REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Audyt wewnętrzny 2015/2016 - jakie zmiany?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioleta Matela
Audyt wewnętrzny 2016/ Fot. Fotolia
Audyt wewnętrzny 2016/ Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Audyt wewnętrzny od 1 stycznia 2016 roku ma być efektywniejszy. Przygotowany przez Ministerstwo Finansów projekt rozporządzenia w tym zakresie jest obecnie przedmiotem konsultacji publicznych.

Konsultacje potrwają do 29 czerwca 2015 r.

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie zasady przeprowadzania audytu wewnętrznego reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 1 lutego 2010 r. w sprawie przeprowadzania i dokumentowania audytu wewnętrznego.

Proponowane przez resort finansów zmiany dotyczą przede wszystkim metodyki audytu. Nacisk położono tu na kwestie planowania zadania zapewniającego oraz na sposób komunikowania wyników audytu. Nowe rozporządzenie reguluje również sposób sporządzenia sprawozdania z wykonania planu audytu za rok 2015.

Jak wskazuje projektodawca, celem zmian jest podniesienie efektywności audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych. Z danych Ministerstwa Finansów wynika, iż audyt wewnętrzny prowadzony jest w ok. 1800 jednostkach sektora finansów publicznych przez ok. 2 tys. wewnętrznych audytorów.

REKLAMA

Zobacz również: Audyt efektywnościowy w administracji publicznej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co zmieniają nowe przepisy?

Jednostki obligatoryjnie mają korzystać z systemu zarządzania ryzykiem przy przygotowywaniu rocznego planu audytu. W sposób i w formie uzgodnionej z kierownikiem ma być udostępniany roczny plan audytu. Ma to pozwolić pracownikom i audytowanym na uzyskanie informacji o działaniach audytu wewnętrznego od początku roku objętego planowaniem. Audytor wewnętrzny – zgodnie z nowymi przepisami – ma przeprowadzać wewnętrzny przegląd wstępny składający się z:

1. zapoznania się audytora wewnętrznego z obszarem działalności jednostki;

2. dokonania identyfikacji i oceny ryzyka towarzyszącego realizacji celów i zadań;

z uwzględnieniem wdrożonych mechanizmów kontrolnych;

3.  uzgodnienia z audytowanym kryteriów oceny mechanizmów kontrolnych w obszarze działalności jednostki objętym zadaniem zapewniającym.

Polecamy wideoszkolenie: Zmiany w VAT 2015/2016 dla jsfp

Audytor będzie musiał odnieść się do wyjaśnień i zastrzeżeń złożonych przez audytowanego podczas uzgadniania wstępnych wyników audytu w sprawozdaniu z zadania wyjaśniającego. W przypadku braku zastrzeżeń do zaleceń zawartych w sprawozdaniu nie będzie konieczności informowania kierownika jednostki o sposobie, terminie i osobach odpowiedzialnych za realizację zaleceń.

Kierownik komórki audytu wewnętrznego ma być również obowiązany do określenia sposobu przeprowadzania analizy ryzyka oraz wzorów podstawowych dokumentów, bez konieczności jednak uzgadniania ich z kierownikiem jednostki. Obowiązkiem audytora ma być również przekazanie informacji o wynikach oceny wewnętrznej i zewnętrznej audytu w sprawozdaniu z funkcjonowania audytu wewnętrznego w roku poprzednim.

Nowe rozporządzenie ma wejść w życie 1 stycznia 2016 roku. Wyjątkiem są przepisy dotyczące sposobu sporządzania i elementów planu audytu oraz sprawozdania z jego wykonania (§ 3-8 rozporządzenia), które mają wejść w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. Do zadań audytowych oraz czynności sprawdzających, rozpoczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia mają mieć zastosowanie przepisy dotychczasowe.

Polecamy serwis: Audyt i kontrola

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uchwała w sprawie podatku od nieruchomości na 2026 rok. RIO przypomina o zmianach

W związku z pismem z Ministerstwa Finansów dotyczącym weryfikacji gminnych uchwał podatkowych Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przypomina o konieczności analizy podejmowanych na 2026 rok uchwał w sprawie stawek podatku od nieruchomości oraz zwolnień w podatku od nieruchomości. Ma to związek z nową definicją budowli.

Dodatek specjalny dla pracowników samorządowych [Wyjaśnienia RIO]

Dodatek specjalny może zostać przyznany pracownikowi wyłącznie na czas nie dłuższy niż istnieją okoliczności uzasadniających jego wypłatę – wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku. Jeśli podstawa wypłaty ustała w trakcie miesiąca należy proporcjonalnie zmniejszyć wysokość dodatku.

10 listopada 2025 r. dniem wolnym od pracy w wielu urzędach w Polsce

W tym roku Wszystkich Świętych wypada w sobotę. Pracownicy odbiorą sobie zatem dzień wolny w innym terminie. Dla służby cywilnej będzie to 10 listopada 2025 r. Podobną decyzję podjęło też wiele innych urzędów w kraju.

Odpowiedzialność karna, cywilna i karnoskarbowa księgowego – jak się zabezpieczyć?

Zawód księgowego od dawna przestał być jedynie „techniczną obsługą faktur”. Współczesny księgowy pełni rolę doradcy, kontrolera i pośrednio strażnika bezpieczeństwa finansowego przedsiębiorstwa. Ta odpowiedzialność pociąga jednak za sobą również ryzyko prawne.

REKLAMA

Ministerstwo Finansów: Podatek od ekwiwalentu dla strażaków OSP. I zwolnienie z tego podatku

Wolne od podatku PIT są przychody członków Ochotniczych Straży Pożarnych, uzyskane z tytułu uczestnictwa w szkoleniach, ćwiczeniach i działaniach ratowniczych – wynika z wyjaśnień Ministerstwa Finansów i Gospodarki. Opodatkowaniu podlega natomiast ekwiwalent wypłacany za realizację innych zadań wynikających z ustawy o OSP.

Kawa z INFORLEX. KSeF w JST i jednostkach podległych - prawda i mity

KSeF w JST i jednostkach podległych - prawda i mity – zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu Kawa z INFORLEX.

Polskie firmy w obliczu JPK_ST obowiązującego od 1 stycznia 2026 r.

W dobie rosnących kosztów prowadzenia działalności i przyspieszającej cyfryzacji rozliczeń podatkowych, coraz więcej przedsiębiorców szuka oszczędności i spokoju operacyjnego. Od 1 stycznia 2026 r. wchodzi w życie nowy obowiązek: JPK_KR_ST – elektroniczna ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych dla podatników CIT (księgi handlowe) oraz ewidencja przychodów (EWP) dla Podatników PIT na PKPiR. To prawdziwa zmiana systemowa, ponieważ po raz pierwszy fiskus zyska wgląd w pełną strukturę majątku firm w formie ujednoliconego pliku JPK.

Nawet 3 mln zł na opiekę wytchnieniową. Nabór wniosków [pieniądze dla gmin]

Trwa nabór wniosków w programie „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2026. Maksymalna kwota dofinansowania dla jednej gminy lub powiatu nie może przekroczyć 3 mln zł.

REKLAMA

Finansowanie zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną [Pismo KRRIO]

Czy przepisy dopuszczają sfinansowanie z rezerwy celowej na zarządzanie kryzysowe tegorocznych zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną? Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych odniosła się do istniejących wątpliwości w tym zakresie.

Będą dodatki dla asystentów rodziny. Do 2400 zł w 2025 roku

Rząd będzie kontynuował dofinansowanie asystentów rodziny. 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia rządowego programu wspierania rodziny „Asystent rodziny w 2025 r.”, przedłożoną przez Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

REKLAMA