REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowa zawarta na okres dłuższy niż 12 miesięcy - ograniczenia

 Blog Prawa Zamówień Publicznych
Opinie prawników specjalizujących się w prawie zamówień publicznych
prawo, kalendarz, 2015/ Fot. Fotolia
prawo, kalendarz, 2015/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ustawodawca w ustawie Prawo zamówień publicznych zawarł obostrzenia co do zawierania umów na okres dłuższy niż 12 miesięcy. Nie budzi wątpliwości, że ustawodawca dopuszcza umowy długoterminowe, ale je ogranicza.

Umowa zawarta na dłużej niż 12 miesięcy – obostrzenia

Umowę w sprawie zamówienia publicznego zawiera się na czas oznaczony. Przepis art. 142 ust. 1 ustawy Pzp obligatoryjnie zakazuje zawierania umów na czas nieoznaczony. Wyjątek od tej zasady widnieje w art. 143 ustawy Pzp. Dowolność w czasie przy zawieraniu umowy jest obostrzona górną granicą. Bowiem czas trwania umowy nie może przekraczać 4 lat.

REKLAMA

Ustawodawca postanowił dodać w art. 142 ustawy Prawo zamówień publicznych obostrzenia co do zawierania umów na okres dłuższy niż 12 miesięcy. Zmiany te zostały ujęte w Dzienniku Ustaw z dnia 18 września 2014r., poz. 1232.

Zobacz również: Podział zamówienia publicznego - kiedy jest możliwy?

REKLAMA

Art. 142 ust. 5 ustawy Pzp brzmi: „Umowa zawarta na okres dłuższy niż 12 miesięcy zawiera postanowienia o zasadach wprowadzania odpowiednich zmian wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy, w przypadku zmiany:
1) stawki podatku od towarów i usług,
2) wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego na podstawie art. 2 negocjacje Trójstronnej Komisji w sprawie minimalnego wynagrodzenia ust. 3–5 ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę,
3) zasad podlegania ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu zdrowotnemu lub wysokości stawki składki na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne
–        jeżeli zmiany te będą miały wpływ na koszty wykonania zamówienia przez wykonawcę.”

Istotne jest to, aby nie zapomnieć o takim zapisie w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia jak i umowie. Ustawodawca chciał w ten sposób zabezpieczyć wykonawców, że w przypadku zmiany którejś z powyższych ustaw kwoty ulegną zmianie już z mocy samego prawa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto ustawodawca nie zapomniał o wykonawcach, którzy podpisali umowy dotychczas na okres dłuższy niż 12 miesięcy, bowiem w przypadku zmian, którejkolwiek z powyższych ustaw będą mieli możliwość – o ile ich to dotyczy -  zwrócenia się do drugiej strony o przeprowadzenie negocjacji w sprawie odpowiedniej zmiany wynagrodzenia. Ważne jest to, by te negocjacje zgłosić zamawiającemu w terminie 30 dni od dnia wejścia danej ustawy w życie dokonującej tych zmian. Dotyczy to zmian trzech ustaw:
1.      stawki podatku od towarów i usług,
2.      wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego na podstawie art. 2 negocjacje Trójstronnej Komisji w sprawie minimalnego wynagrodzenia ust. 3–5 ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę,
3.      zasad podlegania ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu zdrowotnemu lub wysokości stawki składki na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne.

Należy zaznaczyć, że dla niektórych dostaw czy usług zawarcie tzw. umów długoterminowych, a więc takich, które są  zawierane na okres dłuższy niż 12 miesięcy.  Nie budzi wątpliwości, że ustawodawca dopuszcza umowy długoterminowe, ale je ogranicza.

Artykuł powyższy stanowi, że w umowie muszą być zawarte postanowienia określające zasady wprowadzania zmian w zakresie wynagrodzenia wykonawcy. Te obligatoryjne warunki odnoszą się do sytuacji, gdy mamy zmianę podatku VAT, wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz zasad podlegania ubezpieczeniom społecznym lub zdrowotnym wraz z wysokością stawki danego ubezpieczenia.  Istotne jest to, że zmiana wynagrodzenia następuje tylko wtedy i tylko wtedy, gdy powyższe zmiany maja wpływ na koszty wykonania zamówienia.

Nasuwają się wątpliwości, co w sytuacji, gdy umowy zostały zawarte przed dniem w życie ustawy. Tym razem ustawodawca przewidział taką sytuację. Bowiem, jeśli zmiany te będą miały wpływ na koszty wykonania umowy zawartej przed dniem wejścia w życie ustawy (umowy zawarte na okres dłuższy niż 12 miesięcy), to każda ze stron może zwrócić się do drugiej w sprawie przeprowadzenia negocjacji dotyczącej zmiany wynagrodzenia. Zaznaczyć należy, że mają na to czas w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie przepisów dokonujących tych zmian.

Ostatnio w mojej jednostce, w której występuję jako zamawiający spotkałam się z sytuacją, gdzie wykonawca, z którym mamy zawartą umowę na okres 24 miesięcy zaraz po wejściu ustawy o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. Poz. 1232 z dnia 18 września 2014r.) zwrócił się do nas z prośbą o negocjacje w sprawie zmiany wynagrodzenia. Niestety nie udało się mu to, gdyż działał bezpodstawnie. Nie dość, że w umowie nic się nie zmieniło, to jeszcze na dodatek żadna ustawa z wyżej wymienionych się nie zmieniła.. Niestety tak bywa, że nie doczytawszy ustawy do końca podejmuje się pochopne kroki.  Po żmudnym wytłumaczeniu, że nie ma do tych negocjacji podstaw usłyszeliśmy, aby zrobić to na zapas. Niestety tak się nie da.

Autor: Justyna Starek

Polecamy serwis: Zamówienia publiczne

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    REKLAMA

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    Średnio 600 zł „pod choinkę” w urzędach. Maks to 950 zł. Jest i 0 zł. Zamiast podwyżek. Są i premie [Budżetówka, prezenty]

    Zamiast podwyżek w 2023 r. średnio 600 zł urzędnicy samorządowi otrzymają przed świętami z ZFŚS.

    Rozwój zawodowy i urlop szkoleniowy ratownika medycznego

    Każdy ratownik medyczny ma nie tylko prawo, lecz przede wszystkim obowiązek ustawicznego rozwoju zawodowego przez aktualizację wiedzy i umiejętności zawodowych. Na rozwój zawodowy ratownikowi medycznemu przysługuje urlop szkoleniowy w wymiarze 6 dni roboczych rocznie – kiedy przysługuje ten urlop, kiedy nie przysługuje i czy należy się za niego wynagrodzenie? O tym w poniższym opracowaniu. 

    Brak podwyżki w samorządach w 2024 r. Poszkodowani nie zgadzają się na zamrożenie swoich pensji. I żądają wyjaśnień

    Przedstawiciele zarządu ZMP chcą wyjaśnień od rządu w sprawie zamrożenia wynagrodzeń w samorządach i spółkach komunalnych przewidzianego w ustawie okołobudżetowej na 2024 r.

    REKLAMA

    Kaucja to 50 groszy. Bo łatwo zapamiętać. Butelki ze szkła i plastiku oraz metalowe puszki [projekt rozporządzenia]

    Kaucja za butelki plastikowe do 3 litrów i szklane do 1,5 litra oraz za puszki do 1 litra wyniesie 50 gr. Tak zapisano w projekcie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska. 

    PIP: Obowiązki i prawa pracownika w zakresie bhp [zestawienie]
    Podstawowym obowiązkiem pracownika określonym w art. 211 Kodeksu pracy jest przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

    REKLAMA