REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ubezpieczenia w jednostkach samorządu terytorialnego, a przepisy ustawy prawo zamówień publicznych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Justyna Godlewska-Stańska
Ubezpieczenia w jednostkach samorządu terytorialnego, a przepisy ustawy prawo zamówień publicznych. / Fot. Fotolia
Ubezpieczenia w jednostkach samorządu terytorialnego, a przepisy ustawy prawo zamówień publicznych. / Fot. Fotolia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Konieczność wyboru usług ubezpieczeniowych przez jednostki samorządu terytorialnego w ramach zamówień publicznych gdy wartość przedmiotu umowy przekracza równowartość 14 tys. euro w połączeniu ze specyfiką tych usług rodzi wiele trudności, a wybór naprawdę korzystnej oferty w znacznej mierze zależy od precyzyjnego sformułowania warunków zamówienia.

REKLAMA

Jednostki samorządu terytorialnego jako jednostki sektora finansów publicznych (art. 9 pkt. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2009 r., Nr 157, poz. 1240 ze zm.) zobowiązane są do stosowania procedur udzielania zamówień publicznych (art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 1047 dalej jako ustawa prawo zamówień publicznych). Ponieważ zaś ubezpieczenie jest niewątpliwie usługą, co wynika z definicji umowy ubezpieczenia zawartej w art. 805 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. kodeks cywilny (Dz. U. Z 1964 r., Nr 16, poz. 93 ze zm. dalej jako „kodeks cywilny”) wybór usługi ubezpieczenia jeśli tylko wartość przedmiotu umowy (w tym wypadku jest to wysokość składki) przekracza równowartość 14 tys. euro winien nastąpić w ramach postępowania przetargowego. Zgodnie bowiem z art. 2 pkt. 13 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 1047 dalej jako ustawa prawo zamówień publicznych)  przedmiotem zamówień publicznych są m. in. usługi. W tym miejscu przytoczyć należy wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 26 lipca 2011 r. sygn. akt KIO 1470/11, publ LexPolonica nr 2602763 zgodnie z którym do wskazania, że zawarcie określonej umowy cywilnoprawnej jest udzieleniem zamówienia publicznego konieczne jest, aby umowa była odpłatna, jej stronami byli zamawiający i wykonawca, zaś przedmiotem tej umowy muszą być usługi, dostawy lub roboty budowlane, a także wyrok Zespołu Arbitrów z dnia 3 sierpnia 2006 r. sygn. akt UZP/ZO/0-2204/06, publ. LexPolonica nr 1953569, w którym zespół ten wskazuje, że: „Zgodnie z art. 2 pkt 13 Prawa zamówień publicznych, za zamówienie publiczne uważa się umowy odpłatne zawierane między zamawiającym, a wykonawcą, których przedmiotem są między innymi usługi.”

REKLAMA

Przygotowując przetarg na usługę ubezpieczenia należy mieć na względzie stanowisko wyrażone przez Krajową Izbę Odwoławczą w wyroku z dnia 14 września 2011 r., sygn. akt KIO 1887/11, publ. LexPolonica nr 2795719,  w którym to Izba ta stwierdza, że: „Skoro usługa jest traktowana, jako świadczenie, to znaczy, że z jednej umowy może wynikać tylko jedno świadczenie (usługa).” Jest to o tyle istotne, że usługi ubezpieczeniowe oferowane są często w tzw. pakietach.

W przypadku wyboru usługi ubezpieczenia, które to często różnią się znacząco chociażby zakresem  ochrony, czy też wyłączeniami odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń szczególnego znaczenia  nabierają inne niż cena kryteria wyboru. Dlatego też bardzo szczególną wagę przyłożyć należy do  prawidłowego ich sformułowania w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia  (SIWZ). Warto pamiętać, że w SIWZ należy je nie tylko wymienić, ale też szczegółowo opisać wskazując jednocześnie do czego się odnoszą oraz w jaki sposób nastąpi ocena treści oferty przy ich zastosowaniu stosownie do treści art. 36 ust. 1 pkt 13 ustawy prawo zamówień publicznych. Przy tak specyficznej usłudze jak usługa ubezpieczenia bardzo ważne jest w szczególności precyzyjne określenie parametrów jakie będą brane pod uwagę przy wyborze oferty ( zob. wyrok Krajowej Izby Odwoławczej Urzędu Zamówień Publicznych z dnia 15 czerwca 2010 r., sygn. akt KIO/UZP 1036/10, publ. LexPolonica nr 2332885). 

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

Ważne terminy w sprawozdawczości JST [III kwartał 2025]

Już w lipcu jednostki samorządowe czeka sporo obowiązków. Jakie sprawozdania trzeba złożyć? Jakie są najważniejsze terminy? Oto wykaz!

Czy zmiana normy dobowej pracownika wpływa na wymiar urlopu? [Przykład]

W trakcie roku kalendarzowego może zmienić się dobowa norma czasu pracy. Często dotyczy to pracowników, przedkładających orzeczenie o stopniu niepełnosprawności.

REKLAMA

Kto w 2025 r. ma prawo do dodatkowego urlopu wypoczynkowego? [LISTA]

Standardowo pracownicy mogą skorzystać z puli 20 albo 26 dni urlopu w ciągu roku. Niektórym przysługuje urlop w dłuższym wymiarze. Co to za grupy? Na jakich zasadach przysługuje dodatkowy urlop w 2025 r.? Czy będą kolejne przywileje?

Klasyfikacja budżetowa. Sporo zmian w 2025 i 2026 r. [PROJEKT]

Do uzgodnień i opiniowania został przekazany projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Nowe przepisy mają na celu dostosowanie istniejących podziałek do ostatnich zmian prawnych.

Czy świadczenie urlopowe przysługuje pracownikom administracji i obsługi szkoły?

Świadczenie urlopowe przysługuje pracownikom zatrudnionym w szkole jako nauczyciele, wychowawcy i inni pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w szkole publicznej. Co z pracownikami, niebędącymi pracownikami szkoły?

Nowe limity temperatur w pracy od 2027 roku. Co zmieni projekt rozporządzenia MRPiPS?

Od 1 stycznia 2027 r. pracodawców czekają nowe obowiązki w związku z temperaturą w miejscu pracy. Projekt rozporządzenia MRPiPS przewiduje wprowadzenie maksymalnych limitów temperatur zarówno w pomieszczeniach, jak i przy pracach na otwartej przestrzeni.

REKLAMA

Likwidacja szkół a prawo nauczycieli do odprawy

Nadchodzi niż demograficzny, a wraz z nim problemy w systemie edukacji. Wiele placówek nie będzie mogło w przyszłym roku szkolnym kontynuować działalności, a inne będą musiały ograniczyć jej rozmiary. To oczywiście bezpośrednio wpłynie na sytuację nauczycieli.

Pilotaż skróconego czasu pracy 2025. Można uzyskać do 1 mln zł wsparcia na wdrożenie w organizacji [Nabór wniosków od 14 sierpnia 2025]

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło zasady udziału w pilotażu skróconego czasu pracy. Nabór wniosków rozpocznie się 14 sierpnia 2025 roku. Pracodawcy mogą uzyskać do 1 mln zł wsparcia.

REKLAMA