REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przetarg na usługi ubezpieczenia w jednostkach sektora finansów publicznych ( JSFP)

Justyna Godlewska-Stańska
Przetarg na usługi ubezpieczenia w jednostkach sektora finansów publicznych ( JSFP)/ Fot. Fotolia
Przetarg na usługi ubezpieczenia w jednostkach sektora finansów publicznych ( JSFP)/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kwestia konieczności przeprowadzania postępowania przetargowego w celu nabycia ubezpieczenia przez JSFP w każdym wypadku, gdy wartość przedmiotu umowy przekracza 14 tysięcy euro (nawet jeśli jest to umowa ubezpieczenia grupowego pracowników jednostki budzi poważne wątpliwości. Wybór oferty ubezpieczenia w ramach postępowania przetargowego nastręcza zaś niejednokrotnie wiele trudności wynikających przede wszystkim ze specyfiki usług ubezpieczenia.

Mając na względzie stanowisko Urzędu Zamówień Publicznych  (zob. interpretacja z dnia 24 lutego 2009 r. nr UZP/DP/O-RJE/245379 /3329/ 09), zgodnie z którym zawarcie umowy ubezpieczenia, a w tym także grupowego pracowniczego ubezpieczenia na życie przez JSFP jest udzieleniem zamówienia publicznego, a co za tym idzie wymaga zastosowania procedur określonych w ustawie ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 1047 dalej jako ustawa prawo zamówień publicznych) rozstrzygnięcia organów nadzorczych oraz orzecznictwo Sądu Najwyższego, który opowiada się za nieważnością umów zawartych z pominięciem obowiązkowej procedury przetargowej (zob. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 13 września 2001 r., sygn. akt IV CKN 381/00) stwierdzić należy, że jeśli tylko wartość przedmiotu umowy (w tym wypadku jest wysokość składki) przekracza równowartość 14 tys. euro najbezpieczniejszym rozwiązaniem wydaje się być wybór oferty w ramach postępowania przetargowego. Przeprowadzenie postępowania przetargowego, w ramach którego wybrana ma zostać usługa ubezpieczenia nastręcza jednak wiele trudności w tym w szczególności na etapie formułowania kryteriów wyboru oferty.

REKLAMA

Kryterium wyboru ofert

REKLAMA

Głównym kryterium wyboru oferty zgodnie z przepisami ustawy prawo zamówień publicznych jest niewątpliwie cena. Zmawiający może jednak wskazać w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia  (SIWZ) także i inne kryteria, którymi będzie się posługiwał przy wyborze najkorzystniejszej oferty (art. 91 ust. 2 ustawy prawo zamówień publicznych), co jest szczególnie uzasadnione w przypadku tak specjalistycznej usługi jak usługa ubezpieczenia. Użycie jako jedynego kryterium ceny  w przypadku usługi  ubezpieczenia nie zabezpiecza bowiem  w wystarczający sposób interes zamawiającego w uzyskaniu świadczenia optymalnego z uwagi chociażby na oczekiwany zakres ochrony.

Formułując pozacenowe kryteria wyboru oferty nie należy zapominać, że w specyfikacji istotnych warunków zamówienia należy w takim wypadku obowiązkowo zamieścić w myśl art. 36 ust. 1 pkt 13 ustawy prawo zamówień publicznych opis  tychże kryteriów z podaniem ich znaczenia oraz sposobu oceny ofert. Oznacza to, iż zamawiający ma obowiązek wymienić wszystkie kryteria, szczegółowo opisać do czego się odnoszą oraz w jaki sposób nastąpi ocena treści oferty przy ich zastosowaniu. Sposób oceny ofert powinien być tak skonstruowany, aby zapewniał obiektywną ich ocenę, co oznacza, iż powinna zostać wyłączona możliwość subiektywnej, uznaniowej i dowolnej oceny. Konieczne jest bowiem umożliwienie weryfikacji prawidłowości oceny ofert  przez wykonawców, czy też organy kontroli. W tym miejscu przytoczyć należy wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 18 marca 2004 r. (sygn. akt V Ca 264/04), w którym to Sąd ten stwierdził, że kryteria oceny ofert powinny być wyraźnie określone w specyfikacji istotnych warunków zamówienia w sposób umożliwiający późniejszą weryfikację prawidłowości oceny ofert i wyboru najkorzystniejszej oferty.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    REKLAMA

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    Średnio 600 zł „pod choinkę” w urzędach. Maks to 950 zł. Jest i 0 zł. Zamiast podwyżek. Są i premie [Budżetówka, prezenty]

    Zamiast podwyżek w 2023 r. średnio 600 zł urzędnicy samorządowi otrzymają przed świętami z ZFŚS.

    Rozwój zawodowy i urlop szkoleniowy ratownika medycznego

    Każdy ratownik medyczny ma nie tylko prawo, lecz przede wszystkim obowiązek ustawicznego rozwoju zawodowego przez aktualizację wiedzy i umiejętności zawodowych. Na rozwój zawodowy ratownikowi medycznemu przysługuje urlop szkoleniowy w wymiarze 6 dni roboczych rocznie – kiedy przysługuje ten urlop, kiedy nie przysługuje i czy należy się za niego wynagrodzenie? O tym w poniższym opracowaniu. 

    Brak podwyżki w samorządach w 2024 r. Poszkodowani nie zgadzają się na zamrożenie swoich pensji. I żądają wyjaśnień

    Przedstawiciele zarządu ZMP chcą wyjaśnień od rządu w sprawie zamrożenia wynagrodzeń w samorządach i spółkach komunalnych przewidzianego w ustawie okołobudżetowej na 2024 r.

    REKLAMA

    Kaucja to 50 groszy. Bo łatwo zapamiętać. Butelki ze szkła i plastiku oraz metalowe puszki [projekt rozporządzenia]

    Kaucja za butelki plastikowe do 3 litrów i szklane do 1,5 litra oraz za puszki do 1 litra wyniesie 50 gr. Tak zapisano w projekcie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska. 

    PIP: Obowiązki i prawa pracownika w zakresie bhp [zestawienie]
    Podstawowym obowiązkiem pracownika określonym w art. 211 Kodeksu pracy jest przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

    REKLAMA