REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienie lekarskie po ustaniu zatrudnienia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Pązik
Zwolnienie lekarskie po ustaniu zatrudnienia. / fot. ShutterStock
Zwolnienie lekarskie po ustaniu zatrudnienia. / fot. ShutterStock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Pracownik przebywający na zwolnieniu lekarskim w czasie trwania umowy o pracę może przedłużyć zwolnienie nawet po wygaśnięciu stosunku pracy, jeżeli niezdolność do pracy trwała nieprzerwanie 30 dni. Jakie są warunki nabycia prawa do zasiłku chorobowego po ustaniu zatrudnienia?

Pracownik przebywający na zwolnieniu chorobowym zobowiązany jest do przedłożenia pracodawcy zwolnienia lekarskiego, aby nabyć prawo do zasiłku chorobowego z tytułu niezdolności do pracy. Prawo do zasiłku pracownik nabywa po upływie 30 dni nieprzerwanego ubezpieczenia chorobowego, jeżeli podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu lub po upływie 90 dni nieprzerwanego ubezpieczenia chorobowego, jeżeli podlega dobrowolnemu ubezpieczeniu. Ubezpieczenie chorobowe trwa od momentu nawiązania stosunku pracy do dnia jego ustania co powoduje ustanie tego ubezpieczenia. Należy jednakże pamiętać, że pracownik może otrzymać świadczenia z tytułu niezdolności do pracy nawet po ustaniu zatrudnienia.

REKLAMA

REKLAMA

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Ma to na celu ochronę pracownika na wypadek czasowych trudności w podjęciu nowego zatrudnienia, co może wiązać się zabezpieczeniem pracownika przed utratą zarobków. Okres trwania niezdolności do pracy z powodu choroby lub niemożności wykonywania pracy nie może trwać dłużej niż 182 dni. Ustawodawca przyznał pracownikowi możliwość otrzymywania świadczeń po ustaniu zatrudnienia w dwóch przypadkach:

- gdy niezdolność do pracy powstała podczas trwania zatrudnienia i trwa po jego ustaniu,

- gdy niezdolność do pracy powstała po rozwiązaniu umowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak dokumentować prawo do wynagrodzenia chorobowego i zasiłku chorobowego

Zasiłek chorobowy po ustaniu zatrudnienia

Tytuł ubezpieczenia wygasa w dniu rozwiązania stosunku pracy co wiąże się z utratą prawa do świadczenia chorobowego po ustaniu zatrudnienia. Jednakże ustawodawca w art. 7 ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz.U.2010.77.512) przewidział, iż zasiłek chorobowy jest przyznawany osobie, która stała się niezdolna do pracy po ustaniu tytułu ubezpieczenia chorobowego, jeżeli niezdolność do pracy trwała bez przerwy co najmniej 30 dni i powstała:

- nie później niż w ciągu 14 dni od ustania tytułu ubezpieczenia chorobowego,

- nie później niż w ciągu 3 miesięcy od ustania tytułu ubezpieczenia chorobowego - w razie choroby zakaźnej, której okres wylęgania jest dłuższy niż 14 dni, lub innej choroby, której objawy chorobowe ujawniają się po okresie dłuższym niż 14 dni od początku choroby.

Wobec tego, dla oceny prawa do świadczenia z ubezpieczenia jest moment powstania niezdolności do pracy a nie moment zachorowania. Jeżeli pracownik zachoruje w trakcie trwania stosunku pracy i będzie chorował bez przerwy po jego rozwiązaniu a niezdolność do pracy będzie trwała nieprzerwanie co najmniej 30 dni pracodawca, który jest płatnikiem składek na świadczenia z ubezpieczenia chorobowego wypłaca pracownikowi należne świadczenie do dnia rozwiązania stosunku pracy włącznie. Po dokonaniu wypłaty świadczeń (w tym wynagrodzenia za okres niezdolności do pracy oraz zasiłku chorobowego) pracodawca przekazuje oryginał zaświadczenia lekarskiego do odpowiedniego oddziału ZUS, właściwego według miejsca zamieszkania pracownika. Pracodawca pozostawia w dokumentacji zasiłkowej kserokopię zaświadczenia lekarskiego. Prawo do zasiłku chorobowego nie przysługuje za okres niezdolności do pracy przypadającej po ustaniu tytułu ubezpieczenia, powstałej zarówno w czasie jak i po ustaniu tytułu ubezpieczenia, jeżeli po ustaniu ubezpieczenia kontynuowana jest lub została podjęta działalność zarobkowa stanowiąca tytuł do objęcia tej osoby ubezpieczeniem chorobowym. Zasiłek chorobowy nie przysługuje również osobie, która ma ustalone prawo do emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy, jest uprawniona do zasiłku dla bezrobotnych zasiłku przedemerytalnego lub świadczenia przedemerytalnego i nie nabyła prawa do świadczenia w czasie trwania ubezpieczenia z powodu nieprzepracowania wymaganego okresu. Zasada ta nie ma zastosowania do osób niezdolnych do pracy uprawnionych do renty wypłacanej na podstawie przepisów prawa cywilnego.

Zadaj pytanie na forum: Samorząd - Pracownicy samorządowi

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozporządzenie ws. minimalnej krajowej 2026 r. podpisane przez premiera Donalda Tuska, opublikowane w Dzienniku Ustaw [KWOTY]

Minimalne wynagrodzenie za pracę w Polsce reguluje ustawa z dnia 10 października 2002 r. Określa ona zarówno zasady ustalania jego wysokości, jak i procedury związane z corocznym ogłaszaniem tej kwoty. Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało podpisane przez premiera Donalda Tuska. 15 września rozporządzenie zostało opublikowane.

Bezpłatny webinar dla księgowych i finansistów: Delegacje po nowemu

Spójrz na zarządzanie podróżami służbowymi z wyższej perspektywy! Sprawdź, jak w krótkim czasie: obniżyć koszty, odciążyć księgowość, zadowolić pracowników.

Praca dłużej, emerytura wyższa – ZUS tłumaczy, dlaczego warto poczekać z przejściem na emeryturę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że każdy dodatkowy rok pracy po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) zwiększa wysokość przyszłej emerytury o około 8%. To efekt wydłużenia okresu składkowego oraz zmniejszenia liczby lat, przez które świadczenie będzie wypłacane.

e-Paragony 2.2 – teraz z widgetem i funkcją współdzielenia wydatków rodzinnych

Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję aplikacji mobilnej e-Paragony (2.2), która wprowadza widget umożliwiający szybki dostęp do wirtualnej karty zakupowej, a także funkcje udostępniania paragonów i współdzielenia karty z innymi użytkownikami — rozwiązania szczególnie przydatne do wspólnego zarządzania budżetem domowym

REKLAMA

Minimalna krajowa 2026 [Projekt Rady Ministrów z 8 września 2025 r.]

Rząd pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 roku. Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego - projektem obecnie zajmuje się Rada Ministrów. Rząd ma czas na ostateczne zatwierdzenie stawek do 15 września 2025 r.

Jak poprawnie zweryfikować rażąco niską cenę?

Na właściwe wyjaśnienie rażąco niskiej ceny składają się trzy główne elementy: klarowne i wyczerpujące wezwanie przygotowane przez zamawiającego (wskazujące, czego dotyczą wątpliwości w zakresie ceny, kosztu lub ich istotnych części składowych), wyjaśnienie przedłożone przez wykonawcę wraz z dowodami potwierdzającymi prawidłowość dokonania wyceny oferty, a także ocena tych wyjaśnień przez zamawiającego.

Opłata targowa. Czy w 2026 r. wzrosną koszty handlu?

W 2025 roku maksymalna stawka opłaty targowej wynosi 1126 zł, a w 2026 roku wzrośnie o 4,5%, osiągając poziom 1176,67 zł. Warto pamiętać o tym, że jest to maksymalna opłata dzienna.

Wsparcie psychologiczne dla pracowników – co warto o nim wiedzieć z perspektywy podatkowej?

Czy wydatki na pomoc psychologiczną dla pracowników mogą być kosztem podatkowym dla pracodawcy? Czy otrzymane wsparcie stanowi dla pracownika przychód podlegający pod PIT?

REKLAMA

Odpowiedzialność księgowego – dokąd sięga i kiedy realnie chroni klienta?

Błąd księgowego może kosztować firmę dziesiątki tysięcy złotych, a nie każda polisa OC faktycznie chroni przedsiębiorcę. Obowiązkowe ubezpieczenie często nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych czy rozliczeniach ZUS. Kiedy zatem – oraz w jakim zakresie – księgowy odpowiada za swoje działania? Co musi zawierać dobra polisa, by realnie chroniła biznes klienta?

ZUS udostępnił ponad 23,9 mln informacji o stanie konta ubezpieczonego za 2024 r. Jak pobrać dokument?

W poniedziałek, 1 września 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że zakończył generowanie i udostępnianie Informacji o Stanie Konta Ubezpieczonego za 2024 r. Informacje dostępne są na PUE/eZUS.

REKLAMA