REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyjaśnienia dotyczące treści złożonych ofert

Przemysław Naworol
Adwokat
 Samorządowy Serwis Prawny
Serwis Kancelarii Ślązak, Zapiór i Wspólnicy dla jednostek samorządu terytorialnego
Prawo zamówień publicznych/ fot. Fotolia
Prawo zamówień publicznych/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jaki jest cel składania przez wykonawcę wyjaśnień w toku postępowania o udzielenie zamówienia? Czy wyjaśnienia wykonawcy mają na celu jedynie wyjaśnienie treści złożonej oferty?

W toku badania i oceny ofert zamawiający może żądać od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert. Za wyjątkiem udzielenia zamówienia w drodze dialogu technicznego oraz poprawiania przez zamawiającego w ofercie wykonawcy oczywistych omyłek pisarskich lub rachunkowych, niedopuszczalne jest prowadzenie między zamawiającym a wykonawcą negocjacji dotyczących złożonej oferty. Potwierdza to art. 87 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.  Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. 2013 r. poz. 907 z późń. zm.). Przepis tej jest bardzo często mylnie interpretowany przez strony postępowania o udzielenie zamówienia. Powstaje bowiem bardzo często wątpliwość, czy wyjaśnienia wykonawcy mają na celu jedynie wyjaśnienie treści złożonej oferty. Co wynika z literalnego brzmienia powyższego przepisu. Czy też wyjaśnienia te mają znaczenie szersze, tj. mają na celu doprowadzaniu treści oferty wykonawcy do stanu zgodności z przepisami prawa i wymaganiami zamawiającego. W konsekwencji czego zamawiający winien tak skonstruować żądanie złożenia wyjaśnień przez wykonawcę, aby ten ostatni wiedział, co musi uzupełnić w swojej ofercie, aby była ona zgodna z przepisami prawa.

REKLAMA

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016

REKLAMA

Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych w wyroku z dnia 9 czerwca 2015 r., sygn. akt: KIO 1090/15 (LEX nr 1802594) stwierdziła, że: „instytucja wyjaśnień, o której mowa w przepisie art. 87 ust. 1 p.z.p., nie służy doprowadzaniu treści oferty do stanu zgodności z przepisami prawa i wymaganiami zamawiającego.”

Wynika z powyższego, iż zamawiający nie ma obowiązku, tak formułować wezwania do złożenia wyjaśnień, aby wykonawca wiedział, w jaki sposób ma odpowiedzieć na to wezwanie, aby jego oferta była zgodna z prawem. W mojej ocenie taka interpretacja powyższego przepisu, jest prawidłowa. Pamiętać należy, iż prawie zawsze wykonawcami ubiegającymi się o realizację zamówienia, są przedsiębiorcy. W konsekwencji od profesjonalistów należy wymagać znajomości przepisów prawa. W związku z czym, skoro wykonawca winien znać te przepisy prawa, to zamawiający nie ma obowiązku sugerować temu wykonawcy odpowiedzi, jakie ma złożyć. Złożenie wyjaśnień przez wykonawcę ma służy zamawiającemu. W związku z czym żądanie złożenia tych wyjaśnień zamawiający winien tak skonstruować, aby mógł uzyskać odpowiedzi na swoje wątpliwości. Nie jest natomiast istotne, czy wyjaśnienia te będą korzystne dla wykonawcy, czy też nie. Zatem to na wykonawcy ciąży obowiązek, tak sformułowania tych wyjaśnień, aby jego oferta była zgodna z przepisami prawa.

Polecamy serwis: Zamówienia publiczne

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Nowa tabela miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego dla pozostałych pracowników urzędów i jednostek [projekt rozporządzenia z 4 marca 2024 r.]

    Zmiany w rozporządzeniu w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.

    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    REKLAMA

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    REKLAMA

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    REKLAMA