| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Zamówienia publiczne > Tryby udzielania zamówienia > Zamówienie na usługi niepriorytetowe

Zamówienie na usługi niepriorytetowe

Zmiany w zasadach udzielania zamówień publicznych na usługi niepriorytetowe wprowadza nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych. Zdaniem ekspertów możliwość korzystania z usług niepriorytetowych w trybach innych niż otwarte pozostanie w Polsce nadal bardzo ograniczona.

Jakby nie patrzeć na przebieg i wynik procesu legislacyjnego, nadchodząca zmiana ustawy Prawa zamówień publicznych  - w części dotyczącej uchylenia art. 5 ust. 1a i dodania art. 5a ustawy  - wpłynie na rynek zamówień publicznych.

Zamówienie usług niepriorytetowych

Obecnie zamawiający usługi niepriorytetowe posiada możliwość skorzystania z pewnych ułatwień m.in. przy wyborze trybu negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego oraz licytacji elektronicznej. Jednocześnie na podstawie (uchylanego) art. 5 ust. 1 a Prawa w przypadku omawianych zamówień, zamawiający może wszcząć postępowanie w trybie negocjacji bez ogłoszenia lub w trybie zamówienia z wolnej ręki także w innych uzasadnionych przypadkach niż określone w przepisach, w szczególności jeżeli zastosowanie innego trybu mogłoby skutkować co najmniej jedną z następujących okoliczności:
1) naruszeniem zasad celowego, oszczędnego i efektywnego dokonywania wydatków;
2) naruszeniem zasad dokonywania wydatków w wysokości i w terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań;
3)  poniesieniem straty w mieniu publicznym;
4) uniemożliwieniem terminowej realizacji zadań.

Ogłoszenie o udzieleniu zamówienia

W zamian uchylonego art. 5 ust. 1a, otrzymamy nowy art. 5a zgodnie z którym, gdy wartość zamówienia będzie mniejsza niż progi unijne, zamawiający będzie mógł udzielić zamówienia po przeprowadzeniu postępowania, prowadzonego w sposób przejrzysty, obiektywny i niedyskryminacyjny. Jednakże po publikacji ogłoszenia z istotnymi informacjami na jego temat (termin składania ofert, opis przedmiotu, kryteria oceny ofert). Niezwłocznie zaś po udzieleniu zamówienia, zamawiający zamieści ogłoszenie o udzieleniu zamówienia.

Zamówienie na usługi bagatelne cenowo

Po ostatnim podniesieniu progu stosowania całej ustawy, zamawiający zyskają kolejny instrument ułatwiający organizację zamówień na usługi bagatelne cenowo (przynajmniej w świetle wymiany transgranicznej).

Tryby negocjacyjne w zamówieniach publicznych

Tryby negocjacji bez ogłoszenia oraz zamówienia z wolnej ręki nabiorą większej autonomiczności i nie powinny być tak atrakcyjne z perspektywy zamawiających a zarazem konfliktogenne patrząc z perspektywy wykonawców. Oczywiście należy spodziewać się głosów oburzenia co do psucia rynku zamówień.

Osobiście jednak uważam, że na tle naszej europejskiej społeczności, zmiana i tak jest bardzo ostrożna i zachowawcza. W niektórych krajach możliwość korzystania z usług niepriorytetowych w trybach innych niż otwarte jest nieporównywalnie większa – wszak zamawiający mają prawo mieć zaufanie do uznanych prawników, ochroniarzy, lekarzy czy hotelarzy. Problem tkwi w tym, że u nas to uznanie postrzega się jako „znanie”, zapominając że wielu wypadkach chodzi o gwarancję wyniku pracy, często nieznaną w procedurze konkurencyjnej przy ocenie ofert: cena – 100%.

Autor: Robert Jaroszewski, radca prawny, partner w kancelarii Sienkiewicz, Jaroszewski, Zamroch. Radcowie prawni sp. p., autor bloga o zamawiających, wykonawcach, zakupach w zgodzie z prawem oraz o sprawach z pogranicza prawa publicznego i prywatnego prawo-zamówień-publicznych.pl.

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

Pracownicy służby zdrowia

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Krajowa Izba Doradców Podatkowych

Samorząd zawodowy doradców podatkowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »