REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ubezpieczenia w jednostkach samorządu terytorialnego, a przepisy ustawy prawo zamówień publicznych

Justyna Godlewska-Stańska
Ubezpieczenia w jednostkach samorządu terytorialnego, a przepisy ustawy prawo zamówień publicznych. / Fot. Fotolia
Ubezpieczenia w jednostkach samorządu terytorialnego, a przepisy ustawy prawo zamówień publicznych. / Fot. Fotolia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Konieczność wyboru usług ubezpieczeniowych przez jednostki samorządu terytorialnego w ramach zamówień publicznych gdy wartość przedmiotu umowy przekracza równowartość 14 tys. euro w połączeniu ze specyfiką tych usług rodzi wiele trudności, a wybór naprawdę korzystnej oferty w znacznej mierze zależy od precyzyjnego sformułowania warunków zamówienia.

REKLAMA

Jednostki samorządu terytorialnego jako jednostki sektora finansów publicznych (art. 9 pkt. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2009 r., Nr 157, poz. 1240 ze zm.) zobowiązane są do stosowania procedur udzielania zamówień publicznych (art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 1047 dalej jako ustawa prawo zamówień publicznych). Ponieważ zaś ubezpieczenie jest niewątpliwie usługą, co wynika z definicji umowy ubezpieczenia zawartej w art. 805 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. kodeks cywilny (Dz. U. Z 1964 r., Nr 16, poz. 93 ze zm. dalej jako „kodeks cywilny”) wybór usługi ubezpieczenia jeśli tylko wartość przedmiotu umowy (w tym wypadku jest to wysokość składki) przekracza równowartość 14 tys. euro winien nastąpić w ramach postępowania przetargowego. Zgodnie bowiem z art. 2 pkt. 13 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 1047 dalej jako ustawa prawo zamówień publicznych)  przedmiotem zamówień publicznych są m. in. usługi. W tym miejscu przytoczyć należy wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 26 lipca 2011 r. sygn. akt KIO 1470/11, publ LexPolonica nr 2602763 zgodnie z którym do wskazania, że zawarcie określonej umowy cywilnoprawnej jest udzieleniem zamówienia publicznego konieczne jest, aby umowa była odpłatna, jej stronami byli zamawiający i wykonawca, zaś przedmiotem tej umowy muszą być usługi, dostawy lub roboty budowlane, a także wyrok Zespołu Arbitrów z dnia 3 sierpnia 2006 r. sygn. akt UZP/ZO/0-2204/06, publ. LexPolonica nr 1953569, w którym zespół ten wskazuje, że: „Zgodnie z art. 2 pkt 13 Prawa zamówień publicznych, za zamówienie publiczne uważa się umowy odpłatne zawierane między zamawiającym, a wykonawcą, których przedmiotem są między innymi usługi.”

REKLAMA

Przygotowując przetarg na usługę ubezpieczenia należy mieć na względzie stanowisko wyrażone przez Krajową Izbę Odwoławczą w wyroku z dnia 14 września 2011 r., sygn. akt KIO 1887/11, publ. LexPolonica nr 2795719,  w którym to Izba ta stwierdza, że: „Skoro usługa jest traktowana, jako świadczenie, to znaczy, że z jednej umowy może wynikać tylko jedno świadczenie (usługa).” Jest to o tyle istotne, że usługi ubezpieczeniowe oferowane są często w tzw. pakietach.

W przypadku wyboru usługi ubezpieczenia, które to często różnią się znacząco chociażby zakresem  ochrony, czy też wyłączeniami odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń szczególnego znaczenia  nabierają inne niż cena kryteria wyboru. Dlatego też bardzo szczególną wagę przyłożyć należy do  prawidłowego ich sformułowania w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia  (SIWZ). Warto pamiętać, że w SIWZ należy je nie tylko wymienić, ale też szczegółowo opisać wskazując jednocześnie do czego się odnoszą oraz w jaki sposób nastąpi ocena treści oferty przy ich zastosowaniu stosownie do treści art. 36 ust. 1 pkt 13 ustawy prawo zamówień publicznych. Przy tak specyficznej usłudze jak usługa ubezpieczenia bardzo ważne jest w szczególności precyzyjne określenie parametrów jakie będą brane pod uwagę przy wyborze oferty ( zob. wyrok Krajowej Izby Odwoławczej Urzędu Zamówień Publicznych z dnia 15 czerwca 2010 r., sygn. akt KIO/UZP 1036/10, publ. LexPolonica nr 2332885). 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kaucja to 50 groszy. Bo łatwo zapamiętać. Butelki ze szkła i plastiku oraz metalowe puszki [projekt rozporządzenia]

    Kaucja za butelki plastikowe do 3 litrów i szklane do 1,5 litra oraz za puszki do 1 litra wyniesie 50 gr. Tak zapisano w projekcie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska. 

    PIP: Obowiązki i prawa pracownika w zakresie bhp [zestawienie]
    Podstawowym obowiązkiem pracownika określonym w art. 211 Kodeksu pracy jest przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
    Osoby niepełnosprawne, PFRON i JST: 33 696 zł i 37 000 zł na dofinansowania w 2024 r. Podwyżka o 1000 zł jeszcze w 2023 r. [WTZ i ZAZ]

    Rządowe Centrum Legislacji opublikowało projekt nowelizacji rozporządzenie w sprawie algorytmu przekazywania środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych samorządom wojewódzkim i powiatowym. 

    Jak wdrożyć KSeF w sektorze finansów publicznych?

    Od 1 lipca 2024 r. jednostki  sektora finansów publicznych będą miały obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Jakie działania powinny zostać podjęte przez te jednostki, aby wdrożenie przebiegło szybko i bezproblemowo? Czy KSeF będzie musiał być stosowany w każdej jednostce? Kto powinien wystąpić o nadanie uprawnień w KSeF w przypadku jednostek scentralizowanych o skomplikowanej strukturze? Na te i inne pytanie odpowiedzi udzielają eksperci w publikacji  "KSeF. Wdrożenie w sektorze finansów publicznych".

    REKLAMA

    ZUS: Przy kontrolach zasiłków i zwolnień korzystamy z donosów od sąsiadów i rodziny. Sprawdzamy zlecenia obok etatu

    ZUS sprawdza też, czy osoba pobierająca chorobowe wykonuje poza etatem zlecenia. Interesuje się prawem do zasiłków.

    Komunikat MRiPS o refundacji zakupu szkieł kontaktowych [od 17 listopada 2023 r.]

    W Dzienniku Ustaw pod poz. 2367 zostało opublikowane rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Rozporządzenie weszło w życie 17 listopada 2023 r.

    Emerytury: brak waloryzacji. I emerytura niższa o 300 zł

    Nie milkną echa środowego wyroku Trybunału Konstytucyjnego o emeryturach. 

    Ministerstwo Cyfryzacji: Krytyczne tygodnie przed e-Doręczeniami [wywiad]

    10 grudnia wchodzi dla podmiotów publicznych obowiązek korzystania z doręczeń elektronicznych. Przed nami krytyczne tygodnie; to ostatni moment, żeby jeszcze raz dokonać przeglądu procedur w urzędzie i sprawdzić, czy na pewno wszystko jest dopięte na ostatni guzik - mówi w rozmowie z Serwisem Samorządowym Dyrektor Departamentu Usług Cyfrowych w Ministerstwie Cyfryzacji Maciej Górski.

    REKLAMA

    Zapowiedzi: Będzie projekt ustawy dla 150 000 pracowników pomocy społecznej

    Chcemy przedstawić projekt ustawy o pracownikach pomocy społecznej; będziemy starali się go tak pilotować, aby ustawa została przyjęta i wdrożona w życie - powiedziała w czwartek szefowa MRiPS Marlena Maląg. Podkreśliła, że projekt dotyczy wsparcia finansowego dla pracowników służb społecznych.

     

    Jak przyznać dodatek specjalny pracownikowi samorządowemu [RIO]

    Regionalna Izba Obrachunkowa przypomina, że przyznanie dodatku pracownikowi samorządowemu wymaga uzasadnienia i nie jest to świadczenie stałe. 

    REKLAMA