Przedmiot zamówienia dla robót budowlanych - jak opisać?
REKLAMA
REKLAMA
W jaki sposób należy prawidłowo opisać przedmiot zamówienia dla robót budowlanych?
W przypadku zamówień dla robót budowlanych, zamawiający przedmiot zamówienia opisuje za pomocą dokumentacji projektowej oraz specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych. Natomiast w przypadku gdy przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie oraz wykonanie robót budowlanych, zamawiający opisuje przedmiot zamówienia za pomocą programu funkcjonalno-użytkowego. Program funkcjonalno-użytkowy obejmuje opis zadania budowlanego, w którym podaje się przeznaczenie ukończonych robót budowlanych oraz stawiane im wymagania techniczne, ekonomiczne, architektoniczne, materiałowe i funkcjonalne. Zasady opisywania w/w przedmiotu zamówienia wynikają z art. 31 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 907 z późń. zm.).
REKLAMA
Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016
Powstaje jednak niekiedy problem, czy opis przedmiotu zamówienia obejmujący przedstawienie jedynie jednej z wyżej opisanych dokumentacji jest wystarczający. Przecież art. 29 w/w ustawy opisuje zasady, zgodnie z którymi należy opisywać każdy przedmiot zamówienia, w tym przedmiot zamówienia obejmujący roboty budowlane. W związku z czym zasady te również winny zostać wzięte pod uwagę przy opisie w/w przedmiotu zamówienia. Co skutkuje wątpliwościami przy opisie przedmiotu zamówienia ograniczonego wyłącznie do przedstawienia jednej z w/w dokumentacji.
Zobacz również: Zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa - jaki dokument?
REKLAMA
Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych w uchwale z dnia 12 sierpnia 2015 r., sygn. akt: KIO/KD 44/15 (LEX nr 1796854) stwierdziła, iż: „sposób dokonania opisu przedmiotu zamówienia dla robót budowlanych określony w art. 31 p.z.p. przez wymóg sporządzenia określonej dokumentacji, nie oznacza, że dla tych robót nie stosuje się podstawowego przy przygotowaniu podstępowania przepisu art. 29 p.z.p. określającego zasady sporządzania opisu przedmiotu zamówienia.”
Wynika z powyższego, iż zamawiający opisując w/w przedmiot zamówienia nie może ograniczyć się do przedstawienia jednej z w/w dokumentacji. Musi przy opisie tego przedmiotu zamówienia wziąć pod uwagę zasady wynikające z art. 29 w/w ustawy. Czyli m.in. musi pamiętać, iż przedmiot zamówienia musi zostać opisany w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty. Ponadto przedmiot zamówienia nie może zostać opisany w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję.
Polecamy serwis: Zamówienia publiczne
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.