REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Audyt wewnętrzny 2015/2016 - jakie zmiany?

Wioleta Matela
Audyt wewnętrzny 2016/ Fot. Fotolia
Audyt wewnętrzny 2016/ Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Audyt wewnętrzny od 1 stycznia 2016 roku ma być efektywniejszy. Przygotowany przez Ministerstwo Finansów projekt rozporządzenia w tym zakresie jest obecnie przedmiotem konsultacji publicznych.

Konsultacje potrwają do 29 czerwca 2015 r.

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie zasady przeprowadzania audytu wewnętrznego reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 1 lutego 2010 r. w sprawie przeprowadzania i dokumentowania audytu wewnętrznego.

Proponowane przez resort finansów zmiany dotyczą przede wszystkim metodyki audytu. Nacisk położono tu na kwestie planowania zadania zapewniającego oraz na sposób komunikowania wyników audytu. Nowe rozporządzenie reguluje również sposób sporządzenia sprawozdania z wykonania planu audytu za rok 2015.

Jak wskazuje projektodawca, celem zmian jest podniesienie efektywności audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych. Z danych Ministerstwa Finansów wynika, iż audyt wewnętrzny prowadzony jest w ok. 1800 jednostkach sektora finansów publicznych przez ok. 2 tys. wewnętrznych audytorów.

REKLAMA

Zobacz również: Audyt efektywnościowy w administracji publicznej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co zmieniają nowe przepisy?

Jednostki obligatoryjnie mają korzystać z systemu zarządzania ryzykiem przy przygotowywaniu rocznego planu audytu. W sposób i w formie uzgodnionej z kierownikiem ma być udostępniany roczny plan audytu. Ma to pozwolić pracownikom i audytowanym na uzyskanie informacji o działaniach audytu wewnętrznego od początku roku objętego planowaniem. Audytor wewnętrzny – zgodnie z nowymi przepisami – ma przeprowadzać wewnętrzny przegląd wstępny składający się z:

1. zapoznania się audytora wewnętrznego z obszarem działalności jednostki;

2. dokonania identyfikacji i oceny ryzyka towarzyszącego realizacji celów i zadań;

z uwzględnieniem wdrożonych mechanizmów kontrolnych;

3.  uzgodnienia z audytowanym kryteriów oceny mechanizmów kontrolnych w obszarze działalności jednostki objętym zadaniem zapewniającym.

Polecamy wideoszkolenie: Zmiany w VAT 2015/2016 dla jsfp

Audytor będzie musiał odnieść się do wyjaśnień i zastrzeżeń złożonych przez audytowanego podczas uzgadniania wstępnych wyników audytu w sprawozdaniu z zadania wyjaśniającego. W przypadku braku zastrzeżeń do zaleceń zawartych w sprawozdaniu nie będzie konieczności informowania kierownika jednostki o sposobie, terminie i osobach odpowiedzialnych za realizację zaleceń.

Kierownik komórki audytu wewnętrznego ma być również obowiązany do określenia sposobu przeprowadzania analizy ryzyka oraz wzorów podstawowych dokumentów, bez konieczności jednak uzgadniania ich z kierownikiem jednostki. Obowiązkiem audytora ma być również przekazanie informacji o wynikach oceny wewnętrznej i zewnętrznej audytu w sprawozdaniu z funkcjonowania audytu wewnętrznego w roku poprzednim.

Nowe rozporządzenie ma wejść w życie 1 stycznia 2016 roku. Wyjątkiem są przepisy dotyczące sposobu sporządzania i elementów planu audytu oraz sprawozdania z jego wykonania (§ 3-8 rozporządzenia), które mają wejść w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. Do zadań audytowych oraz czynności sprawdzających, rozpoczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia mają mieć zastosowanie przepisy dotychczasowe.

Polecamy serwis: Audyt i kontrola

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Renta wdowia 2025: terminy wypłat, kiedy decyzja o przyznaniu lub odmowie. Kluczowa data to 1 lipca 2025 r.

Już 1 lipca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wysyłkę decyzji w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. Jest to kluczowa data, gdyż część uprawnionych otrzyma wtedy świadczenie. Jak poinformował na swojej stronie internetowej ZUS pozostałe terminy wypłaty renty wdowiej to: 6-go, 10-go, 15-go, 20-go i 25-go dnia miesiąca.

Ustalenie liczby ubezpieczonych a wypłata zasiłków w 2026 roku

30 listopada to dzień, na który zatrudniający powinni ustalić liczbę osób zgłoszonych do ubezpieczenia chorobowego. Jest to istotne, bowiem od stanu zatrudnienia uzależnione jest to, czy w roku kolejnym zasiłki dla ubezpieczonych będzie wypłacał płatnik składek, czy też Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Certyfikat wykonawcy w zamówieniach publicznych. Nowe rozwiązania w 2026 roku

11 września 2025 r. została opublikowana ustawa z 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych Ustawa wejdzie w życie 12 lipca 2026 r., z pewnymi wyjątkami. Jakie nowości przewiduje?

Kontrola zarządcza 2026 – planowane zmiany

Ministerstwo Finansów dostrzega potrzebę budowania świadomości i zrozumienia kontroli zarządczej wśród kierowników jednostek. Planowana zmiana przepisów ma objąć m.in. zmianę definicji kontroli zarządczej.

REKLAMA

Sejm: Niski limit 500 zł w CRU (Centralny Rejestr Umów). Rząd proponował 10 000 zł [JST]

W centralnym rejestrze umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych. Wprowadzony limit wartości umów podlegających temu obowiązkowi wyniesie 500 zł.

Czajniki elektryczne znowu powędrują do szafek? Trzeba będzie raportować zużycie energii. Cel: spadek zużycia o 1,9 proc.

Trzeba obniżyć zużycie energii elektrycznej. W tym celu określone podmioty będą zobowiązane do jego raportowania. Kto i od kiedy? Zanosi się na to, że czajniki elektryczne znowu wylądują w zamkniętych szafkach. Od kiedy?

Od 1 stycznia 2026 r. próg zamówień publicznych wzrośnie ze 130 000 zł do 170 000 zł

Wyższy próg został wprowadzony na mocy ustawy z 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Przepisy te są odpowiedzią na wzrost cen towarów i usług oraz kosztów realizacji zamówień w ostatnich latach.

RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

REKLAMA

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA