Ubezpieczenia w jednostkach samorządu terytorialnego, a przepisy ustawy prawo zamówień publicznych
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Jednostki samorządu terytorialnego jako jednostki sektora finansów publicznych (art. 9 pkt. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2009 r., Nr 157, poz. 1240 ze zm.) zobowiązane są do stosowania procedur udzielania zamówień publicznych (art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 1047 dalej jako ustawa prawo zamówień publicznych). Ponieważ zaś ubezpieczenie jest niewątpliwie usługą, co wynika z definicji umowy ubezpieczenia zawartej w art. 805 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. kodeks cywilny (Dz. U. Z 1964 r., Nr 16, poz. 93 ze zm. dalej jako „kodeks cywilny”) wybór usługi ubezpieczenia jeśli tylko wartość przedmiotu umowy (w tym wypadku jest to wysokość składki) przekracza równowartość 14 tys. euro winien nastąpić w ramach postępowania przetargowego. Zgodnie bowiem z art. 2 pkt. 13 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 1047 dalej jako ustawa prawo zamówień publicznych) przedmiotem zamówień publicznych są m. in. usługi. W tym miejscu przytoczyć należy wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 26 lipca 2011 r. sygn. akt KIO 1470/11, publ LexPolonica nr 2602763 zgodnie z którym do wskazania, że zawarcie określonej umowy cywilnoprawnej jest udzieleniem zamówienia publicznego konieczne jest, aby umowa była odpłatna, jej stronami byli zamawiający i wykonawca, zaś przedmiotem tej umowy muszą być usługi, dostawy lub roboty budowlane, a także wyrok Zespołu Arbitrów z dnia 3 sierpnia 2006 r. sygn. akt UZP/ZO/0-2204/06, publ. LexPolonica nr 1953569, w którym zespół ten wskazuje, że: „Zgodnie z art. 2 pkt 13 Prawa zamówień publicznych, za zamówienie publiczne uważa się umowy odpłatne zawierane między zamawiającym, a wykonawcą, których przedmiotem są między innymi usługi.”
REKLAMA
Przygotowując przetarg na usługę ubezpieczenia należy mieć na względzie stanowisko wyrażone przez Krajową Izbę Odwoławczą w wyroku z dnia 14 września 2011 r., sygn. akt KIO 1887/11, publ. LexPolonica nr 2795719, w którym to Izba ta stwierdza, że: „Skoro usługa jest traktowana, jako świadczenie, to znaczy, że z jednej umowy może wynikać tylko jedno świadczenie (usługa).” Jest to o tyle istotne, że usługi ubezpieczeniowe oferowane są często w tzw. pakietach.
W przypadku wyboru usługi ubezpieczenia, które to często różnią się znacząco chociażby zakresem ochrony, czy też wyłączeniami odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń szczególnego znaczenia nabierają inne niż cena kryteria wyboru. Dlatego też bardzo szczególną wagę przyłożyć należy do prawidłowego ich sformułowania w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ). Warto pamiętać, że w SIWZ należy je nie tylko wymienić, ale też szczegółowo opisać wskazując jednocześnie do czego się odnoszą oraz w jaki sposób nastąpi ocena treści oferty przy ich zastosowaniu stosownie do treści art. 36 ust. 1 pkt 13 ustawy prawo zamówień publicznych. Przy tak specyficznej usłudze jak usługa ubezpieczenia bardzo ważne jest w szczególności precyzyjne określenie parametrów jakie będą brane pod uwagę przy wyborze oferty ( zob. wyrok Krajowej Izby Odwoławczej Urzędu Zamówień Publicznych z dnia 15 czerwca 2010 r., sygn. akt KIO/UZP 1036/10, publ. LexPolonica nr 2332885).
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.