REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Potrącenie w 2015 roku dotacji nadpłaconej w roku ubiegłym

Dotacje 2015/ Fot. Fotolia
Dotacje 2015/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy z dotacji na 2015 rok można potrącić dotację nadpłaconą w 2014 roku? Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku kwestionuje dopuszczalność takiej praktyki.

Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku podkreśla, iż dotacja udzielana niepublicznym przedszkolom i innym formom wychowania przedszkolnego, o których mowa w art. 90 ust. 2b i 2d ustawy o systemie oświaty ma charakter roczny. W konsekwencji zdaniem tut. Izby, mając na względzie roczny charakter budżetu jednostki samorządu terytorialnego, nie można z dotacji na 2015r.( w nowym roku budżetowym) potrącić nadpłaconej dotacji w 2014r.( w ubiegłym roku budżetowym). W następstwie niezbędne jest zastosowanie procedury wynikającej z art. 252 ust. 1 pkt 2 i ust. 6 pkt 2 ustawy o finansach publicznych. Jeśli więc się okaże, że dotacja została przyznana w nadmiernej wysokości, to wówczas podmiot dotowany będzie zobowiązany do jej zwrotu na podstawie art. 251 lub art. 252 ustawy o finansach publicznych, natomiast w oparciu o art. 61 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, właściwy organ ( w tym wójt, burmistrz lub prezydent miasta) będzie właściwy do wydania decyzji w odniesieniu do należności budżetowych o charakterze publiczno-prawnym, w tym kwot dotacji podlegających zwrotowi do budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

REKLAMA

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

REKLAMA

Powyższy kierunek rozważań znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie sądowo-administracyjnym. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 22 marca 2012r. sygn. akt II GSK 204/11 wskazał m.in.: ”Przekazanie organowi samorządu sprawozdania rocznego z wykorzystania dotacji przez placówkę oświatową nie ma wpływ na wysokość kolejnych części dotacji w przyszłości, a nieprawidłowości wykorzystania wywołują skutki przewidziane w ustawie o finansach publicznych.”. Podkreślenia również wymaga, że z rozważań zawartych w ww. orzeczeniu oraz w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 27 października 2010r. sygn. akt I SA/Gd 892/10 wynika, że podstawą ograniczenia ustawowego prawa do dotacji wypłacanej w comiesięcznych transzach, może być tylko przepis ustawowy. Z kolei pogląd o nielegalności zaliczania dotacji nadpłaconej w poczet dotacji należnej wyrażony został również przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyroku z dnia 12 czerwca 2012r. sygn. akt I SA/Kr 271/12.

Niezależnie od powyższego należy zauważyć, że możliwość zaliczenia dotacji nadpłaconej w poczet dotacji należnej na rok kolejny, w nieuprawniony sposób wprowadza do dwóch odrębnych i niezależnych od siebie stosunków publicznoprawnych- pomiędzy dotującym a beneficjentem dotacji- instytucję potrącenia właściwą przepisowi art. 498 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2014r. poz. 121z późn. Zm.), tj. potrącenia ustawowego.  Dokonywania potrącenie dotyczy bowiem odrębnych  od siebie świadczeń publicznoprawnych. Jedno opiera się na normie zakładającej obowiązek beneficjenta z tytułu zwrotu dotacji( wynikający ze wspomnianego wyżej art. 252 ustawy o finansach publicznych), drugie świadczenie opiera się na obowiązku organu w postaci wypłaty dotacji w transzach comiesięcznych (art. 90 ust. 3c w zw. z ust. 2b i 2d ustawy o systemie oświaty). Należy również dodać, że wskazanej oceny prawnej ww. stanu faktyczno-prawnego na gruncie cywilistycznym nie zmieni okoliczności, że potrącenie będzie miało charakter wzajemnego porozumienia (zgoda niepublicznej placówki oświatowej), czyli potrącenia umownego. Zdaniem RIO przedstawiona we wniosku konstrukcja potrącenia wykracza tym samym poza delegację ustawową dla organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, do określenia trybu rozliczenia dotacji z art. 90 ust. 4 ustawy o systemie oświaty.

Zobacz również: Klasyfikacja dochodów z tytułu zwrotu przez inną gminę kosztów dotacji

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatkowego argumentu przeciwko dopuszczalności zastosowania omawianej praktyki rozliczania środków dotacyjnych dostarcza wykładnia systemowa w zakresie przepisów dotyczących instytucji potrącenia, ale uregulowanego w art. 60-63 ustawy o finansach publicznych. Przede wszystkim podkreślenia wymaga, że należność jednostki samorządu terytorialnego z tytułu zwrotu dotacji stanowi niepodatkową należność o charakterze publiczno-prawnym, w rozumieniu art. 60 pkt 1 ustawy o finansach publicznych. Z kolei w art. 63 tejże ustawy zawarto normy umożliwiające dokonywanie przez organ potrąceń należności publiczno-prawnych jednostek samorządu terytorialnego, kosztem zobowiązań tych jednostek z tytułu wypłaty świadczeń określonych w pkt 1 i 2 art. 63 ust. 1 cyt. ustawy. Instytucja potrącenia z art. 63 cyt. ustawy, jakkolwiek umożliwia dokonywanie potrąceń na poczet uzyskania należności z tytułu zwrotu dotacji (art. 60 ust. 1), jednak potrącanymi mogą być tylko i wyłącznie te zobowiązania jednostki samorządu terytorialnego które dotyczą wypłaty za wywłaszczanie nieruchomości bądź odszkodowań orzeczonych decyzją administracyjną. Skoro więc ustawodawca, dotyczącą zwrotu dotacji, instytucję potrącenia uregulował w przepisach art. 60-63 ustawy o finansach publicznych i ograniczył do tam wymienionych zobowiązań jednostki samorządu terytorialnego, w ocenie tut. Izby, nie jest możliwe jej rozszerzenie na inne zobowiązania jednostki samorządu terytorialnego.

Podsumowując powyższe, w ocenie RIO w Gdańsku, dokonywanie jakichkolwiek potrąceń środków finansowych wynikających z rozliczenia dotacji pobranej w nadmiernej wysokości  ze środkami finansowymi podlegającymi przekazaniu niepublicznej placówce oświatowej w nowym roku budżetowym, nie ma uzasadnienia prawnego. Trafna jest zatem uwaga poczyniona we wniosku, że: „Pokrycie dotacji pobranej w nadmiernej wysokości ze środków roku 2015 stanowiłoby z kolei dotację wykorzystaną niezgodnie z przeznaczeniem.”.

Natomiast, jeśli już zaistnieje taki niepożądany stan faktyczny- przy czym nie będzie poprzedzony wydaniem przez jednostkę samorządu terytorialnego stosownej decyzji o zwrocie części dotacji- to podmiot dotowany mógłby rozważyć zastosowanie postępowania ukierunkowanego, po pierwsze: na wezwanie jednostki samorządu terytorialnego do zapłaty niewypłaconej części dotacji, po drugie:- w przypadku odmowy zapłaty- na wystąpienie na drogę sądowego postępowania cywilnego z powództwem o zapłatę przeciwko wspomnianej jednostce.

Jednocześnie należy podkreślić, iż jest to jedynie stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku, która nie posiada uprawnień do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa.

Źródło: Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku

Polecamy w INFORRB

Jak ująć w ewidencji księgowej urzędu miasta odpisane przedawnione nadpłaty podatku

Czy wydatki związane z realizacją zadania zleconego mogą być finansowane z dotacji celowej

Jak rozdzielić zadania związane z dokumentami finansowo-księgowymi w jednostce

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA