatrzenie wniosku składowi trzyosobowemu.

Art. 183 przewiduje także możliwość umorzenia postępowania wszczętego na skutek złożonego wniosku w przypadku, gdyby jego rozpoznanie okazało się bezprzedmiotowe. Z sytuacją taką możemy mieć do czynienia np. gdyby wniosek został złożony zbyt późno, a więc już po ogłoszeniu przez Izbę wyroku lub postanowienia kończącego postępowanie odwoławcze.  

Konsekwencje zawarcia umowy

Na koniec warto zastanowić się nad konsekwencjami zawarcia umowy przez zamawiającego z wykonawcą, pomimo skorzystania ze środka ochrony prawnej przez podmiot uprawniony, wskazany w treści art. 179, przy jednoczesnym zakazie do zawarcia takiej umowy na gruncie art. 183 i brakiem wystąpienia z wnioskiem przez zamawiającego do Izby o odstępstwo od tej zasady. Skutki takiego postępowania wydają się oczywiste i w świetle art. 146 ust. 1 pkt 3 będą dawały podstawę do unieważnienia takiej umowy.

Zobacz: Kontrole doraźne w zamówieniach publicznych

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    MI: wartość wniosków o dofinansowanie przewozów autobusowych to 773 mln zł

    Samorządy złożyły wnioski o uruchomienie w tym roku, w całym kraju 6347 nowych linii autobusowych z dofinansowaniem z rządowego Funduszu rozwoju przewozów autobusowych (FRPA); wartość wniosków to 773 mln zł - przekazał wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

    Darmowe laptopy dla czwartoklasistów będą miały zabezpieczenie przed odsprzedażą w postaci .... wygrawerowanego orła w koronie

    Jesienią 370 tys. uczniów czwartych klas szkół podstawowych otrzyma na własność komputery. W przestrzeni medialnej podnoszono, że niektórzy rodzice mogą próbować je nielegalnie odsprzedać.

    Zapisy w umowie o łącznej wysokości kar umownych

    W trakcie kontroli regionalna izba obrachunkowa zarzuciła jednostce, że w kilku umowach zawartych z wykonawcami nie ujęto łącznej maksymalnej wysokości kar umownych, których może dochodzić powiat lub wykonawca. Umowy te zostały już wykonane i nie było problemów z umowami czy też terminowością. Czy taki zarzut jest słuszny?

    Korekta dodatkowego wynagrodzenia rocznego za 2022 r. w jednostkach pomocy społecznej

    Dnia 31 marca 2023 r. mija termin wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego za poprzedni rok kalendarzowy. Obowiązkiem pracodawcy jest nie tylko ustalenie, kto powinien otrzymać to świadczenie, ale także prawidłowe obliczenie jego wysokości, a w przypadku błędnego naliczenia - dokonanie poprawnej korekty.

    Przepracowanie części dnia a zwolnienie lekarskie

    Zdarza się, że w trakcie swojej dniówki pracownik zwalnia się z pracy z powodu złego samopoczucia i udaje się do lekarza. Następnie wpływa do pracodawcy zwolnienie lekarskie na okres, którego pierwszym dniem jest ten w części przepracowany. 

    Mieszkańcy małych gmin i dużych miast powinni mieć te same możliwości

    Mamy aspiracje, aby mieszkańcy zarówno mniejszych miejscowości, jak i dużych miast mieli te same możliwości, aby mogli korzystać w równym stopniu z środków rządowych, samorządowych i europejskich – powiedział w piątek minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda.

    RIO o klasyfikacji dochodów gmin za zakwaterowanie uchodźców z Ukrainy

    Dochody uzyskiwane przez gminy z tytułu opłat za zakwaterowanie, które od niedawna dokonują uchodźcy z Ukrainy należy klasyfikować w dziale 853 - wskazała w stanowisku RIO w Szczecinie. Izba zwróciła uwagę, że w rozporządzeniu MF brakuje dedykowanej klasyfikacji budżetowej

    Od 21 marca 2023 r. nowe zasady prowadzenia akt pracowniczych

    W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie dokumentacji pracowniczej. Dotyczy dokumentów na temat przeprowadzania kontroli trzeźwości pracowników oraz wprowadzenia informacji o pracy zdalnej.

    Czy klauzula waloryzacyjna ma zastosowanie do umów o zamówienia publiczne poniżej 130 000 zł zawieranych na dłużej niż 6 miesięcy?

    Czy waloryzacja w umowach z terminem przekraczającym 6 miesięcy wprowadzona od 10 listopada 2022 r. ustawą z 7 października 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców dotyczy również postępowań poniżej 130 000 zł, jeżeli umowy zawierane są na okres przekraczający 6 miesięcy?

    Jaki wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianie pracodawcy?

    Od 01.03.2023 r. będziemy zatrudniać osobę na stanowisku woźnego w wymiarze 3/4 etatu ze stażem 23 lat pracy. Osoba ta dotychczas pracowała w Służbie Więziennej (do dnia 20.01.2023 r.).

    Czy należy się dodatek stażowy w dodatkowym miejscu zatrudnieniu nauczyciela

    Jesteśmy szkołą podstawową państwową (organ prowadzący Urząd Miasta). Zatrudniliśmy nauczyciela z dwudziestoletnim stażem pracy na 1/2 etatu. Ten sam nauczyciel jest zatrudniony w innej szkole podstawowej w naszym mieście na pełny etat. Nauczyciel przedstawił nam świadectwa pracy. Na podstawie tych samych świadectw pracy otrzymuje dodatek w szkole podstawowej, w której jest zatrudniony na cały etat. Czy należy mu się dodatek za staż pracy?

    Kiedy płatnika nie wiążą wnioski złożone przez podatnika

    Proszę o informację dot. interpretacji z art. 31a pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: "Po ustaniu stosunku prawnego stanowiącego podstawę dokonywania przez płatnika świadczeń podatnikowi, płatnik przy obliczaniu zaliczki pomija oświadczenia i wnioski złożone uprzednio przez podatnika, z wyjątkiem wniosków, o których mowa w art. 32 ust. 6 i 8 oraz art. 41 ust. 11.

    Czy w przypadku sprzedaży węgla przez gminę trzeba prowadzić ewidencję z wykorzystaniem konta 330

    Gmina zleciła na podstawie umów sprzedaż "preferencyjnego" węgla przedsiębiorstwom i spółkom działającym na terenie Gminy. Czy w ww. przypadku gmina powinna prowadzić ewidencję magazynową (konto 330 "Towary") i ewidencję sprzedaży węgla?

    Poszerzenie przez wójta katalogu przesłanek przyznania dodatku specjalnego do wynagrodzeń pracowników

    Wójt gminy w drodze zarządzenia wewnętrznego postanowił, że pracownikom urzędu gminy, zatrudnionym na podstawie umowy o pracę, mogą być przyznawane dodatki specjalne do wynagrodzeń "w innych uzasadnionych sytuacjach, niż wskazane w ustawie o pracownikach samorządowych". Na podstawie tego zarządzenia dodatki specjalne były przyznawane pracownikom m.in. z tytułu "pracy w uciążliwych warunkach, w tym z narażeniem na ciągły stres", "szczególne osiągnięcia w pracy" lub bez żadnego dodatkowego uzasadnienia.

    Świadczenia pomocy zdrowotnej dla nauczycieli. Jak ustalić?

    Rada gminy nie określiła rodzaju świadczeń przyznawanych w ramach pomocy zdrowotnej dla nauczycieli oraz warunków i trybu ich przyznawania. Przy braku tej uchwały nie zaplanowała w budżecie gminy wydatków na ten cel.

    Jak rozliczyć godziny ponadwymiarowe nauczyciela, który przebywa na zwolnieniu lekarskim?

    Jak rozliczyć godziny ponadwymiarowe nauczyciela, który przebywa na zwolnieniu lekarskim? Jakie przepisy mają zastosowanie w przypadku, w którym nauczyciel zatrudniony jest w szkole prowadzonej przez gminę?

    Nieruchomości szkolne a podatek od nieruchomości

    Ustawodawca podatkowy przyznaje placówkom oświatowym preferencje w podatku od nieruchomości. 

    Odliczenie VAT od wydatków gminy na zakup autobusów

    Czy gmina ma prawo do odliczenia pełnej wysokości podatku naliczonego z tytułu nabycia autobusów niskoemisyjnych w przypadku, gdy te na podstawie umowy najmu będą później wykorzystywane przez spółkę gminną powołaną do realizacji zadań z zakresu transportu publicznego?

    Zmiany: urlopy, szkolenia, elastyczny czas pracy [Ostateczna wersja nowelizacji kodeksu pracy]

    Nowelizacja wdraża dwie unijne dyrektywy. Nowe przepisy regulują m.in. urlopy i czas pracy, w tym urlop rodzicielski, do którego pracownicy będą mieli indywidualne prawo.

    Program "Ochrona Zabytków". Dofinansowanie 200 mln zł

    Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego ogłosiło drugi nabór w programie Ochrona Zabytków.

    PUE ZUS: Kalkulator do wyliczenia wysokości emerytury w 2023 r.

    Na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS można samodzielnie wykonać symulację wysokości przyszłego świadczenia emerytalnego, przyznawanego na nowych zasadach. Symulacja pozwala na wykonanie obliczeń tym osobą, które chcą sprawdzić jakie świadczenie by otrzymały, gdyby przechodziły na emeryturę w bieżącym roku.

    ZUS: Co się dzieje ze środkami zapisanymi na subkoncie w ZUS w razie śmierci ubezpieczonego

    Środki zapisane na subkoncie w ZUS podlegają podziałowi i wypłacie w razie m. in. śmierci ubezpieczonego. Tak, jak to ma miejsce w przypadku środków zgromadzonych na rachunku w OFE - poinformował PAP rzecznik ZUS Paweł Żebrowski.

    Podwyżki pensji w RIO o 300 zł - 1130 zł [wyrównanie od 1 stycznia 2023 r.]

    Od 300 zł do ponad 1,1 tys. zł wzrosną stawki wynagrodzenia zasadniczego pracowników regionalnych izb obrachunkowych nieobjętych tzw. systemem mnożnikowym – przewiduje projekt nowego rozporządzenia. Podwyżki mają nastąpić z wyrównaniem od 1 stycznia 2023 r.

    MF: Zasady wykorzystania i zwrotu przez samorządy odsetek z Funduszu Pomocy

    Ministerstwo finansów wyjaśniło, że jednostki samorządu terytorialnego mają obowiązek zwrócić niewykorzystane odsetki ze środków Funduszu Pomocy na rachunek właściwego wojewody. Zasada ta nie dotyczy odsetek od środków przeznaczonych na zadania oświatowe.

    Nagrody specjalne dla pracowników pomocy społecznej [Nowelizacja, zmiany]

    Nagrody za wybitne, nowatorskie rozwiązania w zakresie pomocy społecznej dla np. pracowników socjalnych minister będzie mógł przyznać sam z własnej inicjatywy, bez wniosku ze strony np. organów administracji samorządowej - zakłada projekt nowelizacji rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie przyznawania nagród specjalnych w zakresie pomocy społecznej.