| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > ZUS > Ubezpieczenia społeczne > Jakie świadczenia z ubezpieczenia wypadkowego przysługują przedsiębiorcy

Jakie świadczenia z ubezpieczenia wypadkowego przysługują przedsiębiorcy

Do świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego ma prawo przedsiębiorca, który miał wypadek w trakcie wykonywania obowiązków wynikających z prowadzenia działalności gospodarczej. Niejednokrotnie przedsiębiorcy, którzy opłacają składkę na ubezpieczenie wypadkowe nie wiedzą, jakie świadczenia przysługują im z tego tytułu; a są one bardzo podobne do tych, jakie mają pracownicy. Jednak, aby otrzymać świadczenia, należy spełnić określone warunki.

Świadczenia w razie choroby i wypadku

Osoba prowadząca działalność gospodarczą obowiązkowo płaci składki na ubezpieczenie emerytalne, rentowe oraz wypadkowe. Jedynie składka na ubezpieczenie chorobowe jest dobrowolna. Dlatego prawo do zasiłku w razie choroby ma tylko ten pracodawca, który się ubezpieczył i terminowo opłaca składki.

- Jeżeli jednak nie odprowadza składki na dobrowolne ubezpieczenie chorobowe, ale opłaca terminowo składki na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, wypadkowe) wtedy i tak przysługują mu świadczenia przewidziane ustawą wypadkową – mówi Iwona Kowalska, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa dolnośląskiego.

Kolejna różnica między chorobowym a wypadkowym to fakt, że o ile prawo do zasiłku chorobowego z ubezpieczenia wypadkowego przysługuje dopiero po 90-dniowym okresie wyczekiwania to przyznanie świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego nie jest uzależnione ani od okresu prowadzenia działalności przez przedsiębiorcę ani od okresu podlegania ubezpieczeniom.

- Przedsiębiorca może, więc dzisiaj zacząć płacić na ubezpieczenia społeczne i jutro ulec wypadkowi i już przysługuje mu prawo do świadczeń - wyjaśnia Iwona Kowalska.

Trzeba pamiętać, że zadłużenie w opłacaniu składek przekraczające kwotę 6,60 zł, przekreśla szansę na otrzymanie świadczeń z powodu wypadku. Wystarczy jednak, aby osoba poszkodowana w ciągu 6 miesięcy od dnia wypadku uregulowała swój dług, by pieniądze dostać - po tym czasie prawo do świadczeń ulega przedawnieniu.

Czym jest wypadek przy pracy?

Za wypadek przy pracy uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną, powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą. Z przepisu wynikają cztery przesłanki, które muszą być spełnione jednocześnie, aby zdarzenie mogło być uznane za wypadek. Te cztery przesłanki to: zdarzenie nagłe, przyczyna zewnętrzna, zdarzenie w trakcie wykonywania czynności związanych z prowadzeniem działalności i uraz. Należy zaznaczyć, że w sytuacji, gdy zostanie stwierdzona umyślność lub rażące niedbalstwo przedsiębiorcy, świadczenia z ubezpieczenia wypadkowego nie dostanie. Z taką okolicznością mamy do czynienia np. wtedy, gdy przedsiębiorca wykonuje pracę  niezgodnie z przepisami bhp, pod wpływem alkoholu czy środków odurzających wówczas nie otrzyma odszkodowania ani żadnego świadczenia z ubezpieczenia wypadkowego w związku z zaistniałym wypadkiem w czasie pracy. Nie jest natomiast wypadkiem przy pracy zdarzenie, które może się wydarzyć po zakończeniu pracy lub przed jej rozpoczęciem, wówczas mamy do czynienia z wypadkiem w drodze do pracy lub z pracy. Z tego tytułu przysługują świadczenia krótkoterminowe takie jak zasiłek chorobowy czy rehabilitacyjny wyłącznie tym osobom, które przystąpiły wcześniej do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego.

Potrzebne dokumenty

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ustala okoliczności oraz przyczyny wypadku oraz dokonuje kwalifikacji prawnej zgłoszonego zdarzenia. Dokumentację wypadkową obok zawiadomienia o wypadku (druk ZUS-ER-ZOW-01) stanowią wyjaśnienia poszkodowanego, informacje uzyskane od ewentualnych świadków wypadku, zaświadczenie o udzieleniu pierwszej pomocy z pogotowia ratunkowego lub karta informacyjna ze szpitala oraz inne dowody dotyczące wypadku pozwalające na ustalenie okoliczności i przyczyny wypadku. Zakład Ubezpieczeń Społecznych po otrzymaniu zawiadomienia o wypadku i niezbędnych wyjaśnień, w terminie 14 dni sporządza kartę wypadku. Poszkodowany ma prawo wnieść zastrzeżenia do treści zawartej w karcie wypadku. Jeżeli treść przedłożonych dokumentów nie budzi zastrzeżeń merytorycznych i formalnych i pozwala na uznanie zdarzenia za wypadek przy pracy rozpatrywany jest wniosek o przyznanie świadczenia wypadkowego.

- ZUS bardzo skrupulatnie sprawdza wszystkie dokumenty – w razie odmowy przyznania odszkodowania – osoba poszkodowana może zaskarżyć tą decyzję do sądu – wyjaśnia Kowalska.

Polecamy serwis: ZUS

Czytaj także

Data publikacji:

Autor:

Rzecznik Regionalny ZUS Województwa Dolnośląskiego

Zdjęcia

Jakie świadczenia z ubezpieczenia wypadkowego przysługują przedsiębiorcy
Jakie świadczenia z ubezpieczenia wypadkowego przysługują przedsiębiorcy

Potrącenia z wynagrodzeń i zasiłków Praktyczne wskazówki59.00 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

Kadry i płace 2019

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Monika Sawarska

Ekspert w zakresie prawa gospodarczego (prawa spółek, prawa bankowego, odpowiedzialności odszkodowawczej oraz handlu międzynarodowego).

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »