REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przetarg na usługi ubezpieczenia w jednostkach sektora finansów publicznych ( JSFP)

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Justyna Godlewska-Stańska
Przetarg na usługi ubezpieczenia w jednostkach sektora finansów publicznych ( JSFP)/ Fot. Fotolia
Przetarg na usługi ubezpieczenia w jednostkach sektora finansów publicznych ( JSFP)/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kwestia konieczności przeprowadzania postępowania przetargowego w celu nabycia ubezpieczenia przez JSFP w każdym wypadku, gdy wartość przedmiotu umowy przekracza 14 tysięcy euro (nawet jeśli jest to umowa ubezpieczenia grupowego pracowników jednostki budzi poważne wątpliwości. Wybór oferty ubezpieczenia w ramach postępowania przetargowego nastręcza zaś niejednokrotnie wiele trudności wynikających przede wszystkim ze specyfiki usług ubezpieczenia.

Mając na względzie stanowisko Urzędu Zamówień Publicznych  (zob. interpretacja z dnia 24 lutego 2009 r. nr UZP/DP/O-RJE/245379 /3329/ 09), zgodnie z którym zawarcie umowy ubezpieczenia, a w tym także grupowego pracowniczego ubezpieczenia na życie przez JSFP jest udzieleniem zamówienia publicznego, a co za tym idzie wymaga zastosowania procedur określonych w ustawie ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 1047 dalej jako ustawa prawo zamówień publicznych) rozstrzygnięcia organów nadzorczych oraz orzecznictwo Sądu Najwyższego, który opowiada się za nieważnością umów zawartych z pominięciem obowiązkowej procedury przetargowej (zob. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 13 września 2001 r., sygn. akt IV CKN 381/00) stwierdzić należy, że jeśli tylko wartość przedmiotu umowy (w tym wypadku jest wysokość składki) przekracza równowartość 14 tys. euro najbezpieczniejszym rozwiązaniem wydaje się być wybór oferty w ramach postępowania przetargowego. Przeprowadzenie postępowania przetargowego, w ramach którego wybrana ma zostać usługa ubezpieczenia nastręcza jednak wiele trudności w tym w szczególności na etapie formułowania kryteriów wyboru oferty.

REKLAMA

REKLAMA

Kryterium wyboru ofert

Głównym kryterium wyboru oferty zgodnie z przepisami ustawy prawo zamówień publicznych jest niewątpliwie cena. Zmawiający może jednak wskazać w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia  (SIWZ) także i inne kryteria, którymi będzie się posługiwał przy wyborze najkorzystniejszej oferty (art. 91 ust. 2 ustawy prawo zamówień publicznych), co jest szczególnie uzasadnione w przypadku tak specjalistycznej usługi jak usługa ubezpieczenia. Użycie jako jedynego kryterium ceny  w przypadku usługi  ubezpieczenia nie zabezpiecza bowiem  w wystarczający sposób interes zamawiającego w uzyskaniu świadczenia optymalnego z uwagi chociażby na oczekiwany zakres ochrony.

Formułując pozacenowe kryteria wyboru oferty nie należy zapominać, że w specyfikacji istotnych warunków zamówienia należy w takim wypadku obowiązkowo zamieścić w myśl art. 36 ust. 1 pkt 13 ustawy prawo zamówień publicznych opis  tychże kryteriów z podaniem ich znaczenia oraz sposobu oceny ofert. Oznacza to, iż zamawiający ma obowiązek wymienić wszystkie kryteria, szczegółowo opisać do czego się odnoszą oraz w jaki sposób nastąpi ocena treści oferty przy ich zastosowaniu. Sposób oceny ofert powinien być tak skonstruowany, aby zapewniał obiektywną ich ocenę, co oznacza, iż powinna zostać wyłączona możliwość subiektywnej, uznaniowej i dowolnej oceny. Konieczne jest bowiem umożliwienie weryfikacji prawidłowości oceny ofert  przez wykonawców, czy też organy kontroli. W tym miejscu przytoczyć należy wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 18 marca 2004 r. (sygn. akt V Ca 264/04), w którym to Sąd ten stwierdził, że kryteria oceny ofert powinny być wyraźnie określone w specyfikacji istotnych warunków zamówienia w sposób umożliwiający późniejszą weryfikację prawidłowości oceny ofert i wyboru najkorzystniejszej oferty.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polskie firmy w obliczu JPK_ST obowiązującego od 1 stycznia 2026 r.

