REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przetarg na usługi ubezpieczenia w jednostkach sektora finansów publicznych ( JSFP)

Justyna Godlewska-Stańska
Przetarg na usługi ubezpieczenia w jednostkach sektora finansów publicznych ( JSFP)/ Fot. Fotolia
Przetarg na usługi ubezpieczenia w jednostkach sektora finansów publicznych ( JSFP)/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kwestia konieczności przeprowadzania postępowania przetargowego w celu nabycia ubezpieczenia przez JSFP w każdym wypadku, gdy wartość przedmiotu umowy przekracza 14 tysięcy euro (nawet jeśli jest to umowa ubezpieczenia grupowego pracowników jednostki budzi poważne wątpliwości. Wybór oferty ubezpieczenia w ramach postępowania przetargowego nastręcza zaś niejednokrotnie wiele trudności wynikających przede wszystkim ze specyfiki usług ubezpieczenia.

Mając na względzie stanowisko Urzędu Zamówień Publicznych  (zob. interpretacja z dnia 24 lutego 2009 r. nr UZP/DP/O-RJE/245379 /3329/ 09), zgodnie z którym zawarcie umowy ubezpieczenia, a w tym także grupowego pracowniczego ubezpieczenia na życie przez JSFP jest udzieleniem zamówienia publicznego, a co za tym idzie wymaga zastosowania procedur określonych w ustawie ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 1047 dalej jako ustawa prawo zamówień publicznych) rozstrzygnięcia organów nadzorczych oraz orzecznictwo Sądu Najwyższego, który opowiada się za nieważnością umów zawartych z pominięciem obowiązkowej procedury przetargowej (zob. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 13 września 2001 r., sygn. akt IV CKN 381/00) stwierdzić należy, że jeśli tylko wartość przedmiotu umowy (w tym wypadku jest wysokość składki) przekracza równowartość 14 tys. euro najbezpieczniejszym rozwiązaniem wydaje się być wybór oferty w ramach postępowania przetargowego. Przeprowadzenie postępowania przetargowego, w ramach którego wybrana ma zostać usługa ubezpieczenia nastręcza jednak wiele trudności w tym w szczególności na etapie formułowania kryteriów wyboru oferty.

REKLAMA

Kryterium wyboru ofert

REKLAMA

Głównym kryterium wyboru oferty zgodnie z przepisami ustawy prawo zamówień publicznych jest niewątpliwie cena. Zmawiający może jednak wskazać w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia  (SIWZ) także i inne kryteria, którymi będzie się posługiwał przy wyborze najkorzystniejszej oferty (art. 91 ust. 2 ustawy prawo zamówień publicznych), co jest szczególnie uzasadnione w przypadku tak specjalistycznej usługi jak usługa ubezpieczenia. Użycie jako jedynego kryterium ceny  w przypadku usługi  ubezpieczenia nie zabezpiecza bowiem  w wystarczający sposób interes zamawiającego w uzyskaniu świadczenia optymalnego z uwagi chociażby na oczekiwany zakres ochrony.

Formułując pozacenowe kryteria wyboru oferty nie należy zapominać, że w specyfikacji istotnych warunków zamówienia należy w takim wypadku obowiązkowo zamieścić w myśl art. 36 ust. 1 pkt 13 ustawy prawo zamówień publicznych opis  tychże kryteriów z podaniem ich znaczenia oraz sposobu oceny ofert. Oznacza to, iż zamawiający ma obowiązek wymienić wszystkie kryteria, szczegółowo opisać do czego się odnoszą oraz w jaki sposób nastąpi ocena treści oferty przy ich zastosowaniu. Sposób oceny ofert powinien być tak skonstruowany, aby zapewniał obiektywną ich ocenę, co oznacza, iż powinna zostać wyłączona możliwość subiektywnej, uznaniowej i dowolnej oceny. Konieczne jest bowiem umożliwienie weryfikacji prawidłowości oceny ofert  przez wykonawców, czy też organy kontroli. W tym miejscu przytoczyć należy wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 18 marca 2004 r. (sygn. akt V Ca 264/04), w którym to Sąd ten stwierdził, że kryteria oceny ofert powinny być wyraźnie określone w specyfikacji istotnych warunków zamówienia w sposób umożliwiający późniejszą weryfikację prawidłowości oceny ofert i wyboru najkorzystniejszej oferty.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. [Projekt rozporządzenia]

Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Projekt rozporządzenia w środę trafił do uzgodnień i opiniowania.

W budżecie państwa nie ma miejsca na wolną Wigilię?

Minister finansów Andrzej Domański ocenił pomysł wolnej Wigilii jako złe rozwiązanie dla polskiej gospodarki i budżetu państwa. Jaki jest koszt wolnej Wigilii? 

Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach wyższy podatek za grunty i nieruchomości

Już niedługo w Polsce wyższa stawka podatku od nieruchomości. Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach w Polsce obowiązywać będzie nowa, wyższa stawka podatku od nieruchomości. Prawdopodobnie wtedy też wejdzie w życie nowa regulacja dot. sposobu naliczania podatku od garaży znajdujących się w budynkach mieszkalnych.

Prawie 42 mln euro z UE dla 25 samorządów z województwa łódzkiego

Gminy zrzeszone w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Piotrków - Bełchatów - Radomsko otrzymają prawie 42 mln euro na projekty w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Pieniądze zyska aż 25 samorządów, a zrealizowane cele maja służyć mieszkańcom. 

REKLAMA

1000 zł dodatku motywacyjnego dla kolejnej grupy pracowników? Związkowcy apelują. Co na to resort pracy?

1000 zł dodatku motywacyjnego wyłącznie dla pracowników pomocy społecznej nie satysfakcjonuje związkowców. Polska Federacja Związkowa Pracowników Socjalnych i Pomocy Społecznej skierowała do Sejmu petycję w sprawie objęcia dodatkiem motywacyjnym wszystkich pracowników realizujących zadania w zakresie wypłaty świadczeń.

Finasowanie bazy danych odpadowych. Co planuje rząd?

Projekt noweli ustawy o odpadach to temat środowego posiedzenia Rady Ministrów. Co przewiduje projekt?  

Minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł. Jednolity tekst rozporządzenia w Dzienniku Ustaw

Opublikowano jednolity tekst rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Uwzględniono w nim zarówno minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł, jak i zmiany w tabelach stanowisk.

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych. Kto może starać się o dofinansowanie? Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski poinformował w poniedziałek, że Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) ogłosiło nowy nabór w ramach programu „Wysoka jakość i dostępność e-usług publicznych”

REKLAMA

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach – ale z małymi zmianami – do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach, ale z małymi zmianami, do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw.

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci?

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci? Podwyższeniu ulegnie także stawka części zmiennej opłaty reklamowej. Ile wynosić będą opłaty reklamowe za umieszczone tablice i urządzenia reklamowe?

REKLAMA