REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Potrącenie w 2015 roku dotacji nadpłaconej w roku ubiegłym

Subskrybuj nas na Youtube
Dotacje 2015/ Fot. Fotolia
Dotacje 2015/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy z dotacji na 2015 rok można potrącić dotację nadpłaconą w 2014 roku? Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku kwestionuje dopuszczalność takiej praktyki.

Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku podkreśla, iż dotacja udzielana niepublicznym przedszkolom i innym formom wychowania przedszkolnego, o których mowa w art. 90 ust. 2b i 2d ustawy o systemie oświaty ma charakter roczny. W konsekwencji zdaniem tut. Izby, mając na względzie roczny charakter budżetu jednostki samorządu terytorialnego, nie można z dotacji na 2015r.( w nowym roku budżetowym) potrącić nadpłaconej dotacji w 2014r.( w ubiegłym roku budżetowym). W następstwie niezbędne jest zastosowanie procedury wynikającej z art. 252 ust. 1 pkt 2 i ust. 6 pkt 2 ustawy o finansach publicznych. Jeśli więc się okaże, że dotacja została przyznana w nadmiernej wysokości, to wówczas podmiot dotowany będzie zobowiązany do jej zwrotu na podstawie art. 251 lub art. 252 ustawy o finansach publicznych, natomiast w oparciu o art. 61 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, właściwy organ ( w tym wójt, burmistrz lub prezydent miasta) będzie właściwy do wydania decyzji w odniesieniu do należności budżetowych o charakterze publiczno-prawnym, w tym kwot dotacji podlegających zwrotowi do budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

Powyższy kierunek rozważań znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie sądowo-administracyjnym. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 22 marca 2012r. sygn. akt II GSK 204/11 wskazał m.in.: ”Przekazanie organowi samorządu sprawozdania rocznego z wykorzystania dotacji przez placówkę oświatową nie ma wpływ na wysokość kolejnych części dotacji w przyszłości, a nieprawidłowości wykorzystania wywołują skutki przewidziane w ustawie o finansach publicznych.”. Podkreślenia również wymaga, że z rozważań zawartych w ww. orzeczeniu oraz w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 27 października 2010r. sygn. akt I SA/Gd 892/10 wynika, że podstawą ograniczenia ustawowego prawa do dotacji wypłacanej w comiesięcznych transzach, może być tylko przepis ustawowy. Z kolei pogląd o nielegalności zaliczania dotacji nadpłaconej w poczet dotacji należnej wyrażony został również przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyroku z dnia 12 czerwca 2012r. sygn. akt I SA/Kr 271/12.

Niezależnie od powyższego należy zauważyć, że możliwość zaliczenia dotacji nadpłaconej w poczet dotacji należnej na rok kolejny, w nieuprawniony sposób wprowadza do dwóch odrębnych i niezależnych od siebie stosunków publicznoprawnych- pomiędzy dotującym a beneficjentem dotacji- instytucję potrącenia właściwą przepisowi art. 498 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2014r. poz. 121z późn. Zm.), tj. potrącenia ustawowego.  Dokonywania potrącenie dotyczy bowiem odrębnych  od siebie świadczeń publicznoprawnych. Jedno opiera się na normie zakładającej obowiązek beneficjenta z tytułu zwrotu dotacji( wynikający ze wspomnianego wyżej art. 252 ustawy o finansach publicznych), drugie świadczenie opiera się na obowiązku organu w postaci wypłaty dotacji w transzach comiesięcznych (art. 90 ust. 3c w zw. z ust. 2b i 2d ustawy o systemie oświaty). Należy również dodać, że wskazanej oceny prawnej ww. stanu faktyczno-prawnego na gruncie cywilistycznym nie zmieni okoliczności, że potrącenie będzie miało charakter wzajemnego porozumienia (zgoda niepublicznej placówki oświatowej), czyli potrącenia umownego. Zdaniem RIO przedstawiona we wniosku konstrukcja potrącenia wykracza tym samym poza delegację ustawową dla organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, do określenia trybu rozliczenia dotacji z art. 90 ust. 4 ustawy o systemie oświaty.

REKLAMA

Zobacz również: Klasyfikacja dochodów z tytułu zwrotu przez inną gminę kosztów dotacji

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatkowego argumentu przeciwko dopuszczalności zastosowania omawianej praktyki rozliczania środków dotacyjnych dostarcza wykładnia systemowa w zakresie przepisów dotyczących instytucji potrącenia, ale uregulowanego w art. 60-63 ustawy o finansach publicznych. Przede wszystkim podkreślenia wymaga, że należność jednostki samorządu terytorialnego z tytułu zwrotu dotacji stanowi niepodatkową należność o charakterze publiczno-prawnym, w rozumieniu art. 60 pkt 1 ustawy o finansach publicznych. Z kolei w art. 63 tejże ustawy zawarto normy umożliwiające dokonywanie przez organ potrąceń należności publiczno-prawnych jednostek samorządu terytorialnego, kosztem zobowiązań tych jednostek z tytułu wypłaty świadczeń określonych w pkt 1 i 2 art. 63 ust. 1 cyt. ustawy. Instytucja potrącenia z art. 63 cyt. ustawy, jakkolwiek umożliwia dokonywanie potrąceń na poczet uzyskania należności z tytułu zwrotu dotacji (art. 60 ust. 1), jednak potrącanymi mogą być tylko i wyłącznie te zobowiązania jednostki samorządu terytorialnego które dotyczą wypłaty za wywłaszczanie nieruchomości bądź odszkodowań orzeczonych decyzją administracyjną. Skoro więc ustawodawca, dotyczącą zwrotu dotacji, instytucję potrącenia uregulował w przepisach art. 60-63 ustawy o finansach publicznych i ograniczył do tam wymienionych zobowiązań jednostki samorządu terytorialnego, w ocenie tut. Izby, nie jest możliwe jej rozszerzenie na inne zobowiązania jednostki samorządu terytorialnego.

Podsumowując powyższe, w ocenie RIO w Gdańsku, dokonywanie jakichkolwiek potrąceń środków finansowych wynikających z rozliczenia dotacji pobranej w nadmiernej wysokości  ze środkami finansowymi podlegającymi przekazaniu niepublicznej placówce oświatowej w nowym roku budżetowym, nie ma uzasadnienia prawnego. Trafna jest zatem uwaga poczyniona we wniosku, że: „Pokrycie dotacji pobranej w nadmiernej wysokości ze środków roku 2015 stanowiłoby z kolei dotację wykorzystaną niezgodnie z przeznaczeniem.”.

Natomiast, jeśli już zaistnieje taki niepożądany stan faktyczny- przy czym nie będzie poprzedzony wydaniem przez jednostkę samorządu terytorialnego stosownej decyzji o zwrocie części dotacji- to podmiot dotowany mógłby rozważyć zastosowanie postępowania ukierunkowanego, po pierwsze: na wezwanie jednostki samorządu terytorialnego do zapłaty niewypłaconej części dotacji, po drugie:- w przypadku odmowy zapłaty- na wystąpienie na drogę sądowego postępowania cywilnego z powództwem o zapłatę przeciwko wspomnianej jednostce.

Jednocześnie należy podkreślić, iż jest to jedynie stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku, która nie posiada uprawnień do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa.

Źródło: Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku

Polecamy w INFORRB

Jak ująć w ewidencji księgowej urzędu miasta odpisane przedawnione nadpłaty podatku

Czy wydatki związane z realizacją zadania zleconego mogą być finansowane z dotacji celowej

Jak rozdzielić zadania związane z dokumentami finansowo-księgowymi w jednostce

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polskie firmy w obliczu JPK_ST obowiązującego od 1 stycznia 2026 r.

W dobie rosnących kosztów prowadzenia działalności i przyspieszającej cyfryzacji rozliczeń podatkowych, coraz więcej przedsiębiorców szuka oszczędności i spokoju operacyjnego. Od 1 stycznia 2026 r. wchodzi w życie nowy obowiązek: JPK_KR_ST – elektroniczna ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych dla podatników CIT (księgi handlowe) oraz ewidencja przychodów (EWP) dla Podatników PIT na PKPiR. To prawdziwa zmiana systemowa, ponieważ po raz pierwszy fiskus zyska wgląd w pełną strukturę majątku firm w formie ujednoliconego pliku JPK.

Nawet 3 mln zł na opiekę wytchnieniową. Nabór wniosków [pieniądze dla gmin]

Trwa nabór wniosków w programie „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2026. Maksymalna kwota dofinansowania dla jednej gminy lub powiatu nie może przekroczyć 3 mln zł.

Finansowanie zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną [Pismo KRRIO]

Czy przepisy dopuszczają sfinansowanie z rezerwy celowej na zarządzanie kryzysowe tegorocznych zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną? Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych odniosła się do istniejących wątpliwości w tym zakresie.

Będą dodatki dla asystentów rodziny. Do 2400 zł w 2025 roku

Rząd będzie kontynuował dofinansowanie asystentów rodziny. 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia rządowego programu wspierania rodziny „Asystent rodziny w 2025 r.”, przedłożoną przez Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

REKLAMA

Min. B. Nowacka: Wskaźnik zewnętrzny. Wyludniają się wsie i niektóre całe region. Nauczyciele bez podwyżek na jakie liczyli

Z uwagi na koszty obywatelski projekt o pensjach nauczycieli nie ma szans na realizację w obecnym kształcie – przekazał PAP szef podkomisji zajmującej się tym projektem. Nad nowym rozwiązaniem pracuje MEN. Trzeba dostosować wynagrodzenia nauczycieli do zmieniających się warunków. To tezy min. Barbary Nowackiej.

Zmiany w prawie zamówień publicznych w 2025 i 2026 r. [Wywiad]

O najnowszych zmianach w Prawie zamówień publicznych opowiada Beata Żmudzka, Dyrektorka Działu Zamówień Publicznych, Seris Konsalnet. Jak ograniczono dostęp do zamówień publicznych wykonawcom z państw trzecich? O co chodzi z certyfikatami wykonawców? Co oznacza wyższy próg stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych? Jak należy ocenić zmiany wprowadzane w 2025 i 2026 roku?

Układ podmiotowy w RB-Z (stan prawny na 1 października 2025 r.)

Dnia 10 października 2025 r. mija termin przekazania przez samorządowe jednostki budżetowe sprawozdań z operacji finansowych za III kwartał 2025 r. do jednostki samorządu terytorialnego, do których należy m.in. sprawozdanie Rb-N – kwartalne sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych. W artykule omówiono podstawowe zasady, jakie należy stosować, aby prawidłowo wypełnić przedmiotowe sprawozdanie.

Przyspieszona amortyzacja w gminach o wysokim bezrobociu [Projekt]

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustaw o podatku PIT i CIT, który ma ułatwić stosowanie przyspieszonej amortyzacji w gminach o wysokim bezrobociu – poinformowało w środę Ministerstwo Finansów. Chodzi o projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

REKLAMA

Maksymalnie 1800 zł miesięcznie dla funkcjonariusza. Prezydent podpisał ustawę o świadczeniu mieszkaniowym

Wkrótce do funkcjonariuszy służb mundurowych trafi dodatkowe wsparcie. Wysokość świadczenia mieszkaniowego będzie uzależniona od lokalizacji i wyniesie od 900 do 1800 zł miesięcznie netto.

Bez żadnych podwyżek dla pracowników budżetówki w 2026 r.? Wszystko zależy od losów ustawy budżetowej i decyzji Prezydenta RP

Projekt ustawy budżetowej na 2026 rok został przygotowany i trafił do Sejmu 30 września 2025 r. Od 09 października 2025 r. w Sejmie ruszyły dalsze prace nad budżetem. Budzi on wiele kontrowersji, w szczególności ze względu na planowany poziom wydatków. Przedstawiciele związków zawodowych pracowników sfery budżetowej oburzają się na planowany poziom podwyżek, wynoszący zaledwie 3%, domagając się ostatnio co najmniej 5%. Tymczasem może się okazać, że nawet tej 3-procentowej podwyżki nie będzie.

REKLAMA