| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Podatki > Procedury podatkowe > JPK w samorządach - skutki interpretacji

JPK w samorządach - skutki interpretacji

W jaki sposób samorządy powinny przygotować się do nowych obowiązków, wynikających z JPK? Co w praktyce oznacza dla nich interpretacja ogólna Ministra Finansów?

Samorządy i fundacje czeka wyścig z czasem

Co interpretacja ogólna MF w sprawie JPK oznacza w praktyce dla samorządów, fundacji i stowarzyszeń?

Marcin Sidelnik dyrektor w dziale doradztwa prawnopodatkowego w PwC

Stanowisko resortu oznacza, że takie podmioty będą korzystały z tych samych okresów przejściowych, co przedsiębiorcy. Przypomnę, że obowiązek przesyłania ksiąg podatkowych i dowodów księgowych w formacie JPK wchodzi w życie 1 lipca 2016 r. Dodatkowo, z przepisów nowelizujących ordynację wynika, że nowy obowiązek obejmie również podatników, płatników, inkasentów, którzy prowadzą księgi przy użyciu programów komputerowych i nie spełnią definicji mikro, małego lub średniego przedsiębiorcę w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Czytając te przepisy literalnie, nie znajdziemy żadnych wyjątków dotyczących samorządów, fundacji i stowarzyszeń. Niejasności dotyczyły tego, czy wszystkie z nich będą musiały stosować JPK od 1 lipca 2016 r., czy też nowe obowiązki będą wprowadzane dla nich stopniowo, tak jak dla reszty przedsiębiorców. MF wyjaśniło tę sporną kwestię zaledwie na 10 dni przed wejściem w życie nowych regulacji, ale trzeba ocenić pozytywnie, że w ogóle to zrobiło.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Czy duże podmioty są pana zdaniem gotowe na nowe wprowadzenie JPK już od lipca?

Trudno to jednoznacznie ocenić. Ustawodawca nie dał im jednak wiele czasu, a tak ważne kwestie wyjaśnia dopiero na ostatniej prostej. Dla jednostek samorządu terytorialnego cały proces wdrażania JPK może być dodatkowo utrudniony. Przemawia za tym w szczególności projekt ustawy centralizacyjnej (zwanej specustawą). Co do zasady przewiduje on, że do momentu przeprowadzenia obowiązkowej konsolidacji rozliczeń nie ulega zmianie status jednostek organizacyjnych JST traktowanych jako odrębni podatnicy VAT. Powstaje więc wątpliwość, kogo w okresie przejściowym będą dotyczyć przepisy o JPK i kto będzie musiał badać, czy spełnia kryteria zapisane w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej – gmina czy jej jednostki organizacyjne.

Co powinny zrobić samorządy, fundacje i stowarzyszenia, które jeszcze nie interesowały się JPK?

Biorąc pod uwagę zakres danych, które fiskus chce otrzymywać w takim formacie, już dziś możemy stwierdzić, że wdrożenie nowych przepisów oznaczać będzie konieczność wprowadzenia zmian do systemów finansowo-księgowych. Praca czeka więc nie tylko działy podatkowe, ale też zespoły IT odpowiedzialne za przygotowanie odpowiednich zmian w systemach informatycznych. W tym celu należy w pierwszej kolejności zidentyfikować stosowane systemy IT, w których znajdują się informacje niezbędne do ujęcia w strukturach JPK. Ponadto podmioty powinny zweryfikować swoją politykę rachunkowości – sprawdzić, jakie systemy zostały w niej wskazane jakie księgi rachunkowe, oraz określić, które z dowodów księgowych są utrzymywane w wersji papierowej, a które w wersji elektronicznej.©?

Rozmawiał Mariusz Szulc

Polecamy serwis: Podatki

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

Pracownicy służby zdrowia

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

e-agropodatki.pl

Pierwszy w Polsce podatkowy serwis informacyjny dla rolników indywidualnych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc-budzetowa.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK