REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Specustawa VAT - nowy termin zwrotu odsetek

Mariusz Szulc
Mariusz Szulc
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
VAT/ Fot. Fotolia
VAT/ Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Odsetki od środków zwracanych przez gminy będą liczone za krótszy okres. Co jeszcze zmienia nowa wersja projektu specustawy, dotyczącej obowiązkowej centralizacji VAT w samorządach?

MF dopracowało centralizację VAT w samorządach

ROZLICZENIA Znikną sankcje za nieprawidłowe sporządzenie wstecznej korekty, a odsetki od środków zwracanych przez gminy będą liczone za krótszy okres. To tylko niektóre ze zmian w nowej wersji projektu specustawy

REKLAMA

Wymóg centralizacji rozliczeń w zakresie podatku od towarów i usług jest konsekwencją wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE z 29 września 2015 r. w sprawie gminy Wrocław (C-276/14). Trybunał przesądził, że jednostki organizacyjne gminy nie mogą być odrębnym podatnikiem VAT. Jest nim bowiem gmina.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Projekt zakłada, że obowiązkowa centralizacja nastąpi 1 stycznia 2017 r. Jednak wszystkie inne postanowienia, m.in. dotyczące zwrotu odliczonego VAT, kas rejestrujących itp. wejdą w życie już 1 sierpnia 2016 r.

Janina Fornalik, menedżer i doradca podatkowy w MDDP, zwraca uwagę, że w nowej wersji projektu zmieniła się konstrukcja przepisów określających moment, od kiedy jednostka samorządu terytorialnego może wybrać rozliczenie scentralizowane. – W art. 5 zapisano, że jednostki samorządu terytorialnego mogą dokonać wcześniejszej centralizacji jeszcze przed 1 stycznia 2017 r., o ile złożą stosowną informację przed dniem podjęcia wspólnego rozliczenia – mówi ekspertka. Z wcześniejszej wersji projektu wynikało, że będą one miały dwa miesiące od wejścia w życie ustawy na złożenie takiej informacji – tłumaczy Janina Fornalik.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Korekta wstecz

REKLAMA

Nie zmieniły się najważniejsze zapisy dotyczące wstecznego odzyskiwania VAT przez samorządy. Chodzi o sytuację, gdy dany projekt został sfinansowany przez UE i zgodnie z wcześniejszą interpretacją przepisów, gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia daniny, a na skutek wyroku TSUE okazało się, że miała ona jednak takie prawo. To jednak oznaczałoby, że powinna oddać pieniądze z UE w części dotyczącej, odliczonego podatku (nie był on kosztem kwalifikowanym, jak pierwotnie uznawano).

Zmienił się natomiast sposób liczenia odsetek od zwracanych środków unijnych. Pierwotnie miały być one liczone od dnia przekazania unijnych środków do ich zwrotu. Z nowej wersji projektu wynika, że odsetki będą liczone za krótszy okres, bo od dnia odliczenia podatku (na skutek korekty) do zwrotu unijnego dofinansowania. Nie zmieni się natomiast ich wysokość – będą naliczane tak jak od zaległości podatkowych.

Zdaniem Janiny Fornalik, projektodawcy w ogóle powinni zrezygnować z naliczania odsetek, bo dotychczasowy sposób rozliczeń wynikał z praktyki narzuconej przez organy podatkowe i zmienił go dopiero wyrok TSUE. – Dlaczego teraz gminy, które odliczają VAT, mają je oddawać z odsetkami – zastanawia się ekspertka.

Elżbieta Skurczak, radca prawny i menedżer w dziale podatkowym w BT&A, uważa, że projektowany przepis może być problematyczny dla gmin, w stosunku do których nadal są prowadzone postępowania podatkowe lub sądowoadministracyjne i które jeszcze nie odzyskały VAT naliczonego z tytułu realizacji inwestycji dofinansowanej ze środków unijnych. – Można też argumentować, że gminy, które przed dniem wejścia w życie ustawy odzyskały VAT od takiej inwestycji i rozliczyły się z instytucją dofinansowującą, nie mają obowiązku zwrotu odsetek – twierdzi ekspertka.


Liczone dla setek

REKLAMA

W opinii Janiny Fornalik, niepokojące jest pozostawienie w projekcie kontrowersyjnych przepisów, które mogą być sprzeczne z prawem unijnym. Ekspertka zwraca uwagę, że z dołączonego do projektu pisma Ministerstwa Spraw Zagranicznych wynika, iż jest on zgodny z prawem unijnym. – Tymczasem kwestię stosowania odliczenia proporcjonalnego VAT odrębnie dla każdej jednostki organizacyjnej rozstrzygnie zapewne dopiero TSUE – zauważa ekspertka.

Jej zdaniem wymóg ustalania współczynnika sprzedaży jak i prewspółczynnika odrębnie dla każdej jednostki organizacyjnej, pomimo centralizacji rozliczeń, jest niezgodny z prawem UE. – Niektóre gminy mają po kilkaset jednostek i będą musiały ustalać wskaźniki dla każdej z nich z osobna – zaznacza Janina Fornalik.

Zobacz również: VAT w samorządach - obligatoryjna centralizacja od 2017 r.

Tylko do końca 2017 r.

Michał Borowski, doradca podatkowy i starszy menedżer w Crido Taxand, wskazuje jednak na art. 7 projektu. Wynika z niego, że taki sposób szczegółowego wyliczania proporcji miałby być stosowany tylko do końca 2017 r. – To chociaż częściowo może złagodzić skutki stosowania tego przepisu – uważa ekspert.

Zwraca również uwagę na obowiązek ustalania w statucie danej jednostki zasad przekazywania środków wynikających z rozliczeń VAT. – Dzięki temu uregulowany zostanie księgowy sposób ich rozliczenia – podkreśla Michał Borowski.

Dodaje, że w nowej wersji projektu zrezygnowano z odpowiedzialności karnej skarbowej w razie nieprawidłowego sporządzenia wstecznych korekt VAT związanych z centralizacją rozliczeń. Wcześniejsza wersja projektu przewidywała wysokie sankcje z tego tytułu.

Stare kasy

Projekt zakłada, że gminy po dokonaniu centralizacji nie będą musiały zwracać ulgi z tytułu zakupu kasy fiskalnej. Nie będą więc musiały wymieniać kas (i ich pamięci) i będą mogły nadal ewidencjonować obrót na kasach zafiskalizowanych przez ich jednostki organizacyjne. Chodzi o minimalizację kosztów centralizacji.

Takie rozwiązanie będzie jednak obowiązywać tylko do 31 grudnia 2018 r. Gminy będą mogły w tym okresie wykazywać na paragonach dane swoich jednostek organizacyjnych. Co innego faktury – te muszą zawierać własne dane, ewentualnie tylko uzupełnione o informacje o jednostkach organizacyjnych. ©?

Szczegółowe wyliczanie współczynnika sprzedaży oraz prewspółczynnika, odrębnie dla każdej jednostki organizacyjnej, będzie stosowane tylko do końca 2017 r.

Mariusz Szulc

Agnieszka Pokojska

dgp@infor.pl

Etap legislacyjny

Projekt z 17 czerwca 2016 r. – przekazany do Komisji Prawniczej

Polecamy serwis: Podatki

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    e-poradna INFORLEX: Kiedy szkolenie pracownika zalicza się do czasu pracy?

    Czy każde szkolenie, za które płaci pracodawca należy zaliczyć do czasu pracy? Czy szkolenie, o które wnioskuje pracownik (podnoszące kwalifikacje), a za które płaci pracodawca, może odbywać się poza godzinami pracy pracownika bez zaliczenia tego czasu do czasu pracy? Czy pracownikowi, który dobrowolnie uczestniczy w szkoleniu organizowanym przez pracodawcę na terenie zakładu poza godzinami pracy (szkolenie z zasad udzielania pierwszej pomocy) należy czas szkolenia zaliczyć do czasu pracy?

    e-poradnia INFORLEX: Czy pracodawca ma obowiązek wykonać zestawienie zarobków dla byłego pracownika?

    Pracownik, który był zatrudniony w naszym zakładzie pracy przez 11 lat, został zwolniony w ubiegłym roku. Wystąpił do zakładu pracy z wnioskiem o wykonanie zestawienia zarobków brutto i netto za każdy miesiąc z całego okresu zatrudnienia. Czy zakład pracy ma obowiązek wystawić takie zaświadczenie?  

    Na cyberbezpieczeństwie nie będziemy oszczędzać. Polska zamierza istotnie zwiększyć wydatki

    Polska zwiększa wydatki na bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni. To odpowiedź na zwiększenie liczby cyberataków i niestabilną sytuację geopolityczną. I chociaż firmy tną koszty, to nie dotyczy to cyberbezpieczeństwa. 

    Oto najbardziej zadłużone powiatowe miasto w Polsce. Zaskoczenie?

    Które miasto jest najbardziej zadłużonym miastem w Polsce? Jaka jest średnia zaległość na jednego dłużnika? Kto jeszcze znalazł się w rankingu KRD?

    REKLAMA

    Tym razem skorzystają mieszkańcy bloków, a nie domów. 1,75 mld zł w programie "Ciepłe mieszkanie 2". Sprawdź, na co wydasz te pieniądze

    Od 29 września 2023 r. rozpoczyna się zbieranie wniosków w programie "Ciepłe mieszkanie 2". Tym razem skorzystają mieszkańcy bloków. Wartość dofinansowanie, to od 16 500 zł do 43 900 zł.

    PRB: Centralny Rejestr Umów dopiero od 1 stycznia 2026 r. - przesunięcie o dwa lata

    Wdrożenie centralnego rejestru umów przesunięto o 2 lata. Miał on zacząć działać od 1 stycznia 2024 r., ale obowiązek ten ma być realizowany dopiero od 1 stycznia 2026 r.

    Czy niewykorzystany urlop zaległy przepada po 30 września 2023 r.?

    Urlop wypoczynkowy niewykorzystany do końca roku staje się urlopem zaległym, którego pracodawca powinien udzielić pracownikowi najpóźniej do 30 września następnego roku kalendarzowego. Czy po tym terminie nieudzielony urlop zaległy przepada? 

    Jakich prac nie może wykonywać młodociany, a jakie może? Wykaz [zmiany w BHP od 30 września 2023 r.]

    Polskie przepisy BHP dostosowano do postanowień dyrektywy Rady 94/33/WE z 22 czerwca 1994 r. w sprawie ochrony pracy osób młodych. 

    REKLAMA

    Ponowne zawarcie umowy na okres próbny [Nowelizacja Kodeksu pracy]

    Nowelizacja Kodeksu pracy zmodyfikowała zasady w zakresie dopuszczalności ponownego zawarcia umowy o pracę na okres próbny z tym samym pracownikiem. 

    NSA: Gmina musi zorganizować indywidualny transport niepełnosprawnego dziecka na trasie 100 km do przedszkola

    Gmina powinna kierować się dobrem dziecka niepełnosprawnego poprzez umożliwienie mu dowozu do specjalistycznego przedszkola w warunkach zindywidualizowanych, uwzględniających zakres i rodzaj niepełnosprawności i dostosowany do tego zakresu i rodzaju.

    REKLAMA