W dobie rosnących kosztów prowadzenia działalności i przyspieszającej cyfryzacji rozliczeń podatkowych, coraz więcej przedsiębiorców szuka oszczędności i spokoju operacyjnego. Od 1 stycznia 2026 r. wchodzi w życie nowy obowiązek: JPK_KR_ST – elektroniczna ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych dla podatników CIT (księgi handlowe) oraz ewidencja przychodów (EWP) dla Podatników PIT na PKPiR. To prawdziwa zmiana systemowa, ponieważ po raz pierwszy fiskus zyska wgląd w pełną strukturę majątku firm w formie ujednoliconego pliku JPK.

Nawet 3 mln zł na opiekę wytchnieniową. Nabór wniosków [pieniądze dla gmin]

Trwa nabór wniosków w programie „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2026. Maksymalna kwota dofinansowania dla jednej gminy lub powiatu nie może przekroczyć 3 mln zł.

Finansowanie zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną [Pismo KRRIO]

Czy przepisy dopuszczają sfinansowanie z rezerwy celowej na zarządzanie kryzysowe tegorocznych zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną? Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych odniosła się do istniejących wątpliwości w tym zakresie.

Będą dodatki dla asystentów rodziny. Do 2400 zł w 2025 roku

Rząd będzie kontynuował dofinansowanie asystentów rodziny. 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia rządowego programu wspierania rodziny „Asystent rodziny w 2025 r.”, przedłożoną przez Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

REKLAMA

Min. B. Nowacka: Wskaźnik zewnętrzny. Wyludniają się wsie i niektóre całe region. Nauczyciele bez podwyżek na jakie liczyli

Z uwagi na koszty obywatelski projekt o pensjach nauczycieli nie ma szans na realizację w obecnym kształcie – przekazał PAP szef podkomisji zajmującej się tym projektem. Nad nowym rozwiązaniem pracuje MEN. Trzeba dostosować wynagrodzenia nauczycieli do zmieniających się warunków. To tezy min. Barbary Nowackiej.

Zmiany w prawie zamówień publicznych w 2025 i 2026 r. [Wywiad]

O najnowszych zmianach w Prawie zamówień publicznych opowiada Beata Żmudzka, Dyrektorka Działu Zamówień Publicznych, Seris Konsalnet. Jak ograniczono dostęp do zamówień publicznych wykonawcom z państw trzecich? O co chodzi z certyfikatami wykonawców? Co oznacza wyższy próg stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych? Jak należy ocenić zmiany wprowadzane w 2025 i 2026 roku?

Układ podmiotowy w RB-Z (stan prawny na 1 października 2025 r.)

Dnia 10 października 2025 r. mija termin przekazania przez samorządowe jednostki budżetowe sprawozdań z operacji finansowych za III kwartał 2025 r. do jednostki samorządu terytorialnego, do których należy m.in. sprawozdanie Rb-N – kwartalne sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych. W artykule omówiono podstawowe zasady, jakie należy stosować, aby prawidłowo wypełnić przedmiotowe sprawozdanie.

Przyspieszona amortyzacja w gminach o wysokim bezrobociu [Projekt]

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustaw o podatku PIT i CIT, który ma ułatwić stosowanie przyspieszonej amortyzacji w gminach o wysokim bezrobociu – poinformowało w środę Ministerstwo Finansów. Chodzi o projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

REKLAMA

Maksymalnie 1800 zł miesięcznie dla funkcjonariusza. Prezydent podpisał ustawę o świadczeniu mieszkaniowym

Wkrótce do funkcjonariuszy służb mundurowych trafi dodatkowe wsparcie. Wysokość świadczenia mieszkaniowego będzie uzależniona od lokalizacji i wyniesie od 900 do 1800 zł miesięcznie netto.

Bez żadnych podwyżek dla pracowników budżetówki w 2026 r.? Wszystko zależy od losów ustawy budżetowej i decyzji Prezydenta RP

Projekt ustawy budżetowej na 2026 rok został przygotowany i trafił do Sejmu 30 września 2025 r. Od 09 października 2025 r. w Sejmie ruszyły dalsze prace nad budżetem. Budzi on wiele kontrowersji, w szczególności ze względu na planowany poziom wydatków. Przedstawiciele związków zawodowych pracowników sfery budżetowej oburzają się na planowany poziom podwyżek, wynoszący zaledwie 3%, domagając się ostatnio co najmniej 5%. Tymczasem może się okazać, że nawet tej 3-procentowej podwyżki nie będzie.

REKLAMA