REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Klasyfikacja budżetowa umowy ubezpieczenia

Klasyfikacja budżetowa umowy ubezpieczenia /fot. Fotolia
Klasyfikacja budżetowa umowy ubezpieczenia /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy ubezpieczenie pracowników w trakcie wyjazdów służbowych powinno być ujęte w § 430 „Zakup usług pozostałych” czy § 443 „Różne opłaty i składki”?

STAN FAKTYCZNY: W protokole pokontrolnym ujawniono błędnie zaklasyfikowaną umowę ubezpieczenia. Dotychczasowa klasyfikacja to § 430 „Zakup usług pozostałych”, natomiast kontrolujący wskazał, że prawidłowe jest ujęcie tych kosztów w § 443 „Różne opłaty i składki”. Jednostka wykupuje ubezpieczenie pracowników w trakcie wyjazdów służbowych (koszty leczenia, NNW, bagaż z uwagi na przewożenie materiałów służbowych). Składka opłacana jest na podstawie comiesięcznego rozliczenia liczby wykorzystanych osobodni. Czy takie ubezpieczenie jest traktowane jako przychód pracownika? Czy jednak sądy przychylają się do interpretacji Ministerstwa Finansów, które stwierdziło, że: Wnioskodawca wykupując ubezpieczenie, którego celem jest „zabezpieczenie przed ewentualnymi, nieprzewidywalnymi co do wysokości wydatkami związanymi ze zwrotem udokumentowanych kosztów leczenia za granicą”, w istocie zabezpiecza siebie przed ewentualną koniecznością zwrotu z własnych środków kosztów leczenia pracownika poniesionych podczas podróży za granicą, do czego obliguje go – w przypadku pracowników – przywołany wyżej § 12 rozporządzenia (...). Dlatego też wartość zapłaconej z tego tytułu składki ubezpieczeniowej przez Wnioskodawcę nie stanowi przychodu pracownika (osoby niebędącej pracownikiem), w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

ODPOWIEDŹ: Zakwalifikowanie, w sposób niebudzący wątpliwości, wydatku budżetowego związanego z ubezpieczeniem osobowym następstw nieszczęśliwych wypadków wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem podstawy prawnej dokonywanego wydatku. Zgodnie z punktem 65.12.11.0 załącznika do rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), literalnie wymienia się ubezpieczenia następstw niebezpiecznych wypadków w kategorii usługi.

Zobacz serwis: Kadry i płace

REKLAMA

Jednocześnie należy wskazać, że wydatek związany z ubezpieczeniem od następstw niebezpiecznych wypadków dokonywany jest na podstawie zawartej umowy, która na gruncie rachunkowości definiowana jest w Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (dalej: MSSF). Zgodnie z załącznikiem 1b do MSSF, umową ubezpieczenia jest: umowa, w myśl której jedna ze stron (ubezpieczyciel) przyjmuje istotne ryzyko ubezpieczeniowe od drugiej strony (ubezpieczonego), wyrażając zgodę na zrekompensowanie ubezpieczonemu negatywnego wpływu określonego niepewnego przyszłego zdarzenia (zdarzenia objętego ubezpieczeniem). Cechą charakterystyczną usług jest ekwiwalentność, która jeśli zachodzi, jest przesłanką traktowania wydatku w charakterze usługi. W przypadku ubezpieczenia takiego rodzaju jak NNW warunek ten nie jest spełniony wprost. Można mówić natomiast o ekwiwalentności kompensacyjnej odnoszącej się do porównania wysokości składki i sumy otrzymanych świadczeń, dlatego zakwalifikowanie wydatku na ubezpieczenie w charakterze usługi jest niejednoznaczne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Charakter prawny wydatku dokonywanego na podstawie umowy ubezpieczenia określa § 1 art. 813 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny, zgodnie z którym: składkę oblicza się za czas trwania odpowiedzialności ubezpieczyciela. W przypadku wygaśnięcia stosunku ubezpieczenia przed upływem okresu, na jaki została zawarta umowa, ubezpieczającemu przysługuje zwrot składki za okres niewykorzystanej ochrony ubezpieczeniowej. Umowa ubezpieczenia zawarta z zakładem ubezpieczeniowym także powinna wskazywać charakter wydatku, który będzie dokonany w wyniku jej zawarcia.

Biorąc pod uwagę objaśnienia załącznika nr 4 do rozporządzenia Ministra Finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (dalej: rozporządzenie o klasyfikacji budżetowej), dla § 443 „Różne opłaty i składki” w brzmieniu „Paragraf ten obejmuje różnego rodzaju płatności oraz składki, między innymi:

● opłaty za ubezpieczenia samochodów i innych pojazdów (łącznie z kierowcą i pasażerami),

● opłaty za patenty krajowe,

● opłaty za patent europejski,

● opłaty za zgłaszane wynalazki,

● składki na rzecz stowarzyszeń krajowych, inne,

● kaucje i wkłady mieszkaniowe,

koszty ubezpieczeń chorobowych praktykantów,

● różne ubezpieczenia rzeczowe”.

Zasadne wydaje się zakwalifikowanie wydatku, którego przedmiotem jest opłacenie składki ubezpieczeniowej w § 443 „Różne opłaty i składki” pomimo braku literalnego wyszczególnienia wydatków na ubezpieczenia osobowe w opisie do paragrafu. Należy także pamiętać, że opis paragrafu nie jest katalogiem zamkniętym.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Sektor publiczny cały artykuł: Klasyfikacja budżetowa umowy ubezpieczenia

Dowiedz się jakie są obowiązki fiskalne pracowników objętych ubezpieczeniem od następstw nieszczęśliwych wypadków.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Od 1 stycznia 2026 r. próg zamówień publicznych wzrośnie ze 130 000 zł do 170 000 zł

Wyższy próg został wprowadzony na mocy ustawy z 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Przepisy te są odpowiedzią na wzrost cen towarów i usług oraz kosztów realizacji zamówień w ostatnich latach.

RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

REKLAMA

Nauczyciele zarobią więcej w 2026 r. Z dodatkami pensje sięgną nawet 10 tys. zł miesięcznie

W 2026 roku nauczycieli czekają zauważalne zmiany w wynagrodzeniach. Rosną minimalne stawki pensji zasadniczej, a wraz z nimi dodatki: motywacyjny, wiejski, za wysługę lat, wychowawstwo i funkcyjne. Samorządy mogą je podnosić, a nowe interpretacje przepisów dają im większą swobodę ustalania stawek. Sprawdź, jakie dodatki przysługują w 2026 r., kto zyska najwięcej i jak wyliczyć swoją przyszłą wypłatę.

Nowe 1000 plus dla wybranych. 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali. To nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - czy już przysługuje?

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

REKLAMA

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA