Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tarcza antykryzysowa 3.0 - zmiana zasady waloryzacji emerytur

Tarcza antykryzysowa 3.0 - zmiana zasady waloryzacji emerytur /fot. Shutterstock
Tarcza antykryzysowa 3.0 - zmiana zasady waloryzacji emerytur /fot. Shutterstock
shutterstock
Nowelizacja ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 czyli tzw. Tarcza antykryzysowa 3.0 przewiduje zmiany w waloryzacji emerytur. Na czym mają one polegać?

Wprowadzenie zasad ustalania wysokości emerytury w czerwcu 2020 r. w taki sam sposób, jak przy ustalaniu wysokości emerytury w maju bieżącego roku, jeżeli jest to korzystniejsze dla osoby przechodzącej na emeryturę - zakłada jeden z zapisów projektu tzw. tarczy antykryzysowej 3.0.

W projekcie wprowadzono m.in. zmianę zasad waloryzacji i emerytur w czerwcu.

W uzasadnieniu projektu przypomniano, że wysokość emerytury stanowi kwota będąca wynikiem podzielenia podstawy obliczenia przez średnie dalsze trwanie życia dla osób w wieku osoby przechodzącej na emeryturę. Podstawą obliczenia jest suma kwot zwaloryzowanych składek na ubezpieczenie emerytalne zewidencjonowanych na koncie ubezpieczonego po dniu 31 grudnia 1998 r. i kapitału początkowego, obliczonego za okres ubezpieczenia przed 1999 r.

Polecamy: VAT w gminach

Do podstawy obliczenia emerytury dla osoby, która była członkiem otwartego funduszu emerytalnego, wlicza się ponadto zwaloryzowane środki zewidencjonowane na tzw. subkoncie. Jak wskazano w projekcie, czynnikiem, który determinuje wysokość emerytury – oprócz wydłużenia aktywności zawodowej – jest sposób waloryzacji składek emerytalnych oraz kapitału początkowego, stanowiących podstawę obliczenia emerytury. Waloryzację przeprowadza się systemem rocznym do czasu, gdy ubezpieczony zgłosi wniosek o emeryturę.

Jak podkreślono w uzasadnieniu projektu, w przypadku ustalania wysokości emerytury w okresie od stycznia do maja i od lipca do grudnia danego roku składki zapisane na koncie ubezpieczonego po dniu 31 stycznia roku, za który przeprowadzono ostatnią waloryzację roczną, podlegają dodatkowo również waloryzacjom kwartalnym. Natomiast w przypadku ustalania wysokości emerytury w czerwcu danego roku, kwota składek poddana ostatniej waloryzacji rocznej nie podlega dodatkowym waloryzacjom kwartalnym, gdyż została już zwaloryzowana rocznie za poprzedni rok od dnia 1 czerwca roku, w którym zgłoszono wniosek o emeryturę.

W projekcie zaznaczono, że wskaźnik waloryzacji składek za I kwartał danego roku jest zwykle wyższy niż roczny wskaźnik waloryzacji składek. W konsekwencji przejście na emeryturę w czerwcu może być mniej korzystne niż w pozostałych miesiącach II kwartału danego roku.

Z danych ZUS przywołanych w uzasadnieniu projektu wynika, że w ostatnich dwóch latach liczba osób przechodzących w czerwcu na emeryturę stanowi ok. 1 proc. ogółu przyznanych w danym roku emerytur (w 2019 r. 2,7 tys. na 295,4 tys.).

Autorzy projektu podkreślili, że zmiany na rynku pracy będące konsekwencją epidemii COVID-19 mogą spowodować, że osoby, które osiągnęły wiek emerytalny i zamierzały jeszcze kontynuować aktywność zawodową, będą musiały podjąć, dużo wcześniej niż zamierzały, decyzję o przejściu na emeryturę, między innymi również w czerwcu 2020 r.

"W związku z tym, aby decyzja o konieczności skorzystania z prawa do emerytury w czerwcu 2020 r., spowodowana sytuacją na rynku pracy w związku z epidemią COVID-19, nie wpłynęła niekorzystnie na wysokość pobieranej emerytury, proponuje się wprowadzenie zasad ustalania wysokości emerytury w czerwcu 2020 r. w taki sam sposób, jak przy ustalaniu wysokości emerytury w maju bieżącego roku, jeżeli jest to korzystniejsze dla ubezpieczonego" - czytamy w uzasadnieniu projektu.

Jak zaznaczono, celem proponowanej regulacji jest, aby podstawa wymiaru emerytury ustalona na dzień 1 czerwca 2020 r. nie była niższa od ustalonej na dzień 31 maja tego samego roku, ze względu na inny sposób waloryzacji kapitału zewidencjonowanego na koncie ubezpieczonego.

Instrukcje księgowego
Instrukcje księgowego – książka z aktualizacjami w serwisie online

Zawiera zestaw 96 aktualnych instrukcji objaśniających wybrane procedury podatkowe, księgowe, kadrowe oraz z dziedziny prawa cywilnego i gospodarczego. Instrukcje w serwisie są powiązane z kalkulatorami, formularzami, wskaźnikami, materiałami wideo i aktami prawnymi.

Teraz 17% taniej!
Źródło: PAP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Wzór: Oświadczenie o przestrzeganiu tajemnicy skarbowej w gminach [PRB]
    Wzór przyrzeczenia zachowania tajemnicy skarbowej.
    Jak główny księgowy może uwolnić się od odpowiedzialności za manko w kasie? [PRB]
    Zewnętrzna kontrola wykazała manko w kasie jednostki - wynoszące 5000 zł. Powstało ono w wyniku wypłacenia z kasy gotówki bez dowodów źródłowych na ustne polecenie głównego księgowego. Gotówkę pobrał sam główny księgowy (1000 zł) oraz po 1000 zł - czterech innych pracowników jednostki. Wypłata z kasy nie została udokumentowana dowodami kasowymi. Pobranie gotówki było potwierdzone jedynie w zeszycie prowadzonym przez głównego księgowego. Tam każdy z pracowników pokwitował przyjęcie gotówki - z tym że złożyli tylko nieczytelne parafki. Kto powinien pokryć ten niedobór - kasjer jako osoba materialnie odpowiedzialna czy główny księgowy?
    Catering w szkole - klasyfikacja budżetowa
    Jaka klasyfikacja budżetowa wyżywienia uczniów, gdy szkoła korzysta z cateringu?
    Stypendium szkolne a kryterium dochodowe
    Stypendium szkolne. Jak liczy się kryterium dochodowe przy udzielaniu stypendium szkolnego?
    Urzędy będą składać nowy raport o tym jak oszczędzały energię. Cel 10% oszczędności wobec lat 2018 – 2019 [Ustawa]
    Obowiązek oszczędzania 10% energii przez urzędy wprowadza ustawa o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej. 29 września 2022 r. uchwalił ją Sejm.
    RIO: nie można przyznać dodatków specjalnych bez określenia, na czym polega zwiększenie obowiązków
    Pracownikom urzędu gminy przyznawano dodatki specjalne bez określenia, na czym miało polegać zwiększenie obowiązków służbowych. RIO w Warszawie uznała to za nieprawidłowość i zawnioskowała o przestrzeganie przepisów.
    Jak ująć w budżecie gminy dodatki energetyczne [pellet, drewno, gaz LPG, olej]
    Środki przekazywane gminom na wypłatę dodatków energetycznych nie stanowią dotacji celowej z budżetu państwa - uważa Wojciech Lachiewicz, członek kolegium RIO w Krakowie. Specjalnie dla czytelników Serwisu Samorządowego PAP ekspert przygotował wyjaśnienia, które ułatwią zaplanowanie w budżetach gmin środków na dodatki energetyczne i węglowe oraz zarządzanie nimi.
    PIP: Czy można przenieść urlop do innego pracodawcy?
    PIP: Przeniesienie urlopu do innego pracodawcy jest niemożliwe
    Kielce szukają 30 kierowców za 3738,19 zł netto (w tym premie). Jest też dopłata do kolonii dla dzieci
    Obecnie w kieleckim MPK zatrudnionych jest około 380 kierowców. Zarobki oscylują wokół 5 tys. złotych brutto miesięcznie (w tym premie). Netto to 3738,19 zł. Dodatkowo płatna jest praca w niedziele i dni świąteczne. Pracownicy mogą też liczyć na pakiet socjalny m.in. kolonie dla dzieci.
    618,24 zł/MWh – maksymalna stawka za prąd dla teatrów, szpitali, szkół w 2023 r. [Pomoc gminom]
    618,24 zł/MWh – taka ma być maksymalna stawka za prąd dla jednostek samorządu terytorialnego.
    KRD: 630 tys. podmiotów jest winnych gminom 12,4 mld zł [Raport]
    W KRD wpisano 630 tys. konsumentów i firm z zaległościami wobec gmin na 12,4 mld zł.
    PIP: Czy w trakcie choroby można z pracownikiem podpisać nową umowę o pracę?
    W trakcie zwolnienia lekarskiego pracownika można z nim zawrzeć nową umowę o pracę.
    Odpis na ZFŚS w 2023 r. [projekt ustawy]
    Rząd nie planuje zmiany podstawy odpisu na ZFŚS w 2023 r. Ma być naliczany od 4434,58 zł. W efekcie w 2023 r. odpis podstawowy na pracownika zatrudnionego w normalnych warunkach wyniesie 1662,97 zł.
    Wypowiedzenie umowy pracownika samorządowego a koszty szkoleń
    Czy pracownika samorządowego po wypowiedzeniu umowy o pracę można obciążyć kosztami szkolenia?
    Czy będzie ogólnopolski obowiązek stosowania worków biodegradowalnych na odpady?
    Worki biodegradowalne na odpady – odpowiedź na interpelację.
    Sejm zmiany: refundacja dowozu do szkół i dotacja podręcznikowa
    Refundacja dowozu do szkół i dotacja podręcznikowa. Sejm zmienił sposób obliczania kwoty refundacji rodzicom dowozu do placówek oświatowych dzieci z niepełnosprawnościami, a kwot dotacji podręcznikowej zostanie w tym roku zwiększona o 67 mln zł.
    Jak zaksięgować sprzedaż złomu w szkole?
    Jakie dokumenty od strony księgowej należy przygotować, sprzedając złom w szkole? Złom pochodzi z likwidacji składnika majątku. Czy powinno się wystawić tylko fakturę sprzedaży i następnie prawidłowo ją zaksięgować? Jak wystawić fakturę za sprzedaż złomu (15 000 zł)? Jaką stawkę VAT zastosować, jaki paragraf klasyfikacji budżetowej i konto przychodów, czy musimy zastosować mechanizm podzielonej płatności?
    Skutki odmowy podpisania umowy z powodu inflacji
    Jednostka samorządu terytorialnego jako zamawiający ma problem z wykonawcą, który uchylił się od zawarcia umowy. Powodem jest wzrost cen spowodowanych inflacją, co - zdaniem wykonawcy - uniemożliwia wykonanie remontu drogi gminnej (przy zamówieniu stosowany był podstawowy tryb udzielenia zamówienia). Jednocześnie wykonawca skierował prośbę do wójta gminy o zwrot wadium z powodu trudnej sytuacji firm i złej kalkulacji oferty. Czy w takiej sytuacji wójt może spełnić prośbę wykonawcy?
    Morawiecki: obowiązkowa oszczędność prądu w urzędach o 10% od 1 X 2022 r. Jak samorządy oszczędzają?
    Administracja rządowa i samorządowa jest zobowiązana do zmniejszenia zużycia prądu o 10 proc. od 1 października 2022 r. - powiedział kilka tygodni temu premier Mateusz Morawiecki podczas konferencji prasowej. Okazuje się, że samorządy już od dawna przymierzają się do oszczędności prądu.
    Środki trwałe w księgach rachunkowych jednostek budżetowych [Akademia Budżetowa - szkolenie]
    SZKOLENIE ONLINE: Środki trwałe w księgach rachunkowych jednostek budżetowych - ZAPISZ SIĘ JUŻ DZIŚ
    3490 zł brutto, to netto 2709,48 od 1 stycznia 2023 r. 3600 zł brutto, to 2783,86 zł netto od 1 lipca 2023 r. [pensja minimalna 2023 r.]
    3490 zł brutto, to netto 2709,48 od 1 stycznia 2023 r. Kolejna podwyżka pensji minimalnej w połowie 2023 r. Pensja minimalna 3600 zł brutto, to 2783,86 zł netto od lipca 2023 r.
    DGP: W 2023 r. pensja minimalna, to 3450 zł od stycznia i 3500 zł od lipca
    "Dziennik Gazeta Prawna": rekordowa podwyżka minimalnego wynagrodzenia.
    NSA: Czy sklep monopolowy może sprzedawać przez Internet? [Przełomowy wyrok]
    Firm nie może stracić koncesji za sprzedaży alkoholu ze stacjonarnego punktu np. przez stronę w sieci.
    MF: Jak zakwalifikować jednorazowe świadczenia na start dla nauczyciela? [Odpowiedź dla PRB]
    Jak należy klasyfikować wydatki z tytułu wypłaty jednorazowego świadczenia na start dla nauczyciela? Czy właściwy będzie paragraf 302 "Wydatki osobowe niezaliczone do wynagrodzeń" czy paragraf 401 "Wynagrodzenia osobowe pracowników"? Czy ma tu znaczenie, że dodatek na start nie jest wymieniony w składnikach wynagrodzenia nauczycieli w art. 30 ust. 1 Karty Nauczyciela.
    PRB: Jak zakwalifikować opłatę za wydanie legitymacji służbowej dla nauczyciela [Paragraf 069 czy 097]?
    Pytanie: W jakim paragrafie należy ująć opłatę za legitymację służbową dla nauczyciela wydawaną na podstawie art. 11a Karty Nauczyciela? Czy dochody te trzeba zaklasyfikować w paragrafie 069 "Wpływy z różnych opłat" czy w paragrafie 097 "Wpływy z różnych dochodów"?