REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowa zawarta na okres dłuższy niż 12 miesięcy - ograniczenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Blog Prawa Zamówień Publicznych
Opinie prawników specjalizujących się w prawie zamówień publicznych
prawo, kalendarz, 2015/ Fot. Fotolia
prawo, kalendarz, 2015/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ustawodawca w ustawie Prawo zamówień publicznych zawarł obostrzenia co do zawierania umów na okres dłuższy niż 12 miesięcy. Nie budzi wątpliwości, że ustawodawca dopuszcza umowy długoterminowe, ale je ogranicza.

Umowa zawarta na dłużej niż 12 miesięcy – obostrzenia

Umowę w sprawie zamówienia publicznego zawiera się na czas oznaczony. Przepis art. 142 ust. 1 ustawy Pzp obligatoryjnie zakazuje zawierania umów na czas nieoznaczony. Wyjątek od tej zasady widnieje w art. 143 ustawy Pzp. Dowolność w czasie przy zawieraniu umowy jest obostrzona górną granicą. Bowiem czas trwania umowy nie może przekraczać 4 lat.

REKLAMA

Ustawodawca postanowił dodać w art. 142 ustawy Prawo zamówień publicznych obostrzenia co do zawierania umów na okres dłuższy niż 12 miesięcy. Zmiany te zostały ujęte w Dzienniku Ustaw z dnia 18 września 2014r., poz. 1232.

Zobacz również: Podział zamówienia publicznego - kiedy jest możliwy?

REKLAMA

Art. 142 ust. 5 ustawy Pzp brzmi: „Umowa zawarta na okres dłuższy niż 12 miesięcy zawiera postanowienia o zasadach wprowadzania odpowiednich zmian wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy, w przypadku zmiany:
1) stawki podatku od towarów i usług,
2) wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego na podstawie art. 2 negocjacje Trójstronnej Komisji w sprawie minimalnego wynagrodzenia ust. 3–5 ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę,
3) zasad podlegania ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu zdrowotnemu lub wysokości stawki składki na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne
–        jeżeli zmiany te będą miały wpływ na koszty wykonania zamówienia przez wykonawcę.”

Istotne jest to, aby nie zapomnieć o takim zapisie w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia jak i umowie. Ustawodawca chciał w ten sposób zabezpieczyć wykonawców, że w przypadku zmiany którejś z powyższych ustaw kwoty ulegną zmianie już z mocy samego prawa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto ustawodawca nie zapomniał o wykonawcach, którzy podpisali umowy dotychczas na okres dłuższy niż 12 miesięcy, bowiem w przypadku zmian, którejkolwiek z powyższych ustaw będą mieli możliwość – o ile ich to dotyczy -  zwrócenia się do drugiej strony o przeprowadzenie negocjacji w sprawie odpowiedniej zmiany wynagrodzenia. Ważne jest to, by te negocjacje zgłosić zamawiającemu w terminie 30 dni od dnia wejścia danej ustawy w życie dokonującej tych zmian. Dotyczy to zmian trzech ustaw:
1.      stawki podatku od towarów i usług,
2.      wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego na podstawie art. 2 negocjacje Trójstronnej Komisji w sprawie minimalnego wynagrodzenia ust. 3–5 ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę,
3.      zasad podlegania ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu zdrowotnemu lub wysokości stawki składki na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne.

Należy zaznaczyć, że dla niektórych dostaw czy usług zawarcie tzw. umów długoterminowych, a więc takich, które są  zawierane na okres dłuższy niż 12 miesięcy.  Nie budzi wątpliwości, że ustawodawca dopuszcza umowy długoterminowe, ale je ogranicza.

Artykuł powyższy stanowi, że w umowie muszą być zawarte postanowienia określające zasady wprowadzania zmian w zakresie wynagrodzenia wykonawcy. Te obligatoryjne warunki odnoszą się do sytuacji, gdy mamy zmianę podatku VAT, wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz zasad podlegania ubezpieczeniom społecznym lub zdrowotnym wraz z wysokością stawki danego ubezpieczenia.  Istotne jest to, że zmiana wynagrodzenia następuje tylko wtedy i tylko wtedy, gdy powyższe zmiany maja wpływ na koszty wykonania zamówienia.

Nasuwają się wątpliwości, co w sytuacji, gdy umowy zostały zawarte przed dniem w życie ustawy. Tym razem ustawodawca przewidział taką sytuację. Bowiem, jeśli zmiany te będą miały wpływ na koszty wykonania umowy zawartej przed dniem wejścia w życie ustawy (umowy zawarte na okres dłuższy niż 12 miesięcy), to każda ze stron może zwrócić się do drugiej w sprawie przeprowadzenia negocjacji dotyczącej zmiany wynagrodzenia. Zaznaczyć należy, że mają na to czas w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie przepisów dokonujących tych zmian.

Ostatnio w mojej jednostce, w której występuję jako zamawiający spotkałam się z sytuacją, gdzie wykonawca, z którym mamy zawartą umowę na okres 24 miesięcy zaraz po wejściu ustawy o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. Poz. 1232 z dnia 18 września 2014r.) zwrócił się do nas z prośbą o negocjacje w sprawie zmiany wynagrodzenia. Niestety nie udało się mu to, gdyż działał bezpodstawnie. Nie dość, że w umowie nic się nie zmieniło, to jeszcze na dodatek żadna ustawa z wyżej wymienionych się nie zmieniła.. Niestety tak bywa, że nie doczytawszy ustawy do końca podejmuje się pochopne kroki.  Po żmudnym wytłumaczeniu, że nie ma do tych negocjacji podstaw usłyszeliśmy, aby zrobić to na zapas. Niestety tak się nie da.

Autor: Justyna Starek

Polecamy serwis: Zamówienia publiczne

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak specjaliści od finansów i rachunkowości w skali europejskiej oceniają warunki pracy w swojej branży? Jakie są i jakie będą trendy w tym zakresie?

Świat przyśpieszył, a wraz z nim przyśpieszyły zmiany na rynku pracy. Pandemia gwałtownie wprowadziła zdalny i hybrydowy model pracy do firm, turbulencje geopolityczne i ekonomiczne zachwiały poczuciem bezpieczeństwa i przewidywalności, a zmiany klimatyczne oraz rozwój technologii wpływają na rynek pracy w tempie wykładniczym.

Skrócony czas pracy – pilotaż również w samorządach

Jednostka samorządu terytorialnego może złożyć jako realizator tylko jeden wniosek dla wybranej jednostki podległej, w której będzie testowany model skróconego czasu pracy. Tak wynika z wyjaśnień Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Ograniczenia budżetowe powodem odmowy przyznania dofinansowania z PFRON

Samorządy odmawiają przyznania dofinansowania z PFRON do turnusów rehabilitacyjnych pomimo spełniania wymaganych kryteriów. Powodem jest brak środków. Czy powiat może uzyskać dodatkowe środki w przypadku wyczerpania przyznanego limitu? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiada na ważną interpelację.

Kiedy nie przysługuje odprawa emerytalna?

Komu pracodawca wypłaca odprawę emerytalną? Czy ma do niej prawo osoba zatrudniona w jednostce na pół etatu? Kiedy odprawa nie przysługuje?

REKLAMA

Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

REKLAMA