REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Klasyfikacja budżetowa umowy ubezpieczenia

Klasyfikacja budżetowa umowy ubezpieczenia /fot. Fotolia
Klasyfikacja budżetowa umowy ubezpieczenia /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy ubezpieczenie pracowników w trakcie wyjazdów służbowych powinno być ujęte w § 430 „Zakup usług pozostałych” czy § 443 „Różne opłaty i składki”?

STAN FAKTYCZNY: W protokole pokontrolnym ujawniono błędnie zaklasyfikowaną umowę ubezpieczenia. Dotychczasowa klasyfikacja to § 430 „Zakup usług pozostałych”, natomiast kontrolujący wskazał, że prawidłowe jest ujęcie tych kosztów w § 443 „Różne opłaty i składki”. Jednostka wykupuje ubezpieczenie pracowników w trakcie wyjazdów służbowych (koszty leczenia, NNW, bagaż z uwagi na przewożenie materiałów służbowych). Składka opłacana jest na podstawie comiesięcznego rozliczenia liczby wykorzystanych osobodni. Czy takie ubezpieczenie jest traktowane jako przychód pracownika? Czy jednak sądy przychylają się do interpretacji Ministerstwa Finansów, które stwierdziło, że: Wnioskodawca wykupując ubezpieczenie, którego celem jest „zabezpieczenie przed ewentualnymi, nieprzewidywalnymi co do wysokości wydatkami związanymi ze zwrotem udokumentowanych kosztów leczenia za granicą”, w istocie zabezpiecza siebie przed ewentualną koniecznością zwrotu z własnych środków kosztów leczenia pracownika poniesionych podczas podróży za granicą, do czego obliguje go – w przypadku pracowników – przywołany wyżej § 12 rozporządzenia (...). Dlatego też wartość zapłaconej z tego tytułu składki ubezpieczeniowej przez Wnioskodawcę nie stanowi przychodu pracownika (osoby niebędącej pracownikiem), w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

REKLAMA

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

ODPOWIEDŹ: Zakwalifikowanie, w sposób niebudzący wątpliwości, wydatku budżetowego związanego z ubezpieczeniem osobowym następstw nieszczęśliwych wypadków wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem podstawy prawnej dokonywanego wydatku. Zgodnie z punktem 65.12.11.0 załącznika do rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), literalnie wymienia się ubezpieczenia następstw niebezpiecznych wypadków w kategorii usługi.

Zobacz serwis: Kadry i płace

REKLAMA

Jednocześnie należy wskazać, że wydatek związany z ubezpieczeniem od następstw niebezpiecznych wypadków dokonywany jest na podstawie zawartej umowy, która na gruncie rachunkowości definiowana jest w Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (dalej: MSSF). Zgodnie z załącznikiem 1b do MSSF, umową ubezpieczenia jest: umowa, w myśl której jedna ze stron (ubezpieczyciel) przyjmuje istotne ryzyko ubezpieczeniowe od drugiej strony (ubezpieczonego), wyrażając zgodę na zrekompensowanie ubezpieczonemu negatywnego wpływu określonego niepewnego przyszłego zdarzenia (zdarzenia objętego ubezpieczeniem). Cechą charakterystyczną usług jest ekwiwalentność, która jeśli zachodzi, jest przesłanką traktowania wydatku w charakterze usługi. W przypadku ubezpieczenia takiego rodzaju jak NNW warunek ten nie jest spełniony wprost. Można mówić natomiast o ekwiwalentności kompensacyjnej odnoszącej się do porównania wysokości składki i sumy otrzymanych świadczeń, dlatego zakwalifikowanie wydatku na ubezpieczenie w charakterze usługi jest niejednoznaczne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Charakter prawny wydatku dokonywanego na podstawie umowy ubezpieczenia określa § 1 art. 813 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny, zgodnie z którym: składkę oblicza się za czas trwania odpowiedzialności ubezpieczyciela. W przypadku wygaśnięcia stosunku ubezpieczenia przed upływem okresu, na jaki została zawarta umowa, ubezpieczającemu przysługuje zwrot składki za okres niewykorzystanej ochrony ubezpieczeniowej. Umowa ubezpieczenia zawarta z zakładem ubezpieczeniowym także powinna wskazywać charakter wydatku, który będzie dokonany w wyniku jej zawarcia.

Biorąc pod uwagę objaśnienia załącznika nr 4 do rozporządzenia Ministra Finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (dalej: rozporządzenie o klasyfikacji budżetowej), dla § 443 „Różne opłaty i składki” w brzmieniu „Paragraf ten obejmuje różnego rodzaju płatności oraz składki, między innymi:

● opłaty za ubezpieczenia samochodów i innych pojazdów (łącznie z kierowcą i pasażerami),

● opłaty za patenty krajowe,

● opłaty za patent europejski,

● opłaty za zgłaszane wynalazki,

● składki na rzecz stowarzyszeń krajowych, inne,

● kaucje i wkłady mieszkaniowe,

koszty ubezpieczeń chorobowych praktykantów,

● różne ubezpieczenia rzeczowe”.

Zasadne wydaje się zakwalifikowanie wydatku, którego przedmiotem jest opłacenie składki ubezpieczeniowej w § 443 „Różne opłaty i składki” pomimo braku literalnego wyszczególnienia wydatków na ubezpieczenia osobowe w opisie do paragrafu. Należy także pamiętać, że opis paragrafu nie jest katalogiem zamkniętym.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Sektor publiczny cały artykuł: Klasyfikacja budżetowa umowy ubezpieczenia

Dowiedz się jakie są obowiązki fiskalne pracowników objętych ubezpieczeniem od następstw nieszczęśliwych wypadków.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Nowa tabela miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego dla pozostałych pracowników urzędów i jednostek [projekt rozporządzenia z 4 marca 2024 r.]

    Zmiany w rozporządzeniu w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.

    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    REKLAMA

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    REKLAMA

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    REKLAMA