REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zamówienie na usługi niepriorytetowe

Sienkiewicz i Zamroch. Radcowie Prawni Spółka Partnerska
Kancelaria oferuje kompleksową obsługę prawną przedsiębiorców, jak również pomoc dla klientów indywidualnych.
Prawo, zamówienia publiczne/ Fot. Fotolia
Prawo, zamówienia publiczne/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany w zasadach udzielania zamówień publicznych na usługi niepriorytetowe wprowadza nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych. Zdaniem ekspertów możliwość korzystania z usług niepriorytetowych w trybach innych niż otwarte pozostanie w Polsce nadal bardzo ograniczona.

Jakby nie patrzeć na przebieg i wynik procesu legislacyjnego, nadchodząca zmiana ustawy Prawa zamówień publicznych  - w części dotyczącej uchylenia art. 5 ust. 1a i dodania art. 5a ustawy  - wpłynie na rynek zamówień publicznych.

REKLAMA

Zamówienie usług niepriorytetowych

Obecnie zamawiający usługi niepriorytetowe posiada możliwość skorzystania z pewnych ułatwień m.in. przy wyborze trybu negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego oraz licytacji elektronicznej. Jednocześnie na podstawie (uchylanego) art. 5 ust. 1 a Prawa w przypadku omawianych zamówień, zamawiający może wszcząć postępowanie w trybie negocjacji bez ogłoszenia lub w trybie zamówienia z wolnej ręki także w innych uzasadnionych przypadkach niż określone w przepisach, w szczególności jeżeli zastosowanie innego trybu mogłoby skutkować co najmniej jedną z następujących okoliczności:
1) naruszeniem zasad celowego, oszczędnego i efektywnego dokonywania wydatków;
2) naruszeniem zasad dokonywania wydatków w wysokości i w terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań;
3)  poniesieniem straty w mieniu publicznym;
4) uniemożliwieniem terminowej realizacji zadań.

Ogłoszenie o udzieleniu zamówienia

W zamian uchylonego art. 5 ust. 1a, otrzymamy nowy art. 5a zgodnie z którym, gdy wartość zamówienia będzie mniejsza niż progi unijne, zamawiający będzie mógł udzielić zamówienia po przeprowadzeniu postępowania, prowadzonego w sposób przejrzysty, obiektywny i niedyskryminacyjny. Jednakże po publikacji ogłoszenia z istotnymi informacjami na jego temat (termin składania ofert, opis przedmiotu, kryteria oceny ofert). Niezwłocznie zaś po udzieleniu zamówienia, zamawiający zamieści ogłoszenie o udzieleniu zamówienia.

Zamówienie na usługi bagatelne cenowo

Po ostatnim podniesieniu progu stosowania całej ustawy, zamawiający zyskają kolejny instrument ułatwiający organizację zamówień na usługi bagatelne cenowo (przynajmniej w świetle wymiany transgranicznej).

Tryby negocjacyjne w zamówieniach publicznych

REKLAMA

Tryby negocjacji bez ogłoszenia oraz zamówienia z wolnej ręki nabiorą większej autonomiczności i nie powinny być tak atrakcyjne z perspektywy zamawiających a zarazem konfliktogenne patrząc z perspektywy wykonawców. Oczywiście należy spodziewać się głosów oburzenia co do psucia rynku zamówień.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Osobiście jednak uważam, że na tle naszej europejskiej społeczności, zmiana i tak jest bardzo ostrożna i zachowawcza. W niektórych krajach możliwość korzystania z usług niepriorytetowych w trybach innych niż otwarte jest nieporównywalnie większa – wszak zamawiający mają prawo mieć zaufanie do uznanych prawników, ochroniarzy, lekarzy czy hotelarzy. Problem tkwi w tym, że u nas to uznanie postrzega się jako „znanie”, zapominając że wielu wypadkach chodzi o gwarancję wyniku pracy, często nieznaną w procedurze konkurencyjnej przy ocenie ofert: cena – 100%.

Autor: Robert Jaroszewski, radca prawny, partner w kancelarii Sienkiewicz, Jaroszewski, Zamroch. Radcowie prawni sp. p., autor bloga o zamawiających, wykonawcach, zakupach w zgodzie z prawem oraz o sprawach z pogranicza prawa publicznego i prywatnego prawo-zamówień-publicznych.pl.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA