REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaką procedurę zastosować do zakupu dostawy wody i gazu

Justyna Andała-Sępkowska
Dostawy gazu, zamówienia publiczne/ Fot. Fotolia
Dostawy gazu, zamówienia publiczne/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jakie procedury zamówień publicznych należy zastosować w przypadku zakupu dostawy wody i gazu przy chęci zawarcia umowy na czas nieokreślony?

Ze względu na istnienie tzw. monopolu naturalnego w odniesieniu do tych zakupów zastosowanie znajdzie tryb zamówienia z wolnej ręki, jeżeli dostawy mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze.

REKLAMA

Przepisy ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo za­mówień publicznych (dalej: upzp) w sposób szczególny regulują pewne aspekty umów o zamówienia publiczne i wprowadzają odstępstwa od zasad cywilistycznych - w tym od zasady swobodnej woli stron umowy. Jed­ną z tego typu wyjątkowych regulacji jest regulacja dotycząca czasu obowiązywania umów o zamówienie publiczne. Zgodnie z art. 142 ust. 1 upzp zasadą jest, że umowę o zamówienie publiczne zawiera się na czas oznaczony.

Zobacz również: Zamówienie na usługi niepriorytetowe

Wyjątki od tej zasady przewiduje m.in. art. 143 ust. 1 upzp. W pkt 1 i 3 tego ustępu czytamy, że na czas nie­oznaczony może być zawierana umowa, której przed­miotem są dostawy:

  • wody za pomocą sieci wodno-kanalizacyjnej lub odprowadzanie ścieków do takiej sieci,
  • gazu z sieci gazowej.

Ponadto istnieje możliwość zawarcia umów na czas nieoznaczony w odniesieniu do:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • ciepła z sieci ciepłowniczej,
  • licencji na oprogramowanie komputerowe,
  • umów, których przedmiotem są usługi przesyło­we lub dystrybucyjne energii elektrycznej lub gazu ziemnego (art. 143 ust. 1a upzp).

Wyjątki te stanowią konsekwencję istnienia mono­polu naturalnego dla tych dóbr nabywanych przez za­mawiających. Ustawodawca zdecydował tym samym o braku konieczności „sztucznego" odnawiania umów w tym zakresie.

Również ze względu na istnienie monopolu natural­nego w odniesieniu do tych zakupów zastosowanie znaj­dzie tryb zamówienia z wolnej ręki. Zastosowanie tego trybu musi być podyktowane okolicznościami faktyczny­mi, które znajdą odzwierciedlenie w jednej z przesłanek wymienionych w art. 67 ust. 1 upzp. W okolicznościach opisanych w pytaniu zaistnieje przesłanka z art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a upzp, zgodnie z którą zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli dosta­wy mogą być świadczone tylko przez jednego wyko­nawcę z przyczyn technicznych o obiektywnym cha­rakterze.

Z ORZECZNICTWA

(...) Skorzystanie z trybu wskazanego w art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a upzp uzależnione jest od tego, czy „dostawy, usługi lub roboty budowlane mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę, z przyczyn technicznych o obiektywnym charakte­rze". Za przyczyny techniczne sensu stricto uważa się przede wszystkim istnienie takiej sytuacji, w któ­rej zamawiający nie ma wyboru ze względu na po­siadanie infrastruktury technicznej, jaką dysponuje. Z tym przypadkiem mamy do czynienia w przypad­ku dostaw gazu, prądu, wody, odprowadzania ście­ków - gdy odpowiednie przyłącza są własnością danego wykonawcy. (... )

Wyrok WSA w Warszawie z 29 lipca 2010 r., sygn. akt V SA/Wa 875/10

REKLAMA

Literalne potwierdzenie poprawności wyboru trybu zamówienia z wolnej ręki znajduje się również w sa­mych przepisach upzp - bezpośrednio w art. 67 ust. 3 pkt 1, w którym, w odniesieniu właśnie m.in. do dostaw wody za pomocą sieci wodociągowej lub odprowadzania ścieków do sieci kanalizacyjnej oraz dostaw gazu z sie­ci gazowej, odwołany zostaje obowiązek zawiadamiania Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych o wszczęciu po­stępowania w trybie zamówienia z wolnej ręki, gdy war­tość zamówienia jest równa lub przekracza kwoty okre­
ślone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 upzp (tzw. progi unijne).

W tym miejscu warto wskazać na zasady szacowa­nia wartości zamówienia w przypadku nabywania dóbr na czas nieoznaczony. Kwestię tę reguluje art. 34 ust. 3 pkt 1 upzp, wskazując, że jeżeli zamówienia udziela się na czas nieoznaczony, wartością zamówienia jest wartość ustalona z uwzględnieniem okresu 48 mie­sięcy wykonywania zamówienia.

Na zakończenie warto dodać, że w ramach regulacji wynikającej z art. 67 ust. 4 upzp, prowadząc procedurę na dostawy wody za pomocą sieci wodno-kanalizacyj­nej lub odprowadzanie ścieków do takiej sieci oraz do­stawy gazu z sieci gazowej, zamawiający może odstąpić od powołania komisji przetargowej czy stosowania nie­których przesłanek wykluczenia wykonawcy z postępo­wania.

JUSTYNA ANDAŁA-SĘPKOWSKA - prawnik, wieloletni praktyk w dziedzinie zamówień publicznych po stronie zamawiającego, autor opracowań i komentarzy z tego zakresu

PODSTAWA PRAWNA

• art. 11 ust. 8, art. 34 ust. 3 pkt 1, art. 67 ust. 1, ust. 3 pkt 1 i ust. 4, art. 142 ust. 1, art. 143 ust. 1 ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień pub­licznych (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 907; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 915)

Polecamy serwis: Zamówienia publiczne

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Świadczenie urlopowe dla nauczycieli. Wypłata do końca sierpnia – jakie wyrównanie

Świadczenie urlopowe dla nauczycieli powinno zostać wypłacone do końca sierpnia 2024 r. Świadczenie to przysługuje nauczycielom, którzy byli zatrudnieniu w pełnym wymiarze zajęć przez cały rok szkolny 2023/2024. Świadczenie urlopowe dla nauczycieli reguluje art. 53 ust 1a ustawy  – Karta Nauczyciela.

Rusza program "Pierwszy Dzienny Opiekun w Gminie". Samorządy mogą składać wnioski do 30 sierpnia

W czwartek, 25 lipca odbyła się konferencja z udziałem wiceministry rodziny, pracy i polityki społecznej Aleksandry Gajewskiej. Tematem konferencji był nowy program dla gmin bez opieki żłobkowej w ramach Aktywnego Malucha – "Pierwszy Dzienny Opiekun w Gminie". Wnioski można składać do 30 sierpnia.

ZUS przestawił się na mLegitymacje. Jak z nich korzystać?

Elektroniczna mLegitymacja to duże ułatwienie dla emerytów i rencistów. Można z niej korzystać na własnym urządzeniu mobilnym, np. telefonie. Z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wynika, iż prawie 800 tysięcy seniorów porzuciło plastik.

Świadczenie „Aktywny rodzic” i inne nowości w klasyfikacji budżetowej

23 lipca 2024 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 15 lipca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Co się zmieni i od kiedy?

REKLAMA

82 mln zł środków na dofinansowania do remontów dróg samorządowych na 2025 r. w województwie śląskim

W środę, 24 lipca wojewoda śląski Marek Wójcik poinformował, o tym, że rusza nabór na dofinansowania ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na przyszły rok. W województwie lubelskim nabór ruszy w piątek, 26 lipca. Środki z dofinansowania mogą zostać przeznaczone na remonty dróg powiatowych i gminnych, a także na inne inwestycje, które zwiększą bezpieczeństwo ruchu.

5 000 zł na jedno koło gospodyń wiejskich i prawo do dofinansowania dla wszystkich kół gospodyń wiejskich z gmin, w których frekwencja w ubiegłorocznych wyborach parlamentarnych przekroczyła 60 proc. W Dzienniku Ustaw ukazała się już nowelizacja

W Dzienniku Ustaw ukazała się nowelizacja rozporządzenia dotycząca prawa do dofinansowania dla kół gospodyń wiejskich z gmin,  w których frekwencja w ubiegłorocznych wyborach parlamentarnych przekroczyła 60 proc. Dofinansowanie będzie przysługiwało nie tylko kołom wpisanym do Krajowego Rejestru Kół Gospodyń Wiejskich.

W 2024 roku przeciętny pracownik skorzysta z nawet 35 dni urlopu oraz dodatkowych zwolnień z pracy. Co z urlopem w 2025 r.

W ostatnim czasie do kodeksu pracy wprowadzono wiele nowych rozwiązań, dzięki którym pracownicy mogą uzyskać dodatkowe dni wolne od pracy. Chodzi m.in. o wprowadzenie dodatkowych pięciu dni urlopu opiekuńczego. Sprawdź, jakie jeszcze dodatkowe zwolnienia i urlopy przysługują pracownikom, ile są płatne oraz jak je uzyskać.

Dni wolne od pracy w drugiej połowie 2024 roku i w 2025 r. [KALENDARZ — DŁUGIE WEEKENDY]

W 2024 r. uwzględniając wszystkie dni wolne i weekendy wypada 115 dni wolnych od pracy. Sprawdź, kiedy przypadają długie weekendy w drugiej połowie 2024 r. Możesz już także wstępnie zaplanować wolne w 2025 r.

REKLAMA

Trwają wypłaty dodatkowych pieniędzy dla nauczycieli. Kwota jest niemała, bo ponad 2000 zł, ale trzeba od niej zapłacić podatek.

Trwają wypłaty dodatkowych pieniędzy dla nauczycieli. Kwota jest niemała, bo ponad 2000 zł, jednak świadczenie urlopowe nie jest świadczeniem socjalnym, a więc trzeba je opodatkować. Na konta trafi więc o 12 proc. mniej.

Zbliża się termin złożenia sprawozdania SP-1. Kto musi je złożyć i co w nim wykazać? To ważne m.in. dla podatku od nieruchomości.

Jest coraz mniej czasu na złożenie części B sprawozdania SP-1. Czy wiesz, kto musi je złożyć, do kiedy i co w nim wykazać? Przepisy jasno to regulują, ale w praktyce pojawiają się problemy.

REKLAMA